Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat is een 'siska tomaat' Thea ? Als ik daar op google krijg ik eigenlijk niet veel meer dan wat vage recepten. Maar een tomaat ?

Geplaatst:
Ik heb echt geen idee.

994131_746958715360919_3466273119254540253_n.jpg

Dit lijkt wonderwel op een jonge zaailing van een els (Alnus).

Die moet ik namelijk in de Ardennen veel uittrekken want mijn oude struik zaait er elk jaar tienduizenden, goed dat niet elk zaadje op komt en de vogels en muizen er ook wel lusten.

Hmm, ik vind hem niet zo op de Elst lijken, ook is het blad licht wasachtig en kreeg een groeiachterstand toen het van de zomer wat kouder werd buiten. Van de winter binnen ontkiemd onder een glas, onkruid lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik heb meerdere dingen gezaaid:

- winterharde citrus (citroen/mandarijn)

- passiflora quandri of zoiets

- Tamarillo

Dan gok ik op de mandarijn.

De sinaasappel die ik gezaaid heb ziet er net zo uit als het kleine plantje in de pot.

Geplaatst:
Citrus zou wellicht kunnen, al is deze wel érg compact.

Winterharde citrus/mandarijn bestaat overigens niet.

Citrus moest citroen zijn.

http://www.neerlandstuin.nl/struiken/poncirus.html

http://www.palmaverde.nl/bomen-poncirus-trifoliata-flying-dragon-wilde-citr.html

http://www.houtwal.be/vakartikels/warmteminnend_fruit/poncirus_trifoliata.htm

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Aha ! Ja leuk. Dat is een familielid van de Citrus ja. Leuke struik ( Poncirus trifoliata = geen échte Citrus, maar nauw verwant wel ) Is dus geen Citroen of Mandarijn hoor. Maar echt hele mooie leuke struik De bloemen geuren echt fantastisch. Is inderdaad een klap winterharder dan de echte Citrus-soortjes ( mandarijn , citroen enz), hoewel toch ook best vatbaar in de winter voor gure winden. Goed beschut zetten. Kan veel koude hebben ja.

We hebben het struikje wel es vaker besproken op t forum.

Ik ben wel benieuwd waar je het zaad vandaan hebt. Het struikje zelf ( kan een forse struik worden hoor ) is maar lastig te krijgen.

De vruchtjes zijn ook wel vaag bruikbaar. Maar om nou te zeggen echt eetbaar zo ? Ik zou het niet weten, misschien ter inmaak ofzo. Zijn ook vrij klein hoor.

Geplaatst:

Meeste bijzondere zaden haal ik weg bij zadengigant.nl. Die hebben een akelig groot zadenbestand.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:
Wat is een 'siska tomaat' Thea ? Als ik daar op google krijg ik eigenlijk niet veel meer dan wat vage recepten. Maar een tomaat ?
Ik zie wel ergens staan dat siska wil zeggen gestreept... maar dat ze gestreept is wist ik al, dat dit siska noemde is nieuw voor mij. Maar als ik dan weer zoek op (Roma) Siska tomaat dan komt er weer helemaal niks van rassen of foto's die op de tomaat in kwestie lijken
Geplaatst:

Vandaag bij het bramen plukken kwam ik bessen tegen die erg op bramen leken. Kleiner, mat en lichtblauw/paarsig van kleur. De struiken zelf waren ook kleiner en lager, maar leken qua blad ook op braam. Heb al een poging gedaan met google maar misschien weet iemand het hier wel!

2014-07-31-1146991406838685.08

2014-07-31-1184201406838689.08

'One of the healthiest ways to gamble is with a spade and a packet of garden seeds.'

Geplaatst:
Ik zie wel ergens staan dat siska wil zeggen gestreept... maar dat ze gestreept is wist ik al, dat dit siska noemde is nieuw voor mij. Maar als ik dan weer zoek op (Roma) Siska tomaat dan komt er weer helemaal niks van rassen of foto's die op de tomaat in kwestie lijken

2 jaar geleden wilde tomaten gekocht bij Sligro.

Op het doosje stond de naam van het bedrijf die het verbouwde.

De mensen gevraagd na de soorten/namen van de tomaat.En daar zat siska in.

(bedrijf met verslaafde en gehandicapte mensen verbouwen tomaten ergens in het westen)

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
Dauwbraam

Super, bedankt! Toch nog maar eens terug om te proeven dan

'One of the healthiest ways to gamble is with a spade and a packet of garden seeds.'

Geplaatst:

Prachtig teer lila plantje bij de buuv, zij en ik weten echt niet wat het is en willen dat best wel graag weten...

Bloem...

IMG169548771406933463.JPG

IMG169930491406933344.JPG

Blad...

IMG170242681406933345.JPG

Hele plant...

IMG170467981406933347.JPG

Geplaatst:

Ja mooi he ? Ik ken hem, wel eens gehad.

Thalictrum Delavayi denk ik, of een variant van een andere Thalictrum. De Rochebrunnianum ( dat laatste spel ik zeker niet goed, maar zoiets ) bv.

Zelf even zoeken.

Thalictrum ( wijnruit ) is sowieso een hele mooie familie planten. Heel divers. Sommige wat lastiger, anderen heel makkelijk.

Die van jou is niet de lastigste, wel een van de mooiste !

Geplaatst:

Die Delavayi lijkt er wel het meest op... Thanx!

Ondertussen staat in het Noorderplantsoen weer die boom met volop kleine zure rode vruchtjes erin... Nederlanders kennen hem blijkbaar niet want die zie ik daar nooit plukken, anderen wel...

IMG171645921406978552.JPG

IMG171884701406978554.JPG

Ik vraag me dus al jaren af wat voor boom/vruchtjes het is/zijn.

Geplaatst:

Het zijn kersen maar welk soort/ras weet ik echter niet meer. De smaak is vrij waterig en ze staan in plantsoenen voor de sier niet als vrucht.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Smaak is niet waterig... maar zuur... Een soort kers dus...? maar dan met ovale vruchtjes?

Er zit ook een langwerpige pit in, niet zoals de gangbare kersenpit...

Geplaatst:

Erny het zou een Kornoelje kunnen zijn..maar dan is de vrucht wel errug vroeg. Probeer eens een blaadje doormidden uit elkaar te trekken..een centimeter of zo en als er dan draden ontstaan tussen de nerven ( snap je?..kan het niet goed uitleggen) kan je waarschijnlijk van Kornoelje uitgaan..je kunt jam maken van de vruchten, dat heb ik wel eens gedaan zie: http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?ID=895047

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zal volgend keer de hele boom op de foto zetten... misschien helpt dat. De vruchtjes zijn echt erg ovaal, niet zoals de rode kroosjes op de link van Gee... die lijken anders van vorm...

Heb blaadje proberen te trekken maar die was al te droog, moet ik ff een verse scoren om het experiment te herhalen...

......... ondertussen....

En ... net ff link van Jet gevolgd... en Ja hoor... Dat zijn ze... zien er preciés hetzelfde uit, zelfde kleur en zelfde glans en vorm en de wrange smaak. Dus het is, denk ik ook, de Kornoelje. Punt voor Jet!

Boom staat in de stad dus misschien een ander klimaat... is altijd een stuk warmer? Misschien daardoor vroeg in de vrucht?

Geplaatst:

In de tuin van een vriendin staat deze plant en ze zou er graag de naam van weten.

Sonja160801407038284.jpg

Dit is het onderste deel van de plant

Sonja280941407038329.jpg

En dit is de top ervan. Let op het verschil in blad van onder en boven.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...