Jump to content

Vlechten van materiaal uit je tuin

appelvrouw

Recommended Posts

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Mandje klaar.

gemaakt van koord van pitrus,  staanders van braam, schors van de kamperfoelie,en hengsel omwinding van klimop.

FD6978C2-FFFA-4193-B45B-2E9755133EB8.thumb.jpeg.778954af04ea5592edfb4c1843d73a02.jpeg

3E479138-A1C9-4126-ACC6-A6909759DE96.thumb.jpeg.8f8e04a9ef7d23cbd3b75f6bacc7c94a.jpeg

41A50CFF-7362-4420-8B2C-808C981043C3.thumb.jpeg.cac29313706742892cc1749f44bac33b.jpeg

Edited by appelvrouw
  • Like 8

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ja, kletsen en plantjes en eten van het lekkers wat iedereen meebrengt. En daar zijn we dan zo druk mee dat ik me slecht kan voorstellen dat ik me een tijdje op een activiteit kan en wil concentreren.

• Like 3

Posted (edited)

@Jorieke123 ik heb niks op stapel staan en maak nu eerst de cursus af..ik hoop eigenlijk dat ik daar wat basis materiaal mee kan nemen. Ik zou graag een korfje voor vetbollen willen maken van wilg, koord van hemerocallis en klimop. Verder ook nog een oogstmand met dezelfde materialen. En langs het fietspad ga ik eens kijken of ik brem kan vinden daar vlecht je op een andere manier mee..Je maakt er een worst van en dan “naai” je dat dan tot een mand. Het vervelende is dat ik weinig natuurlijk garen heb..de braam (die er vaker voor gebruikt wordt) hier uit het bos breekt heel snel. Je kunt natuurlijk spul kopen maar dan is de lol eraf. Ik maak trouwens nu de laatste slierten van de van jou gekregen hemerocallis tot koord.

@Arja @woldistel op de mtfd hebben we allerlei workshops en lezinkjes gehad, over pepers (of waren het paddestoelen   @Stan) en cider en demonstraties. Ik kan we een kleine en korte demo koordvlechten geven. Ik verzamel nu prei, het buitenste blad snij ik in repen en droog ik..ik heb het nog niet uitgeprobeerd het lijkt me een heel fijn en dun koord worden. 

image.jpg

Edited by appelvrouw
  • Like 5

@appelvrouw, dat had ik ook begrepen van de voormalige mtfd. Maar nooit geweest en ga ook niet (te ver en ik hoef virtuele  lieve mensen niet perse ook te ontmoeten, beetje afstand vind ik best fijn)

Niettemin lijk jij me best in staat tot een half uur introductie tot het maken van een klein bakje, of koord. 🙂

• Like 2

Guest bertMu

Dat wil ik ook leren, het vlechten van manden.

als imker heb ik natuurlijk een korf gemaakt, helaas is de cursus afgebroken doordat Covid uitbrak, dus heb hem zelf maar afgemaakt op gevoel.

hij staat nog steeds in mijn bijenstal

IMG_1400.jpeg

Korf vlechten ga ik zeker ook eens doen.

Vandaag mijn houtmand op cursus afgemaakt. Het zou mijn laatste dag zijn maar ik heb me door een medecursiste laten overhalen volgende week nog eens te komen. Dus frummel ik nog een mandje.in elkaar volgende week.

Over mijn houtmand ben ik wel tevreden. Hij is absoluut niet perfect en recht, maar dat maakt hem wel uniek zeg ik dan maar. Fijn dat ik ook wat roodkleurige wilg vond om extra kleur te geven.
Alleen het hengsel, ( ter plekke bij de cursus geoogst van een dode haagbeukheg) daar ga ik wat aan doen, ik ben niet tevreden hoe die aan de mand is gemaakt. Dat ga ik dus overnieuw doen, misschien met de kamperfoelie die ik dan eerst moet koken om soepel te maken. 

Nu moet de mand eerst nog een tijd drogen en daarna kan ik de uitsteeksels verder afknippen.

AB9343E3-BBCF-4C38-AF2A-27D5FAC808AD.thumb.jpeg.658e0a2af7b1e67fad1ab7f350169567.jpeg

• Like 4

Ik vind het werkelijk een prachtige mand. Juist dat handvat met die ietwat grillige (vooral niet perfecte!) vorm geeft de mand zijn eigen karakter. Ik snap dat de uitsteeksels er nog af moeten, maar ik zou hem zo kopen. 😍

• Like 1

@Arja ook, maar ook om wat kleur te geven in mijn bostuin, alles is hier groen of bruin. Ik bedenk me nu dat ik ook nog graag een kardinaalsmuts aan ga planten. 
@Dahlidank. Het hengsel ben ik wel blij mee maar hij is niet mooi vast gemaakt, dat kan beter. 

• Like 2

En een Gelderse roos, want die rode bessen die er nu nog hangen omdat geen enkele vogel ze eet zijn ook zo mooi kleurig. 

Ik kan natuurlijk nog kijken of ik een gelderse roos en een kardinaalsmuts voor je kan afknippen en in de grond steken. Je ziet, onze houtwal - aan twee zijden de buitenrand van ons perceel - is aangeplant met inheemse struiken, was onderdeel/voorwaarde bij de bouw van deze huizen in het buitengebied. 

• Like 2

Merci Arja en Jorieke,  Gelderse Roos heb ik van de winter al gekocht en geplant. Die kardinaals muts wil ik wel graag! 
Ik denk dat je met deze twee niet kan vlechten, wel met de wilde clematis/ bosrank mocht iemand die hebben.Arja die stammetjes van de kornoelje zijn dan ook wel lekker hard kan je van die leuke kerst kabouters van maken.