Tanja65 Posted January 6 Share Posted January 6 (edited) Wij hebben een deel van de moestuin langdurig afgedekt gehad met een zeil in een laatste wanhopige poging het kweekgras (veld!) uit te roeien, of in elk geval dusdanig te verzwakken dat we het er na bewerking met de grelinette uit kunnen trekken. Binnenkort gaat het zeil er af en ik ben heel benieuwd. Maar de bodem is nu natuurlijk lousy. Dat was ie al, heel slecht (zeg maar: niet) onderhouden door de vorige eigenaar die zijn pompoenen gewoon tussen het kweekgras dumpte en verder niets. Veel viel er niet te verliezen. Dus wat nu? Ik dacht er aan om rode klaver als groenbemester te zaaien, vooral omdat het diep wortelt en de bodem zo slecht is, maar ook in de hoop eventuele kweekgras resten te verdringen. Maar ik lees daar tegenstrijdige adviezen over, omdat het ook zou woekeren en niet meer weg te krijgen is. Iemand hier ervaring mee? Een zoekopdracht op dit forum levert zoveel hits op dat ik een week aan het lezen ben om dat door te worstelen. Verder heb ik ook phacelia beschikbaar, en kan ik natuurlijk nog zaken bijkopen. We hebben ook nog flink wat compost en een jaar oude paardenmest liggen, die kunnen er ook op. Maar eigenlijk dacht ik dat te doen na de groenbemesting? Alle adviezen welkom. Edited January 6 by Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted January 7 Share Posted January 7 Je hebt verschillende soorten rode klaver, misschien dat daardoor verwarring of onduidelijkheid door ontstaat. Van Trifolium soorten is bekend dat die een mat kunnen vormen doordat de stengels als deze op de grond komen wortels vormen en zich zo verder uitbreiden. Over bekend is de witte klaver in het gazxon. Persoonlijk zou ik geen groenbemester gaan zaaien in de moestuin. Voor jou is belangrijk om te weten hoe de toestand is van de grond. Je zegt dat de grond 'lousy' is maar zonder gedegen bodemonderzoek kun je daar weinig over zeggen. Een professioneel bodemonderzoek is prijzig en voor jou misschien niet het geld waard. Ik zou als volgt te werk gaan: met een riek (geen grelinette) de bodem vrij maken van de wortels van het kweekgras (indien nog aanwezig). Indien het een grote moestuin is dan in etappes doen. Daarna compost en paardenmest inwerken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 7 Author Share Posted January 7 Dank je, @Brabantse Tuinprins! Waarom een riek en geen grelinette? gewoon nieuwsgierig. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted January 7 Share Posted January 7 Het ligt eraan of het zand of klei is. In klei blijven restjes wortel makkelijk achter, maar ik vind het kweekgras in kleigrond (ik heb het ook, kweek in klei) erg stug, de wortels breken niet snel en met een woelvork maak ik de bodem los, met de spitvork/riek er door om de wortels te verwijderen. Dus stukje voor stukje. Ik heb weleen kweekgras in de composthoop gehad dan zijn de wortels dikker en veel breekbaarder. Het doel van kweek is uiteindelijk slechte grond te doorprikken, maar ik vraag me altijd af hoeveel jaar duurt het dan voordat dat klaar is compost toevoegen maakt het makkelijker, op sommige stukken kan ik eenvoudig met 1 steek een meter wortel eruit trekken. En op sommige stukken waar de klei nog heel klei is, is het smeren en plakken om het eruit te krijgen. 1 Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 7 Author Share Posted January 7 Wij hebben zandgrond (Veluwe). Ik vind tot nu toe kweekgras weghalen met de grelinette goed werken, de grond is vrij makkelijk los te woelen. Maar inderdaad, stuk voor stuk doen, want resten wortels groeien gewoon weer uit. Weghalen en volhouden. Maar als rode klaver vergelijkbare wortels maakt, dan moet ik er nog eens over denken. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted January 15 Share Posted January 15 Ik heb dat wel eens gedaan met een spitvork. Je hebt zeker niet alles in een keer. Het is dus een kwestie van volhouden. Ieder sprietje wat je ziet direct weghalen met de bats. Afdekken met zeil gaat veel langer duren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 15 Author Share Posted January 15 (edited) Ja, als je wilt wachten tot er helemaal geen kweekgras meer is gaat afdekken met zeil inderdaad mega lang duren. Dan weet je ook zeker dat er helemaal geen andere bodemleven meer is trouwens, dus dan ben je ook daarna nog jaren zoet met de boel weer herstellen. Dat was ook onze intentie niet. We hebben een stuk met zeil afgedekt halvewerwege het vorige seizoen, na de pompoenen, omdat we hoopten daarmee het kweekgras enigszins te verzwakken, zodat we het er nu in het voorseizoen makkelijker uit krijgen. Het idee is om nu met zaaien te beginnen in onze bakken op een ander stuk, en dan misschien (als de tijd het toelaat) nog wat vroege groenbemesters te zaaien, bv lupines, en dan compost. En anders alleen compost. Ik zal jullie tzt vertellen of dat een goed plan is geweest. Edited January 15 by Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 15 Share Posted January 15 (edited) Eventueel het stuk in 2e delen en beide opties proberen? Ik zou met groenbemester bang zijn dat het kweekgras zich ongemerkt kan uitbreiden terwijl je met enkel compost de grond luchtiger maakt en het kweekgras kan verwijderen zodra het boven komt. Edited January 15 by loes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 15 Author Share Posted January 15 Ja, dat is ook weer zo. Keuzes keuzes. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 15 Share Posted January 15 (edited) Ik weet ook niet wat de beste keuze is daarom zou ik beide doen. Werkt het met groenbemester niet dan heb je in ieder geval de helft schoon en dek je de groenbemester even weer af. Blijkt toch dat de groenbemester beter werkt dan zaai je later de andere helft ook in met groenbemester. Het zal er sowieso beter op worden dan de oude staat met kweekgras of de huidige met zeil Edited January 15 by loes 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
driepinter Posted January 16 Share Posted January 16 Ik weet niet of het een optie is, maar je zou misschien met verhoogde moestuinbakken resultaat kunnen krijgen . Dan zou ik je landje eerst zoveel als mogelijk onkruid- en wortelvrij maken met de grelinette of vork . Dan maak je je moestuinbak met wat planken en wat paaltjes. Op de bodem leg je dan dik karton en daarbovenop je eventuele paardenmest en daarbovenop een laag schone tuinaarde. De theorie is dat het karton en de grond erbovenop zorgt voor de verstikking van achtergebleven wortels omdat er geen licht meer doorkomt. Mij lijkt het dat dit beter werkt dan zeil. Uiteraard heeft het karton in de grond niet het eeuwige leven, en zal het op den duur vanzelf weer composteren, maar tegen die tijd zouden de meeste kweekwortels al moeten zijn afgestorven. Het voordeel is ook dat je al direct wat plantjes kunt planten in de moestuinbak, het staat mooi (althans dat vind ik), je hebt meteen een goede afwatering bij felle regenbuien... En het scheelt je veel werk en frustratie. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 16 Share Posted January 16 Karton is binnen 1 seizoen al verteerd dat gaat hardnekkig onkruid zoals kweekgras niet tegenhouden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 16 Author Share Posted January 16 @driepinter Dit klinkt prima . Ik denk wel dat er meerdere lagen karton in zouden moeten om het te laten werken. Helaas is nieuwe moestuingrond niet echt goedkoop, en in zo’n bak gaan al snel een aantal zakken. Plus de planken. Een optie zou kunnen zijn een deel af te graven, kweekvrij te maken (zeven! ) en dan met moestuingrond of bemeste tuinaarde aan te vullen. Hmmm. Maybe. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 16 Author Share Posted January 16 (edited) Ik zag ook dat Phacelia al in maart gezaaid kan worden en dan bloeit in mei. Dat zou een optie kunnen zijn; vroeg zaaien, voor de bloei inwerken en dan kunnen er daarna alsnog bonen en/of pompoenen in. Waarschijnlijk de makkelijkste en snelste optie. Niettemin zullen we het kweekgras eerst weg moeten zien te krijgen. Edited January 16 by Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts