Geplaatst: 21 november 202521 Nov Hier was het -2,5 vannacht, ik had voor het slapengaan de citroenverbena en de zaailingen leycesteria en sechuan binnen gehaald. Hoe was het in de rest van het land? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 november 202521 Nov Auteur Wel een heeeerlijk zonnetje nu! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 21 november 202521 Nov Hier bovenin Brabant op de grens van Gelderland is de temperatuur op 0 graden blijven steken afgelopen nacht. Aankomende nacht lijken we toch echt de min in te gaan. Nu is het inderdaad heerlijk! ☀️
Geplaatst: 21 november 202521 Nov Hier in Baarn net onder 0… de auto van mijn lief was bevroren …Het water in het kippenhok niet… het water ervoor voor de vogels zat een filter dun ijslaagje op.De kappen op mijn bakken op het dakterras bevroren..; de ritsen konden niet meer open..,De kappen in mijn voortuin (zuiden) niet bevroren…De oi kers die van boven naar beneden voor mijn keukenraam hangen zijn nog oké…De oi kers op het dakterras licht bevroren….grappig die plaatselijke verschillen.Nu schijnt de zon en is het heerlijk buiten!😍🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 21 november 202521 Nov Bij ons in Noord-Duitsland was het -5 vannacht. Ik had alleen de broccoli die in het voorjaar moet verder groeien afgedekt met wat vlies. Op 2 bakken staat een gordijn, die geeft een beetje bescherming, op 2 bakken een muts, maar er zit niets in, alleen bladeren, die mutsen zijn tegen het wegwaaien.Bij meerdere speciebakken een gordijn waar wat boerenkool staat, die overleeft het wel.Bij de sla, wortelen en snijselderij, e.d. niets gedaan. Die overleven wel en anders niet, ook geen probleem. 21 november 202521 Nov aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 21 november 202521 Nov Hier half zes vanmorgen her en der wat glad en achter huis (in de schaduw) stond er nog steeds ijs in de diverse onderbakjes toen ik vanmiddag weer thuis was. Een van de sloten waar ik langs fiets, had zowaar ook nog een ijslaagje.Dus een dagje rond nul graden. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 21 november 202521 Nov Hier (Midden Nederland) net boven 0 geweest de hele dag, net geen ijslaagje in de schotels. Ook vanochtend niet. Ik weet niet of onderstaand onder weerfoto’s valt, maar dit was rond 17 uur vanmiddag. De mist komt al op boven het land. En dat is geen brand, maar de ondergaande zon. Een paar minuten later was hij weg. Jammer dat je (ik) dat niet kunt vastleggen hoe mooi het was.
Geplaatst: 21 november 202521 Nov Mooie foto @Dahli ! Hier stond vanmiddag ijs in de emmers in de achtertuin, onder nul dus. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 23 november 202523 Nov Alles heeft hier een poeder laagje wit, zo dun dat je je afvraagt of het ijs of sneeuw is. Het is sneeuw. De winter is begonnen! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 23 november 202523 Nov De eerste sneeuw! 😊Zal niet lang liggen want vanmiddag regen voorspeld…🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 23 november 202523 Nov Het sneeuwt hier nu! En het houdt ook bijna al weer op as we speak.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 november 202527 Nov Auteur Gatverdarrie jongens wat een viezemiezer de hele dag! Niks aan facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 november 202527 Nov Het is ook zo donker! Ik heb net wat kamerplanten voor het raam gezet die normaal geen fel zonlicht willen.
Geplaatst: 27 november 202527 Nov Donker, koud, miezer..ik ben er voor ingeënt maar het helpt nog geen bal. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 november 202527 Nov Yep…..donker in Zelhem! En ik kan het weten want ik zat op de thee met key lime taart erbij…..zooooooo lekker! 😊😋🍰
Geplaatst: 12 december 202512 Dec Dat is weer de mooie kant van de winter. Het uitzicht is vaak zo mooi als de zon opkomt.De eerste 2 fotos genomen tijdens de hond uitlaten in de straat aan de voorkant en de 3e foto vanuit de achtertuin.
Geplaatst: 20 december 202520 Dec Auteur Het lijkt volgende week wel goed koud te worden, zoals Buienradar dat nu tenminste laat zien. We proberen onze grondwaterpomp vaak zolang mogelijk te laten staan, omdat het wel heeel handig is om gewoon waterdruk te hebben bij ons vee achterop ons landje. Maar ja, als het echt gaat vriezen dan moet ie toch weg. En zo zijn er nog meer dingen die we zolang mogelijk uitstellen in de winter, zoals het binnen zetten van vorstgevoelige planten (staan nu in de grote kas), de windwatermolen heeft bescherming nodig, en we hebben wat van die warmtedingen voor in de drinkbakken van de varkens, kippen en ossen. Gaan we dat nu allemaal alvast doen of wachten we nog even of de wind heel toevallig nog wat draait en het gewoon 11 graden blijft de hele winter? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 december 202520 Dec Ik denk dat het vroeg of laat wel wat gaat winteren..januari en februari hebben de meeste kans. Ik heb geen idee natuurlijk, misschien kan je wat voorbereiding werk doen zonder af te sluiten; kost het je veel tijd om het allemaal voor te bereiden of kan je het met een halve dag voor elkaar krijgen zeg maar? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 december 202520 Dec Auteur Och ja het is best snel gepiept, maar toch altijd weer even kijken van: hoe deden we dit ook alweer? Welk warmteding is handig voor waar? Het scheelt dat we het elk jaar beter op orde hebben hier, en het dus steeds sneller kan. Geen rondslingerende slangen en gieters en alles heeft zo zijn opbergplek. Dat is hier nog niet zo lang facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 21 december 202521 Dec Volgens mij is het vandaag de kortste dag, dus de dagen worden weer langer.Alleen jammer dat de koudste maanden nu voor de deur staan... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 21 december 202521 Dec Je kunt niet alles hebben, hè? Ik ben er wel blij mee. Ik verheug me op de heldere vorstdagen in Februari. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 21 december 202521 Dec Een paar echte vorstdagen daar zie ik ook eigenlijk naar uit, die verminderen de plagen in het voorjaar. Sinds 21 wordt het terug later donker en zijn het iets langer dagen, het is evenwel wachten op begin januari tot het vroeger licht wordt.
Geplaatst: 25 december 202525 Dec Een witte Kerst werd het niet, wel een koude! Dit is de gevoelstemperatuur van dit moment. Ondanks stralende zon is het gewoon berekoud! De man heeft zojuist een wakje gehakt voor de vogels in de tuin. Gisteren lag ik de hele dag in de sauna, dat was zalig met die zon en kou! Het mooiste moment was toen ik buiten bubbelend en dobberend keek naar de kerstlichtjes, een bijna paarse lucht, een prachtige zonsondergang en een zwerm spreeuwen boven de Maarsseveense plassen. Zometeen gaan we dik ingepakt een wandeling maken. Eens zien hoe vreselijk koud die wind aanvoelt.
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Auteur De zeiknatte winter van 23/24 staat hier nog vers in het geheugen hoor, toen stonden we met Kerst nog te graven in de sloten om die maar door te laten lopen en ons landje wat droger te maken:Maar nu is het toch wel al lang droog. Zo viel er in november slechts +/- 37 mm en in december nog minder: 27 mm. Onze vijver zakt dus zo ongeveer waar je bij staat, want het grondwater staat laag, en de 'Oosterwijkse vloed' die hier hoort te stromen is bijvoorbeeld al heel erg lang leeg. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.