Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb de nieuwe oogst paprikapoeder op de gekochte kip gestrooid. Hij is dit jaar bijna fluoriserend oranje, pittiger en toch weer die zongedroogde tomatenaroma erdoor. Superlekker!

• Like 4
Geplaatst:

Ik 82a2c964703ae98e60924982d71f155f.jpg

Funky eggs en sinds zaterdag de grote pot met inmaak op z’n Turks geopend. Hartstikke goed gelukt! Dacht dat ik er een foto van had, maar nee dus. Eigen paprika, pepers en tomaat erin met kruiden en knof. Rest is gekocht (kool, augurk, wortel). Foto volgt ander xtje

• Like 5
Geplaatst:

Vanavond eten we courgettesoep (de laatste soep uit de vriezer) met zelfgebakken stokbrood.

En ik denk dat ik morgen maar een lekkere pan met zuurkool (witte kool uet) ga maken voor het weekend.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Het stokbrood vond ik een succes, heerlijk was het!

Dit is een blijvertje.

Het recept staat bij het topic over zelf brood bakken.

aangepast door Rookie
  • Like 4
Geplaatst:

Pasta met met een saus gebaseerd op mijn ingemaakte arrabiata-basissaus. Van Voljusko’s + Jalapenos uet (en knof en ui nuet).

• Like 3
Geplaatst:

Tomatensoep met een halve pot binnen 2 dagen verdroogde basilicum en rozemarijn en pepermunt uet.
a0572891dfc00f1acd8f4ce731cdc2b4.jpg

Pompompooommm, een foto van mijn ingemaakte groenten.

6c011cebaebc705abd292c0a8ebb85ce.jpg
Vorige week voor het eerst geopend geloof ik. Of week ervoor? Nu al half leeg.
De pepers zijn niet lekker, een milde peper smaakt niet zo blijkt in de inmaak. Dat moet toch echt wat pittiger. Rest vind ik wel heerlijk en zulke mooie kleuren! Paprika’s, wortel, peper, augurk iznik meen ik, een vrij lange Turkse snackkomkommer die speciaal voor de inmaak wordt gebruikt, witte kool en snijbonen zitten erin. Mmmm, was een lekker maaltje!

• Like 5
Geplaatst:

Wok met ui, knoflook en de laatste zielige stronkjes chinese kool. Het smaakte er niet minder om.

• Like 2

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Woensdag de laatste wortelen geoogst. Deze op 2 manieren verwerkt. Gewoon gekookt met wat peterselie, ook uet. En nog een kleine gemengde sla erbij gemaakt en daar de wat kleinere worteltjes in verwerkt. Alles was op.

• Like 2
Geplaatst:

Wij hadden weer eens een wortel-pastinaak-ui stamppotje. Alles uit eigen tuin.

Ik heb nog een heleboel kleine pastinaakjes in de tuin staan. Ik had behoorlijk veel gezaaid vorig seizoen want op het zakje stond 'lastige ontkiemers'. Nou niet dus😅. Er kwamen er een heleboel op en ik had, heel suf, niet uitgedund. Gelukkig zijn ze nog steeds lekker en volgend jaar krijgen ze meer ruimte.

• Like 4
Geplaatst:

Is ook wel een lastige kiemer hoor! Pastinaak wil heel vers zaad, dus uit een pakje komt vaak weinig op. Je hebt heel vele mazzel gehad @amarinde en daar heb je nu nog steeds profijt van!

Wij aten gisteren roti kip met 1 adjuma waarvan ik de zaden maar lukraak heb rondgestrooid. Want hoezo te veel peperzaden
Er zat eigen paprikapoeder in en het viel me weer op hoe fluoriserend het eruit zag.

Het was goed pittig. Vooral voor de man die alles had geprakt… ahem en daarvoor werd gestraft. Hij had de adjusted meegeprakt en opgegeten. Je zag zijn kleur meerdere keren veranderen, heel zielig en toch ook heel lollig. Ik kwam niet meer bij! Vanavond het restant met een pindasoepje waarvan de bouillon van mezelf is en de rest gekocht.

Ow! En ik heb dat kleine citroentje wat was afgevallen bewaard en paar dagen terug in de Thom ka kai uitgeknepen. Hij was heel sappig! Was meer voor de vorm maar kwam net zo veel sap uit als een limoen, maar deze was veel geuriger. Mazzeltje!

• Like 3
Geplaatst:
Op 2-2-2025 om 19:38, Mellie zei:

Tomatensoep

Gisteren zelfgemaakte tomatensoep waar een pot ingemaakte tomatensaus in ging. Omdat ik ook nog een halve pot ingemaakte paprika’s van Mellie’s recept had staan, heb ik die (met inmaakvocht) helemaal glad gepureerd en ook door de soep gedaan. Het was een doorslaand succes hier thuis! Lekkerste ooit zei zoonlief 😃. Die houden we er in.

• Like 4
Geplaatst:

Vanmiddag tijdens de lunch een omelet gemaakt, met kiemgroente (mosterdkers), knoflook en gedroogde kruiden uet. De eieren kwamen van de kippen van mijn moeder en het uitje uit de winkel. 

• Like 1
Geplaatst:

Een ovenschotel met pompoen en knoflook uet, en een heleboel groentes uit de winkel, want het is winter en dan gebeurt er niet zo gek veel in mijn tuin 😴

• Like 3
Geplaatst:

De enige ‘zelfkweek’ die wij vanavond aten waren kiemgroentes - basilicum - door de curry. Wel heerlijk trouwens. Met vlees van een bio koe die een tijdje terug was geslacht door een boer in de buurt. Jammie jammie. Nu gauw nieuwe kiemgroentes zaaien in het schaaltje.

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Aardappel-preisoep met spekjes en roomkaas, daarbij zelfgebakken broodje.

Prei uet.

P1060102.JPG

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

Ik poog nu pizza met eigen bodem (van gekocht meel).

Dat vind ik al heel wat. Pizza met eigen bodem en eigen groenten is natuurlijk het summum, maar ik begin met de bodem 🫣. Dus de ui, aubergine, tomaten etc. is van ergens anders.

Straks zijn die  natuurlijk van mijn eigen landje 🤗

• Like 2
Geplaatst:

Een heerlijke quiche met boerenkool en palmkool blad en knoflook uet. De ui, tomaat, geraspte kaas en bladerdeeg kwamen uit de winkel. 

20250208_183321.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Tarhana çorbası. Gefermenteerde yoghurt basis met eigen kruiderij en lasagne met eigen saus en kruiderij.

c18a8c87e8e7373922425a07e7db3205.jpg
da28931233c79dc2f5031491c9ee6bf9.jpg

Toen ik dit voor de eerste X rook tijdens het fermentatieproces, dacht ik dat er een of ander beest in de schuur dood was gegaan gelukkig ruik je daar niets van als het klaar is.

• Like 3
Geplaatst:

@Mellie Is de onderste foto de Tarhana? Dit is wel heel toevallig: in mijn Turkse kookbijbel had ik bij dit recept het lintje liggen. Ik vond het intrigerend, maar leek me zeer bewerkelijk 😊. Is dit hoe de soepbasis eruit ziet? Is wel een jaar houdbaar las ik. 

Geplaatst:

@dahli klopt. Dat is tarhana. Wat grappig dat dat in die bijbel staat. Ik vertrouw Nederlandse kookboeken over de Turkse keuken eigenlijk nooit omdat ik te veel onzin heb gelezen. Maar jouw boek klinkt echt goed! Tarhana van nul maken is ook extreem bewerkelijk… en die stank is best wel heftig. Maar je kunt uitstekende zakjes tarhana (dus geen kant en klare Knorr tarhana) kopen die je dan weer verwerkt tot soep.

• Like 2

@Mellie Ik zet het recept uit mijn boek even bij de Turkse recepten neer omdat ik benieuwd ben of het enigszins in de buurt komt van jouw origineel. Ik snap je scepsis trouwens t.a.v.  Nederlandse kookboeken over de Turkse keuken. Ik denk dat dat voor meerdere ‘vertaalde’ keukens geldt. 

aangepast door Dahli
Aanpassing
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...