Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slakken; wel of niet doorknippen?


sugar

Aanbevolen berichten

Ik snap eigenlijk alle standpunten wel. Gevoelsmatig (voor de mensch) is het wreed om een levend wezen doormidden te knippen.

Ook al weten we niet zeker of een slak pijn kan voelen, hij heeft in elk geval niet de intelligentie om er een emotie aan te verbinden. Slakken kunnen niet bang zijn, bijvoorbeeld. Misschien dat ze het daarom ook nodig vinden om tijdens het paren kalkpijlen in hun partner te schieten.

 

Overigens heeft het doden van slakken wel één groot nadeel; daar gaat je groene stroom! (http://www.nwtonline.nl/nl/nieuws/18256/slakken-leveren-stroom.html)

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis een groot voordeel van slakkenknippen/pletten. Als dieren een dode soortgenoot opmerken/ruiken oid, gaan ze er over het algemeen met een boogje omheen. Dus door de slak door te knip, redt je meerdere andere slakken van ditzelfde lot. De slakkenplukkers/rapers/gooiers hebben dat voordeel niet.

 

Ik ben zelf een schijtlijster en kan het niet. Maar het werkt dus wel. Voor iedere geknipte slak ben je er meerdere kwijt. Die gaan vrijwillig naar het 'bosje naast je moestuin'.

Dus ook dode slakken uit biervallen op de tuin laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde ook heel serieus dat ze van verre komen...en als de dode slak opgepeuzeld is gaan ze weer over tot de orde van de dag (nacht in hun geval)

 

Dat het aantrekt heb ik regelamtig gezien, een dode slak op de parkeerplaats en echt giga veel slakken in een cirkel eromheen.

Als je die dan ook verwijderd/knipt of wat dan ook ruimt het wel lekker op.

Als je dat niet doet ben ik toch bang dat de sla weer heel snel de pineut is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik beloof nu weer serieus te zijn (overigens was het wel serieus dat dode slakken een prima afweermiddel is tegen levende slakken)

 

Absoluut geen afweer. Levende slakken stormen en masse af op de slakkenlijken om ze op te eten (vandaar ook soms een twee ronde een uurtje later).

Dat zorgt er wel voor dat die slakken ondertussen geen andere planten opeten, maar het lokt slakken aan.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat maakt dit een hoop los zeg !

 

Vooropgesteld dat ik vind dat echt iedereen zelf moet doen wat ie doet en wil doen en vind dat ie mag doen ( ik ben zelf een slakken-werper ( de sloot in voor de vissen ) )

 

Heeft iemand wel eens opgemerkt dat slakken kunnen zingen ? een soort van hoog fluit-toontje / piep. Soms enkele piepjes/fluitjes achter elkaar. En wel zeker in doodsstrijd.

Net als Appelvrouw heb ik ook nog een beetje een grote tuin in Fr. Op avondwandelingen door de tuin , maar ook wel de boerenkarrensporen langs, is het vrijwel onmogelijk te lopen zonder tig slakken te pletten. En ze piepen en fluiten dat het een lust is ! Ik trek voor zulke wandelingen mijn wandelschoenen aan met erg dikke profielen.

 

Knippen krijg ik niet voor elkaar. Ben me helemaal bewust dat dat muts-gedrag is van mij. Maar ik kan het niet. Ik zou ook de schaar schoon moeten maken. Hhahah blehhhh....

Zout strooien ? Hoe kom je op het idee ? zout strooien in mijn tuin ?? Unbelievable. Slakkenkorrels ? Jawel. In noodgevallen , onder halfomgekeerde potjes, tegen de regen. Bij de Dahlia's bv , of de riddersporen. ( slakken eten 4 dingen echt het liefst: Hosta's ( hou ik niet van ) Ligularia's , Delphiniums en sla , .... ow ja en Dahlia's. ow ja.. en alle zaailingen ....

Rotdingen eigenlijk he ? slakken.

 

Mijn huidige nieuwe tuin, met net aangelegde paden, waarop nog brekerszand ligt om te worden ingewassen , ben ik geheel slak-vrij. Wat een heerlijkheid. wellicht ook een idee voor anderen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand wel eens opgemerkt dat slakken kunnen zingen ? een soort van hoog fluit-toontje / piep. Soms enkele piepjes/fluitjes achter elkaar. En wel zeker in doodsstrijd.

 

Nooit gehoord. Maar ja, ben ook een knipper, voor ze "piep" kunnen zeggen is het al gebeurd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

'onze' wijngaardslakken, en slakken met huisjes dus. zingen het luidst. Echt waar hoor. In de franse stilte wel degelijk goed hoorbaar ....

 

Ja maar die knippen we niet Bit..alleen de naaktslakken..nooit wat gehoord, echt niet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow ik wel hoor, das nog best moeilijk bij een hard slakhuisje van die gekleurde roze en gele slakken, meestal sla ik hem dan maar aan gort.

De wijngaard slakken hebben een zachgter huis die druk je vrij gemakkelijk plat.

Trouwens ik gebruik geen schaar maar een mes, een steek of een hak in die naaktslak en hij barst gelijk helemaal open alle ingewanden en smurrie en snot barst er gelijk uit en ligt naast een leeg slakkevelletje, denk dat hij opslag dood is, en niet weet wat hem overkomen is.

Eigenlijk lijkt het nog het meest op lek prikken, mischien komt daar de uitdrukking ""ik prik je lek vandaan""

Het mesje met snot en slijm en ingewanden veeg je zo schoon aan de aarde, toch schil ik me appel er niet mee

De slakken lijkjes laat ik overal liggen, voor de vogels.

Mij verbaasd ook dat er mensen zijn die zich bezorgt maken over de slak in de moestuin.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

slakken eten dode slakken! ze laten liggen zodat andere slakken het slakkespoor nemen is dus geen goed idee...

 

als ik in het begin van de avond slakken knip laat ik ze met opzet liggen zodat ik bij de tweede ronde de 'lijkenpikkers' te grazen kan nemen....

 

Ow ik wel hoor, das nog best moeilijk bij een hard slakhuisje van die gekleurde roze en gele slakken, meestal sla ik hem dan maar aan gort.

De wijngaard slakken hebben een zachgter huis die druk je vrij gemakkelijk plat.

Trouwens ik gebruik geen schaar maar een mes, een steek of een hak in die naaktslak en hij barst gelijk helemaal open alle ingewanden en smurrie en snot barst er gelijk uit en ligt naast een leeg slakkevelletje, denk dat hij opslag dood is, en niet weet wat hem overkomen is.

Eigenlijk lijkt het nog het meest op lek prikken, mischien komt daar de uitdrukking ""ik prik je lek vandaan""

Het mesje met snot en slijm en ingewanden veeg je zo schoon aan de aarde, toch schil ik me appel er niet mee

De slakken lijkjes laat ik overal liggen, voor de vogels.

Mij verbaasd ook dat er mensen zijn die zich bezorgt maken over de slak in de moestuin.

Hans toch!

wat zijn wij ZIEK zeg!

barbaars gewoon!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ook..bedankt Hans!

 

Ik ken een jonge boerin hier verderop en die doet het met een ijzeren bbqprikker..echt waar, lekker snel zegt ze.

 

Maar alle gekheid op een stokje(..), door deze hele discussie is het wel weer een beetje opgerakeld ( Bedankt Dennis).in eerste instantie was dit toch niet wat ik wilde.Ik wil een slakken en andere diertjesvrije tuin zonder deze te moeten bestrijden..of nog erger.. de DOOD-straf geven.. En zelfs in de tijd dat ik slakken alleen maar raapte in een emmer met water, waarbij ik de slakken die eruit probeerden te kruipen in hun bijna gelukte pogingen remde door de emmer met water rond te draaien zodat ze steeds weer naar beneden vielen, droomde ik `s-nachts van enorme slakken die achter mij aan kwamen glibberen..dat werd erger toen ik ze verzamelde in een plastic melkfles..brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

 

Het gekke is dat ik het met het knippen eigenlijk niet zo heb.ik sta er echt wel achter, de slak is snel dood, het werkt, ik heb nog amper slakken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt er tegenwoordig geen slakkenslijm verwerkt in dagcremes? Iets voor jou Hans

Ik heb een slak nog nooit geluid horen maken, behalve krak. Als het geregend heeft, ga ik met een emmertje even een rondje door de tuin en gooi de gevangen slakken bij de kippen. Die zijn er als de kippen bij kan het niet afkijken zo snel ze in de snavel zijn verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik deed uiteraard expres zo omdat als je bezorgt bent op slakken, ik me afvraag of je hoofdluis ook vangt op een hoofd en vrij laat.

En echt ik ben fan van alles wat leeft best ook juist wel insekten kleine beestjes, maar er is een grens dat ik bij schadelijke insekten kleine beestjes toch duidelijk heb.

We staan juist ver van de natuur als je niet meer beseft dat niks erg is om een schadelijke slak in je moestuin gewoon te doden, het is uiteraard niet zo dat als ik op straat kom of in park en dan slak tegen kom ik hierop ga staan dat is weer brug te ver.

Is een beestje zeldzaam of ook nuttige kant bv vlinderrups soort dan ben ik zeker bereid om deze naar onschadelijke plek te brengen, het gaat gewoon erom dat we normaal moeten bekijken wat een beestje betekend in geheel.

 

(Harmony ik moet zeggen soms komt klodder in me gezicht tijdens het lek steken, en dan op die plek hele mooie huid )

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans: getver...je weet het lekker te brengen!

Ben het met je eens dat we niet zo moeten miepen met z`n allen over het doodmaken (op welke manier dan ook). Als die naakt en huisjes slakken lekker zouden zijn zouden we ze waarschijnlijk allemaal vangen en opvreten zonder er bij na te denken of dat zielig is........!

O, ja...ik gebruik slakkenkorrels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot vorig jaar gebruikte ik een andere tactiek. De slakken op de grond werden met een bamboestok in twee geslagen, die in de planten zaten pakte ik op en gooide ik dood op de grond. Probleem is dat je handschoenen dan zo onder het slijm zitten dat het echt moeilijk wordt na verloop van tijd. En van het zwiepen met de bamboestok had ik de eerste dagen blaren op de handen ...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...