Adriana Koetluk Posted February 4 Share Posted February 4 Dag allemaal, Ik heb een 5 jarig appelboom die door mijn zoon uit een pitje is gekweekt. Na 3 jaar is de appelboom begonnen om bloemen te maken, ieder jaar meer. Echter, alle kleine appeltjes vallen eraf. Wij hebben nooit deze boom geent, maar nu zegt men dat ik dat moet doen. Weet iemand mij te adviseren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted February 4 Share Posted February 4 Typische zaailing: groeit als een dolle. Als je appels niet afrijpen is de vraag of er bestuivers in de buurt staan. Maar: zelfs als de appels afrijpen is het zeer de vraag of die een beetje te pruimen zijn. Meestal niet. Appels en andere fruitsoorten worden vegetatief vermeerderd, door enten of oculeren. De reden daarvoor is dat ze niet zaadvast zijn: een pit van een Elstar geeft na zaaien geen nieuwe appelboom van het ras Elstar, maar iets wat er in het beste geval op lijkt. Meestal geeft zo'n zaailing vruchten van belabberde smaak. Maar goed, als je een mooie boom in je tuin hebt, met je eigen verhaal erbij, is dat ook wat waard. Enten wordt meestal bij jonge bomen gedaan, met een stam zo dik als een potlood. Je maakt dan in de winter of het vroege voorjaar (nu dus) een jonge scheut van een appelras dat je wilt opkweken met een schuine snede en wat tape of elastiek met entwas vast aan een onderstam van dezelfde dikte. Als je dat een beetje in de vingers hebt, groeit zo'n plakent aan, en na verloop van tijd heb je dan een appelboom van het ras dat je gekozen hebt. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 4 Share Posted February 4 Wanneer vallen de kleine appeltjes er af...? Kan het zijn dat ze gewoon erg klein zijn en ze er rijp af vallen aan het einde van het seizoen? Of vallen ze net na het bestuiven en heel iets groeien? Wij hebben veeeel appelzaailingen staan en daar zitten echt wel wat lekkere appels bij, blijkt nu na nog niet zo lang. Maar ook veel spul wat je een soort sierappel zou kunnen noemen. Kleine gele of rode appeltjes die lekker zijn voor vogels en onze varkens maar niet voor ons (of gewoon echt te klein om zo te eten). 1 1 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adriana Koetluk Posted February 4 Author Share Posted February 4 Beste Marcelru en Jorieke123, Hartelijk dank voor jullie reactie. De appeltjes vallen af wanneer ze heel klein en groen zijn. Ze rijpen dus niet af. Twee jaar geleden is er wel eentje grijpt, hij bleef best klein ( zo'n 6-7 cm in diameter), maar was wel geel met rood en lekker van smaak. Ik herkende de smaak van de oorspronkelijke appel, dat een biologisch heerlijk appeltje is geweest. Vorig jaar zijn er veel meer bloemen en vervolgens kleine appeltjes ontstaan, echter ze vielen allemaal af toen ze maar zo'n 3 cm in diameter waren. Ik weet niet of er veel bestuiving heeft plaats gevonden. Waarschijnlijk niet, want ik zie geen appels in deze wijk verder. We zijn 2 jaar geleden pas begonnen om te snoeien. En we hebben de boom op de stellage gezet. Vanaf dat moment zijn steeds meer bloemen gekomen. Ik begrijp dat het nu te laat is om te enten. Maar kan ik misschien occuleren? Mijn zoon is erg gehecht aan deze boom, maar elk jaar is hij teleurgesteld dat er geen appeltjes blijven zitten. Met vriendelijke groeten, Adriana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted February 4 Share Posted February 4 Als je deze boom wilt enten op een andere onderstam kan dat prima. Het is er nu de tijd voor, en als ik die jonge scheuten op je boom bekijk, heb je enthout genoeg om een half bos te enten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adriana Koetluk Posted February 4 Author Share Posted February 4 Oh, dus deze stam moet in dat geval weg. Nu begrijp ik het. En dan moet ik een jonge onderstam kopen en die gebruiken samen met een tak van deze boom om een nieuwe boom te maken die, als het goed is, deze zelfde appeltjes blijft maken. Echter, los ik hiermee de bestuivingsprobleem op? Een nieuwe boom moet ook bestuifd worden, toch? Is er ook een manier te vinden om toch deze grote 5 jarige stam te behouden? Alvast bedankt voor je moeite. Met vriendelijke groeten Adriana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted February 4 Share Posted February 4 Wat leuk dat je zelf een appelboom hebt gekwekt uit pitje. Vaak worden dit grote bomen en daarom wordt geadviseerd om de appel op een zwakke onderstam te enten. Waarschijnlijk heb je onvoldoende bestuiving voor de bloemen die je nu jaarlijks in de boom hebt. Hiervoor zou je een 2e appelboom kunnen bijplaatsen of een ander ras in deze boom erbij enten. Misschien een kolomappel erbij zetten, die bloeien vaak al op jonge leeftijd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted February 4 Share Posted February 4 (edited) 21 minutes ago, Adriana Koetluk said: Is er ook een manier te vinden om toch deze grote 5 jarige stam te behouden? Nu snap ik het pas; je wilt deze boom behouden. In dat geval zou ik niets doen, hooguit de scheuten die erop staan een beetje uitdunnen, verder vooral zomersnoei toepassen om de groei een beetje te beteugelen, en een klein (sier) appeltje erbij planten voor de bestuiving, zoals Roland ook al zei. Als de appels smakelijk zijn is dat goed, toch? Laat dat enten dan maar zitten. Dat ze wat kleiner uitvallen is niet zo gek; de rassen die in de supermarkt liggen worden allemaal op zwakgroeiende onderstammen geteeld, en dan krijg je grotere appels. Maar het blijft een zaailing; die hebben de neiging om hard te groeien en uiteindelijk grote bomen op te leveren. Edited February 4 by marcelru typo 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adriana Koetluk Posted February 4 Author Share Posted February 4 Ok, dit zijn zeer goede ideeën. Dank jullie wel. Ik heb nog een vraag aan Roland. Als ik een andere soort appel op deze bestaande stam zou willen enten, hoe doe ik dat? En waar kan ik een tak vandaan halen? Een andere kleine boom erbij plaatsen is een beetje krap denk ik. Ik heb namelijk niet veel plaats in de tuin. Alvast bedankt. Adriana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted February 4 Share Posted February 4 Geef een appel cadeau aan de buren 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted February 4 Share Posted February 4 Enten is wel en vak apart. Hiervoor worden entcursussen gegeven. Ik heb het geleerd via deze persoon op youtube: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adriana Koetluk Posted February 4 Author Share Posted February 4 Hartelijk dank. Ik zal de video bekijken. Het idee met een appelboom aan de buren geven is erg leuk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted February 5 Share Posted February 5 (edited) 10 uren geleden, Adriana Koetluk zei: Een andere kleine boom erbij plaatsen is een beetje krap denk ik. Ik heb namelijk niet veel plaats in de tuin. Of een minitree bijplaatsen, desnoods in een pot. Een minitree bloeit meestal al in het eerste jaar. Ik heb voor kruisbestuiving enkele minitrees staan waaronder een Red Summer (géén Summer Red = geen mini) deze geeft lekkere appels. Edited February 5 by Bertus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adriana Koetluk Posted February 5 Author Share Posted February 5 Dankjewel, Bertus! Een mini tree in een pot is een goede optie! Kan ik deze gewoon bij de tuincentrum vinden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted February 5 Share Posted February 5 Leuk om zelf een boom op te kweken. Ik heb zo nu een nectarine opgekweekt uit een pit, geheel per ongeluk, kwam op uit de compost en heb hem toen maar in een pot gezet. Nu na 3 jaar, helemaal vol met knoppen, dus ik ben benieuwd. Als je wilt gaan enten kun je onderstammen voor fruitbomen vinden op bepaalde websites en daarbij weet je meteen hoe groot je boom dan kan worden. Verder moet je wel de juiste takken nemen voor het enten en niet die takken of waterloten die recht omhoog groeien. Mocht je een ander boom plaatsen als bestuiver dan moet je wel zorgen dat het een boom is die in dezelfde tijd bloeit als je eigen boom, anders heb je er niet zoveel aan..... Daar zijn bestuivingstabellen voor, maar dan moet je wel het ras voor weten. Weet je nog uit welk appel het zaad kwam? Succes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adriana Koetluk Posted February 5 Author Share Posted February 5 Beste svvoorden, bedankt voor je antwoord! Leuk zo'n nectarineboom die toevallig is ontstaan! Ja, ik zat ook te denken dat een bijboompje tegelijkertijd moet gaan bloeien. Ik weet de ras niet van mijn boom, helaas. Het was een biologisch appeltje van de Albert Heijn, geel en rood, zoet van smaak, een beetje melig. Ik weet dat ie vorig jaar vrij lang heeft gebloeid, zeker in de maand april. Ik ga op zoek naar een miniboom dat in april bloeit. Bedankt voor de tip! Met vriendelijke groeten Adriana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted February 5 Share Posted February 5 @Adriana Koetluk minitrees zijn te koop bij minitree.nl. Ze zijn pittig geprijsd, zeker in cadeauverpakking ... als kale wortel valt mee. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adriana Koetluk Posted February 5 Author Share Posted February 5 Beste Bertus, Bedankt voor de tip! Ik zal kijken op de site. Met vriendelijke groeten Adriana Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted February 5 Share Posted February 5 Fruitbomen.net heeft ook een leuk assortiment met Ballerina appel bomen: https://fruitbomen.net/webwinkel/zuilfruitbomen Wat is je woonplaats, misschien kun je een ervaren enter vinden die een ras in je boom erbij wil enten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted February 5 Share Posted February 5 Als je zelf aan het enten slaat kun je ook overwegen om meer dan 1 ras op de boom te enten. Heb je geen tweede boom nodig voor bestuiving . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted February 6 Share Posted February 6 Het wordt hier voorgesteld alsof enten even gemakkelijk is als een appelpitje in de grond stoppen en wachten tot het zaadje kiemt. Enten is een vak op zich. Nu zijn appels niet de meest moeilijke planten om te enten maar voor een leek nog niet zo eenvoudig. Enten kun je leren van een YouTube filmpje maar beter is het om een entcursus te volgen zodat je geleerd wordt waar je allemaal rekening mee moet houden. Om voor 1 entprojectje een entcursus te gaan volgen is meestal niet de moeite waard. Ik zou daarom genieten van de appelboom en verder er weinig mee doen behalve de boom in de zomer te snoeien om de omvang van de boom binnen de perken te houden. Zomersnoei geeft minder groeireactie dan snoeien in de winter vandaar dat je dit het beste kunt doen in de zomer. Appels hebben een zeer grote genetische bandbreedte. Dit wordt duidelijk als je kijkt hoeveel verschillende appelsoorten er alleen al in Europa bestaan. Zaaien heeft daarom zelden zin. Je moet wel erg veel geluk hebben om een nieuwe Pink Lady te krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 6 Share Posted February 6 Persoonlijk zou ik toch proberen hier te enten aangezien appelbomen redelijk gemakkelijk zijn om te enten. Probeer het met 3-5 takken ofzo (best verschillende rassen zodat er zeker overlap van bloei is). Zoek iemand die enkele appelbomen heeft staan en neem daar een paar takken om te enten op jouw boom. Doen ze het niet, knip je ze volgend jaar weg en probeer je opnieuw. De boom maakt genoeg takken aan. Een entcursus is aan te raden om het te leren en anders veel youtube kijken ;). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted February 6 Share Posted February 6 11 hours ago, Brabantse Tuinprins said: Het wordt hier voorgesteld alsof enten even gemakkelijk is als een appelpitje in de grond stoppen en wachten tot het zaadje kiemt. Enten is een vak op zich. Nu zijn appels niet de meest moeilijke planten om te enten maar voor een leek nog niet zo eenvoudig. Het is geen hogere wiskunde, maar je hebt gelijk; het is een vak. Ik heb entcursussen gegeven, sommige cursisten hebben het binnen een paar pogingen door, anderen leren het nooit. Je hebt vooral goed gereedschap, wat durf en een beetje handigheid nodig. Verder helpt het als je weet hoe de sapstroom en groei van een jonge boom werkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adriana Koetluk Posted Saturday at 04:29 PM Author Share Posted Saturday at 04:29 PM Beste allemaal, Ik kreeg veel ideeën van jullie. Hartelijk dank ervoor. Ik ga een mini appelboom kopen en erbij zetten. Ik ga ook proberen een paar verschillende takken op deze appelboom te enten. Wie niet waagt, die niet wint! Als het niet lukt, dan zij het zo, dan probeer ik het weer. Wat een goede tip die van het niet snoeien in de winter. Ik wilde dit weekend gaan snoeien, maar ik stel het uit tot de zomer. Ik wil inderdaad de groei beperken. Ik laat jullie weten wat wel en niet gelukt is! Met vriendelijke groeten, Adriana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted Saturday at 04:59 PM Share Posted Saturday at 04:59 PM Ik zou het opschot op de boom nu alvast uitdunnen, stimuleert groei/sapstroom, en dan heb je ook meteen wat plekken waar je je entjes op kunt zetten. Daarna in de zomer opnieuw aan het snoeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts