Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn zoete aardappels zijn nu echt op gang. Al veertien stekken geoogst en (na het wortelen) geplant. En er staan nog een stuk of wat worteltjes in het water, en er zitten al nieuwe aan. Ik denk dat ik moet gaan nadenken over zoeten aardappels wecken of drogen.

• Like 3

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik zet de stekjes na het afknippen direct in een potje met grond.

Ik laat ze niet meer in het water staan.

Dat gaat prima.

Geplaatst: (aangepast)

Gewoon om te kijken hoe dat gaat.

Tot nu toe ziet het er goed uit.

Misschien zet ik er binnenkort ook nog wel een paar in het water.

aangepast door Rookie
Geplaatst:

De enige 2 overlevende zoete aardappel knollen.

De rest had ik in de schuur liggen en waren verrot vanwege de kou. Deze waren ietsje groter (de grotere zijn denk ik al opgegeten) en lagen in de hal bij de voordeur en na de verhuizing eerst in de hal en de afgelopen dagen op zolder.

Ze gaan straks in/op de aarde.

Ras onbekend.

IMG_20250321_213027.thumb.jpg.a9aa0e72dd35a0079ffa12bc9f1b5c13.jpg

En wat gekochte bij Van der Spek winkel, die lagen ook al een paar maandjes bij de andere in de hal. Had er toen een hele doos van gekocht, voor ik dacht 99 cent per kilo. Of was dat de losse prijs en de doosprijs was 4,95 per 6 kilo? Maar ze waren nog niet allemaal op.

Koppen eraf snijden en dan ook planten.

IMG_20250321_213036.thumb.jpg.b1e574c57f321d8cd827097d7e05a22c.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Mooi! Ik vind het zulke mooie bladeren. Hier ook 1 uitloper bijna groot genoeg om te stekken. 

Ik had twee aardappels uit dezelfde zak (bio van de Jumbo), de ene heeft tal van uitlopers, de ander begint nu net. Heel verschillend dus. 

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

• 3 weeks later...
Geplaatst:
Op 21-1-2025 om 13:42, Rookie zei:

Ik lees overal, dat je vroeg moet beginnen met het kweken van stekjes, eind januari/februari.

Ik was vorig jaar veel te laat en ben dit jaar dus ook eind januari begonnen. Ik zit nu met een hele vracht stekken die volgens mij al naar buiten moeten. De potjes zitten namelijk helemaal vol wortels. Ik ben dus begonnen met het uitplanten buiten om te kijken en te testen vanaf welke temperatuur de planten het overleven. Ze kunnen volgens mij best wel wat kou verdragen. Ik weet alleen nog niet hoeveel precies :) het gekke is dat ik enkele aardappelen heb bewaard en de ene ook echt veel sneller stekken maakte dan andere. Mooie grote ronde zoete aardappelen zijn volgens mij wel een succes en met die kun je veel later beginnen omdat deze heel snel stekken geven in vergelijking met de lange dunne broertjes

20250322_092358.thumb.jpg.029e52e2e13f2fdc169e307a2cc2130e.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Als deze naar buiten moeten, dan moeten de mijne dat dus blijkbaar ook, die zien er net zo uit. Ik was het nog niet van plan, eigenlijk.

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Zoete aardappelen verdragen geen vorst, dus het gaat hier nog wel even duren voordat ze naar buien kunnen.

Ze staan mij mij nu allemaal in de vensterbank, waar het 's nachts toch koel/koud is.

Dat vertraagt de groei wel.

Ze moeten het echt nog een poosje volhouden.

• Like 1
Geplaatst:

Zo groot zijn ze normaal als ik ze net knip. En dit jaar wat later begonnen, en ook met minder aardappels, en ook minder ruimte.

Dat aantal stekken zal ik vermoedelijk niet eens halen.

Als je veel stekken hebt, zou je het kunnen proberen. De komende 2 weken krijgen we waarschijnlijk geen nachtvorst.

Anders binnen houden en toppen als ze te groot worden.

Mijn stekken zijn altijd veel groter als ze naar buiten gaan.

• Like 1

Zou ik ze nu ook beter in de aarde kunnen zetten? Ik heb ze eerst in de aarde gehad, stekjes in het water gedaan, maar die hebben nu hele lange wortels.
Kan ik die tijdelijk in aarde zetten en dan later overzetten in de definitieve bak?
@Rookie 

Wat is die hele grote plant die rechts staat?

zoete aardappel 3.jpg

zoete aardappel 4.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Ja, ik zou ze persoonlijk in de aarde zetten.

Desnoods knip je er daarna weer een stuk af, om in het water te zetten, zo houd je het nog even vol.

De plant is een Ikeaus Plasticficus, erg makkelijk in onderhoud.

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

De mijne zien er nu zo uit, de 2 lichtgroene zijn de 2 enige overlevenden van de eigen kweek, allebei nu naamloos. Ze zagen er hetzelfde uit, maar blad is anders, dus 2 verschillende rassen. Die grote linksonder is waarschijnlijk Radiosa, misschien Okinawa. Die andere weet ik niet, te veel rassen met dat blad.

Rechts gekochte  bij de groentewinkel van Van der Spek. Ras dus ook onbekend.

IMG_20250409_112139.thumb.jpg.4d06cfb85519a308653686cef0e2da51.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Als je ze in een potje zet, hebben ze geen lange wortels meer.

En als je ze dan later nog een keer afknipt en opnieuw in water zet, doe je ze in de grond, voordat de wortels heel lang worden.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Het schiet hier niet echt op.

Ik denk, dat de grond, die ik gebruikt heb, nog een laatste lichting was van de zaai- en stekgrond van de Welkoop vorig jaar, die grond was niet goed.

Het groeit voor geen meter.

Ik heb nu besloten om de stekjes van de aardappel af te knippen en, klein als ze helaas zijn, in water te laten wortelen.

Degenen, die het het beste doen, gaan dan uiteindelijk de tuin in.

Ik heb er, voor alle zekerheid, nog een paar stekjes besteld bij Vreeken.

Sorry @acpronk, hopelijk doen ze het bij jou iets beter...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...