Geplaatst: 27 juli27 Jul Eigenlijk was het allemaal nog net te nat om even flink aan de slag te gaan, dus ik heb maar wat lafjes dingen gedaan. De Venus druif weer vrijgemaakt van de overweldigende buurplanten, vooral munt. Ik moet die hele hoek weer flink onder handen nemen, maar ik wacht nog even op een paar warme droge dagen. 🌞De Jenny kiwi die er vlak naast staat redt zich gewoon zelf. Hoezo overwoekeren? Daar trekt ze zich niks van aan, ze groeit zelf het muntgewas in, ongetwijfeld om ze te wurgen. Ik heb haar toch maar weer even op het goede pad gezet.Het is verbazend hoe snel de tuin in deze tijd veranderd. Je laat het redelijk netjes achter en na een warm weekje met regen kom je terug en is de hele zooi weer voorzien van haagwinde en vingergras. Gelukkig was er ook gewoon oogst. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 27 juli27 Jul Verder gegaan met blad wegknippen - vooral de vijgenbladpompoen onder handen genomen. Rabarber getrokken omdat de bladeren elkaar begonnen te verdringen, wat vanavond na het schoonmaken nog steeds ruim 5 kg bij elkaar bleek te zijn. Alle lelijke bladeren en stengels ook uit de rabarbers getrokken. Onkruid gewied tussen de laatste bietjes, en de hele kas opnieuw onkruidvrij gemaakt. Dat is nu een uitdaging om dat te doen zonder de tomaten per ongeluk te beschadigen, ze hangen vol met bloesem en vruchten. Daarna alles goed water gegeven en vervolgens de rabarberbladen van de stelen die wel goed waren als mulch in de kas neergelegd. Een deel van de tomaten buiten bijgesnoeid en gediefd, morgen de rest. Twee stekken van een snack komkommer buiten aan het hek gezet, waar @cobro60 een groot deel van de middag bloedig de kweekgraswortels had staan uitgraven. Wat augurken die ik over het hoofd had gezien geoogst. Een patissonstek en en courgette zaailing geplant op de plek waar eerder de bietjes stonden, morgen extra voeding geven want dat was ik vergeten. Nog wat courgettes geoogst. Morgen nog een rondje tomaten snoeien en dieven, en verder heel veel onkruid uittrekken denk ik zo. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 27 juli27 Jul 8 uren geleden, woldistel zei:Het is verbazend hoe snel de tuin in deze tijd veranderd. Je laat het redelijk netjes achter en na een warm weekje met regen kom je terug en is de hele zooi weer voorzien van haagwinde en vingergras. Gelukkig was er ook gewoon oogst.Precies dat! Wij zijn eigenlijk ‘op vakantie’. Komen een dagje thuis om te oogsten en de kas water te geven, en opeens zijn er toch weer drie dagen voorbij. Want moestuin, die na vijf dagen gexplodeerd was. Maar goed, eigen schuld. het is vrije keuze immers om de moestuin te hebben. En vrij is vrij, in de moestuin werken is ook een soort vakantie. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 juli28 Jul Vanmorgen vroeg opgestaan en de laatste hoogstnoodzakelijke dingen in de moestuin gedaan. Weer courgettes geoogst (er liggen er nu zes, uitdelen op de camping maar), een paar augurkjes due ik gisteren had gemist, 3 patissons (mjam, gevulde patisson) en sla. De komkommer en augurk gesnoeid en opgebonden. Dat was echt achterstallig werk, en ze hadden flink wat schimmel ook, net als de citroenkomkommer (die door Cor onderhanden is genomen). Ik vermoed ook dat de compost die we hadden gekregen lousy was, er groeide eerder op het karton met no-dig ook nauwelijks iets in, behalve gras. De combi gras, achterstallig onderhoud, en slechte grond doet het niet zo best. Alles wat ellende was verwijderd en de rest met neemolie gesprayed. Ook alle onkruid er omheen verwijderd. En de vijgenbladpompoen die er doorheen wilde groeien rigoreus gesnoeid. Gras en onkruid gewied bij de tomaten, en alle overtollige blad verwijderd en gediefd. De rest opgebonden. Ook in de kas nog een rondje gediefd. Er beginnen eindelijk was tomaten te kleuren. Ondertussen heeft Cor vooral onkruid gewied, de citroenkomkommer onder handen genomen, de bonen opgebonden en heen en weer gesjouwd met alle afval. De composthoop doet het nu eindelijk ook goed, nadat we de bak zo hebben schoongemaakt. Nu tijd voor weer een paar dagen vakantie. Ik neem wel wat potjes mee om in voor te zaaien want de zaadjes staan daar al. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 juli28 Jul Onkruid, dieven, sommigen een. beetje toepraten en aaien, anderen weer toepraten en een beetje streng zijn en… je gelooft het niet, maar ook oogsten! De eerste boontjes, nog meer perziken -jeej!- en wat ingrediënten voor de lunch. Helaas een glibberen met te zachte schil wat kapot lag in het leghok en een dubbeldooier mega ei. Arme Nugget. Groter dan een grote platte perzik [emoji33]Genoten van de bloemen en de bijtjes. Dahlia onder handen genomen. Er zijn er 2 langer dan ik ben. Niet dat ik zo lang ben. Maar dat is dan toch zeker minstens 1,70 m aan dahlia stengels. Ik heb dan ook maar een bos geknipt en dan hoop ik dat er lager ook bloemen komen. En een leuke verrassing. De onbekende dahlia die ik uit een open tuin in Sellingen heb gekocht, blijkt rood met een paars hart. Zo spetterend in de tuin. Blij!
Geplaatst: 28 juli28 Jul 13 uren geleden, Tanja65 zei:in de moestuin werken is ook een soort vakantie.Inderdaad, ontspanning door inspanning en ook nog wat lekkers overhouden 😃 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 29 juli29 Jul Op de volkstuin de tomaten gecontroleerd, wat dingen geoogst, her en der wat planten bevrijdt van de haagwinde. Ik ging om mijn steekspade op te halen om thuis in de voortuin wat rozen en ander spul te planten. Maar na het verwijderen van de inmiddels flink aangetaste druivelaar, had ik geen zin meer. Dus de pot met de Himmelstürmer tomaat maar op die plek gezet. Nog genoeg ruimte naar boven 😄 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 juli31 Jul Gisteren komkommers geoogst, de eerste boterbonen geoogst, gele snacktomaatjes en pepers geoogst. 2 kroppen andijvie geoogst. Onkruid verwijderd. Tomaten opgebonden en gediefd. Komkommers opgebonden en courgettes opgebonden. Water gegeven.
Geplaatst: 31 juli31 Jul Eigenlijk al weer eergisteren (ohhh dat mag niet van dit topic 😉) maakte ik een gaasdeur voor de kas. Voor extra ventilatie, bestuivers kunnen naar binnen, maar katten niet. Hoera. Erg blij mee.Ik moet alleen nog iets maken dat hij niet open kan flappen. Vandaar nu nog de steen ertegen aan de onderkant.En veder doe ik natuurlijk elke dag het gebruikelijke: veel vijgen, bramen, tomaten, komkommers en courgettes oogsten. 31 juli31 Jul aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 31 juli31 Jul Tuin vakantie-klaar gemaakt alvast voor de huis-oppassers. Alle tomaten en dahlia’s opgebonden/gesnoeid en gedieft. Toscaanse jasmijn gesnoeid zodat ze lekker onder de overkapping kunnen zitten zonder zich door een oerwoud te worstelen. Zwaar overhangende takken van de vijg gesnoeid. Het is namelijk wel fijn als ze ook achterom kunnen. Pompoenen ingekort en geleid. Alles voeding gegeven en waterdruppelsystemen in 7 potten met pepers gefixed. M.a.w. ernstig aan vakantie toe.
Geplaatst: 31 juli31 Jul Elke dag hetzelfde liedje. Onkruid. Dieven. Soms wat planten. Soms wat water. Soms wat snoeien. Vandaag dus alleen onkruid en dieven. Ow en plukken. Ook 3 half rotte perziken. Jank. De dochter is haar enige appel kwijt. Uit haar boom. Ligt ook niets op de grond. Ze was er enigszins treurig over, want dit jaar sowieso maar 1 en vorig jaar ging hij vol en weet ze hoe lekker ze waren. Ze baalt als een stekker. Overal kweekgras dit jaar… Zolang kweekgras klein en sprieterig is, trek je ze makkelijk eruit. Zodra het groter wordt, niet. Dat probeer ik dus uit alle macht bij te benen, maar had hele stukken achter de kinderkweekbakken gemist. Gelukkig hadden ze heel oppervlakkig geworteld. Dit jaar uit het niets heel veel kweek. Echt rot.
Geplaatst: 31 juli31 Jul Vandaag de gele bladeren van de courgette planten verwijderd. Paprika's en pepers opgebonden. Verschillende tomaten geoogst. Andijvie geoogst. Onkruid verwijderd. Paksoi gezaaid, chioggia bieten gezaaid.
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Tussen de buien door tomaten geoogst en de rucola van de bloemstengels ontdaan. Zodadelijk nog chioggia bieten zaaien in de bak vande kinderen, samen met mijn jongste zoontje. En nog sla en nieuwe rucola zaaien.
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Toch nog flink nat geregend…. In de kas was het droog, maar moest er toch een x uit. Net op het verkeerde moment. Hozen!
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Ik ben zeker 2 uur bezig geweest om alle wortels eruit te halen, alles zat intussen weer vol mos en ik kon niet zien wat er allemaal tussen zat.Rode en zwarte mieren, kasplatruggen, diverse slakjes en kogelspin. De laatste is niet zo erg.Alle wortels van groen doen (naar de buurvrouw voor de kippen) en goed afspoelen.Ik wou eigenlijk wat anders zaaien erin, maar eerst Diatomeenaarde bestellen. 1 augustus1 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 3 augustus3 Aug 4 verschillende soorten tomaten geoogst, boterbonen geoogst, pepers geoogst, wortelen en radijzen geoogst, cossla, rucola en basilicum geoogst. Onkruid verwijderd. Snijbiet, rucola, bosuien, mm test botersla een mm test pluksla gezaaid. Water gegeven
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Dieven onkruid en voeding rondstrooien. 1 bak vergeten bedenk ik me nu. Ook heel veel geoogst en de rotte perziken aan de kippen gegeven.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Op 31-7-2025 om 15:56, Mellie zei:Overal kweekgras dit jaar… Weet je zeker dat het kweekgras is. Grote kans dat je ook last vast van hanenpoot hebt. Dat is een eenjarig grassoort waar we hier heel veel last van hebben. Kweekgras zaait zich nauwelijks uit. Hanenpoot daarintegen.........
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Aha! Ja het is hanenpoot! Ik vond het al zo gek… het zit echt overal dit jaar ineens.
Geplaatst: 4 augustus4 Aug En een dagje thuis; kat verzorgen, plantjes achtertuin en kas verzorgen, wassen, en naar de moestuin. Tomaten gediefd en opgebonden. Courgettes en een enkele tomaat geoogst. Onkruid uitgetrokken. Alle grote groeiers wat vloeibare voeding gegeven (de koemestkorrels trekken weinig de aarde in, ondanks de regen). De patisson proberen te redden. Blad weggeknipt bij de bloemen van de pompoenen en courgettes. Dit is het voor nu, zaterdag zijn we er weer. Tussendoor geeft de buurvrouw de tomaten water. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Onkruid verwijderd. Tomaten geoogst. Paprika's opgebonden. En de komkommers, courgettes en tomaten water gegeven. Had niet gehoeven, want het regent nu lekker door.
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Gisteren tomaten geoogst en getopt. Cossla en pluksla Azië geoogst. Tomaten gecheckt op phytopthora. Water gegeven.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.