Jump to content

Vlechten van materiaal uit je tuin

appelvrouw

Recommended Posts

Heel wat jaren geleden ben ik in Frankrijk begonnen met mandenvlechten. In Zuid Oost België en Noord Oost Frankrijk een rage. Ik heb toen twee manden gemaakt en wat vogelvoer korfjes. Ik leerde daar ook dat er wild vlechten bestaat dat wil zeggen dat je niet alleen vlecht met gekocht materiaal zoals wilg en pitriet maar met allerlei organisch materiaal wat uit je eigen tuin, het park of het bos komt. Zo kun je vlechten met rode kornoelje, wilde braam, kamperfoelie, clematis, hazelaar schors, klimop, hop, pitrus, brem, brandnetels etc. 
Natuurlijk hebben sommige materialen een voorbewerking nodig.. bramen moet je ontdoornen en soms splitsen,  kamperfoelie koken, klimop wat in laten drogen etc. Van pitrus en van de gedroogd bladeren van de hemerocallis kun je koord maken en dat weer gebruiken om te vlechten. Dit soort materialen lenen zich ook erg voor kleine vlechtsels zoals een vogelnestje of voeder korfje. 

Voor deze heb ik wilg en hemerocallis gebruikt:

IMG_1160.thumb.jpeg.ee230ad5c02f57ad63335145edc9d2e7.jpeg

Het eindresultaat: 

DSC_0032_Original.thumb.jpeg.317679e49522a24768cc69596ea5e24a.jpeg

Ik ben nu op cursus om de vlecht technieken weer te leren het is te lang geleden.  Thuis ben ik ook begonnen met een vlechtwerk dat al verschillende eindbestemmingen toegekend heeft gekregen 🙃 ik begon een mand, de bodem werd veel te rond dus toen dacht ik een vogelnest maar hij wordt toch te wijd dus wordt het een kweenogniet, misschien een hangmand voor een plant. Ik neem af en toe wat overgeschoten wilg mee van de cursus en verder heb ik in de bodem al gevlochten met braam en klimop en nu enkele rondjes met de gekookte en geschilde kamperfoelie. 

IMG_4616.thumb.jpeg.1465b82003f875bd34fec0f54f58d457.jpeg

IMG_4621.thumb.jpeg.0a0347a05468822c0564dee90e0ff0b4.jpeg

De baleinen van dit oogst mandje zijn  van wilde clematis (bosrank). Het mandje is helaas kwijt geraakt in de verhuizing.

Edit: nu ik het mandje nog eens goed bekijk weet ik ook weer dat de bovenste balein en het andvat van de clematis zijn maar de andere baleinen daar gebruikte ik snoeisel van de walnoot en/of hazelaar voor.

IMG_1152_Original.thumb.jpeg.63bf1666cd68d3dd992a87ff8218bd7c.jpeg

tuttig mandje nu op cursus

IMG_4540.thumb.jpeg.18a3496fcde31821df2ae7edd3c87652.jpeg

Vlechttouw gemaakt van verdroogde hemerocallis blad uit de tuin van Jorieke. 

IMG_4568.thumb.jpeg.c48d26e853c6be3b83729456ba1ed52a.jpeg

Nog iemand hier die vlecht?

Edited by appelvrouw
  • Like 10

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Wat leuk, Jet! Dit is iets wat ik ook nog wil leren, maar 1 nieuw ambacht tegelijk is wel de max. Dus dat komt nog wel een keer.

Vraagje: is het zwaar werk voor je handen of vingers? 

• Like 1

Wat leuk om te zien Jet!

Ik was afgelopen herfst met mijn zoon in het Vlechtmuseum in Noordwolde. Daar vlochten we samen bij een workshop een korfje om vogelvoer in op te hangen. Hij is 9 jaar en vond het begin goed te doen. Daarna werd het best wel wat zwaarder. Dus ja Arja, ik vond dat je meer kracht moest zetten dan ik had verwacht. Zeker toen het geheel naar binnen moest gaan buigen en je alle kracht nodig had om de staande twijgen in het gareel te houden. 

• Like 3

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

2 uren geleden, Arja zei:

zwaar werk voor je handen of vingers?

Ja dat is het. Ik heb toentertijd wel hulp gevraagd bij de afwerking van een grote mand omdat mijn handen daar niet sterk genoeg voor zijn. Zeker het vlechten met wilg is zwaar. Je moet altijd flink trekken om de twijgen mooi op zijn plek te krijgen maar met ander materiaal is het wel gemakkelijker. Beleid is belangrijk en ik stop mezelf als het erg zeer gaat doen. De gewrichten hè😛maar rust roest ook.  Het went en het is ook zo leuk.

1 uur geleden, hazeltje zei:

Vlechtmuseum in Noordwolde

Wat leuk! Dat lijkt me wel wat om eens heen te gaan. In België heb je zelfs festivals rond het mandenvlechten bv in het dorp Montquintin daar woont een vrouw die ieder jaar workshops geeft en aan t einde een festival. Daar komen de echte vlechtkunstenaars en kan je je vergapen aan alle mooie werken. Zo hip en artistiek het vlechten in België en Frankrijk is zo tuttig is hier nog het imago.

1811204E-E86D-438C-8EA3-89E73458F1AB.thumb.jpeg.3a2ecd56d04266b47f9fb1260cfa0fa5.jpeg

070770B9-FF91-4F46-AF51-147FDE9DBCE4.thumb.jpeg.64a1b2b505a2a2a1d8cc9a4e7a000136.jpeg

Van deze mand was ik toen helemaal weg. Ik ben nu weer opnieuw aan t zoeken in tuin en bos naar mooi gevormde takken voor een handvat. Dit lijkt wel een oude druivenstam. 

3BA01F49-6D89-4CFC-9E80-0020D1D731DD.thumb.jpeg.2e0e03c916d7be007c3d960bd1b2fa18.jpeg

46 minuten geleden, Tanja65 zei:

cursus lokaal

Ja gewoon bij ons in het dorp. Ik stond te kijken van de groep, verwachte eigenlijk een klupje oude mannetjes/vrouwtjes, daar zijn er ook twee van trouwens maar verder een Charles Dowding aanhangster, iemand die een voedselbos aan t aanleggen is en een ontwerpster. So far voor de tuttigheidsimago dan toch.

• Like 7

46 minuten geleden, appelvrouw zei:

So far voor de tuttigheidsimago dan toch.

De wereld is aan het veranderen. Alsof er twee stromingen zijn. De ene gaat over AI, over transhumanisme, over steeds meer technologie, over snel, digitaal en online. De andere over meer zelfvoorzienend, andere voedselkeuzes, meer permacultuur of in elk geval no-dig, meer zelf voorzienend, meer terug naar de basics. Ik denk dat in jouw groepje veel van die tweede categorie zat, zo te lezen. En dat is onafhankelijk van leeftijd of tuttigheid. Als je zou gaan kantklossen kom je misschien meer tuttigheid tegen 😛

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Het vlechtmuseum staat ook al een tijdje op mijn lijstje van daar moet ik eens naartoe. Kan ik meteen uitproberen of mijn gammele vingergewrichten het erg oneens zijn met het moeten buigen van die takken. 

Bij de activiteiten van Velt in de Kas van Kaat in Zwolle is er ook vaak een mandenvlechter bezig met het maken en verkopen van manden. Erg leuk om te zien! 

• Like 3

5 uren geleden, appelvrouw zei:

Nog iemand hier die vlecht?

Nee, maar dat wil ik nog wel eens gaan doen. Ik heb wel wat boeken over mandenvlechten e.d. maar kom meestal niet verder dan het "vlechten" van een lage afscheiding in de tuin of compostbakmuurtjes

Het is ook wel weer tien jaar geleden dat ik in het Vlechtmuseum in Noordwolde was. Wel heel leuk.

• Like 1

Leuk hoor, ook de combinatie van de verschillende materialen geeft een mooi effect. 

Jaaaren geleden heb ik met mijn moeder een workshop mandenvlechten gedaan. Was leuk hoor, maar daarna heb ik nooit meer een mand gevlochten en de mand van die dag is erg weinig gebruikt. 

workshop 21 mei 028.jpg

• Like 5

Wat een beauty van een mand! Dat heb je toch niet in een dag gedaan? Of wel? Het mooie is dat zo’n mand lang goed blijft en wordt hij te droog dan kan je hem een dagje of wat in de mist zetten. 

@woldistel welke boeken heb je?

Wat tof!

Ik heb ook wel eens wat gevlochten van het materiaal hier in het park. Bijna ieder jaar is het langs de oever van het watertje volledige kaalslag. Veel jonge wilgjes ook die weggehaald worden en dan weken later pas opgeruimd. Een paar jaar geleden had ik heel veel zin om daar een mandje mee te maken. Een YouTube filmpje later was dit het eindresultaat. Ik vond het niet verkeerd voor een eerste poging. Het enige wat jammer is, is dat vers materiaal zo inkrimpt. Het is nu dan ook een heel tochtig mandje 😂

Cordage(koord) heb ik ook wel eens gemaakt,  ieder jaar verzamel ik wel materiaal waar ik vervolgens vergeet iets mee te doen😅.

Als ik ooit meer ruimte heb zou ik graag een minigriendje aanleggen speciaal voor vlechtmateriaal, dat lijkt me nou zo leuk! 

Screenshot_20250205_104143_Instagram.jpg

• Like 6

20 minuten geleden, Amarinde zei:

YouTube filmpje later

Goed gedaan met een kim ( de onderrand) en zo. Een hele mooie mand zo zonder cursus!👏 Ik kan het slecht leren vanaf filmpjes dat is zo lastig vragen stellen maar kijk wel graag en steek er natuurlijk wel van op. Er zijn veel Franse YouTube filmpjes met meer traditionele vlechtwerken en wat Engelse die ook meer met wild materiaal werken.

Wat een mooie verzameling boeken Woldistel. Die twee Duitstaligen in het midden lijken me heel tof voor waar ik nu mee bezig ben. Mooie gekleurde manden. 

Ik heb een ouderwets Nederlands boek dat voornamelijk het vlechten met pitriet bespreekt (en wat biezen en stro) en een moderne Franse uitgave waarin het oogsten en gebruiken van wilde materialen wordt besproken. 

image.thumb.jpg.fc99a5840720ea6f76869f203e545fdf.jpg

image.thumb.jpg.42dc5b96f72efac2724a4450db932ecf.jpg

Edited by appelvrouw
  • Like 4

Tja, vlechten. Ik heb er deels de spullen voor, zoals een paar wilgen achterin mijn tuin.

Dan ook maar een tip voor degenen zonder wilg: Gemiddeld eens per drie (vier?) jaar wordt er geknot, door het waterschap, de provincie of de gemeente. Dat levert per boom (langs de weg op elke acht meter) een forse stapel op. Die stapels worden wel steeds verhakseld en afgevoerd, maar elk einde van elke dag valt er meer dan genoeg te "rapen".

Maar vlechten, dat laat ik doen:

20250205_broedkorf.jpg  DSC01688_©_klein.jpg 

Broedkorf gekocht bij de nabije eendenkooi (€ 30,-). De korf plaats ik over een paar dagen (nu nog weken wachten kan niet) in de brede sloot bij mij achter. Ik heb al een waadpak geregeld, want een watertemperatuur van ca. 5 graden, gedurende ongeveer 15 minuten, dat is mij te gortig.

Mijn doel zal duidelijk zijn: een mooi nest voor moeder eend, en vanaf het terrasje aan het water wil ik "live" die pulletjes zien. 

Voor de vlechters hier: broedkorven vlechten lijkt me geen verdienmodel.

• Like 4

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Wat een ontzettend leuke hobby @appelvrouw. Ik heb als klein kind altijd al kleine vlechtwerkjes gemaakt van takjes en grassen. Hartstikke leuk! Mooi om te zien dat je er ook gewoon cursussen in kunt volgen. Ik ga gelijk googelen. Glasblazen wil ik ook ooit leren….

• Like 3

Ja leuk zeg, ik zie dat het iets is dat velen aanspreekt. Het is ook superleuk om uit eigen tuin of omgeving materialen te oogsten en er wat mee te doen. Oogsten en verwerken🥰

@henkg..wat let zelf een korf te maken? Volgens mij kan jij dat best. Helaas hier geen knotwilgen waar ik woon maar je hebt wel gelijk dat er normaliter dan veel blijft liggen om te rapen..

Een van mijn mede cursisten heeft een hele mooie mand gemaakt met allerlei kleuren takken die ze had geraapt na een snoeibeurt in een park. 

@Mellie ja het is waar dat was ik vergeten, als kind trok ik altijd heel voorzichtig de draden uit de weegbree bladeren en ging er mee vlechten. 

• Like 3

Vrijdag was er weer cursus daarvan enkele foto’s van werkstukken van anderen:

bloemenmand voor aan de muur wordt gemaakt met een mal. Het is mooi fijn werk voor gevorderde dus.

A1CAD6C2-7068-471E-B936-D420380117C3.thumb.jpeg.cdef5dbc390180f47d6079ecf028fb75.jpeg

1D6FB596-1BE4-4D49-BE9E-12FDB196CBEE.thumb.jpeg.ffe3cd6a150d9f24641e615584a154a0.jpeg

En dit is de mand van geraapt snoeisel uit een park, ik hou ervan die kleurverschillen

8B14C941-8423-41DC-84BD-B287FD81D038.thumb.jpeg.904485d3d4fb12752e7c38a63d664b95.jpeg

Dit is mijn eigen werkstuk daar. De mand is nu op 15 cm hoogte en zal nog dezelfde hoogte erbij krijgen. Ik heb te weinig doorgevlochten op de bodem dat zie je aan de kieren maar dat kan ik later nog herstellen zegt de vlechtchief.

32E71445-CD21-429F-806E-07D4CCD982CE.thumb.jpeg.f6de40444b69b72940e0a32f8c78bf00.jpeg

En dan OT thuis uit eigen of andermans tuin. Ik probeerde vanaf een ( foto’s) tutorial een klein mandje uit met zelfgemaakt koord van hemerocallis. Het moest een lossig geheel worden met allemaal dezelfde lussen. 
Hier kan je dus zien dat ik ook niet kan haken en zo, dit soort werkjes snap ik alleen maar als er iemand naast me zit die het stap voor stap samen met me doet. Ik moest sterk denken aan al die keren dat ik een rondje probeerde te haken..ik heb er geen gevoel voor zeg maar..

image.thumb.jpg.753b67e8b9ec9d441c51377bc952dcc7.jpg

Edited by appelvrouw
  • Like 8

Ik kijk nu veel filmpjes en lees over het maken van koord van plantenvezels.

Gisteren gezien dat je van het buitenste blad van de prei ( dat ik altijd wegdoe) koord kan maken met een mooie glim. 
Dus meteen van de twee preien die ik heb liggen repen gesneden. 
Het zal wel even duren voordat ik hiervan genoeg verzameld heb om een mandje te maken..

82671C47-9D2F-4CE1-A220-41D43C7EED77.jpeg

• Like 4

Ja dat zou zeker kunnen maar dan is het wel praktisch als je zelf wat materiaal hebt natuurlijk want zo aan t eind van het seizoen heb ik niet veel meer liggen. Pitrus moet iig wel te oogsten zijn in april.

Ik kijk Franse vlechters (vannerie sauvage) maar er is een schat aan engelstalige filmpjes te vinden onder de zoekterm cordage ( meer preppers/ touwmakers maar wel met handige tips) en cordage basketry

• Like 3

Dank je, dat zocht ik. Want de nederlandse filmpjes zijn maar mwah. Frans ga ik overigens niet begrijpen, maar vaak kun je ook wel zien wat ze doen. Ik heb trouwens niet de ambitie een volleerd mandenvlechter te worden, te zwaar voor mijn lijf denk ik. Maar gewoon in het klein, met prei bijvoorbeeld, of de takken van doornloze braam, dat lijkt me wel lollig. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *