Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Gisteren prei gezaaid en een zoete aardappel. Bij wijze van experiment heb ik in één langwerpige bak zowel een hele als eentje in stukken in/op aarde gelegd, ben benieuwd of het uitmaakt qua hoeveelheid stekken. Voor de rest gelijke condities uiteraard. Zojuist kwamen ook mijn warmtematjes aan, dus morgen pepers en paprika zaaien. Yay! Dat is voor het eerst zelf. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Een kratje, ruim honderd,  tuinbonen Aguadulce gelegd,.

van eigen zaad van 2023, en het kratje onder glas gezet.

Geplaatst:

Vandaag punt paprika, sweet chocolate paprika en sweet california wonder paprika gezaaid via de denomethode. Ik had geen zipzakjes meer kwam ik achter. Dus in deze bakjes gedaan. Even kijken of ook zo werkt. 

20250131_111747.jpg

Geplaatst:

Dat gaat prima werken hoor!

Ik wacht nog even met de paprika's, ze kunnen er toch pas half juni in en ik had vorige keren loeigrote planten binnen staan wachten...

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Nog 8 deno-peperzaailingen in de grond gezet. De Cabaca Peach, sugar rush str. en stumpy mango zijn nu compleet. En de helft van de jalapeno staat er in. De habanada’s krijgen inmiddels hun 3e en 4e echte blaadjes. Resten nog wat jalapeno en de numex big Jim in de deno, en dan ben ik qua pepers compleet. 

Geplaatst:

@Gitta dat werkt prima. Ik doe het altijd zo als ik deno zaai, omdat ik het anders zo zonde vind van al dat plastic dat daarna weggaat. Gewoon bakje even door de vaatwasser en weer klaar voor een volgende deno-ronde.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ik was mijn zakjes altijd uit.😇

Deze zakjes zijn van vorig jaar, ik houd ze speciaal hiervoor apart.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

@hazeltjegoed om te weten. Dan ga ik het voortaan op deze manier doen. 

@Rookieik heb het vorig jaar ook rond deze tijd gedaan en ik had mooie plantjes, ongeveer 25 cm hoog. Dus vandaar dat ik het weer zo doe.

Geplaatst:

Misschien dat ik ze ook wel eerder doe.

Het wordt vast een prachtig vroeg voorjaar.😊

Geplaatst:

Ow ja lathyrus. Ik heb er 2 die de winter hebben doorstaan en ik verwacht dat ze het voorjaar ook wel gaan halen. Maar uiteraard de geurloze. Slakken laten die staan. Moet wel wat geurigs in de tuin! Weer wat pepers gezaaid. 
heb een beetje moed in de schoenen geloof ik…. Normaal was ik al bezig met tomaten uitzoeken. Niet eens naar omgekeken….😳😳😳

Geplaatst:
2 uren geleden, Rookie zei:

Ik was mijn zakjes altijd uit.😇

Deze zakjes zijn van vorig jaar, ik houd ze speciaal hiervoor apart.

😂 ik doe precies hetzelfde met de deno-gripzakjes. En dan op de verwarming op z’n kop, open, goed laten drogen. Ik dacht dat ik de enige was die zo ver ging 😉. Gelukkig zijn er meer 😃!

Geplaatst:

Ik hergebruik ook vaak zakjes. Maar niet die waar ik zaadjes in voorkiem of test (deno). Op de een of andere manier stinken die meer dan andere dingen, iew.  Die gaan hier gewoon weg. Overigens gebruik ik daarvoor al vaak oude plastic gripzakjes, waar bv zaadjes in hebben gezeten oid. Ik hergebruik wel oude P9 potjes (grijze en bruine) en yoghurtemmertjes als labels. Ik kan ook slecht dingen weggooien, vooral eenmalig plastic. Gebruik het voor allerlei dingen. Ik maak ook kleine zaaikasjes van twee hetzelfde formaat plastic weggooi schaaltjes op elkaar. Met wc rolletjes als starters. 

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Eindelijk gisteren pepers, paprika’s en aubergines gezaaid! Staan op warmte matjes. Ik besef dat ik straks moet worstelen met ruimte. Maar dat zie ik straks wel weer. 

Geplaatst:

Ik durf dat dus niet, om ze te hergebruiken, ik ben dan altijd bang voor schimmel. Een zakje krijg je toch niet zo goed schoon als een bakje. Goed om te weten dat het wel kan. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Vandaag eindelijk begonnen met zaaien: wortels, pepers en tomaten. 

Geplaatst:

Vandaag kwamen de zaden van de wedstrijd aubergine aan deze zojuist gezaaid met de denomethode. Ze staan staan nu naast de gisteren gezaaide paprika's. 

Geplaatst:

Vandaag pepers, paprika's en wedstrijdaubergines voorgezaaid.

PXL_20250201_164357653.jpg 

Geplaatst:

Hier nog wat paprika, pepertjes voor watjes en uien gezaaid. 

Geplaatst:

@jootje ‘pepertjes voor watjes’ - die houden we er in! Hier nog zo’n watje. 

Geplaatst:

Welke soorten watjespepers heb je gezaaid @jootje?

Ik ben ook een watje...😏

Geplaatst:

Rookie, de peach a dew, peppadew en de aji white fantasy! 

Geplaatst:

Ik hoop echt, dat je nog voldoende peachadews hebt... Die laatste ken ik niet, die zal ik op mijn lijstje zetten.

Geplaatst:

In het kader van het voorzaaien hebben we vandaag ook de plantenflat maar weer opgezet en voor een hoog raam op het zuiden neergezet. Extra warmte in de tent, en als er straks rouwmugjes.komen, dan kan ik die binnen de tent nog redelijk vangen. 

PXL_20250202_174014129.jpg

Geplaatst:
Rookie, de peach a dew, peppadew en de aji white fantasy! 

Oehhh peachadew is van mij? Die zijn heel lekker!

Vandaag heel veel gezaaid.
Eindelijk aan de pepers begonnen. Lila luzi, lemon drop, numex suave, equador purple, eigenlijk helemaal geen nieuwe soorten. Ow wacht, paprika’s heb ik wel een paar nieuwe. Kaketoe, vitapep en nog iets. Van alles 2 of 3 en van de paprika’s veel. Ik hoop zo dat de slakken en rupsen mijn kweeksels met rust gaan laten. Krijg er echt een beetje buikpijn van [emoji15][emoji15][emoji15]

Ook wat lathyrus mix van @jootje en winterspinazie. Had paar maanden geleden gemoeten, maar kan nu vast ook nog wel.

Heb ook alvast wat tomaten uitgezocht die ik wil en ze ook alvast in een kweekbakje gedaan, maar geen water oid. Alleen klaargezet. Hoeveel vakjes heeft een kweekbakje? 24 soorten… Dat is rap gegaan zeg. 24 soorten is eigenlijk te veel en ik wil eigenlijk meer, want mijn lievelings zitten er nog niet bij. Hmmm…. Toch nog te vroeg voor tomaten.ik heb oa earl of Edgecombe, moonlight blue, ananas bleu, ananas noire, wildthings, Julia child, patrijs, kozula, aunt Sophie en nog wel wat meer. Bij de tomaten wel veel nieuwe soorten.
Ook nog rode canna gezaaid en grandiflora van @acpronk uit de zadendoos. Ow ja en de wedstrijdaubergine gezaaid!

Pliesssss laat alle ratten, woelmuizen, mollen, slakken en rupsen naar de buren gaan…
Geplaatst:

Wat een leuke benaming @Arja plantenflat. Die ga ik ook voor mijn kast die mijn man gemaakt heeft gebruiken. Er ligt nu allerlei rommel in, maar ik laat ook de foto van afgelopen jaar zien.

En de papierbak en de lege flessenzak kunnen er ook precies onder.

20250126_124930.jpg

Stellingkast klaar blauw.jpg

Stellingkast klaar 2 blauw.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic