Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hier zaaide ik Jalapeno-pepers en twee andere pepers die ik al heel lang heb en dus geen idee heb of ze nog op komen. Aubergine die ik kreeg en geen idee heb welke soort. Rode paprika en een grappig gevormde gele (waarvan ik de naam even niet zo uit mijn hoofd weet) en luffa. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
1 uur terug, woldistel zei:

De hele winterzaaihype gaat mij volledig voorbij. Wat is het en waarom moet het en waarom is het beter dan gewoon gangbaar zaaien.....?

Het is gewoon anders.

Je doet de zaadjes in de fles en je kijkt er niet meer naar om, tot een paar maanden later.

Alleen als het weken achtereen heel droog weer is, moet je even wat water bijgeven.

De natuur doet het werk en het neemt binnen geen ruimte in beslag.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

@Rookie ha, duidelijk! Dank.

Geplaatst:

@woldistel wat het is, is zaadjes in hun eigen ‘kasje’ (doorzichtig melkpak of container of petfles) in een laagje aarde buiten zetten en afwachten wat moeder natuur doet. Alleen als het erg droog is moet je af en toe water geven, maar omdat de flessen of pakken in principe open zijn aan de bovenkant komt er bij regen voldoende water in. Het hele idee dat je niet hoeft te prutsen met warmtematjes, lampen, verspenen enz., maar gewoon wacht to de zaailingen buiten in hun beschermde omgeving groot genoeg zijn geworden om uit te planten. Het is zowel luier als ruimtebesparend in huis, en ideaal voor mensen zonder kas of zonder (voldoende) kweekplek in huis. Ik kwam er recent toevallig achter dat dit bestond, en doe dit jaar mijn eerste poging. Ben benieuwd. Overigens rotzooi ik ook gewoon binnen, met kweekmatjes en lampen 😜.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Wat raar, ik zie de reactie van @Rookienu pas. Enfin. We zeggen gelukkig hetzelfde. 

Geplaatst:

Gedurfd om vast wat radijsjes te zaaien, als het zacht blijft heb ik lekker vroeg wat en zo niet, er komt nog meer lente. Volgend weekeind een nieuwe lichting en dan hoop ik het wekelijks vol te houden. Uitdaging. 

Geplaatst:

Ja dat rozooien vooral @Tanja65 voor het eerst zoete aardappel op de aarde en ik zag een stukje beschimmeld. Alle begin is moeilijk.
Ik experimenteer ook van alles met onze vochtige tuin hier.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Arja zei:

is het peper-topic

Nee joh je bent abuis.

Maar omdat ik vandaag ook nog wat geplant heb dat ik vergeten ben zijn we toch weer on topic namelijk wat heb je gezaaid of geplant!

Behalve het eerder genoemde heb ik ook nog zuring geplant, groene. Hopelijk red hij het het is maar een miniplantje.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Prei, bos ui en ui vorige week. Gisteren peultjes, aubergine en radijs. Oh. En omdat ik nog wat ruimte had sjalot en wat biet. Het was heerlijk!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur

Eindelijk wat gezaaid: hon tsai tai en rode paksoi en Turkse spinazie in de vollegrond in de kas.

En het 1 en ander in potjes in de kas: nog maar weer een keer wat rode ui, bloemkool, spitskool, koolrabi, en wat vaste kruiden zoals groot kaasjeskruid en kamille en munt (piperita en crispata) en ijzerhard en citroenmelisse.  

Geplaatst:

Spinazie gezaaid, bloemkool enz.

IMG_2255.jpeg

Geplaatst:

Gisteren de hoop opgegeven dat aubergines Gretel en Snowy nog zouden gaan kiemen en dus in hun vakjes nieuwe zaadjes van de wél kiemende soorten gestoken.

En wat zie ik vandaag? Ja hoor, komen er opeens vandaag wél wat kiempjes boven. :lol:

20250224_163138.thumb.jpg.b63887527ac7554c9271894655382a1f.jpg

Vandaag ook aan het zaaien geweest.

Tijd voor de kolen: Palmkool, Witte kool, Spitskool, Savooie kool en Bloemkool

Hele tray vol met Kailan omdat dat de lieveling is.

En omdat ik toch bezig was alvast wat snijbiet in de grond gestoken. 1 Zaad per vakje. Eens kijken hoe dat gaat. Straks zaai ik op de tuin gewoon rijtjes in de volle grond.

Het waren: Groene Witribbige, Gewone Groene, Lucullus, Rainbowmix, Rode en wat snijmoes.

Al deze bakjes staan onder lampjes (dan hoef ik niet in de gaten te houden wanneer ze kiemen en staan ze dan gelijk in het licht). Maar doen het gewoon met de warmte van de woonkamer. Als ze boven de grond zijn gaan ze naar buiten.

20250224_155223.thumb.jpg.2f7fdd357ceb66d0a4f29fa4ec1d854a.jpg

Geplaatst:

Hier alleen de knolvenkel en witte kool dit keer in de winterzaai. Die geven dan lekker vroeg oogst. Voor de kool ook handig, de rupsen zijn er dan nog niet zo veel.

Geplaatst:
1 uur geleden, MROE zei:

Spinazie

Voorgezaaid? 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

68d589490d35ab6c649ac4eeb48853f2.jpg

Die pepers en tomaten hieronder lonkten toch enorm… dus alsnog bijgezaaid en Mary robinson. Zag in topic wat ik heel lekker vond dat staan. Blue beauty ook. Maar kom ik geen zaden van vinden… ik heb elk groot zakje in mijn handen gehad. Dat zijn zeker 50 soorten. Dus of het is op, of zit in een klein zakje… zucht.

f3c9a79f274a085b79dbef0a5c886990.jpg

De waterspinazie ligt alleen nog klaar. Bijna gezaaid. Had gisteren rode lupine the pages en een morenga zaadje -zaad eigenlijk, net een mini knoflook- te week gezet. Dat heb ik ook gezaaid.

Geplaatst:

Twaalf King of the North paprika's uit de deno in de aarde gestopt.

Deze zijn voor de FMTD.

Mijn eigen paprika's mogen nog even wachten.

Geplaatst:

De pruim kers en rozen van de Lidl geplant. 1 grootbloemigw gele roos eruit gehaald. Elke x denk ik toch weer meh. Nu bloeit hij niet en kon ik het zonde rqroeging doen. Prachtige roos, verkeerde kleur. Dat idee.

Vijg grisette van @flup s zadendoos uit de pot in de volle grond gezet.
Ow ja en deze nog met 300 gr pootui snowball van de Lidl.

3cf15f5ebf7435d0ee26e5ad01c6123d.jpg

Geplaatst:

Twaalf aubergines Lisada de Gandia uit de deno in de aarde gedaan, ook nog acht Violetta Lunga's.

Geplaatst:

Ik heb 7 zaden uit de deno in potjes gezaaid van de Piquillo paprika. Verder de tuinbonen in een vak uitgepland. 

Geplaatst:

De rabarber verplaatst en een ander iets. Had daglelie moeten zijn, maar is het zeker niet.

Geplaatst:

aji white peper ( weer) gezaaid, paarse paprika, gele biet, regenboog snijbiet, rode koolrabi en sla gezaaid!  

Geplaatst:

Afgelopen maandag de kolen gezaaid. En zie vandaag al een heleboel kopjes bovenkomen. :P

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag heb ik de paprika's (2 kleuren snack en Dulce de España) en pepers (2 kleuren biquinho) gezaaid. En al een vroege tomaat, de Ida Gold. De rest van de tomaten doe ik volgende maand pas.

Geplaatst:

Een meter of 8 buiten sla plantjes gezet op 10 cm van elkaar.

De gekiemde vroege aardappels van de vensterbank naar de kas verplaatst voor een betere licht-warmte verhouding.

Daar voor in de plaats een bak Herault peulen gezaaid en in de vensterbank gezet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic