Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Blijven voorzaaien voor de bakken?


Aanbevolen berichten

Nu alles in de bakken lekker staat te groeien en er al diverse groentjes en roodjes geoogst zijn, wil ik weten hoe ik het verder moet aanpakken. Want het is voor ons het eerst jaar. Ik lees alles wat los en vast zit en durf dan niet ana te pakken.

 

Mijn kinderen en ik kweken in bakken. Is het de bedoeling dat ik in de tussentijd dat er geen plek nog is en de bak binnen dan wel buiten voorzaai? Zodat ik dan bij oogsst meteen de nieuwe aanwas erin kan zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben juist van het voorzaaien, omdat ik dat lekkerste vindt gaan zeker bv sla maar vrijwel alles.

Op je vraag het is net waar je zin in hebt, ik heb altijd wat voorgezaaid spul achter de hand om vrij gekomen plekken

optevullen, en net wat Jasmin zegt voorgezaaid en verspeend in kleine potjes groeien ze klangzaam waardoor je best veel speling hebt met waneer je ze in de vollegrond oof bak zet.

Je kan straks bv ook denken aan herfst/wintergroente maar daar is het nu wat vroeg voor.

Verder vindt ik het nu ook altijd mooie tijd om vaste kruidensoorten te zaaien, lekker warm en optijd in de grond

zodat ze winter goed overleven.

Nuja altijd wel wat te zaaien als je dat tenminste ook leuk vindt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla zaai ik hier wel voor in een champignonbakje. Ik verpot ze naar bakjes van 5x5 cm tot ze groot genoeg zijn om uit te planten in een bak die ik gegarandeerd slakvrij probeer te houden. Buiten wordt mijn sla gewoon opgevreten waar ze opkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je zelf wilt

 

In principe is de bedoeling dat je als je geoogst hebt, een flinke schep compost door de grond doet en daar het volgende gewas in zaait.

 

Maar omdat je meestal meer wilt dat je kwijt kan kan voorzaaien ideaal zijn.

Ik heb nu andijvie staan die ik kan oogsten. Ik heb een vak met andijvie die nog even nodig heeft en een vak met jonge plantjes.

Dus nu zaai ik in een bakje van de chinees weer nieuwe andijvie, daar heeft het de ruimte in omdat het lastig in te schatten is wanneer ik weer een plek vrij heb om ze te kunnen uitplanten. Je kan ze er 2 weken in laten maar 4 weken is ook geen probleem. Ik kan per vak 4 andijvie planten dus ik zaai er 5 voor. Dan heb ik een reserve plantje.

Het grote voordeel is dat je dus 'sneller' kan oogsten. Niet dat het echt sneller gaat van zaailing tot oogstbaar gewas, maar omdat je ruimte in je moestuintje minder lang 'bezet' houdt.

 

Met losse bakjes e.d. is het wel meer werk dan direct zaaien, dus je moet voor jezelf bedenken of je dat leuk, praktisch en nuttig vindt

 

Ik doe het met sla, andijvie, en koolsoorten bijv. Maar niet met wortelen, radijs en bietjes.

Als je een koolplant direct op de goede plek zaait kan je daaromheen wel radijs kwijt. Pas tegen de tijd dat de kool de ruimte volledig nodig heeft kan je de radijs al weer oogsten

 

Dus doen wat jullie handig vinden en waar je zin in hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...