Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025

Featured Replies

Geplaatst:

Ik had nog courgette over en geraspte wortel van de salade. Ik heb er maar een fritatta van gemaakt. Met Chinese bieslook.

De foto van de courgette rozen in bladerdeeg was niet zo mooi. Maar ik ga het morgen nog een keer maken met het juiste maat bladerdeeg. Want was wel erg lekker.

20250720_170031.jpg

20250720_165357.jpg

20250720_162046.jpg

20250720_162035.jpg

Geplaatst:

Vandaag weer de courgette rozen muffins gemaakt, nu met het juiste bladerdeeg. Die was heel erg geslaagd.

Ik had er Bulgur bij gekookt en een roerbakrecept van Snijbiet, sla en Rucola erbij gemaakt. Die laatste vond mijn man wat minder, dus dat houd ik dan maar niet. Maar de rozen sla ik dus op en heb ik uitgeschreven.

20250721_210419.jpg

Geplaatst:

20250722_171631.jpg

deze boontjes met aardappels en kipschnitzel.

Geplaatst:

@Dahli ik heb na jouw tip de Tumis Kangkung en de Sambal goreng Telor gemaakt. Was super lekker! Wel op mijn eigen manier, want ik had een aantal dingen niet, kon ik ook niet zo snel in de supermarkt vinden (raar maar waar, in 2 winkels niet) zoals ketjap heb ik sojasaus gebruikt en ook andere pepers. Wel veel werk: om 18.00 uur begonnen met zijn tweetjes en mijn man een uur snijwerk gedaan. Maar ik had ook super kleine sjalotjes die niet zo gemakkelijk schoon te maken zijn, uiteindelijk heb ik er kokend heet water overheen gegooid, en dat ging gemakkelijker.

Ik ga dit niet gelijk over 2 maanden weer maken, maar b.v. alleen het eiergerecht in grote hoeveelheid een keer maken en later de spinazie.
Ik ga het een keer uitschrijven, als ik mijn moestuinverslagen af hebt. Daar loop ik erg op achter.

20250722_202709.jpg

20250722_203634.jpg

20250722_193451.jpg

20250722_194529.jpg

Geplaatst:
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

aantal dingen niet,

Ik hoop dat het wel gesmaakt heeft. Ik weet niet of je trassi had? Dat is wel redelijk essentieel in toevallig beide gerechten. Mocht dat in Duitsland weinig verkocht worden (wat ik me zou kunnen voorstellen) als je weer een keertje in NL bent: de meeste supers hebben dat hier wel. En anders de toko.

Geplaatst:

Nee trassi had ik niet. Ik heb badjak gebruikt en dat vonden wij al lekker. En die gebruik ik eigenlijk ook nooit.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Badjak is een sambalsoort. Trassi is een pasta (of poeder) van gefermenteerde garnalen. Het stinkt vreselijk, maar dat proef je niet. Het geeft heel veel umami aan gerechten. Je hebt ook sambal trassi, maar dat is weer iets anders 😊.

Geplaatst:

Mijn man houdt niet van garnalen en als ze stinken, dan sla ik ze liever over. Ik gebruik het verder nergens voor. Ik haal liever geen potjes in huis wat ik niet vaker gebruik. Ik wil eigenlijk wat simpeler gaan koken (tot nu toe nog niet echt gelukt.😂
Maar ik moet wel, vanwege mijn rug en heupklachten. Ik sta te lang in de keuken.

Geplaatst:

Tja, als je zelden Aziatisch kookt, dan houdt het op. Trassi heeft als eindproduct overigens niets meer met de smaak van garnalen te maken. En ik snap dat de geur, als je de smaak niet kent, sommigen afschrikt.

Geplaatst:

Ik dacht dat het garnalen waren. Ik dacht ook even aan ansjovis toe te voegen. Lijkt dat een beetje erop.

Als je meer Aziatische recepten weet, laat maar weten!

Geplaatst:

Vanavond Courgettesoep met zalm, ei en tomaat gegeten.

20250723_201127.jpg

Geplaatst:

Gegrilde courgetteplakken groen en geel met tomaat, rucola, komkommer en citroenkomkommer uet. Runderworstjes en turks brood erbij, mjam.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vandaag doperwten en wortels uit eigen tuin. Alleen doperwten zijn niet genoeg voor een 4persoons maaltijd maar samen met de wortels was het perfect. Met gebakken aardappeltjes en een kipworstje.

aangepast door loes

Geplaatst:

Gevulde patissons, met dank aan @Arja voor de zaadjes. Lekkerrrr! Maar héét! @cobro60 had er Thaise kruiden in gedaan, maar het was echt mega pedis. Waarop hij zei " o ja, ik had er ook nog een half pepertje bij gedaan" - van die superhete bolivian rainbow, lol. Diealleen maar paars willen groeien trouwens. Enfin. Gelukkig hadden we ook nog een paar snackkomkommertjes uit de tuin liggen. Het was wel echt voor herhaling vatbaar maar dan iets minder heet.

Wat over was, gaat straks nog in de courgettesoep, die kok @cobro60 vandaag ook heeft gemaakt. Want heul veul courgettes momenteel. Morgen lekker soep als lunch.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vandaag geen zin om te koken. Dus kaas-tomaat-tosti’s. Met veel knoflook en een gesnipperd St Jansuitje ertussen. Tomaten en uitjes uet.

Geplaatst:

Vandaag pasta gemaakt met macaroni, met zeker wel 10 soorten groente, de meeste uet. Dubbele portie gemaakt.
En een salade van rucola tomaat en feta erbij.

20250724_212749.jpg

Geplaatst:

Vandaag weer heerlijke stamppot andijvie met spekjes en een grote klodder mayonaise gegeten. Wat is andijvie uet toch heerlijk.
En ik heb nog een karnemelkse kruidkoek met amandelmeel gemaakt.

20250725_193837.jpg

20250725_204421.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Mijn man zit al een week te zeuren over een broodje kroket. Dus wat heb ik bedacht?
Ik maak 's middags een klein hapje met stengelkool (Cima di Rapa).
Een recept erbij gepakt, weinig ingrediënten, niet veel tijd, want veel werk in de tuin.
Maar wij vonden het niets. Ik heb er nog wat ansjovis bij gedaan, dat was wat smaakvoller.
Met zo'n weinig ingrediënten kun je ook niet iets lekker maken denk ik.
Hierbij de link:
https://a-modo-mio.at/orecchiette-brokkoli/

Ik had de bloemen niet apart eraf gehaald. Dat was mij te veel werk nu.

Als jullie tips hebben om iets lekkers hiermee te maken, graag. Ik had maar weinig, zo'n 80 gram, dus ik had 1/5 van het recept genomen.

Ik heb nog meer zaden, en anders gooi ik het door de pasta.

20250726_131608.jpg

20250726_171412.jpg

Geplaatst:
1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

Met zo'n weinig ingrediënten kun je ook niet iets lekker maken denk ik.

Dat ben ik toch niet met je eens Petra. En juist de Italiaanse keuken staat bekend om het gebruik van weinig ingrediënten dat toch tot verrukkelijk dingen leidt. Dit gerecht bijvoorbeeld bestaat uit 3 ingrediënten (buiten water en zout) en is onbeschrijfelijk lekker: https://miljuschka.nl/cacio-e-pepe-van-roberta-pagnier/

Ik denk dat het mede niet lekker was omdat je maar 80 gr groenten hebt gebruikt t.o.v. de verhoudingen die het recept geeft. 1/5e van het recept betekent 200 gr stengelkool, jij hebt minder dan de helft gebruikt. Op de foto zie ik ook weinig kaas, dat maakt altijd uit 😉. Het lijkt mij een heerlijk recept.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Ja er kon meer kaas op, alleen ik had bevroren kaas en niet zo gemakkelijk klein te krijgen. Ik heb van alles 1/5 aangehouden. Nee, wij willen altijd veel groente proeven dit recept heeft veel te veel pasta. Als ik macaroni of spaghetti maak, dan zie je amper de pasta, heel veel groente erin.
Ik ben daarom altijd wel langer in de keuken bezig, maar dan hebben wij altijd wel heel veel groente.

Geplaatst:

Deze salsa als bijgerecht. Tomaten en 3 soorten pepers uet. Verder dressing van verse limoen, beetje suiker, knof en vissaus. En gesnipperde puntpaprika. Echt heerlijk.

IMG_7956.jpeg

Geplaatst:

Heb jij al 3 soorten pepers? Dit lijkt mij heerlijk. Welke pepers heb je gebruikt? Er zijn heel veel pepers en die smaken dus naar paprika. Ik neem aan dat je niet alleen hele scherpe hebt gebruikt?

Geplaatst:
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Welke pepers heb je gebruikt

Jalapeno rood en groen. Beide qua hitte goed te doen.

Habanada. Geen hitte, wel heerlijk aroma en smaak

Cabaca Peach. Heet, maar te doen, mits gedoseerd. Verrukkelijke smaak en geur.

Geplaatst:

Ik ga toch eens het kookboek van Jamie Olivier uit de bieb lenen “5 ingrediënten “……hij laat daarin zien dat koken met weinig ingrediënten wel kan…🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.