Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Featured Replies

Geplaatst:

De verschillende kool soorten verpot naar grotere pot tot er vakken vrij gaan komen. Pepers en verschillende soorten bonen geoogst. Water gegeven.

Geplaatst:

Gisteren en vandaag geoogst: courgettes, tomaten, spitskool, sperziebonen, snijbonen, russische boerenkool, bramen, yakonblad. Uit de achtertuin-kas ook nog diverse pepers en een paprika. De hoeveelheid snijbonen was bizar, gesneden en wel ongeveer een halve emmer vol. Straks nog even blancheren en invriezen.

Verder alle tomaten met water/baking soda gesprayed zowel op de moestuin als thuis. Beginnende meeldauw op de meloen met melk/water aangepakt, de courgette preventief besprayed.. Verdachte en aangetaste takken en bladeren van de tomaten en enkele paprika’s verwijderd. Alles water gegeven en vanavond alle vruchtgewassen ook wat voeding.

Vanavond verder met oogst verwerken. Niet zo’n zin in maar morgen wil ik echt onkruid verwijderen op de tuin, dat groeit de pan uit. Tja, je hebt een moestuin of niet.

En o ja, zowel Cor als ik hebben de chayote bemoedigend toegesproken. Meters plant, maar nog nul bloemen. Maar het kan nog. En een van de artisjokken krijgt toch nog een bloem!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ongelooflijk hoeveel werk jij verzet krijt @Tanja65 💪👍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Ja heel veel werk in een korte tijd @Tanja65 Heel knap.

Geplaatst:

Ach wat lief @Vrouwholle en @Petrasmoestuin . Ja, we werken wel hard. Gelukkig wel samen. Cor doet het meeste zware werk in de tuin, veel omspitten en stukken grond kweekgrasvrij maken en zo, en sjouwen met de kruiwagen die regelmatig vol zit met van alles aan gras en onkruid. Cor kookt ook meestal ‘s avonds en doet het meeste in het huishouden. Ik heb meer de regie/het overzicht over alles van de moestuin en alle uitvoerende klussen daar en thuis die fysiek niet zo zwaar zijn. Zo vullen we elkaar mooi aan. En zoals nu, ik slaap altijd laat en kijk dan in de avond vaak filmpjes ( podcasts, kunstfilmpjes of tuinfilmpjes) en dan sta ik dus nu al de halve avond boerenkool schoon te maken en te snijden. Maar dat merk je minder als je ondertussen wordt afgeleid. De snijbonen liggen met gezamenlijke inspanning al in de vriezer, de Yakonbladeren staan te drogen, morgen de boerenkool blancheren en invriezen en opnieuw iets doen met tomaten, want ik heb nu een berg kleintjes, suggesties welkom. En de spitskool verwerken. Misschien als de zuurkool klaar is (staat nu bijna 5 weken) nog een nieuwe portie in de pot. En dan naar de moestuin - eindelijk wat doen aan het onkruid en een nieuw kolenbed maken.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

De tomaatjes roosteren. Ik heb een recept geschreven ervan. @Tanja65

Geplaatst:

Gras gemaaid. Ongeveer drie kruiwagens aan haagwinde en bosaardbei en nog wat spul verwijderd. Schoffelen her en der en 4 soorten sla onder insektengaas uitgeplant. Ook nog wortelen in een grote pot gezaaid n.a.v. @rorror's mooie oogst ook eens proberen. Beetje laat misschien, maar ze kunnen in pot ook vrij snel in de kas gezet worden als het vroeg gaat vriezen (afgelopen nacht al even vorst aan de grond in Brabant 😯) Anders is weeuwenteelt in pot misschien nog een optie.

Gelukkig had ik gisteren het meeste al geoogst.

Morgen ga ik na het werk misschien nog even wat dingetjes doen als ik nog fut heb.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Heel veel water gegeven en alle tomaten gesnoeid, vooral bovenin. Hopelijk krijgen de grote soorten nu wat meer licht op de tomaten die er hangen. En nu kunnen de snoeiwonden nog mooi drogen voordat we over een paar dagen regen krijgen. Alle tomaten staan er goed bij, geen tekenen van phyt gelukkig. Pompoenen weer gesnoeid en her en der een lelijk blad verwijderd. Tatsoi uitgedund. Morgen gaat de kangkung eruit en dan donderdag waterkers zaaien. Komt mooi uit met de lagere temp en de voorspelde regen. En weer tomaten gedroogd. Nu volledig.

Geplaatst:

Zondag, maandag en dinsdag alleen water gegeven.

Vandaag bloemknoppen uit de rucola gehaald, dit blijf ik doen tot de nieuw gezaaide groot genoeg is om te oogsten. Duurt niet lang meer.

Verder heb ik de pepers en paprika's gesnoeid en nieuwe bloemen eruit gehaald. Die worden niets meer voor de vorst intreed. Ik hoop dat ze nu voldoende zon gaan krijgen om te rijpen. Sommige beginnen nu langzaam wat te kleuren. En water gegeven.

Geplaatst:

Cor (@cobro60) heeft gisteren heel hard gewerkt in de moestuin; een nieuw kolenbed gemaakt en alle kolen in schone grond in emmertjes ingegraven, een voorzorgsmaatregel omdat er op het complex hier en daar knolvoet schijnt te zitten. Nog niet zelf problemen gehad maar veiligheidshalve doen we het zo. En een net uiteraard. Ondertussen heb ik alles in de kas achter weer verzorgd (meloentjes! Zouden die het nog halen zo laat), de tuin water gegeven, en nog een keer geroosterde tomaatjes gemaakt. En alle overige oogst gewassen, en twee spitskolen gesneden. En o ja bonen geblancheerd, de gedroogde courgettes tot poeder gemaakt, de augurken/komkommers voorgesneden en in pekel gezet. Vanochtend nog ff gauw potjes gesteriliseerd en eea ingemaakt.

IMG-20250826-WA0003.jpg

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Drukke dagen gehad deze week.

Het kippenhok helemaal schoongespoten met de hoge druk reiniger. De verf kon daar op sommige plekken wat minder goed tegen. Whoppaaa weg verf.,, hok is wel weer helemaal spin en span.

Ruzie met de mollen. Het is nog nooit zo erg geweest en ze zitten sinds gisteren ook in de moestuin. Het is net een tekenfilm waar je dan een voor de wortels en de bietjes omhoog ziet komen. Het is hier hetzelfde maar dan zonder dat ik het zie gebeuren. De bieten allemaal omhoog bonen los… het is te erg voor woorden.

Vandaag de tuinslang in meerdere gaten gedaan en van 8 tot 17 aangehad…. Denk dat we toch maar at anders dan carbid en water moeten doen.

Tomaten gedieft en geplukt. Frambozen geplukt en de salade bij elkaar geraapt. Gekeken naar de enige komkommer en liefdevol toegesproken… boos of liefdevol, haalt weinig uit 😬

Geplaatst:

Verschillende soorten bonen geoogst, paar pepers geoogst, snack komkommers geoogst, nz-spinazie geoogst. De bladeren van de stengels van de nz-spinazie afgehaald (dat blijft een behoorlijk werkje) en rijpe zaden van de nz-spinazie geoogst voor volgend jaar. Verder toch maar voor de zekerheid gesproeid, de regen blijft tot nu toe uit namelijk.

Geplaatst:

Ik had vandaag niet zoveel zin, dus ik heb vooral geoogst en wat water gegeven in de kas en op de nieuwe sla onder vlies tunnels. Het regende ook nog even kort. Altijd raar, rondlopen met de gieter terwijl het regent 😄

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Gisteren de komkommers weer opgebonden. Ik ben ze nu naar beneden terug aan het leiden.

Daarna nog klein rondje water gegeven, want de regen valt tegen wat er valt.

Geplaatst:

Vandaag weer heel druk gehad. 3 uur in de tuin vanaf 14.15 uur en daarna uren de keuken in om te blancheren en koken. 22.15 uur klaar. Daarna nog 3/4 uur slakkenrapen.

Dit was de oogst: komkommer en augurk, tomaatjes, heel veel NZ spinazie, snijbiet, wortels en Rucola.

20250901_150808.jpg20250901_153415.jpg20250901_165347.jpg20250901_165422.jpg20250901_165427.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Prachtige wortels @Petrasmoestuin 😍😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Pepers en de eerste paprika geoogst en weer een grote bak vol met spekbonen geoogst (paarse en groene). De laatste rucola geoogst voor op brood. Morgen gaan de oude planten eruit en kunnen we vanaf dan van de vers gezaaide oogsten. Onkruid verwijderd.

Geplaatst:

Voeding geven aan de komkommers, courgettes, aubergine, pepers en paprika's.

Geplaatst:

De eerste appels geoogst, dat wordt appeltaart om het te vieren.

Eitjes van koolwitjes verwijderd van alle kolen.

Boerenkool geoogst en ingevroren.

Tomaten en pe/pa in de kas water gegeven.

Het een en ander vastgezet ivm wind.

Geconstateerd dat er hele leuke spruitjes in de oksels van de spruitkool wonen.

PXL_20250903_142337243.jpg

Geplaatst:

Een paar mini bietjes geoogst. Verder vooral op het terras gebleven het waait behoorlijk uit de bomen, dennenappels en naalden en kleine takjes. Er hangt ook een van onder gescheurde berk spannend op half zeven bij ieder krak geluid van buiten denken we dat ie gaat. Hij zal waarschijnlijk op de jonge vijgenbomen gaan vallen, hopelijk niet teveel schade.
image.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oei spannend @appelvrouw hopelijk niet teveel schade als hij eenmaal gaat.

Geplaatst:

Gisteren courgettes, tomaten en komkommer geoogst en de courgettes weer opgebonden. Tomaten water gegeven in de kas en onder het afdak. Ook heel veel blad en scheuten weggeknipt bij de pompoenen, en onkruid getrokken, zodat de zon erbij kan. Samen met Cor overal tegels onder gelegd. Er zijn echt veel kleine of beginnende pompoentjes nog, vooral van de flespompoenen - alles is zo laat dit jaar - maar die gaan denk ik geen grote meer worden. Maar wie weet, met een mooie nazomer en een beetje zachte herfst…

Vandaag alle tomaten volledig gestript van hun laatste blaadjes. Heb steeds alleen de phyto aangetaste delen gedaan, maar er was nu geen houden meer aan. Goed de resterende stelen in de gaten houden nu en anders maar groene tomaten oogsten en chutney maken. Straks nog even water geven in de kas achter.

Geplaatst:

Ps en het lijkt alsof de chayote nu toch nog bloemen en vruchten gaat geven…zou het nog? Ook al zo ontzettend laat…

Geplaatst:

Bonen en bieten geoogst.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.