Stan Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 @Erny, volgens mij een Veronica(Ereprijs) soortje maar welke ? Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Erny Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 Oh... vorig jaar vond een "zeldzame plantjes zoeker" die in de buurt liep te speuren, zo'n meneer dus: hier ook een akker-ereprijs op hetzelfde moestuinbakje... Vond hij wel bijzonder... Heb 'm een stukje laten meenemen. Ff gegoogeld en die lijkt er inderdaad op.
thea Geplaatst: 11 maart 2014 Geplaatst: 11 maart 2014 Deze boontjes gekregen in de Hortus,wie weet wat het zijn.Stok of stam boontje het is geen jing/jang http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
dasouth Geplaatst: 11 maart 2014 Geplaatst: 11 maart 2014 Uitgegraven in Spanje zo'n 20-25 jaar geleden..Heeft altijd in volle grond gestaan maar verloor zijn bladeren elke winter (ingepakt tegen vorst)Ik heb hem net voor de winter uitgegraven & in een pot gezet.. dus ik weet ook dat de wortel ongeveer even lang is als de plant zelf. Zoals je kunt zien begint de rand van de bladeren bruin te worden & krullen de bladeren lichtjes op, iets om mij zorgen over te maken? MVG Dave
KlioK Geplaatst: 11 maart 2014 Geplaatst: 11 maart 2014 Hallo,Is er iemand die mij kan vertellen wat dit is? Ik had aubergines geplant, die overigens heel goed groeien, maar tussen het zaad zat misschien een ander zaadje, of is het toch gewoon onkruid?
Erny Geplaatst: 11 maart 2014 Geplaatst: 11 maart 2014 Kaardebol misschien? En voor het identificeren van allerlei plantjes hebben we een speciaal topic:identificatie-wat-voor-plant-struik-boom-is-dit-t5695-1700.html
MaartjeH Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 In de moestuin komt een grasachtig onkruid op. Het blad lijkt op dat van een hemerocallis. Dus een V.Het is geen kweekgras. Dat is veel fijner en de wortels zijn wit als spaghetti.Als ik het onkruid probeer uit te graven dan zie ik dikke, vleesachtige bruine stengels die enorm woekeren. Af en toe komt er weer zo'n V vorming blad boven de grond. Als het blad boven de grond eenmaal groeit dan wordt het een lange sliert bladeren, die in de herfst dor als stro worden. Ik probeer het onkruid met een 2-tandige vork omhoog te wippen en weg te krijgen maar het lijkt wel onbegonnen werk. Wie weet om welk onkruid dit gaat en wie heef tips om het voorgoed de grond uit te krijgen?
weknow Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Een foto zou wel makkelijk zijn. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Wiebelkonijn Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Ik heb fanatiek enkele groente gezaaid. Maar, zo stom als ik ben, geen namen erbij gezet want dat zou ik wel onthouden. Dus niet :s. Kan iemand deze plantjes herkennen?Ik heb gezaaid: bloemkool, rucola, ijssla en andijvie maar waar zit wat? Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4 Ikzelf denk: 1 rucola, 2 bloemkool, 3 andijvie en en 4 ijssla. Watdenken jullie?
loes Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 ik denk dat je even moet afwachten tot het eerste echte blad. staan de plantjes niet te donker? de stengeltjes zijn zo lang
Erny Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Ereprijs-update: Even terug naar die Ereprijs van mij... Dat is dus niet die bijzondere kleine Akker Ereprijs maar de "gewone" Ereprijs. De bijzondere is dus al verdreven door het andere onkruid in die bak.Het "bijzondere planten mannetje" kwam vandaag toevallig weer even neuzen. Als het goed is is het de "Veronica chamaedrys...".
weknow Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Bovenste 2 zijn koolsoorten (rucola of bloemkool) Vermoedelijk bovenaan de rucola.Onderste 2 zijn de sla-achtige (andijvie of ijsbergsla) Inderdaad zien ze er op de bovenste foto wel erg sprietig uit. Te weinig licht? Te warm? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Wiebelkonijn Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Oké bedankt!!Ik denk te weinig licht, ze staan wel gewoon op de vensterbank maar er komt daar pas laat zon.Ikzelf dacht dat ik ze te ondiep heb gezaaid, is dat ook een mogelijkheid?
Bit Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 @Wiebelkonijn: Nee, dat is niet de oorzaak. Wat weknow al zei: te warm en te weinig licht en mogelijk ook te nat. De staat van je zaailingen / tips en trics, verder bespreken in desbetreffende topics aub.
thea Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Deze boontjes gekregen in de Hortus,wie weet wat het zijn.Stok of stam boontje het is geen jing/jang Niemand?????????????????? http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
DjangoV Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Niemand??????????????????Tja, ik ben niet zo thuis in de bonen. Ik dacht in ieder geval als eerste aan de Yin/Yang, maar die zijn het volgens jou niet. Weet je zeker dat het ze niet zijn? --------------------------------------Django
thea Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 yin yang is zwart/wit.Deze zijn donker bruin/wit. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Wel Thea het is niet gemakkelijk als je niet weet waar deze bonen vandaan komen. Er zijn honderden soorten bonen in Europa, en nog meer daarbuiten. Het kan een kruising zijn.Je hebt bijvoorbeeld de coco de belle il die bruin en wit en rond is..Maar die is dan weer te licht van kleurEn deze de couvent vogel is weer te donker? Hier zie je een Franse site met een verzameling bonen, op alfabet..alleen al de A geeft enkele tientallen soorten... http://moulin.chauffour.free.fr/haricots/histoires_d_haricots.htm We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Tussen de borlotto bonen van vorig jaar zaten ook zaden met deze kleuren. Zou het een verzameling kunnen zijn van dit soort bolrlotto bonen?
thea Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Ja ik weet dat het moeilijk was,maar niet geschoten.................Wat ik op die site zag was dolique a oeil noir http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
geertlaurent Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 Dit groet masaal op 1 plek in de tuin. Ik kan me totaal niet herinneren dat ik daar iets gezaaid heb, gewoon onkruid?
appelvrouw Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 Ik herken het als onkruid inderdaad, ik weet niet hoe het heet. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bit Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 Onkruid. Ik dacht een netel-soortje. Hennepnetel bv ?
appelvrouw Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Gekregen plantjes. Is dit een primulasoortje? Het bloemetje wordt paars met wit.En twee oregano soorten, tenminste dat denk ik. Ik ben vooral benieuwd naar de bovenste..hij heeft geel blad aan de toppen en schijnt bijzonder aromaties te zijn.De andere komt van iemand die op de grens van Schotland woont en het plantje heeft witte randjes aan t lichtgroene blad. Ruikt naar oregano/marjoraan... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Wiebelkonijn Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Ik heb aardbeien gezaaid, waaronder ook de zwarte aarbei. Echter groeit dit plantje heel anders dan andere aardbeien. De blaadjes zien er anders uit en hij groeit per 2 blaadjes. Dus er komen telkens twee nieuwe bij ipv een. Is dit wel een aardbei?
Aanbevolen berichten