Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Egel in de keuken

Featured Replies

Geplaatst:

Leuk dat ze weer zijn,bijzonder.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

In de (bij)keuken heb ik nooit egels aangetroffen, wel zo nu en dan een kikker.

De egels, jong en oud, zitten lekker in de tuin; vooral bovenaan de trap in de tuin vinden ze een leuk uitzichtpunt.

Geplaatst:
  • Auteur

Tja Bit, goeie vraag... Er had zich 2 jaar geleden een dikke egel onder de keukenkast verschanst (buitendeur staat meestal open voor de kat) en die wilde daar gaan nestelen.

Deze lijkt er wel heel erg op dus denk ik dat dit dezelfde madam is... Ze wist de weg ook wel heel goed en schrok niet echt van mij... werd geen bolletje maar trok gewoon een sprintje naar buiten dus.

De mannetjes hier in de tuin willen nog wel eens tegen elkaar tekeer gaan, rond een bepaalde tijd van het jaar, en die zijn tot nu toe allemaal een slag kleiner...

• 1 jaar later...
Geplaatst:
  • Auteur

Het was weer zover. Er scharrelde weer iets door mijn huis. Dit keer in de woonkamer.

Zag vanuit mn ooghoek, redelijk laag bij de grond (op kussens) vanwege dat het Medi-bed is opgehaald en mn nieuwe bank morgen pas komt, een schim voorbij komen. Dacht dat ik me het verbeelde omdat morgen ook mijn kat eindelijk weer thuiskomt....

En toen hoorde ik toch wat geluidjes in de hoek waar de schim heen was verdwenen.

Dus maar eens op onderzoek uit.

Onder het tafeltje... ik kijk... zit er een egel in die rattevangkooi (die kreeg ik als vervanging voor de muizevalkooitje die mn opruimtemaakteam had weggegooid en stond nog open met stuk ouwe kaas erin om het laatste muisje te vangen die zich vervolgens nooit meer heeft laten zien of horen)... Dat had ie snel gedaan... recht op het doel af dus, misschien rook ie die harde zweetkaas wel?...

Maar beestje zat nu dus klem, kon niet verder want daar zat gaas en kon ook niet terug vanwege de stekels... het was een mooi pakketje egel.

Tja...

Dus... heb het andere eind ook maar opengeknipt en kooi met egel buiten gezet. Wat pindakaas bij de nieuwe uitgang om m aan te sporen verder door de kooi te lopen.

Egel na aantal minuten een paar cm opgeschoven. Toen nix meer.

Zaten de stekels ook nog klem in de veer.

Dus hele zijkant vervolgens opengeknipt en toen was ie weer vrij.

Maar hij bleef nog ff na zitten op de restanten van de kooi.

Vijf minuten later zat ie lekker te eten van de pindakaas, waar ondertussen ook wat slakken op af waren gekomen, dus stonden er slakken met pindakaas op het menu.

En voor de zekerheid maar even wat doosjes als barriere voor de achterdeur van de kamer gezet want het zou niet de eerste keer zijn dat ze na uitzetting gelijk weer naar binnen lopen.

Foto's later want... op één of andere manier herkent mn pc/kaartlezer het SDkaartje ff niet...

Geplaatst:
  • Auteur

Via m'n telefoon vast wat onduidelijke beelden:

WP2015061300147611434150926.jpg

WP2015061300359971434150930.jpg

Geplaatst:

Wat een brutale egels bij jou thuis Erny.

Hier blijven ze mooi in de tuin scharrelen en blijven mooi wild worden niet tam en brutaal. Is maar goed ook, Sultan zou met ze gaan spelen.

Andere hond gehad die helaas niets van ze heel hield, hele snuit en bek onder stekels en bloed. Maar egels was dan niet meer te redden, als ik er niet op tijd bij was. Stekels kon ik dan stuk voor stuk verwijderen en alles schoonmaken en sprayen.

Hopelijk blijven de egels veilig in jouw tuin en anderen tuinen en gaan ze niet de straat op.

Geplaatst:

Misschien moet je een egel huisje in je tuin plaatsen Erny, blijft hij misschien buiten?

egelhuis32191434193931.png

Krijg je misschien baby-egel91091434193958.jpg goed voor de slakken?

Geplaatst:

Wij hebben ook flink veel egels in de tuin en moet het afkloppen, maar ook nauwelijks slakken tot nu toe! Vind het prachtige beesten. Wij hebben een lange houtwal aangelegd waar ze in kunnen schuilen en nestellen en op een paar plekken staan van die schuilhuisjes voor ze kwamen we af opruimend achter

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:
  • Auteur

Haha, goed idee, een egelpaleisje. Ze krijgen dan vast knokkerij over wie er in mag wonen. Want zitten meerdere egeltjés en grotere egels hier in de buurt/tuin. Soms is er ruzie tussen de jonge mannetjes die op zoek zijn naar nieuw territorium.

Heb expres ook al bult met houtafval voor ze liggen. En helaas kunnen ze niet tegen het slakkenaanbod aan eten.

Baby-egeltjes errug schattig...

Deze laatste egel leek ook een tamelijk jonge, was ook nog erg schoon enzo, mooi gekleurde stekels. In tegenstelling tot die grote die tijdje geleden weer in de keuken liep, dat was een beetje een grijs vies stinkertje.

Geplaatst:

Wij hadden ooit ook een egel in de tuin. We hadden destijds een grote ren voor onze katten staan, en daar stonden bakjes met brokjes en water in. Zitten we op een zwoele zomeravond lekker in de tuin, horen we ineens een kabaal en gerammel met die bakjes, manlief schijnt vervolgens met zijn telefoon in de richting van de ren, om te kijken wat er is, zagen we vier stuks lichtgevende oogjes in het donker, ik schrok me werkelijk helemaal naar. Wat bleek, twee dikke egels die zich tegoed deden aan de kattenbrokken. Ze zijn die zomer elke avond terug geweest, erg leuk!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.