Geplaatst: 21 januari 20251 j Na een aantal jaar moestuinieren in bakken (hoog doe-maar-wat gehalte), meetuinieren met een gemeenschappelijke moestuin (leunen op de ervaring van anderen), en nu sinds enkele jaren een eigen lapje (waarbij behoorlijk gehinderd door omstandigheden), kom ik tot de conclusie dat we het toch misschien een keer iets georganiseerder moeten gaan aanpakken. Er kwam vanmiddag een online cursus ecologisch moestuinieren voorbij, dat trekt me wel. Permacultuur is me een stap te ver, maar ook nu kijken we al veel naar natuurlijke oplossingen en zoveel mogelijk biologisch. Het lastige met cursussen, online of niet, is dat je nooit precies weet wat je gaat krijgen en of je het de moeite waard vindt. Hoe hebben jullie dat gedaan? Gewoon begonnen? Boek gekocht? Met vallen en opstaan? Ben wel nieuwsgierig. Ik geloof dat we dit jaar in elk geval een teeltplan moeten maken. Maar hoe pak je zoiets aan? Hmmm. Misschien toch maar een cursus? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 21 januari 20251 j De meeste cursussen zijn weggegooid geld want veel open deuren, esoterisch geneuzel en algemeenheden. Het meeste leer je van je eigen fouten en de kennis van mede-tuiniers. Indien je specifieke vragen hebt dan kan je altijd het internet afstruinen en kom je het antwoord meestal wel tegen. Ik ben opgegroeid in een tijd dat zo goed als iedereen op het platteland een moestuin had, Je rolt er als het ware zo in. Natuurlijk, dingen veranderen. In mijn jeugd kon je tomatenplanten nog gewoon buiten uitplanten zonder dat ze phytophthora kregen, dat gaat nu bijna niet meer. Ook heb ik het gevoel dat het weer het laatste decennium meer een uitdaging is als vroeger. Moestuinieren vergt inzet en tijd. 'You get what you give'. Mensen zijn tegenwoordig druk met van alles en nog wat (vooral social media) en dan schiet de moestuin er vaak bij in. Ik zie mensen optimistisch beginnen maar na enkele tegenslagen al snel weer afhaken. Vooral doorgaan is mijn devies!
Geplaatst: 21 januari 20251 j Maak je lid van Velt en koop hun boek "ecologisch moestuinieren". Ze organiseren cursussen over allerlei zaken inzake de tuin, soms ook een beginnerscursus maar dan moet je wat geluk hebben met de locatie.
Geplaatst: 21 januari 20251 j Een cursus ergens volgen kan natuurlijk nooit kwaad, maar er is een schat van informatie te vinden op internet , op fora zoals deze of op youtube etc. En praat met medetuinders. Dan zit je niet vast aan tijden van een cursus die geld kost en misschien toch niet heel interessant blijkt te zijn, Je moet eerst voor jezelf duidelijk hebben wat je precies nog wil leren en daar dan gericht op zoeken. Wil je bijvoorbeeld tomaten kweken, dan zul je genoeg informatie daarover vinden. Wil je weten welke groente je in welke maand kan zaaien vind je genoeg zaaikalenders. Wil je ecologisch kweken dan ligt het voor de hand dat je geen bestrijdingsmiddelen gebruikt, maar hoever je daar in gaat ligt bij iedereen anders. De een is heel strict daarin en vermijdt bijv potten van plastic, de ander doet het zo natuurlijk mogelijk maar gebruikt wel potten van plastic en soms slakkenkorrels als de overlast heel erg is. En ja, soms mislukt er iets, maar juist daar leer je van om het een volgende keer beter te doen.
Geplaatst: 21 januari 20251 j Auteur Ja, dit soort overwegingen had ik zelf ook al. Toch maar geen cursus. Tnx voor de input, lieve mensen. Ik ga gewoon beginnen met een teeltplan in Excell en zien waar het schip strandt. @simonvb dat handboek hebben we inderdaad. Mega informatief! Maar niet iets wat je zo even makkelijk tot je neemt. Volhouden doen we ook. Maar ik wil het nu gewoon georganiseerder aanpakken, vandaar mijn vraag. @driepinter ik heb wel helder wat ik wil leren. Vooral efficienter met mijn/onze tijd en activiteiten omgaan zodat we meer uit de moestuin halen dan tot nu toe. Vandaar dat ik aan een cursus dacht. Maar toch maar niet dus. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 21 januari 20251 j Hoewel er niks tegen een cursus is zie ik dat hele moestuinieren als een leerproces. Qua tijd besparen gaat het vaak juist om kleine dingen. Bijvoorbeeld als je eigenlijk naar huis wil gaan, toch nog eerst even een paar onkruidjes weghalen. Dan ben je misschien een half uur later thuis, maar bespaar je alsnog tijd op de langere termijn met wieden. Zo min mogelijk met lege handen lopen , dus als je iets gaat halen neem dan meteen wat afval mee of iets dergelijks. Ik wil bijvoorbeeld eens proberen tomatenplantjes te enten als beginneling die zoiets nog nooit gedaan heb maar in plaats van dat ik op cursus ga, kijk ik interessante filmpjes op youtube en ik probeer het gewoon, en dan zet ik er meteen ook "normale" tomatenplantjes bij zodat ik de uiteindelijke verschillen kan zien. Misschien blijkt dat het enten in mijn geval helemaal niet lukt, maar dat zie ik dan niet als verloren tijd, maar vergaring van kennis. En gaat het wel perfect dan ga ik er mee door, Ik vind dat aanrommelen en dingen zelf ontdekken juist de charme van moestuinieren. Ik bedoel je hoeft niet altijd zo groot mogelijke oogst te hebben , en geluk is ook een factor : met een goedkope bamboestok als hengel vang je soms ook meer vis dan met een hengel van 500 euro.
Geplaatst: 21 januari 20251 j Ik zie een cursus niet als zaligmakend. Ik leer zoveel over mijn eigen tuin in de praktijk. Alleen al het verschil tussen waar ik woon en een stuk naar het zuiden. En dan nog het verschil tussen waar ik woon, vol op de open wind, onbeschut en veel kouder dan elders, en een wat meer omsloten tuin, ook in het noorden. Mijn tuinplan maak ik op papier, in potlood, want er wordt nog heel wat gegumd. En ook bij mij is het: al doende leert men. Een cursus is toch altijd een soort algemene deler van alle mogelijkheden, terwijl ik meer gebaat ben met op mijn tuin toegespitste oplossingen.
Geplaatst: 21 januari 20251 j Het leuke en praktische van een live cursus is de interactie en buiten het leren om het opdoen van contacten. Die online cursussen zijn ruk heb ik gehoord. Dit zijn de basis cursussen van Velt dit voorjaar: Meteen maar even de zadenmarkten: We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 januari 20251 j Auteur 7 uren geleden, driepinter zei: Hoewel er niks tegen een cursus is zie ik dat hele moestuinieren als een leerproces. Qua tijd besparen gaat het vaak juist om kleine dingen. Bijvoorbeeld als je eigenlijk naar huis wil gaan, toch nog eerst even een paar onkruidjes weghalen. Dan ben je misschien een half uur later thuis, maar bespaar je alsnog tijd op de langere termijn met wieden. Zo min mogelijk met lege handen lopen , dus als je iets gaat halen neem dan meteen wat afval mee of iets dergelijks. Ik wil bijvoorbeeld eens proberen tomatenplantjes te enten als beginneling die zoiets nog nooit gedaan heb maar in plaats van dat ik op cursus ga, kijk ik interessante filmpjes op youtube en ik probeer het gewoon, en dan zet ik er meteen ook "normale" tomatenplantjes bij zodat ik de uiteindelijke verschillen kan zien. Misschien blijkt dat het enten in mijn geval helemaal niet lukt, maar dat zie ik dan niet als verloren tijd, maar vergaring van kennis. En gaat het wel perfect dan ga ik er mee door, Ik vind dat aanrommelen en dingen zelf ontdekken juist de charme van moestuinieren. Ik bedoel je hoeft niet altijd zo groot mogelijke oogst te hebben , en geluk is ook een factor : met een goedkope bamboestok als hengel vang je soms ook meer vis dan met een hengel van 500 euro. Ja, tot nu toe zag ik onze moestuinavonturen ook vooral als spelen en leren en alle oogst is meegenomen. En dat 'uitproberen' en 'mislukken' ook leren is. En dat doen we nu al een aantal jaar zo. Dat zal nu heus niet onmiddellijk over zijn, want ik blijf een rommelaar en uitprobeerder 🙃. Doorgaans ben ik van het type dat niet alleen de bamboestok als hengel uitprobeert maar bij gebrek aan bamboestokken ook in staat is een touwtje met een kromme spijker en een worm aan een dunne plank te bevestigen. Maar met de toenemende kosten van levensonderhoud, plus het overnemen van zelfs de biologische markt door een zekere 'weldoener' op onze planeet, begin ik daar langzaam maar zeker toch anders over te denken. Veel biologisch eten is al helemaal niet meer 'echt' biologisch, als in niet aan gerotzooid, en bij wat je zelf kweekt weet je zeker dat er geen insecticiden over zijn gegaan (de ellende uit de lucht even niet meegerekend, maar dat is echt overal, tenzij je alleen uit de kas eet). Bovendien zie ik gebeuren dat alle heirloom rassen en ook niet-heirloom maar wel raszuivere soorten in toenemende mate van de zaadmarkt worden gedrukt door F1 versies, en dat de trend in de landbouw is naar monoculturen en steriele zaden, of minimaal zaden die gemodificeerd zijn op welke manier dan ook. Zolang er tenminste nog traditionele landbouw is dan, want ook daarin neemt het verticaal tuinieren, dus in fabrieken op chemische voeding met een monocultuur, toe. Zelf denk ik dat dat onhoudbaar is op de lange termijn, en dat het belangrijk is dat 'ons' zaad, als in 'alle raszuivere zaad dat op de wereld beschikbaar is' wordt bewaard voor ons nageslacht en niet van de wereld verdwijnt. Dus ja, ik wil graag meer en beter gespreide opbrengst, en daarmee relatief schoon, regelmatig en betaalbaar eten, plus ik hecht er aan zaad te oogsten. Dat haalt het genieten van spelen en rommelen niet weg. Maar het maakt wel dat ik daarnaast planmatiger aan de gang wil. Bijvoorbeeld door de ene soort sla op de moestuin te zaaien en de andere thuis in de achtertuin, zodat ik van beide zaad kan oogsten. Nou ja, zo. ps voor alle duidelijkheid: ik ben niet principieel tegen F1 soorten. Ik kweek zelf bijvoorbeeld een F1 paksoi - Bopak - op onze moestuin omdat op diverse plekken op ons complex mensen last hebben van knolvoet, en Bopak heel knolvoetresistent is. Niks mis dus met kruisingen en die zaaien. Waar wel iets mis meer is - naar mijn mening dan - is geen keuze meer hebben, en het origineel kwijtraken in de pogingen wat beters te creeeren. Dat heeft in de geschiedenis zelfden tot iets moois geleid. 21 januari 20251 j aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 21 januari 20251 j Auteur @appelvrouw, je hebt gelijk. Geen online cursus. En dankjewel voor dit overzicht! Ik ga eens op de Velt website neuzen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 21 januari 20251 j Auteur Voor nu heb ik op de website van Velt alvast een complete, gratis te downloaden, teelthandleiding gevonden. Keurig per soort en per gewasgroep uitgesplitst. Echt geweldig. Voor een eigen overzicht is het weliswaar veel te gedetailleerd, maar ik ga kijken of ik met enig rotzooien en plakken en knippen er iets bruikbaars voor onszelf van kan maken. En het scheelt sowieso uuuuuuren opzoekwerk van wanneer wat gezaaid kan of moet en wanneer je dan kunt oogsten. Vooral dat laatste was tot nu toe meer een bonus, dat zagen we dan wel, maar als je er structureel uit wilt eten zul je een soort van moeten terugrekenen vanaf het moment dat je wilt kunnen oogsten. Als we dit doen, is het wellicht ook makkelijker om 'vakantie' te nemen in het seizoen. Helaas kun je dan niet schuiven als het slecht weer is, maar je kunt nou eenmaal niet alles hebben. 21 januari 20251 j aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 januari 20251 j Ik heb nooit een moestuincursus gevolgd. Mijn kennis haal ik van de buren, de zaadgoedvereniging waar ik lid van ben en in het begin van de buren. Die hebben mij in het begin nog de meeste tips gegeven. De buren hebben ook het meeste kennis van het microklimaat hier en de bodemgesteldheid. En elkaar zo helpen is veel leuker dan alleen tuinieren. Misschien heb jij ook zulke buren. De adviezen van de buren heb ik niet altijd opgevolgd, zelf dingen uitproberen is ook leuk. Lukt niet altijd naturrlijk, maar who cares? Zolang je niet van je tuin hoeft te leven, zijn de fouten super leerzaam. Mijn buren tuinieren redelijk ouderwets (spitten, elk jaar mest in de grond spitten en een kale moestuin in de winter). Dat zorgt dat ze elke lente snel kunnen starten, terwijl ik eerst onkruid moet weghalen. De medeleden van de zaadgoedvereniging tuinieren anders, no dig, permacultuur en vooral geen standaard rijtjes. Dat doe ik ook deels, en je merkt dat het bodemleven enorm verbeterd is, doordat ik in de winter het onkruid laat staan en wenig spit. Maar!...... de woelmuizen en mollen nemen ook toe, want die lusten ook wel wat wormen en andere bodembewoners. Mollen had ik al en daar heb ik geen last van, maar woelmuizen zijn niet zo top. De woelmuizen trekken ook hele planten (selderij, jonge vijgenbomen, wortels, alle wortelgroenten eigenlijk) naar beneden en vreten dat op. En dat is ook niet de bedoeling. Een strak teeltschema doe ik niet meer aan. In het begin wel, maar de oppervlakte van de tuin is nu niet zo groot dat zoiets ook echt werkt. Maakt niet uit waar ik bijvoorbeeld de bonen zet, de bonenkever komt er toch wel in en bonenluis heb ik ook altijd. Ik zorg wel voor voldoende voeding in de grond. Van een schapen / paardenhouder krijg ik gratis mest. Ik blij en de schapenhouder ook, want die komt zo van de mest af. Wat ik wel nog wil veranderen is dat ik meer schaduw en bodembedekking heb in de zomer. Ik tuinier op zandgrond en die droogt dan te snel uit. Maar daar ben ik al mee bezig. Wel nuttige struiken (aalbessen, maar ook mirabellen), want het is wel de moestuin. Mijn advies is om vooral ook zelf dingen te proberen. Ook al worden die afgeraden. En ja, dat mislukt dan natuurlijk ook weleens. Maar daar leer je het meest van. En zoek naar een moestuinbuur in de buurt. Samen babbelen over de tuin is zoveel leuker! Mijn buren zijn inmiddels te oud (80+), maar ik ben ze heel dankbaar voor wat ze mij hebben geleerd.
Geplaatst: 22 januari 20251 j Moestuinieren is een ervaringsvak, verdiep je in een specifiek onderdeel wat niet lukte, maar verwacht niet alles in één jaar onder de knie te krijgen. Ik ga jaar 4 in en heb wisselende successen, probeer me ieder jaar weer in één onderdeel vast te bijten en de aandacht aan te schenken. Jaar daarop weer het volgende. En ergens is dat het mooie van deze hobby, je bent nooit uitgeleerd. 😊 Veel proberen, veel mislukken en veel leren. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 22 januari 20251 j Auteur Ja, wij ook nu jaar 4, vorig seizoen tel ik niet mee want door omstandigheden moeten overslaan. Daarvoor een jaar zelf en daarvoor twee jaar meegedaan met anderen. En daarvoor, maar eigenlijk tel ik dat niet, moestuinieren in bakken. Dat gaf wel wat opbrengst, vooral bonen, sla, cherrytomaatjes en kruiden, maar een heleboel (het meeste) ging ook niet, vanwege een waardeloze, donkere, kleine en vooral natte achtertuin. Het voelt alsof ik nog steeds beginneling ben, pas nu denk ik na over bodem, compost, plaagdieren, goede en slecht combi’s, vruchtwisseling enz. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 januari 20251 j Auteur 1 uur terug, Flup zei: Ik heb nooit een moestuincursus gevolgd. Mijn kennis haal ik van de buren, de zaadgoedvereniging waar ik lid van ben en in het begin van de buren. Die hebben mij in het begin nog de meeste tips gegeven. De buren hebben ook het meeste kennis van het microklimaat hier en de bodemgesteldheid. En elkaar zo helpen is veel leuker dan alleen tuinieren. Misschien heb jij ook zulke buren. Wat ik wel nog wil veranderen is dat ik meer schaduw en bodembedekking heb in de zomer. Ik tuinier op zandgrond en die droogt dan te snel uit. Maar daar ben ik al mee bezig. Wel nuttige struiken (aalbessen, maar ook mirabellen), want het is wel de moestuin. Mijn advies is om vooral ook zelf dingen te proberen. Ook al worden die afgeraden. En ja, dat mislukt dan natuurlijk ook weleens. Maar daar leer je het meest van. En zoek naar een moestuinbuur in de buurt. Samen babbelen over de tuin is zoveel leuker! Mijn buren zijn inmiddels te oud (80+), maar ik ben ze heel dankbaar voor wat ze mij hebben geleerd. Ja klopt, van de buren op de moestuin leren we veel! En af en toe een gezellig praatje, ook leuk. Wij tuinieren ook op zandgrond (nog wel in rijtjes en vakken) maar ook ik denk na over de bodemgesteldheid. Ben me aan het verdiepen in groenbemesters, ik denk dat we voor de praktisch de rijtjes wel zullen aannouden. Maar tips over vaste en schaduwplanten zijn welkom. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 januari 20251 j Groenbemesters zijn altijd goed. Ik zaai altijd phacelia, een hele goede plant voor bijen. En het fleurt de tuin ook op. Ik zaai het eigenlijk overal waar plek is, ook buiten de moestuin. Ook heb ik altijd goudsbloem in de tuin staan. Jaren terug netjes in een rij gezaaid, maar het zaait zich goed uit, dus het komt nu overal in de moestuin op. En dat is goed zo. Daar waar het niet past, trek je het er gewoon uit. Ook een ideale bijenplant! Bloeit heel lang door. Malva mag ook niet ontbreken, bijen zijn er dol op en het is een mooie bloem. Groeit makkelijk. Vaste planten heb ik ook. Rabarber mag bij mij niet ontbreken. Daar heb ik zeker 7 planten van. Niet alle even goed, dus daar moet ik eens kritisch naar gaan kijken, welke weg kan. Maar dat komt volgend jaar wel, dit jaar ontbreekt nog teveel tijd daarvoor. Mocht je van rabarber houden, vraag dan in het vroege voorjaar eens rond op het tuincomplex. Er zijn altijd wel moestuinierders die een worteldeel af willen staan en dan heb jij het volgende moestuinseizoen lekkere rabarber. 22 januari 20251 j aangepast door Flup
Geplaatst: 22 januari 20251 j Ik heb veel geleerd van de YT-filmpjes van Charles Dowding. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 22 januari 20251 j Sluit me aan bij Bonnie, Charles vind ik een goede leermeester. Als je je focust op je bodem is de rest eigenlijk een stuk makkelijker. Wisselteelt doe ik nauwelijks aan omdat ik Charles zijn opvatting volg. En de resultaten spreken voor zich. Dus als ik je één les mag geven voor komend jaar: ga je bodem z.s.m. een flinke lading compost geven, dan zal het al een stuk makkelijker gaan. 😉 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 22 januari 20251 j Auteur @Flup ik had inderdaad voor nu Phacelia bedacht, vooral omdat we voorlopig aan een flink stuk nog niet gaan toekomen. Zaaien in maart, voor de bloei afmaaien of doorspitten, en dan daarna compost en courgettes of pompoenen er op. Moet lukken. Ook calendula stond op de planning, en afrikaantjes. Verder moet ik nog even kijken. Malva heb ik geloof ik ook. Vast zijn hier rabarber en smeerwortel, helaas stond de geweldige braam op het stukje dat we heb afgestaan, dat wordt opnieuw opkweken. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 januari 20251 j Auteur @bonnie f en @MSDG tnx, ik ga op zoek naar die filmpjes. Ik heb er geloof ik al enkele gezien. Wat betreft de compost: dat komt goed. We hebben een lawine nog, grof en fijn, daar komen we een heel eind mee. En ook nog half vergane paardenmest. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Wat een leuk topic! Ik was in winterslaap, dus dit is een late reactie. Ik ben ook fan van Charles Dowding, al heb ik nog niet alle filmpjes gezien en boeken gelezen. In siertuinen/tjes werk ik eigenlijk al 45 jaar volgens het principe: geen (kunst)mest, geen bestrijdingsmiddelen, bodembedekking, blad laten liggen, compost toevoegen en niet spitten zolang er niets in of uit moet. Het is leuk om nu te leren hoe belangrijk dat bodemleven écht is. Moestuinieren was 10 jaar geleden compleet nieuw voor me en ik ben nog steeds een ienie mini moestuinier vergeleken bij jullie. Ik werk in moestuinbakken van de Makkelijke Moestuin, ik heb nu ca. 5 vierkante meter aan moestuinbak. Ik ben de Makkelijke Moestuin dankbaar voor hoe zij het mij makkelijk gemaakt hebben om het te leren en het bij te kunnen houden. En dat zij ook duurzaam en biologisch werken. Echt veel geleerd! Alleen vind ik het leuk om buiten de lijntjes te kleuren. Verder te gaan. Met Bokashi en andere effectieve micro-organismen te werken in huis en tuin. Een sleutelgat composthoop te maken in mijn schaduwbak. Een gezelschap van goede buren in één bak bij elkaar te zetten. Met houtskool verrijkte Bokashi gebruiken om Terra Preta te maken. En ook: stoppen met elk jaar de hele mix door elkaar te scheppen en geen natuurlijke mestkorrels te gebruiken. Hè hè, wat een verhaal! Nu dan de vraag: wie kan me vertellen hoe Charles Dowding zijn groenten van voedingsstoffen voorziet. Wat ik begrijp: je voorziet de grond jaarlijks van een dikke laag goede compost van verschillende bronnen, je laat de aarde eronder met rust, zodat het zijn natuurlijke netwerk van mycelium (hoe schrijf je dat?) en bodemleven kan herstellen en je laat de wortels van de geoogste groenten in de grond. Of verzin ik dat laatste? Maar verder voeg je geen voeding toe toch? En is de compost van dierlijke mest een belangrijk onderdeel? En…. Moet ik dit eigenlijk naar een ander topic verhuizen? Dan hoor ik dat graag!
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma @Tanja65, er staat op de site van Gardener’s World een heel goed verhaal over groenten in verschillende schaduwzones. En Peter Bauwens heeft geschreven over vaste moestuin planten. Als je het niet kan vinden dan wil ik wel eens zoeken. Ik gebruik ze zelf niet (geen ruimte), maar ik lees er wel eens wat over. De groenten die ik heb onthouden: asperges, zoete aardappel?, artisjok?, eeuwig moes, nieuw-Zeelandse spinazie, boomspinazie?, daslook, en natuurlijk veel fruit en permacultuur planten. Je ziet het, de klok horen luiden… Is er hier geen topic over? Misschien leuk om te maken?
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma O ja, topic over schaduw gevonden, @Tanja65. Ik zocht iets over vaste planten en dat vond ik hier niet.
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma Auteur Daslook? Verdwijnt wel maar komt elk jaar weer op. Prima in de schaduw. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.