Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slakken; wel of niet doorknippen?


sugar

Aanbevolen berichten

Ze schijnen zich terug te trekken in hun schuilplaats als ze van de korrels gegeten hebben, om daar vervolgens te sterven. Ik vond ze terug in groepjes, dood, achter de tuinkast.

 

(...en uhm, schaar? Wat doe je daarmee dan? :-S)

 

Euh dit : http://supermasj.blogspot.be/2012/05/slakken-bestrijden.html

 

Ik vind nu nog iedere nacht een 100-tal slakken in de tuin (oppervlakte van 1200m²). De eerste nachten was in meer dan een uur bezig met een ronde, en werden er meer dan 1000 slakken op een nacht 'bewerkt'

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

mensenlief ! Je zal toch een uur op pad moeten om slakken te jagen ? En waarom dan wel ? Daar richt je de tuin daar toch op in ? Ik heb nog geen hapje uit de sla gezien oid.

 

Hoeveel slakken er in je tuin zitten, hangt af van je tuin, de grootte van die tuin en die van de buren.

 

Ik heb er zelf geen probleem mee, het is ook erg tijdelijk (na enkele weken valt de populatie erg terug). Als ik het beu wordt, kan ik nog altijd overschakelen op bestrijden met ammoniakoplossing, maar ik probeer organisch te tuinieren...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze schijnen zich terug te trekken in hun schuilplaats als ze van de korrels gegeten hebben, om daar vervolgens te sterven. Ik vond ze terug in groepjes, dood, achter de tuinkast.

 

(...en uhm, schaar? Wat doe je daarmee dan? :-S)

 

Ik knip ze door... Snel voor hen en geen vieze handen voor mij. Emelten ondergaan hetzelfde lot.

 

Na een fikse regenbui komen ze massaal te voorschijn. Ik heb er een aantal zien gaan, afgelopen week, zo langs de korrels richting de sla en jonge andijvieplantjes . Ik kan ze geen ongelijk geven maar het is toch niet de bedoeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

schreef D_SDennis:
..knip ze door.....ziek zeg....

 

Wat is dar nu ziek aan? Ik zie je niet zo reageren tov mensen die gif in de tuin strooien of biervallen plaatsen waardoor de slakken een langzame doodstrijd voeren...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

schreef D_SDennis:
verzamel ze gewoon en smijt ze in het plantsoen of zo...

 

Je hebt me op een idee gebracht... Ik kan ze inderdaad verzamelen en dan aan de kippen voeren. Een win-win situatie. Dat scheelt mij meelwormen en de slakken sterven een ietsiepietsie meer natuurlijker dood. In het plantsoen zou immers ook een deel van de slakken door snavels worden verpulverd.

 

Overigens heb ik best begrip en respect voor je afschuw van doorgeknipte slakken... Maar om iemand die het anders doet dan jij ziek te noemen gaat me veel te ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, vraag het de slak..wat wil je..in een keer doormidden en meteen dood, of eerst flink aangepikt heen en weer gesmeten door een stel om jou vechtende kippen?

 

Enne wat hoeveelheden slakken betreft: ik had er duizenden..wat zeg ik tienduizenden op mijn terrein. Een jaar of 5/6 geleden raapte ik nog 7000 slakken per jaar in mijn groentetuin. Iedere avond minstens een uur Bit..zonder dollen. ( En maar lopen naar de andere kant van de rivier met die slakken..-ik verzamelde ze in een emmer water, die ik al lopende draaide om de slakken in het water te houden -) Ecostyle gebruikte ik sporadisch..alleen op knelplekken, en dan onder dakpannen om ze droog te houden. Tot een Fransman mij ook de tip gaf om te knippen. Wow de eerste slakken zijn vreselijk om te knippen, en ik kijk nog steeds weg als ik dat doe. Maar wat een opluchting dat het werkt! Je bent veel minder tijd kwijt..je kunt op een plek snel heel veel slakken knippen, eventueel gewoon met het blaadje waar ze op zitten.

En ik heb veel minder slakken sinds ik dit doe

Het valt me op dat de helftjes slak ook weg zijn de volgende dag..volgens mij vinden de merels die hapklare brokken ook wel erg lekker..ik heb in ieder geval tegenwoordig ook veel merels in de tuin

Ecostyle vind ik wel goed, maar of het ze veilig is voor egels vraag ik me af. Ik gebruik het dus alleen onder een (bolle..de zogenaamde dijtjes) dakpan en hoop dat de slak zelf meteen de grond in gaat.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraag het de slak.......de keuze van uitzetten in het plantsoen elders zit er niet bij. Ik weet zeker dat dat beessie daar voor zou kiezen. Haha, ziek is misschien niet het goede woord, excuus daarvoor, maar van respect voor de natuur getuigt het ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk Dennis..het hele moestuinieren is toch immers anti-naturen?

Ik vind mezelf ook wel vals met die slakken, maar mijn liefde voor groente uit eigen tuin is toch sterker dan de liefde voor de naaktslak in dit geval. 7000 slakken over het hek is 6800 slakken terug..dat ging mij een beetje te ver.En ik voer de merels

Verder is 10% voor de beestjes...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Droom lekker verder als je zelf denkt dat een slak kan denken/kiezen is prima hoor, maar val andere niet lastig hier met ze te vertellen dat ze geen respect voor de natuur hebben waneer ze een slak doden dat staat niet in verhouding met elkaar.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, je hebt gelijk. Het staat niet in verhouding met elkaar. maar slakken doorknippen, komop. ALs ik mijn kinderen dat zou leren, wat moet er dan van ze terecht komen? Respect begint al heel klein. Natuurlijk, ik haat ook slakken, ze vernielen mijn aarbeien. Nogmaals, ik ga de wereld niet verbeteren, denk er eens over na, er zijn betere manieren. Willen we niet allemaal moestuinieren vanuit onze liefde voor de natuur en omdat we graag onbespoten groentne en fruit eten? maar als het even tegenzit, vergeten we die liefde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad voor kleine kinderen vindt ik het geen goed voorbeeld omdat ze het verschil tussen een nuttig en schadelijk insekt/beestjes nog niet zien, maar zo hier op een moetuinforum moet toch duidelijk zijn dat je een slak rustig mag plat stampen, maar nuttige of niet schadelijke insekt/beestjes gewoon met rust laat of zelfs aanmoedigd om in je moestuin te komen.

Persoonlijk zie ik liever platstampen of doorknippen van slakken dan wat voor een gif dan ook, juist uit respect voor de natuur, en verzamelen en wegbrengen is natuurlijk ook prima maar als je slak dood gaat mij te ver omdat

soort van aftekeuren of daar sentimenteel over te doen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een keuze die je maakt Dennis.Je kent mij niet, maar je had me die (tien!) jaren moeten zien waarin ik graag (en ook noodzakelijk) moestuinierde, maar waarbij hele aardappel-oogsten werden opgevreten door de slakken. En ik maar rapen..en in emmers meenemen naar de andere kant van de rivier..en muizen levend vangen..en maar weer meenemen naar de andere kant van de rivier..en coloradokevers met de hand vangen..en doodmaken( ja dat deed ik altijd al.. moet zelfs)Enzovoort!!

Geen slakkenkorrels leggen want (zelfs bij ecostyle) niet zeker of het geen schade aan brengt aan andere dieren.. Ik sta hier bekend om mijn liefde en respect voor flora en fauna( behalve voor de slak dan ) en mijn buren liggen altijd in een deuk en roepen dat alle bestiol bij mij komen wonen omdat ze het hier goed hebben. Ik heb er veel en lang alles aan gedaan om niet slakken te hoeven doorknippen.

En nee, ik leer dit mijn kinderen niet.

Ik merk dat ik een beetje nijdig begin te worden

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraag het de slak.......de keuze van uitzetten in het plantsoen elders zit er niet bij. Ik weet zeker dat dat beessie daar voor zou kiezen. Haha, ziek is misschien niet het goede woord, excuus daarvoor, maar van respect voor de natuur getuigt het ook niet.

 

Nee, inderdaad, die keuze krijgen ze niet. Sterker nog: ik zou het knap asociaal vinden wanneer iedereen hier met een tuin zijn duizenden slakken per jaar in het plaatselijke park zou dumpen... Dat zou ongetwijfeld leiden tot allerlei plagen en gebreken aldaar. Ik ga er dus maar vanuit dat er een reden is dat de slakken in mijn tuin zijn geboren en niet in het park. Daar zijn namelijk al genoeg anderen.

 

Respect hebben voor de natuur, in een volstrekt onnatuurlijke omgeving, is lastiger (ingewikkelder) dan je denkt. Denk bijvoorbeeld aan de ganzenplaag. De dieren laten leven was zo goed bedoeld maar heeft alleen maar ellende gebracht voor zowel mens als dier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een lastig iets, ik heb niet zo heel veel slakken maar heb er wel over nagedacht.

 

Bedoel slakken in je moestuin waardoor je zelf amper meer wat overhoudt is niet de bedoeling.

Dan moet je gaan kijken hoe je van een plaag afkomt.

 

Een goede oplossing is egels je tuin in krijgen. Vogels die ze opeten etc. etc

Maar om de polulatie slakken wat te minderen zou je zelf ook een handje moeten gaan helpen. Iedere dode slak legt geen eieren meer, dus dan wordt het slakken ruimen.

 

Ecologisch gezien heeft de natuur jaren nodig om een bepaald evenwicht te maken. Nu denk ik dat de halve wereld totaal uit balans is en de voornaamste oorzaak daarvan zit hem in bestreidingsmiddelen en het verstoren van het leefklimaat. Dat betreft is de mens het enige (zoog)dier dat zelfdestructief is.

 

Maar goed, terug naar de slakken, ik vind de knip methode eigenlijk best heel humaan. Ik kan het alleen niet. Ook mijn moeder kan het niet

Gif is voor mij geen optie en ook zout op een slak strooien vind ik persoonlijk echt niet kunnen. Daarbij is al dat zout ook erg slecht voor de grond.

 

Dus ondanks dat ik het zelf niet kan denk ik dat het een goed oplossing is om ze te knippen.

 

Stel dat je de natuur helemaal zijn gang laat gaan, dan denk ik dat we dood gaan aan een voedsel tekort. De meeste mensen die hun eigen groenten telen doen dit toch omdat het lekkerder is, gezonder is en onbespoten.

Vaak is het ook de groep die veel meer respect heeft voor de natuur, met waardering voor alles wat leeft.

 

En zeker Jet (Appelvrouw) en vele anderen kan je niet een verwijt maken dat ze ondoordacht te werk gaan en geen respect tonen voor alles wat leeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Miranda. Je legt een vinger op de zere plek, en ik ben al niet meer nijdig .

 

De vinger op de zere plek: want het is zo dat er amper meer een slakje te knippen valt in mijn tuin..(vorig jaar hooguit honderd..dit jaar tot nu toe 6) Omdat ik dat enkele jaren intensief heb gedaan is de populatie slakken een enorm stuk minder..en de aantrekkingskracht op de merels heeft er ook tot geleid dat slakken eerder worden opgegeten.

Voor de goede orde: Ik knip alleen naaktslakken..huisjesslakken en wijngaardslakken blijven hier leven..ik heb begrepen dat die amper aan je groentes eten, maar juist dode en slechte delen opruimen.

De wijngaardslakken zijn hun leven natuurlijk niet zeker in Frankrijk maar ik eet ze niet...ik heb ze wel volop rond de composthoop.

 

De bierval heb ik ook gebruikt..maar dat kostte mij een vermogen aan bier. Vorig jaar las ik hier wel een oplossing met een val met water aangelegd bier..daar had ik nu weer nooit aan gedacht.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laatste wat ik wil is mensen het gevoel geven dat ik op hun teentjes trap. Helaas is de wereld al zover dat men slecht tegen commentaar kan. Iedereen weet het wel beter en als ze een advies horen: past het dan vinden ze het een goed advies en past het niet dan is het een waardeloos advies. Ik wil niemand benadelen of oordelen over hoe zij tuinieren, daarvoor ken ik niemand en wie ben ik om dat te doen. Maar het is mijn mening dat ik het doorknippen een nogal barbaarse methode vindt. Van mij part stop je ze in de soep en eet je ze lekker op. Maar doorknippen alof het de gewoonste zaak van de wereld is of er zout op smijten.....

 

En Appelvrouw: het lastige van tekst en je ziet dit op ieder forum, is dat dingen vaak anders overkomen dan bedoeld. Mijn excuus als je door mij nijdig wordt. Maar soms gaan mensen dan toch nadenken over of hun werkwijze nu wel de juiste is. Zo leer ik nog steeds iedere dag, ook op dit forum. Ik bedoel maar, je slakroppen worden net zo groot met het wegvangen en elders loslaten van slakken dan ze stuk voor stuk doorknippen. Maar in het eerst geval ben je in ieder geval respectvol bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mij part stop je ze in de soep en eet je ze lekker op. Maar doorknippen alof het de gewoonste zaak van de wereld is of er zout op smijten.....

 

Levend koken is anders ook heel erg. En ik knip ze niet door alsof het de gewoonste zaak van de wereld is..dat heb ik je net uitgelegd.

Maar laat ik niet op alle slakken zout leggen..per slot van rekening heb je ook je excuses aangeboden..dat waardeer ik.

 

d. Mijn excuus als je door mij nijdig wordt. Maar soms gaan mensen dan toch nadenken over of hun werkwijze nu wel de juiste is.

 

Zeker waar.En nu het allemaal weer een beetje onder controle is met die slakken zal ik er aan denken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat iedereen met zn slakken doet moet ie zelf weten...

 

Zolang 98% van nederland plofkippen eet omdat het goedkoper is, en geniet van groenten uit zuid-europa en afrika, zodat ze die het hele jaar door kunnen eten, zonder na te denken over de CO2 uitstoot van het vervoer ervan, kan ik me geen zorgen maken over het respect van anderen voor slakken...

 

Maar dat is mijn bescheiden mening

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is de wereld al zover dat men slecht tegen commentaar kan. Iedereen weet het wel beter en als ze een advies horen: past het dan vinden ze het een goed advies en past het niet dan is het een waardeloos advies.

 

Mwa... Volgens mij sla je hier de plank toch echt mis. Geen van de barbaarse slakkenknippers heeft een onvertogen woord gebruikt. Laten we vooral niet vergeten dat jij degene was die met krachttermen als ziek kwam. Daarnaast heb ik je niet zien reageren op de door de slakkenknippers gebruikte argumenten. Ik vind het geen wonder hoor, dat dat bij mensen, op een overigens hele fatsoenlijke manier, boosheid oproept. Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten, toch?

 

Ik wil niemand benadelen of oordelen over hoe zij tuinieren, daarvoor ken ik niemand en wie ben ik om dat te doen.

 

Nee nee. Maar ondertussen deed/doe je het wel. Nogmaals: m.i. kreeg je op een hele redelijke manier beargumenteerde antwoorden. Mensen die niet over commentaar kunnen reageren wel anders hoor

 

Maar het is mijn mening dat ik het doorknippen een nogal barbaarse methode vindt. Van mij part stop je ze in de soep en eet je ze lekker op. Maar doorknippen alof het de gewoonste zaak van de wereld is of er zout op smijten.....

 

Slakkenknippers strooien niet met zout en hoeven minder (of geen) andere gruwelmiddelen te gebruiken. Of de productie van slakkenkorrels een beetje milieuvriendelijk is weet ik niet, maar ze komen wel allemaal in vervuilende plastic verpakkingen. Jij mag het dan barbaars vinden, prima, ik vind het tot dusverre juist de meest vriendelijke methode. Anders zou het zijn wanneer er een tekort aan slakken is waardoor andere dieren in de voedselketen bedreigd worden. Maar voor zover ik weet is dit niet het geval en zijn slakken vaak ware plagen.

 

Ik bedoel maar, je slakroppen worden net zo groot met het wegvangen en elders loslaten van slakken dan ze stuk voor stuk doorknippen. Maar in het eerst geval ben je in ieder geval respectvol bezig.

 

Ik vind het juist asociaal je slakken, ongevraagd, ergens anders te dumpen. Jij woont dan toevallig aan de bosrand maar er zullen er zat zijn die ze bij de buren in de tuin gooien... Eén enkele slak staat voor 400 eieren die zelf na een maandje of twee ook weer voor 400 eieren zorgen... 400 X 400 = 160.000. Denk daar maar eens over na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Froukje, dank voor je kijk op deze zaak. Ik schaar me overigens niet tot diegenen die de slakken in de tuin van de buren gooien, das weer een ander verhaal denk ik.

 

Wat betreft krachttermen, ja daar heb je een punt. Was wellicht niet handig. Laat ik het dan niet normaal noemen of anders zoals ik heb beschreven. En wel degelijk heb ik gereageerd op de argumenten van anderen....nou ja, lijkt me duidelijk toch hoe ik daarover denk. Ik heb nog geen overtuigend argument gezien. Wel goede argumenten om van slakken af te komen, waar ik overigens helemaal voor ben. Het gaat om de manier hoe.

 

SlakkenRAPERS of slakkenPLUKKERS gebruiken ook geen zout of andere gruwelmiddelen. Dus dat vergelijk gaat ook niet helemaal op. Zowel slakkenknippers of plukkers/rapers (hebben we hier een nieuw woord voor de Van Dale?) hebben dus niet te maken met vervuilende plastic verpakkingen.

 

Te veel slakken zijn overigens een teken dat het ecosysteem verre van op orde is. Vaak in tuinen en moestuinen dus. Plagen steken de kop op waar iets mis is in de keten, zo ook met slakken. Ook slakken vervullen een belangrijke rol in dit systeem (wat we liever niet hebben in onze moestuinen/siertuinen) EN een belangrijke voedselbron voor allerlei dieren. Ik ben er ook niet trots op dat wij mensen door ons doen en laten zoveel van deze dieren in het nauw hebben gedreven dat zij niet meer voor natuurlijke bestrijding kunnen zorgen.

 

Als laatste woon ik niet langs een bosrand, maar ligt mijn moestuin daar wel langs. Maar wij mensen zijn creatief genoeg om een emmertje slakken ergens te dumpen waar ze geen kwaad kunnen/in ieder geval niet doorgeknipt worden, toch? En anders, ja, ga dan gewoon je gang, als je er vrede mee hebt. Maar ik zou er geen vrede mee hebben. Met die eieren valt ook wel mee. Die dienen namelijk als voedsel voor talrijke kleinere dieren. Zou niet best zijn als ieder bijv. pimpelmeesje het weet te redden tot volwassen pimpelmees, en zo is het ook met slakken, alle dieren.

 

Maar dank voor de verfrissende kijk. Ik ben niet overtuigd nu ook de slakken die ik tegenkom door te gaan knippen. maar zal voorzichtig zijn met de krachttermen die opwellen. En oppassen met het benadelen of beoordelen van anderen in hun tuinierstijl (ik voel me niet beoordeeld door jou hoor...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraag het de slak.......de keuze van uitzetten in het plantsoen elders zit er niet bij. Ik weet zeker dat dat beessie daar voor zou kiezen. Haha, ziek is misschien niet het goede woord, excuus daarvoor, maar van respect voor de natuur getuigt het ook niet.

 

Tja, als je écht respect hebt voor de natuur, laat je ze zitten waar ze zitten, of beter nog, geef je ze wat extra eten. De tuin was hier vergeven van de slakken, ook al hebben er meerdere jaren tientallen ganzen en kippen in geleefd. Natuurlijk evenwicht is niet altijd even makkelijk te vinden.

 

 

 

De werelds is uit balans, red de slakken, haha.

 

Dat gespuis overleefd nog een nuclaire winter...

 

Waarom verzanden serieuze discussies hier altijd in pvdd kindercreche gebral? Kan iemand me dat uitleggen?

 

Nagel op de kop. Ik gebruik geen chemicaliën in de tuin (spuitzwavel is niet uit te sluiten, maar nog niet gebruikt). Ik bestrijd onkruid met schoffelen (op 2000m² terrein) en laat madeliefjes en boterbloemen weelderig groeien in het gazon. Ik heb een ruig stukje in de tuin voorzien, bomen met voedsel voor de vogels, bloemen met voedsel voor de insecten. Ik heb dille uitgezaaid voor de koniginnepage, laat wat brandnetels staan voor dagpauwogen.

Maar ik ben niet naïef. De eerste twee weken heb ik minstens 10000 (grote) slakken vernietigd, op de 10 are die ik intensief vrij hou. Tel maar eens uit...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, een ieder mag toch ook eng vinden om een slak door te knippen of meelij hebben met het diertje - alle respect voor de mensen welke 'alles' om zich heen lief hebben. Gelukkig weten we daar dan in ieder geval dat men ons mens ook lief heeft

 

Over dat er wat mis is met je tuin of omgeving als er te veel slakken gaan: die is nieuw voor me ! Ik hoor daar graag wat bredere verklaring 'wat daar dan mis zou zijn'.

De weersomstandigheden en vochtigere leefgebieden, horen net zo bij het ecosysyteem als de woestijn, toch?

Ik leef hier zo'n beetje in de graanschuur van Nederland en geloof me aan groen geen gebrek hier, maar ook zeker geen gebrek aan slakken. Ik woon zowel aan een bosrand, water als verstrekkende akkers, dus ben benieuwd hoe dat zit met dat ecosysteem versus slakken.

 

En zoals ook ik liever geen plofkip in mijn pannetje doe, zo draai ik daar waar nodig zelf zo nu en dan een kippetje de nek om, en als men dat 'eng' vindt kan ik daar zeer wel begrip voor opbrengen. Aan mijn zijdehoentjes moet men ook niet wagen een hand naar uit te steken, het zijn mijn tuinhulpjes. Hoe divers de mens daar kan gaan in persoonlijk gevoelens, toch !

En hier gaat zeer wel de klomp, zout of wat dan ook op die slak en zijn alle tips welkom om ze te bestrijden bij mijn moestuintje. Voor de rest accepteer ik die beestje en lijken ze er hier gewoon bij te horen.

Ik ga echt niet mijn bed uit voor een dikke spin om een bakje te halen of potje of schaartje, ook die krijgt zonder pardon mijn pantoffel op zijn schedeldak.

 

Ben ik nu een vreselijk mens, bracht ik nu mijn kind fout groot, ben ik nu geen kip of moestuintje of wat dan ook waardig?

En ik denk dat daar de gevoelens van mensen hier soms botsen !

Respecteer elkaars verschillende denkwijzen en probeer gewoon van elkaar te leren binnen de eigen opvattingen en grenzen zou ik zo zeggen

 

 

ps: dit maakt dit forum nu juist zo mooi - de verschillen welke juist een zo gruwelijk breed perspectief bieden om naar je eigen leef en gevoelswijze 'tips en info te vergaren'

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

SlakkenRAPERS of slakkenPLUKKERS gebruiken ook geen zout of andere gruwelmiddelen. Dus dat vergelijk gaat ook niet helemaal op. Zowel slakkenknippers of plukkers/rapers (hebben we hier een nieuw woord voor de Van Dale?) hebben dus niet te maken met vervuilende plastic verpakkingen.

 

Haha, ja, die woorden zijn leuk . Ik mis nog de slakkentrapper of de slakkenpletter. En de slakkengooier. Die zijn er namelijk ook

 

Inhoudelijk: de slakkenrapers en slakkenplukkers kunnen (als het niet stiekem ook slakkenpletters zijn), zonder dat ze het zelf weten, elders opnieuw voor een plaag zorgen. En wie weet worden ze daar wel met grof geschut (gif) bestreden.

 

 

Te veel slakken zijn overigens een teken dat het ecosysteem verre van op orde is. Vaak in tuinen en moestuinen dus. Plagen steken de kop op waar iets mis is in de keten, zo ook met slakken. Ook slakken vervullen een belangrijke rol in dit systeem (wat we liever niet hebben in onze moestuinen/siertuinen) EN een belangrijke voedselbron voor allerlei dieren. Ik ben er ook niet trots op dat wij mensen door ons doen en laten zoveel van deze dieren in het nauw hebben gedreven dat zij niet meer voor natuurlijke bestrijding kunnen zorgen.

 

Tja. De slak heeft over het algemeen veel te weinig natuurlijke vijanden of een te prettige omgeving waardoor ze ware plagen kunnen vormen. En een teveel aan slakken zorgt voor schade voor de mens en de natuur. En ondanks al het gif dat er in de afgelopen jaren tegenaan gegooid is blijven ze komen en komen. Wat denk je dat er gebeurt wanneer niemand meer zou strooien, vallen zetten, pletten of knippen?

 

Als laatste woon ik niet langs een bosrand, maar ligt mijn moestuin daar wel langs. Maar wij mensen zijn creatief genoeg om een emmertje slakken ergens te dumpen waar ze geen kwaad kunnen/in ieder geval niet doorgeknipt worden, toch? En anders, ja, ga dan gewoon je gang, als je er vrede mee hebt. Maar ik zou er geen vrede mee hebben. Met die eieren valt ook wel mee. Die dienen namelijk als voedsel voor talrijke kleinere dieren. Zou niet best zijn als ieder bijv. pimpelmeesje het weet te redden tot volwassen pimpelmees, en zo is het ook met slakken, alle dieren.

 

Natuurlijk komt niet uit elk slakkenei een slak. Maar met getallen moet je ergens beginnen toch? Ik woon in een groot dorp met weinig hoogbouw. Dus met veel tuinen. Daarnaast zijn er op verschillende plekken moestuincomplexen. Stel dat 10% van de mensen hier hun slakken (zeg 1000 per jaar) in het plaatselijke park dumpen, dan kom ik op mogelijke extra aantallen van 640.000.000.000 (gerekend in een cyclus van minder dan 4 maanden). Doe dat nog maar eens tig keer maal 400...! Zoveel eenden, kikkers en lijsters zitten er niet in het park en mochten ze er daardoor wel komen dan worden ook zij een ware plaag.

 

Kijk, zolang jij en nog een paar anderen de slakken de bosjes ingooien zal er niet zoveel aan de hand zijn. Maar wanneer dat de norm wordt en heel Nederland wordt slakkenraper of slakkenplukker dan is het einde nabij... Begrijp je wat ik bedoel? Het is heel mooi dat je zoveel respect en aandacht hebt voor de natuur, ik waardeer dat ook, maar blijf geloven dat we de slak toch maar beter een beetje in toom moeten houden. En dan kun je kiezen tussen korrels, biervallen, pletten en knippen.. Of ze aan de kippen voeren

 

Maar dank voor de verfrissende kijk. Ik ben niet overtuigd nu ook de slakken die ik tegenkom door te gaan knippen.

 

Oh, maar het was niet mijn bedoeling je over te halen tot het knippen

 

maar zal voorzichtig zijn met de krachttermen die opwellen. En oppassen met het benadelen of beoordelen van anderen in hun tuinierstijl (ik voel me niet beoordeeld door jou hoor...).

 

Dank je wel. Ook voor je inhoudelijke reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben slakkengooier. Ik ga die beesten niet doorknippen.

 

Ik heb eventjes veel last gehad van slakken, zelfs mijn uchi kuri planten zijn compleet afgegraasd, maar nu ineens niet meer. Slakken weg. Heb dit jaar nog maar weinig luis gezien. Ook nog geen andere plagen zoals uienvlieg (terwijl de buurvrouw haar oogst al vernietigd heeft)

 

Wel veel last van duiven en merels... maar die ga ik ook maar niet doorknippen (en gooien met vogels is ook zo raar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...