Geplaatst: 30 oktober30 Okt Auteur Dankjewel @Frans , ik zal er eens achteraan gaan.Ik heb geen idee, hoe ik de aardappelen zo lang goed kan houden eigenlijk.Ik heb wel een koele kelder, maar die is ook vrij vochtig en ze moeten toch echt een maand of zes mee.O, ik zie net dat @Tanja65 dezelfde vraag stelt. #brainfog
Geplaatst: 30 oktober30 Okt Ik hou wel mijn zoete aardappels over ja, al was het de laatste winter niet gelukt want toen bewaarde ik ze in de houten schuur in plastic zakken opgehangen aan het plafond (tegen de muizen). Maar toen het tegen vorst aan kwam gingen ze helaas rotten. Te laat mee naar binnen genomen.Maar normaal bewaar ik ze op de koelste plek in huis, dus ik schat zo rond de 18 graden (niet in de koelkast).De knoflook overigens ook.Maar nu ben ik een half jaar geleden verhuisd, dus is het weer even zoeken.Edit: die 18 graden van hierboven is in de winter. In de zomer uiteraard hoger. 30 oktober30 Okt aangepast door acpronk Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 30 oktober30 Okt 18 graden zou moeten lukken onderin de trapkast. Dat schept mogelijkheden. Maar ik kan daar onmogelijk ook nog alle pompoenen kwijt 🫣 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Auteur En is het dan beter om ze stuk voor stuk in te pakken in krantenpapier of iets dergelijks?Dat lees ik soms ook wel.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ik zou dat inpakken juist niet doen, dan kun je nooit zien als er ergens een slechte plek aankomt. Dat merk je dan pas als het snot is en alles doorweekt is. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Auteur Slim!Daar had ik dan weer niet aan gedacht.Dan maar gewoon neerleggen en er het beste van hopen.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ik dacht dat ik ergens iets gelezen had over het afrijpen van zoete aardappelen in samenhang met de bewaarbaarheid. En het was niet op deze wiki-pagina, maar het komt op hetzelfde neer.Ik heb die van mij nog in de grond zitten, maar verwacht er verder ook niet veel van. Heeft geen extra water o.i.d. gehad en ik heb alleen wat van het blad geplukt. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Auteur Ja, dat afrijpen is ook nog wel een dingetje.Dat moet warm en vochtig.Ik heb hier geen enkele plek, die daaraan voldoet.Jammer, maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan...
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Daar doe ik niet aan, dat is kleinschalig niet te doen. Bij mij liggen ze al 2 weken open en bloot in de hal bij de voordeur, maar het zijn er zo weinig dat ze heel snel op zijn. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 2 november2 Nov vandaag heb ik onze bataten geoogst, een emmer vol. Wat nu? Ik heb maar weinig plek, en ze zouden een tijdje warm en droog moeten vanwege bewaarbaarheid. Zou ik ze op laag, bv 30 graden, in de voedseldroger kunnen doen? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 november2 Nov Ik heb nu een paar kleinere zoete aardappeltjes doorgesneden, en ze hebben allemaal dit gekke wit aan de binnenkant. Alsof er binnenin schimmel zit, of sap uitkomt, terwijl de buitenkant intact is. Wat is dit? Moet ik alles wegdoen? 2 november2 Nov aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 november2 Nov Nee, dat is gewoon plantensap. Niks mis mee.Als je ze even laat liggen zou je dit niet neer moeten zien geloof ik. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 november3 Nov Niets mis mee, dat is het sap waarmee de aardappel beschadigingen kan dichten. Als er iemand onder de grond al aan de piepers zit te vreten bijv. Dat met dat (tijdelijk) warm bewaren doe ik nooit, ze gaan hier meteen naar de kelder en daar blijven ze maanden goed. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: Donderdag om 19:455 d Na het roosteren van zoete aardappelplakjes in olie, azijn, knoflook, gember, chilipoeder en water werden sommige stukjes groen, wie weet wat dat is?
Geplaatst: Donderdag om 21:125 d Ik heb de stukjes weggesneden en sommige stukjes weggegooid. Ik had er eentje geproefd en ook niet lekker.De volgende keer alleen pompoen nemen dus.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.