Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Balkontomaten: bloemen vallen af


Aanbevolen berichten

Ik heb 3 garten perle tomatenplanten op het balkon. Het zijn inmiddels best behoorlijke planten, die naar mijn idee wel tomaten zouden kunnen beginnen te dragen. Er zitten ook zat bloemtrosjes in, die goed bloeien. Na de bloei vallen de bloemetje echter af, zonder dat er een tomaatje gevormd wordt. Zou het kunnen liggen aan het feit dat er op het balkon niet zo heel veel bestuivende beestjes zijn? Ik 'tik' ze wel regelmatig aan, en er staat wel wind. Of weten jullie nog andere verklaringen?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt dat het hele kroontje ook weg is? Dus alleen een kaal stokje?

 

Ja, inderdaad.

 

@ Geedee: ook aan gedacht, ik vind het wel altijd moeilijk inschatten hoeveel water te geven aan potten. Maar te nat zijn ze zeker niet, dan zou ik eerder nog aan te droog denken. Maar ook dat lijkt me niet heel waarschijnlijk. Of is dit een typisch kenmerk van tomatenplanten die te droog staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaten en komkommers die je teelt in emmers of potten kan je het beste op een plantschotel zetten ter controle. Na enige tijd komt hier dan het gietwater op zodat je weet dat het tot onderin de emmer vochtig is. Uiteraard dienen er in de emmers gaten te zitten, eventueel afgedekt met antiworteldoek.

Bijkomstig voordeel is dat op deze manier de zouten uit de grond worden uitgespoeld die afkomstig zijn uit de kunstmest (gloeirest). Bekijk aan het einde van het seizoen maar eens de witte aanslag op de plantschotels.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurt bij iedere bloem.

 

Mbt niet bestroven zijn: daar had ik zelf ook aan gedacht. Er zijn weinig bestuivende beestjes op het balkon. Maar ik tik ze wel aan. Zo gebeurt dat toch ook bij kastomaten (geen ervaring mee). Of heb ik dat mis? Gebeurt er daar nog iets extra's? Iets dat ik kan proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich goede tip, helaas niet zo gemakkelijk te realiseren. Mijn tuin is namelijk niet bij huis, en die bak met tomaten is behoorlijk zwaar en onhandelbaar.

 

Ik zat wel te bedenken om bloemen op het balkon te zetten. Om bijtjes e.d. aan te trekken. Misschien helpt het. Ik moet me er wel nog even in verdiepen welke planten/bloemen dan handig zouden zijn: die goed in potten kunnen, makkelijk verkrijgbaar zijn (op de markt?) en waar bestuivende beestjes op af komen (en bij voorkeur niet te duur zijn). Iemand een suggestie toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij staan de tomaatjes ook in pot naast een bak violen. daar komen wel bijen op af.kunnen de violen misschien aan de reling gehangen worden

tis te proberen en anders zelf even voor bij spelen met een kwastje

groetjes Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...