Geplaatst: 19 oktober19 Okt Gisteren 8 soorten knoflook gepoot, en ook de pootuitjes. Vandaag de tomatenplanten in de kas gerooid en daar winterspinazie gezaaid. Verder wat stukken gewied, troep opgeruimd en en passant wat spul geoogst.
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Toen ik op de volkstuin kwam stond mijn hekje een beetje open. Nou dan weet ik het wel weer 😠. Kasdeur stond ook open en twee regentonnen waren omgegooid. Wel knap, die ene is 300 liter. Bij mijn buurmannen was er ook eentje omgekiept. De rest van de tonnen in de tuinen om ons heen stond nog gewoon overeind. Gelukkig verder niks vernield ofzo.Nou moest ik de tonnen voor de winter toch legen, dus ik hoefde nog maar eentje. Verder wat bonenstokken opgeruimd, zaden voor de yamato komkommers geoogst (en ook nog drie kleine komkommers geoogst 😀) en nog wat andere zaden. Zonnebloemen gedeeltelijk opgeruimd. Volgende week nog een keer gras maaien en dergelijke. Ik ben op het moment niet helemaal fit, dus toen vond ik het ook wel weer genoeg.Broccoli, Amaranth, Kweeperen en wat dopbonen geoogst en toen maar weer naar huis. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Gisteren en vandaag ons camping mini-moestuintje ontmanteld. Onze tuinavonturen worden op de camping oogluikend toegestaan, zolang we niet al te openlijk tuinieren en alles in potten houden. Er stonden heel veel kruiden in potten (basilicum, salie, bieslook, tijm, oregano, olijfkruid), en rucola, pepers, paprika’s, aardbeien, en (veel) tomaten. Onze grootste ‘bak’ was zo’n vierkante tuinafvalzak, daar stonden de paprika’s en tomaten in, die liet ik langs de poten van de luifel klimmen. Hangtomaatjes en een zak met diverse soorten munt aan de luifel. En er stond een pot lavendel voor de mooi en anti-mug (helaas helaas). Ik heb de kruiden die nog mooi waren plus de aardbeienbak opgeschoond, alle uitlopers van de aardbeien losgeknipt en even in het water gezet, lavendelstekken gemaakt in kleine potjes, en de rest inclusief wortels fijngeknipt en in het bos uitgestrooid. Ook heb ik alle aangewaaide onkruid uit de aarde gehaald, de wormen en andere beestjes aan de natuur teruggegeven, de onderste laag dennenappels uit de potten gegraven en in het bos gegooid, en de aldus opgeschoonde aarde in grote vuilniszakken gedaan. Die gaan mee naar huis, daar door een grove zeef, en dan door de magnetron, en dan heb ik nieuwe zaai- en stekgrond of (met voeding erbij) potgrond voor volgend jaar. Nu ook weer handen uit de mouwen in de grote moestuin. De pompoenen moeten geoogst, en de zoete aardappelen. De yakon wacht ik mee tot na de eerste vorst. Er moet nog een bak opgeschoond voor de knoflook, en het onkruid groeit o-ver-al. Genoeg te doen. 19 oktober19 Okt aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 oktober22 Okt Vanmiddag al het onkruid verwijderd, groenten geoogst voor morgen en een inspectierondje gelopen voor de storm die morgen komt... staat alles veilig en zwerft er niets rond? Alle slakkenvallen schoongemaakt en opgeruimd. 22 oktober22 Okt aangepast door Janie
Geplaatst: 22 oktober22 Okt Wat een heerlijk tuin weer vandaag!😍Ik heb mijn snackkomkommer die in potten in mijn kasje staan en van daaruit naar buiten groeide voor de zomer maanden….nu terug naar binnen geleid! Ze zien er nog prima uit met beginnende komkommertjes en bloemetjes… dus nog wat voeding gegeven en hopen dat het nog een tijdje goed gaat🤞🤞🤞🤞🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱 22 oktober22 Okt aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 22 oktober22 Okt Ook heb ik vandaag deel van de binnen opgekweekte babyleaf blaadjes buiten uitgeplant in de vakken en deel in mijn kasje rest ging als lunch op brood 😋Eindelijk mijn knoflook uitgeplant De olifantenknoflook die ik in voorjaar oogste was in mijn kasje blijven liggen…zo grappig; de moeder bol was niet uitgelopen en alle broed bolletjes wel.De brordbolletjes nu dus opnieuw geplat in een vak en de moederb mee naar de keuken genomen voor gebruik 😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 22 oktober22 Okt Paar uurtjes mooi weer nog meegenomen vanmiddag. De voormalig bonen/mais/pompoenbak is door Cor ontdaan van de grote resten maiswortels, een paar dagen geleden had ik de bak al van los onkruid ontdaan. Ik was ondertussen in de aardbeienbak achterstallig onkruid aan het wieden. Had te lang niets gedaan, dus goed geworteld. Enorme hoeveelheid uitlopers en stekken in een emmer gedaan, wat moet ik er in hemelsnaam mee. Daarna gewisseld, Cor ging verder met wieden en ik heb de knoflook geplant. 3 soorten, plus olifant. Van twee soorten had ik maar weinig tenen, ik hoop dat die een beetje groeien zodat ik volgend jaar wat ruimer in het pootgoed zit. Verder een vogelnet uit de knoop gehaald, en de vruchten van de jack-be-little geoogst , want die begon weg te rotten. Ze mogen nog wel wat bijkleuren, en anders maar halloween decoratie. Ook de eerste butternut er af gehaald, en de afgevallen chayote ook meteen meegenomen. Een Chayote! Eindelijk, na drie jaar. Bij de eerste poging groeide hij niet. Het tweede jaar dat we het probeerden alleen blad. En nu: vruchten! Zo tof. Het wordt nu wel leeg in de moestuin. Alle bonenrekken zijn (eindelijk) weg, veel planten ook, afgelopen maandag heb ik de courgetteboompjes verwijderd en het augurken/komkommerrek, en de pompoenen flink teruggesnoeid. De rest ligt nu goed kaal de laatste zonnestraaltjes (welke dan) op te vangen.Het zware anti-worteldoek om een stuk van de tuin af te dekken is ook gearriveerd. Dat is de volgende klus samen. Maar wij zijn redelijk mooi-weer tuinierders. Wachten op een droge dag. De komende weken niet, denk ik. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 oktober22 Okt @woldistel nıu jaaaa zeg! Zo’n hekel aan… mensen die niet van andermans spullen af kunnen blijven. Bah. Ik zat ook aan andermans spul, maar met toestemming. Bij de buren paar bomen gezaagd en opgestapeld. Gezaagd. Gestapeld en opnieuw. Er was een boom die was zo mooi rood van binnen. De tuinma kon me niet vertellen welke boom dat geweest is. Ik heb er een paar plakjes van afgezaagd als iets… geen idee. Komt wel. To mijn grote schaamte had ik de bomen en struiken nog steeds niet geplant. Eerst roe aalbessen eruit. En de lekkere witte en roze bessen en van @weknow erin! İk heb wat frambozen moeten verplaatsen en heb ze ook maar weer eens geplukt. Er hing ook nog 1 appel aan de boom die ik blijkbaar had gemist. Wit slijk?! @weknow 🤣🤣🤣Heten ze echt zo? De rode staan klaar om opgehaald te worden door iemand die een fruittuin wil aanleggen. Kippenhok is weer schoon. Muggen hadden besloten er een huisje te maken. Alles schoon en veel d.aarde rondgestrooid. Mijn 20 kg is nu wel op. Of was het 25 kg? De kas nog laten zien aan de tuinman van de buren. Die wilde wel wat pepers hebben. Nog 3 pawpaw geplant. Wat gesnoeid. Onkruid. Kippen hadden feest met al dat groen. Toen was het wel klaar.
Geplaatst: 22 oktober22 Okt 3 uren geleden, Mellie zei:Wit slijk?! @weknow 🤣🤣🤣Heten ze echt zo? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 22 oktober22 Okt Ja, dit zijn de chayotes op de foto van afgelopen maandag. Ze kwam zo ontzettend laat in bloei dat we dachten dat de eventuele vruchten nooit op tijd meer zouden afrijpen. Maar er kwamen toch nog vruchten en hoewel ze relatief klein zijn gebleven, lijken ze toch wel afgerijpt. Vandaag lag de eerste op de grond! Nu opzoeken hoe nu verder, we hebben ze zelfs nog nooit zelf gegeten, al drie jaar van @Goldfish een chayote gekregen, niet opgegeten maar gepamperd om hem tot bloei en vrucht te krijgen, en dit is de eerste keer dat het lukt. Dus nu proeven. En uitvinden wat ermee kan. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 oktober22 Okt 4 minuten geleden, Tanja65 zei:Ja, dit zijn de chayotes op de foto van afgelopen maandag. Ze kwam zo ontzettend laat in bloei dat we dachten dat de eventuele vruchten nooit op tijd meer zouden afrijpen. Maar er kwamen toch nog vruchten en hoewel ze relatief klein zijn gebleven, lijken ze toch wel afgerijpt. Vandaag lag de eerste op de grond! Nu opzoeken hoe nu verder, we hebben ze zelfs nog nooit zelf gegeten, al drie jaar van @Goldfish een chayote gekregen, niet opgegeten maar gepamperd om hem tot bloei en vrucht te krijgen, en dit is de eerste keer dat het lukt. Dus nu proeven. En uitvinden wat ermee kan.Donker bewaren. Rond 10 a 15 graden. Tot ca. februari/maart blijven ze fris. Daarna gaat er een nieuwe stengel uit groeien en kun je ze beter oppotten met de punt boven de grond en lichter zetten, maar nog nauwelijks water geven (die stengel zoekt het licht, zoals aardappelscheuten...in het licht en koel groeit de plant weinig en blijft ze hanteerbaar....ze gaat pas vrij laat wat wortels maken, de vrucht is voedselvoorraad voor starten van nieuw seizoen) Je kunt ze schillen (als ze gestekeld zijn met handschoenen aan) en ze in plakjes of schijfjes snijden en mee bakken, stoven, wokken in een gerecht of heel fijn wat rauw in een salade bijvoorbeeld. Ook na warme blijven ze knapperig met een milde komkommersmaak. Ik vind ze lekker en vind ze ideaal om verse groente te hebben in de wintermaanden. (Lijkt echt wat op komkommer, maar dan steviger, minder nattig en knapperiger). In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 23 oktober23 Okt Thanks! Ik ben echt heel benieuwd naar de smaak! Wij hebben inderdaad van die stekelige. En ik las inderdaad ook al online hoe veelzijdig hij is. We zijn toe aan een grotere koelkast denk ik. Een ruimte met 10-15 graden hebben wij niet. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 25 oktober25 Okt Vanmiddag tussen de regenbuien door de vlinderstruik weer recht gezet en met nieuwe tuinaarde aangeaard. Door storm Benjamin was hij deels ontworteld en hing over het tuinpad.
Geplaatst: 25 oktober25 Okt Vanochtend hadden we opruimdag op het volkstuincomplex. Maar vanaf ongeveer half tien regende het. Dus toen koffiedrinken in het hokje met zijn allen, kwebbelen en daarna maar weer naar huis. Volkstuinderen is niet leuk in de regen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 26 oktober26 Okt Stukje onkruidvrij gemaakt en de knof gepoot.Van mezelf en tenen van @GoldfishEdit: ik heb gewoon nog 3 prachtig uitziende tomaten gevonden wat uit compost is opgekomen. Ik had er gisteren (eergisteren?) al 1 in een pot gezet binnen, maar vandaag nog maar 1. Deze is nog klein zonder bloemen. Benieuwd wat het me gaat brengen. De komkommers binnen was geen succes. Die konden het verschil in temp niet aan. 26 oktober26 Okt aangepast door Mellie
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Nadat ik de herfstraapjes, andijvie en chinese bieslook had geoogst en 25 rupsen, 1 slak en 2 kasplatruggen had verwijderd. De voorkant van de bak bestrooid met bladeren en tussen de zaaiingen van de knoflook, uitjes en boerenkool gemulched. Voor het eerst dat ik dat doe en ik ben benieuwd of het gunstig is. Ik hoop niet dat er nog wat stiekem wat rupsen en slakken onderin de aarde zitten. Want ze zaten vrij diep en vraten van de wortels van de herfstraapjes, daarom groeiden ze niet meer. Daarna het gordijn er weer omheen gedaan. De slakken en rupsen kruipen door openingen heen van het gordijn zag ik.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Gisteren na de regen even snel een rondje moestuin gedaan. Onkruid verwijderd en kool planten gecontroleerd op rupsen. Geen rupsen meer gevonden. Wel kleine slakjes bij de paksoi. Deze snel verwijderd. 30 oktober30 Okt aangepast door Gitta Schrijffout verbeterd
Geplaatst: 30 oktober30 Okt Op 29-10-2025 om 06:04, Gitta zei:gecondoleerd op rupsen.Nee dat snap ik dan dat je geen rupsen meer vindt 🤣 Sorry ik vond het een heel grappig vertyping.Hier ook 100.000 kleine slakjes, tot vreugde van de kippen. 30 oktober30 Okt aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Vandaag mijn eerste prei geoogst.Vorig jaar mijn eerste poging om ze in potten te kweken.Ik was toen best tevreden maar het was vnml groen.Ik heb ze heel diep in een hoge vierkante pot gezet van 30 bij 30 van de action. Steeds heb ik er wT makkelijke moestuinmix bijgedaan en wat korrels. Ik denk in totaal 3x.Ze zijn niet echt dik maar was leuk experiment en voor herhaling vatbaar. Op het zakje stond winterprei maar ik maak ze liever op voor het stevig gaat vriezen.Of er een paar laten staan voor het experiment. 31 oktober31 Okt aangepast door peulenschil
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Mooie prei @peulenschil! 👌🏼Ik heb ook winterprei staan maar die zijn nog lang niet die dikte. Ik laat ze voorlopig nog maar staan en zie wel of het iets wordt!
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ziet er best goed uit, @peulenschil . Inderdaad niet superdik maar wel aantrekkelijk! Misschien ook eens proberen, ik heb toe nu toe weinig succes met prei (ook niet met wortels trouwens). * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ook ik heb tot nu toe weinig succes gehad met prei @Tanja65. De wortels worden elk jaar ietsjes groter dus we houden de moed erin. 😆
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Dit jaar ging het ook niet goed met mijn radijs en wortelen @ Tanja65Wat normaal.juist altijd zo goed gaat. Vorig jaar een radijs laten doorschieten en daar veel zaad lvan kunnen oogsten. Zo is het ieder jaar weer anders.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Kijk toch eens hoe mooi. De fazantenbes zelf opgekweekt. Ik vond deze plant altijd erg mooi en ontdekte dit jaar dat de donkerbruine bessen ook te eten zijn. Caramel koffie, chocolade smaak. Zou niet misstaan op een toetje in een restaurant. Wel heel seizoens gebonden natuurlijk.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.