Dahli Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Mooi gewortelde plantjes zeg @Vrouwholle! En wat handig die peultjes, gewoon recht vanuit de rollade de grond in als 1 lange strook. Ideaal! Die rollade sprak me al aan, maar helemaal leuk om te zien tot en met het plant-proces. Ik heb deze methode in mijn boekje geschreven voor volgend jaar 😃. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart (aangepast) Hoe kom jij aan de vierkante kappen @Vrouwholle? Wat handig! 2 maart aangepast door Petrasmoestuin Quote
Vrouwholle Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart Die horen bij een bak (staat op de foto bij mijn wintererwten) gekocht in de opruiming bij de Intratuin Petra. Ik kocht de 30x30 maat maar ook nog 2 kleinere… ik vind ze super handig want er zit ook nog een waterreservoir onder die bak met een vul opening … Ze hebben ze nog steeds in hun assortiment… ik ga ze voor mijn verjaardag vragen👍😊 1 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart Je kunt die zaairollade ook toepassen voor kleinere zaadjes @Dahli Op de foto heb ik er rucola ingezaaid… en zelfs mijn Palermo paprika’s… dat deed ik nog niet eerder hoor maar ik wil uitvinden hoe dat bevalt… Voor alles wat je gaat uitplanten kan het. Je kunt ook karton nemen of een stook stof… je kunt ze net zo hoog of lang maken als je wil. Ik ben er enthousiast over vooral omdat het ruimte bespaard.👍😊🌱👩🍳🐓🌱☃️🌱 3 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart (aangepast) Oh ik snap het al, het is een kant en klare bak met kap, net zoals ik in deze kleinere heb gekocht. 2 maart aangepast door Petrasmoestuin 3 Quote
Tanja65 Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart Ja, van die heb ik er ook enkele @Petrasmoestuin. Super handig voor winterzaai, 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Petrasmoestuin Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart (aangepast) Oh die gebruik je voor de winterzaai @Tanja65. Ik vroeg het de vorige keer al, maar geen antwoord gezien. Plak jij de deksel dan wel vast? Want die kunnen wegwaaien. En ze krijgen aan de onderkant geen licht. Of draai jij ze om? 2 maart aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart (aangepast) Hoe bedoel je aan de onderkant geen licht? Zaadjes komen gewoon op uit de aarde, normaliter krijgen ze ook echt geen licht van onderen. Ze moeten wel voldoende licht van boven krijgen uiteraard, dus het nadeel van winterzaaien in deze bakken is dat je flink wat aarde er in moet doen, anders krijgen ze inderdaad onvoldoende licht. Dat is met melkpakken uiteraard makkelijker. En ja, ik plak ze dicht met vier stukjes ducttape. Tot nu toe werkt dat, nog geen echte storm gehad. Overigens knutsel ik met bloempotten en doorzichtige melk of yoghurt bakjes ook zelf iets vergelijkbaars, dan moet je uiteraard wel gaatjes in de doorzichtige bovenkant maken. Ik doe dat met een boormachine als het hard plastic is. 2 maart aangepast door Tanja65 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart @Erny Ik dacht maar zo: beter goed gejat, dan slecht verzonnen... Ik heb nog een boel doperwten in de grond gedaan. En toen duidelijk jouw idee gepikt, zo doet mijn mojito stamper ook goede diensten.😄 Ik ben dol op multifunctioneel gereedschap. 5 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart @Tanja65 Deze heb ik nu gebruikt, die koop ik bij de Noototheek, daar zitten mijn pruimen in, vroeger ook de zwavelvrije abrikozen. En ik heb een paar melkflessen van @Rookie gekregen, nu ga ik kijken wat goed werkt. Verder verloop bij hoofdstuk Wintersowing. 2 Quote
Erny Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart 2 uren geleden, Rookie zei: @Erny Ik dacht maar zo: beter goed gejat, dan slecht verzonnen... Ik heb nog een boel doperwten in de grond gedaan. En toen duidelijk jouw idee gepikt, zo doet mijn mojito stamper ook goede diensten.😄 Ik ben dol op multifunctioneel gereedschap. Precies!!! Daar had ik deze stamper ook eerst voor, totdat er een "echte" in mijn huis geraakte. Die vervolgens ook niet gebruikt wordt voor Mojito doeleinden maar voor het kleinstampen van eierschalen. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart 5 uren geleden, Erny zei: r, totdat er een "echte" in mijn huis geraakte. Die vervolgens ook niet gebruikt wordt voor Mojito doeleinden maar voor het kleinstampen van eierschalen. Hahaha dat is hier ook zo 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Gitta Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Vanmiddag de laatste tuinbonen uit gepland in de bak. Ik heb er nog wel iets overheen gezet ivm de vorst. Het gaat hier nog 2 graden vriezen. Morgen gaat het er weer af. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart De sugarsnaps gaan goed, ik kan ze alleen nog niet in de grond zetten. Eerst die rotmol vangen. Als het goed is arriveren morgen of overmorgen 2 klemmen. Ik vind het vreselijk, maar het kan niet anders, de schade is inmiddels behoorlijk. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart (aangepast) Die mollen zijn echt een ramp. Wij hebben er ook al een heleboel gevangen. Zo jammer, maar het is echt geen doen. De aaseters zijn er blij mee. Zojuist een heleboel erwtjes gezaaid langs de klimrekken van de courgettes, kerstomaatjes, pompoenen en komkommers en zo. Die zijn mooi klaar voordat die grote klimmers er in gaan. Nog maar even afgedekt voor de komende nachtvorst. 9 maart aangepast door Rookie 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart (aangepast) 90 Tuinbonen Aguadulce van eigen zaad, die in de kas gekiemd zijn, in de volle grond gezet. Wel dichter op elkaar± 10x20 op een dubbele rij van een meter of zes lekker beschut tegen de noorderwind. Morgen de tweede lichting zaaien een wat minder robuuste soort. Gisteren 4 meter ongeweekte Heraut peulen gelegd op een dubbele rij± 10x20 met vier tegelijk aan gaas van 120 hoog. Wel onder gaaskappen tegen de muizen. 10 maart aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Gitta Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Op 9-3-2025 om 14:04, Rookie zei: Nog maar even afgedekt voor de komende nachtvorst. Zo heb ik mijn gisteren gelegde tuinboonzaden ook afgedekt voor de vorst. Dat blijf ik de komende nachten ook doen. Tot de vorst weer over is. Quote
Patrijs Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart 1 uur terug, Gitta zei: afgedekt Dat hoeft echt niet tuinbonen kunnen prima vorst )nachtvorst aan. Hier weer een kratje Witkiem gelegd. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Frans Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Interessant dit topic om te zien hoe ieder op zijn eigen manier bezig is zijn/haar plantjes op te laten groeien en gereed te maken voor de vollegrond. Het leuke van jullie methodes is dat je al vroeg met plantjes in de weer bent terwijl er in de moestuin nog nauwelijks wat te beleven valt maar in feite is dit vertroetelen (zo noem ik het maar) niet nodig. Erwten en tuinbonen kunnen al heel vroeg in het voorjaar, zonder voor te kiemen, in de grond gelegd worden en ontkiemen al bij een temperatuur van ongeveer 6 graden. Een nachtvorstje tussendoor is geen probleem. Met deze bijdrage wil ik laten zien op welke manier ik het al jaren doe. Omdat ik het hele jaar zelfvoorzienend wil zijn, en niet alleen afhankelijk van wat er op dat moment nog in de tuin staat, moet ik een ruime hoeveelheid erwten en tuinbonen telen waarvan het merendeel na de oogst ingevroren wordt. Dit jaar heb ik de tuinbonen op 23 februari gezaaid in 3 rijen van ongeveer 7 meter. Na het zaaien was er een paar keer nachtvorst en enkele plensbuien sloegen de grond dicht zodat het grondoppervlak vrij hard werd. Geen probleem , daar breekt een tuinboon makkelijk doorheen en zodra de plantjes boven de grond staan wordt er geschoffeld. Groene stokken markeren de 3 rijen waar de tuinbonen gezaaid zijn. Dat tuinbonen ook onder koude omstandigheden goed kiemen laat deze foto van 3 dagen geleden zien toen de bonen 15 dagen onder de grond lagen. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Ook nog even de erwten. Die zaai ik later dan de tuinbonen in sleuven aan 2 rijen gaas onder frames. Over die frames wordt later , voordat de erwten boven de grond komen, een net gespannen als bescherming tegen de altijd ruim aanwezige mussen, kauwtjes en houtduiven. De erwten leg ik aan weerszijden van het gaas zodat de totale gezaaide lengte ongeveer 24 meter wordt. Onderlinge afstand van de zaden is ongeveer 5 cm en de diepte waarop ze na het dichttrekken van de sleuven komen te liggen is ongeveer 3 cm. Zo heel nauw luistert dat niet, een cm meer of minder maakt niet uit. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Erny Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Peultjes groeien gestaag, mogen niet te hard gaan. Hopelijk kan ik ze volgende week in de grond krijgen. Heb ze vandaag uit het plastic kasje gehaald, ze staan nu onbeschermd buiten. En de zon komt hier nu steeds iets langer op die plek (en de rest van de tuin wordt ook langzaam weer heroverd door de zon). Raar weertje ook, felle warme zon maar een ijskoud snijdend windje... 4 Quote
woldistel Geplaatst: 15 maart Auteur Geplaatst: 15 maart 6 minuten geleden, Erny zei: Raar weertje ook, felle warme zon maar een ijskoud snijdend windje... Vond ik ook al, dus die van mij blijven ook nog even in de kas 🥶 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Paar tuinbonen voorgetrokken, de rest zit direct in de volle grond 3 Quote
woldistel Geplaatst: 15 maart Auteur Geplaatst: 15 maart Het is ook niet dat de plantjes het niet aankunnen @Lia56, het gaat om mijzelf 🥶 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.