Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

De eerste eitjes van de jonge dames zijn een feit. Nog net geen 7 weken oud. Vandaag 6 eitjes en ik heb maar 4 oudere dames :)

Grappig feit is dat iedere hen een unieke printer heeft, dus een aantal kun je wel herkennen. Hoewel het patroon niet helemaal hetzelfde is,  de kleurstelling is dat wel. Van de jonge hennen kun je nog veel variatie verwachten, die moeten nog op gang komen. Die zijn ook nog wat kleiner.

20250501_170446.thumb.jpg.489db00b58e0fc4e84de4a095d365fc6.jpg

aangepast door Wortel

Geplaatst:
  • Auteur

De dames hebben het begrepen, 10 eitjes vandaag.

20250506_174240.thumb.jpg.06d2b5e373044b9adc209d4433a2fac1.jpg

De mooie schone dikke sparen we op voor een volgende groep, maar met een max van 20 gaat het snel :)

Meer kunnen we niet kwijt in de opfok. Deze groep zal vooral voor de vriezer zijn, of er moet al een beter exemplaar tussen zitten die een van de huidige groep vervangt.

Ik probeer te gaan selecteren op grootte en rustig gedrag. Inmiddels is het al duidelijk dat degene die wat drukker en schichtiger zijn als kuiken dit later ook blijven.

aangepast door Wortel

Geplaatst:

Leuk hoor,

ik heb 2 hanen en 8 hennen. 7 weken tegen te leg aan. Ik vind ze vrij zenuwachtig en fladderig.

een eitje inmiddels gekregen.

wat geef jij ze te eten?

Geplaatst:

Wat leuk om dit zo te lezen. Wij hebben sinds een paar weken 4 dames.  Ze zijn nu 12 weken oud en ontzettend leuk om naar te kijken. 

Zou alleen kunnen waarderen als de de planten met rust laten. Want het een na het ander sneuvelt hier. IMG_20250430_201130525_AE.thumb.jpg.9a39e89c32fcba44b9af0ec91a0340dc.jpgIMG_20250430_201126537_AE.thumb.jpg.02144f78a150fff0069d0a8b6c349f74.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Lol, hier krijgen ze in de avond een handje zevenblad wat ze heerlijk vinden. Verder kunnen ze niet bij planten.

@Nasuada ik heb momenteel nog kuikenopfokvoer van de welkoop (laatste keer was het opfokvoer voor sierhoenders op...) Het probleem is dat het meeste voer te weinig eiwit heeft (<20÷) en te veel calcium. Heb nu voor de komende kuikentjes 1076 alfastart kwartelkuiken gekocht. Eens kijken og dat bevalt. Wat voer jij?

Geplaatst:

Ik voer Grevers kwartelmeel maar heeft eiwit van 16%. Geef nu wekelijks hardgekookt ei met wat havermout in blender met schil en al.

Ze zijn nu beter aan het leggen.

op welke leeftijd gaan ze op wintersport?

IMG_8422.jpeg

IMG_8385.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

De mannen gaan bij 8 weken. Ze worden daarna te vervelend om samen te houden. En qua gewicht is een paar weken daarna te weinig verschil om dat anders te doen.

Vrouwen na 8 weken wanneer je wilt. Plan is nu om de oudere dames van vorig jaar deze zomer nog aan te houden voor de eieren en dan voor de winter te doen.

Ze zijn een 2 jaar goed productief.

Geplaatst:
  • Auteur

Het eerste eigen nakweek is uitgekomen!

20250528_164819.thumb.jpg.f07d4280f491b45a103873ab98dd5288.jpg

Kijken wat de rest gaat doen, meeste zullen morgen wel uitkomen. Zit pas net op 16 dagen.

Had 24 eitjes ingelegd, 1 onbevrucht.

De volwassen dieren geven per dag steeds een mooi doosje vol (12) en soms wat bonus :)

20250528_180855.thumb.jpg.25902825c9055f2946ab97a64b15f31d.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Zo de broedmachine gisteren uit gezet en schoongemaakt. Van de 24 1 onbevrucht en 1 niet uitgekomen, dus 22 kuikens! Eentje moest ik uit het ei helpen en had wat opstart problemen maar nu kan ik al niet meer zien welke het was. 

Helemaal blij met dit eerste echt eigen nest.

(Stilzitten voor een foto zit er niet bij...)

20250601_075024.thumb.jpg.0812732a4d33376daaa3d7e8ab185290.jpg20250531_063042.thumb.jpg.81a38dbd2390653d4dc1673e5e07a979.jpg20250530_082454.thumb.jpg.a0cf116c3a784b8d7f7f9ce0ff0f65a3.jpg

Geplaatst:

Aaah wat mooi, en wat leggen ze bizar veel en goed he.

toch maar weer een broedmachine aangeschaft om de kwarteltjes uit te broeden.

wat zijn ze ienimiene vind je niet?

welke broedmachine heb jij?

IMG_8795.jpeg

IMG_8796.jpeg

IMG_8797.jpeg

IMG_8794.jpeg

IMG_8788.jpeg

IMG_8783.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

De eitjes en de kuikens zijn mini, maar je ziet ze echt per dag groeien. Ik blijft het leuk vinden :)

De broedmachine is een goedkoop chinees ding WonEGG YZ36. Ik moet alleen het draadje naar het geluid van het alarm nog eens doorknippen, onder de 40% luchtvochtigheid (of te lage temp) gaat hij piepen en ik zou graag iets aan de droge kant incuberen in het begin. Aan de andere kant, het resultaat is prima.

ik wilde perse een met automatisch draaien en een rand die blijft als je de klep open doet. Ze rennen direct na uitkomst, zou niet weten hoe ik ze zou moeten overzetten als je geen rand hebt en ze alle kanten opgaan als je de broedmachine opent...

Ik moet alleen nog eens achter gekalibreerde of betere thermometertjes aan, de 2 die ik nu steeds gebruik verschillen nogal van elkaar en fluctureren nogal. Heb wel ondervonden dat iets warmer beter is dan kouder, dus minimaal 37.7.

schouwen doe ik alleen rond dag 6, om de onbevruchte eitjes eruit te halen. Verder afblijven 😀. Nou ja tot dag 15, dan het draaimechanisme eruit en antislip matje erin.

@NasuadaWelke broedmachine heb jij?

aangepast door Wortel

Geplaatst:
  • Auteur

Nog even een foto van de oudere dieren, vlnr rosetta kleur hen, wildkleur haan en een italian hen.

20250508_123047.thumb.jpg.3ac5e47b78bd264208c7e57ec43ff665.jpg

aangepast door Wortel

Geplaatst:

Paar jaar geleden had ik die geel rode en van dat gepiep werd ik helemaal gek. Vaak ook snachts je bed uit.

op gegevenogenblik werd hij erg warm, iets met ventilator. Was bang voor brand en zoveel gedoe dus weggegooid en nu laat ik ze uitbroeden 40 cent per ei en geen omkijken aan. Dat bevalt prima maar toch mis ik het wel. Nu met de kwartels zie ik ook wat kansen voor de winter dus toch maar weer een aangeschaft die automatisch keert en ook het vochtautomatisch regelt. Wel iets duurder maar als goed is krijg ik er een hoop gemak coor terug.

IMG_8840.jpeg

IMG_8841.jpeg

Geplaatst:
15 uren geleden, Wortel zei:

Helemaal blij met dit eerste echt eigen nest

Met veel plezier lees ik jullie kwartel-updates! Prachtige vogeltjes en lekkere eitjes. Steeds vraag ik me 1 ding af, wellicht een domme vraag. Door de verhalen krijg ik de indruk dat de eitjes altijd uitgebroed worden in een broedmachine. Dat snap ik als je bevruchte eitjes koopt. Maar hierboven geef je aan dat er dus ook een echt eigen nest (van eigen vogels neem ik aan) is gelukt. Waarom broedt een kwartelhen zo’n nestje niet zelf uit of heb ik het verkeerd begrepen? Gewoon benieuwd 😊

Geplaatst:
  • Auteur

Dit soort kwartels zijn al zo lang door mensen gehouden en gefokt dat het broedse er eigenlijk helemaal uit gefokt is. Een enkele keer hoor je eens een succes verhaal, maar eigenlijk is het gewoon niet mogelijk om deze kwartels natuurlijk te laten uitbroeden. Andere soorten kwartel schijnen nog wel te lukken, maar die zijn ook vaker in paartjes.

@Nasuada Ben benieuwd naar jou succes! Gelukkig is mijn broedmachine verder goed te regelen dat hij snachts niet piept! Dat zou echt irritant zijn. Overdag laat ik het vochtgehalte nog wel eens met opzet terug lopen, dan piept hij wel, maar als je dan op een kopje drukt duurt het een uur voordat hij weer piept.

Geplaatst:
  • Auteur

Alweer een week oud, ze blijven grappig. De meeste passen niet meer door de gaten in de voerbak, natuurlijk zijn er uitzonderingen.

20250605_092253.thumb.jpg.ff8e8a4080d9925b68223ec31f814ad8.jpg

20250605_092733.thumb.jpg.4935fbb9975c73e0c07092ebcd900892.jpg

Geplaatst:

Wat lief! Ik wil mij niet nog meer werk bezorgen, maar ik zou ze zo ook willen hebben.

Hoofd: nee, niet doen!
Hart: wat leuk om te hebben.
Hoofd: nee je hebt het druk genoeg!
hart: ze zijn leuk, en ze geven heerlijke eitjes.
Hoofd: nee beslist niet, je bent ook niet gezond, je hebt je rust nodig.
Hart: snik, ik ben zo gek op dieren.

Geplaatst:
  • Auteur

Kwartel eieren bevatten zes keer meer vitamine B1, twaalf keer meer vitamine B2, vitamine A, D en E, zeven keer meer ijzer en vijf keer meer fosfor dan een normaal kippenei.(aldus internet) Dus een gezonde keuze hoor!

Maar je hebt gelijk je moet eerst goed voor jezelf zorgen voordat je voor iets anders kunt zorgen.

Geplaatst:

@Wortel Die tweede foto is echt geweldig! Als je die instuurt bij een fotowedstrijd…..

Geplaatst:

Ik denk dat de deler hetzelfde blijft. Of het per gram of per ei of per dozijn is? Het wordt verveelvoudigd met de getallen die hier boven staan lijkt mij.
Je vergelijkt het ene ei met de ander, de ene gram met de ander.

Geplaatst:

Ik heb dit inderdaad op internet gevonden @Wortel en @acpronk 

Kwarteleitjes zijn zoals gezegd vier keer kleiner dan een kippenei, maar bevatten per stuk wel vijf keer meer fosfor, zeven keer meer ijzer, zes keer meer vitamine B1 en vijftien keer meer vitamine B2. Ze zijn ook rijk aan vitamine A. Ze zijn een uitstekende bron van eiwitten.

Dan moet ik maar meer gewone eieren eten. 😂

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic