Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Teeltwedstrijd 2025 Aubergine Golden Egg

Featured Replies

Geplaatst:

Ik wacht nog even tot morgenavond, om nog een heel klein beetje bij te laten kleuren.

Wel zeker is dat die van morgen niet de winnaar is, maar wel zwaarder dan mijn eerdere melding.

Reglement:

...loopt de wedstrijd tot 15 oktober. Inzendingen NA 15 oktober tellen niet meer mee.

Ik heb dus tot en met morgen, woensdag 23:59 uur.

Geplaatst:

Hier geraak ik niet meer boven de 62,5gr, dat zijn echt beide wel kanjers bij jullie @AartVV en @appelvrouw, maar ik ga nog even wachten met proficiat te wensen er is nog 1 dagje spanning 😄 zoals Henk zegt.

De laatste grotere

20251005_122139.jpg

met grootste hiervan 55gr

20251005_122221.jpg

@Gitta ik ga ook wat zaden bijhouden, ondanks de kleinere vruchten en trage start, draagt deze er inderdaad heel veel, voor een redelijk kleine plant. (ik had beter nog wat meer witte geoogst, ik heb er teveel laten hangen denk ik voor de wedstrijd) Ze presteerden hier best goed buiten in pot, en geven nog steeds witte vruchten.

20251012_184524.jpg

Geplaatst:

De grootste Exact 60 gram

IMG_6164.jpeg

Geplaatst:

Kun je zowel de witte als de gele eten?

Geplaatst:
  • Auteur

.. spannend hoor!

Nog een paar uur te gaan

Deelnemers

gewicht

Aartvv

69,4 gr

Appelvrouw

69 gr

Arja

16 gr

Bonnie f

Dahli

49 gr

Driepinter

Flup

31,9 gr

Fombel

Frans

53,63 gr

Gitta

13 gr

Goudsbloempje

Hazeltje

Henkg

38,7 gr

Hoekman

HuubvG

Jorieke

40 gr

Kruidenvrouwtje

Lia56

51 gr

Liekie

35 gr

Loes

Mellie

MROE

44,8 gr

Nasuada

Petrasmoestuin

Plotiemoos

Redzebra

55,04 gr

Roland

60 gr

Simon

Tanja65

32,39 gr

Veldjesgraaf

40 gr

aangepast door Lia56

Geplaatst:

Ik ben benieuwd hoe hij smaakt. Ik heb 10 zaden gebruikt, 1 plant overgehouden en geen vruchten. Dus het 11e zaadje zit in de BZD voor de liefhebbers. Ik geloof niet dat de 11e wel zou lukken. Er zaten ook gewonnen zaden van deze Aubergine, dus meer dames kunnen het proberen.
Heel goed van jou dat het gelukt is!

Geplaatst:

@Lia56 mijn zwaarste was nog steeds deze :), je hoefde die niet in de tabel te veranderen.

20250919_161330.jpg.2087c26093d67497c12c4b8587de3f55.jpg

Geplaatst:
Op 5-9-2025 om 00:46, Frans zei:

Zoals beloofd heb ik (eergisteren) een smaaktest gedaan met geheel rijpe

Voor de smaaktest van vandaag 4 vruchten gebruikt waarvan de kleur (en daarmee de rijpheid) opliep van geheel wit, wit met een begin van geel worden, geheel geel tot uiteindelijk donkergeel/oranje.

golden59.JPG

Liggend van links naar rechts op dezelfde volgorde als de foto hierboven.

Hapklaar na 25 minuten baktijd.

Resultaat smaaktest:

Geheel witte exemplaren smaken het best en zonder enige bitterheid maar dat was ook wel te verwachten. Eieren die iets naar geel beginnen te kleuren zijn ook goed bruikbaar en doen wat smaak betreft weinig onder voor de geheel witte. De al geheel lichtgeel gekleurde vertonen al duidelijke sporen van bitterheid en persoonlijk zou ik ze niet meer gebruiken. De meest rijpe zijn écht niet meer lekker en alleen nog goed voor zaadwinning en een enkele reis richting composthoop.

@Roland zelf heb ik hier alleen witte gebruikt, @Frans heeft hier eerder een uitgebreide test gedaan, waarbij hij aangeeft dat de geheel rijpe beter voor zaadwinning en de composthoop zijn, maar licht verkleurde nog bruikbaar.

aangepast door redzebra

Geplaatst:
  • Auteur
50 minutes ago, redzebra said:

s deze :), je hoefde die niet in de tabel te veranderen.

sorry...

Geplaatst:
  • Auteur

Laatste dag voor inzending, spannend om te zien of er nog zwaardere Eggs zijn

Geplaatst:

Deze dappere strijder heeft de eindstreep helaas niet op tijd gehaald.
IMG_0288.jpeg

Geplaatst:

Hier ook geen gouden eieren

Geplaatst:

Goedemorgen de wedstrijd is afgelopen en er is een winnaar!

Nu nog even wachten tot Lia wakker wordt🌄🐣

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Goedemorgen

En de winnaar is........ Aartvv

🙌

Geplaatst:

Toppie, @AartVV ! Mega knap met deze lastige plant.

@Lia56 ik heb nu al weer zin in volgend jaar 🌺

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
Dit bericht werd beloond door rorror!

AartVV kreeg de badge 'Winnaar Teeltwedstrijd 2025'

"Gefeliciteerd. Iedereen kan nu in jouw profiel een badge zien dat jij de winnaar bent van de teeltwedstrijd 2025."

Hoera!

Wie had dat gedacht…..

Maanden geleden met veel liefde en aandacht vier zielige sprietjes opgekweekt tot redelijk robuste planten. Dat zag er toen al hoopvol uit. Toch bleven vruchten uit terwijl ik bij Frans schitterende planten zag.

Uiteindelijk toch één vrucht die terwijl wij op vakantie waren, de eindspurt ingezet heeft….

Het was een mooie “reis” en mooi om iedereen te volgen!

Alle dank aan @Lia56 voor de organisatie en het in goede banen leiden van ieders vragen en opmerkingen!👏👏👏

De nek aan nek race met het ei van @appelvrouw is heel bijzonder. Wie verzint het dat er een halve gram tussen zit 🙃

Per saldo vind ik wel dat @Frans de morele winnaar van deze wedstrijd is. Helemaal top hoe jij met de planten omgegaan bent, onderzoek gedaan hebt, etcetera. Chapeau!

Geplaatst:

53 minuten geleden, AartVV zei:

De nek aan nek race met het ei van @appelvrouw is heel bijzonder. Wie verzint het dat er een halve gram tussen zit

Ha ja, en misschien niet eens want mijn weegschaal doet niet aan tienden. Ik vond het niet nodig naar zo’n weegschaal op zoek te gaan want ik geef de eer met veel plezier aan Aart.

Ik moet nog even zeggen dat voor mij de truc was al van vrij vroeg weinig vruchten aan de plant te laten en ook niet teveel oud blad. De pot en bak waren gevuld met een mix van potgrond bio Aldi en dan nét afgerijpte compost En 5 weken bij Jorieke op een warme plek achter haar schuur gaf ook een behoorlijke boost!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Inderdaad. Die tactiek heb ik ook gevolgd.

Geplaatst:

Gefeliciteerd Aartvv. Ik deed niet mee, maar heb wel het topic een beetje gevolgd. Petje af voor iedereen , ik had voor deze geen geduld gehad! 😊👍🏻

Geplaatst:

Gefeliciteerd @AartVV!
En toch ook @appelvrouw

Vergelijkbare tactiek gevolgd maar met 0 gouden eieren.
Mooi plekje tegen de warme muur en 2 vruchten behouden. De plant is prima gegroeid maar het seizoen was gewoon niet lang genoeg.

aangepast door loes

Geplaatst:

Nou gefeliciteerd op een grammetje haha

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Gefeliciteerd @AartVV !!!! Mooie prestatie!

En heel veel dank voor de organisatie @Lia56 !!

Geplaatst:

Proficiat @AartVV !!! En zeker ook @Lia56 bedankt weer voor de organisatie, ik kijk al uit naar de volgende.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.