Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

Ik heb een heeeeeeele vage (bij voorbaat sorry voor de kwaliteit van de afbeeldingen).

 

In de eetbare tuin van Alys Fowler heeft ze, redelijk in het midden, twee grote struiken aan weerszijden van het pad staan. Ik vind die struiken geweldig en wil er ook graag één.

De afbeeldingen zijn een foto uit haar boek en twee stills van de YouTube-serie - nogmaals sorry:) - en daarop zie je dat de bloemschermen in het voorjaar groenig wit zijn, in de zomer verkleuren naar (zalm-)roze en aan het eind van de herfst donkerbruin/rood worden. Ik vermoed dat het om een eenjarige of bovengronds afstervende vaste plant gaat.

Verdere info: vrij plompe, 'wolkvormige struik' ongeveer 1-1.20 hoog. Afzonderlijke rechte stengels met stevig, kruislings geplaatst blad (ovaal/puntige vorm) en bovenop elke stengel een breed bloemscherm. NB. Het zou ook nog kunnen gaan om een groepsgewijs geplante bloemsoort.

 

Voorjaar:

alicespring69001433440544.jpg

 

Zomer:

alicesummer60941433440560.jpg

 

Herfst:

aliceautumn51241433440576.jpg

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het sedum. Een heleboel bij elkaar. In de winter blijven de uitgebloeide bloemen staan, maar het blad verdwijnt. Om in het voorjaar omhoog te komen. Die van mij heeft nu nog geen bloemschermen staan hoor, maar misschien verschilt het wat per soort?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol, ik was nog aan het editen. Die van mij zijn iets rozer, en ik weet niet welke soort dat is (stond hier al toen ik hier kwam wonen). Of de foto is wat verkleurd, en is haar sedum ook meer roze. Ik gok dat het een Sedum spectabile is. Toevallig heb ik gisteren er eentje met gekleurd blad gekocht ("Matrona"), dat is in ieder geval niet degene die Alys Fowler heeft.

 

Haha nou ik zit te typen en er zijn alweer 2 berichten geplaatst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die rode spectakel-sedum Herbstfreude is wel prachtig van kleur!! Vind het sowieso prachtige planten, maar kende ze meer in rose en vleeskleurige tinten. Dit is echt een "wauw-versie" !

 

Die bonte Matrona is ook erg mooi, maar zou me minder opvallen. (Even voor wat foto's gegoogled)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh die Purple Emperor heeft mooi donker blad zeg!

 

Die rode spectakel-sedum Herbstfreude is wel prachtig van kleur!! Vind het sowieso prachtige planten, maar kende ze meer in rose en vleeskleurige tinten. Dit is echt een "wauw-versie" !

 

Die bonte Matrona is ook erg mooi, maar zou me minder opvallen. (Even voor wat foto's gegoogled)

Had hem juist uitgezocht voor de wat gedemptere kleur Moet het effect nog even afwachten. Ik heb niet zo veel felle kleuren bloemen in de tuin, daarom leek deze me beter passen dan de spectabile die ik al heb. Kan hem altijd nog verplaatsen naar een ander plekje, mijn borders zijn nog niet zo vol omdat ik pas vorig jaar aan het eind van de zomer ben begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de tweede keer een plantje droppen hierzo.

 

Tijdens het onkruid ruimen in mijn zanderige moestuin gedeelte in aanleg viel dit plantje nogal op tussen al het zand en groen.

 

ID278101433704354.jpg

ID146221433704353.jpg

 

Op internet al geprobeerd iets te vinden maar rood blad of red leaf levert voornamelijk japanse esdoorn of bladeren in de herfst als resultaat op.

Iets harder doorgezocht en ik denk dat het een sierkers is, maar ik durf het niet zeker te zeggen. Vooral de paar iets grotere inhammen tussen de rest van kartels vind ik niet terug in de bladvorm op internet.

Aan een roos heb ik ook nog gedacht gezien er in de zij-tuin een rozenbottel staat, maar die heeft op het moment wel uitlopers ook in het rood maar geen van de bladeren lijkt op die van dit plantje.

 

Iemand een idee?

Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roos kun je wel uitsluiten. Prunus lijkt mij ook niet. Wat het wél is zie ik dus ook nog niet. Moet je toch net wat verder zijn. Het rood-bronze blad kan wat later nog heel goed ook groen worden. Dit is allemaal nog erg jong. Denk wel iets houtigs ja. Boom / struik dus. Later nog eens laten zien denk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met behulp van een stukje tekst wil ik een aardappelsoort die ik gepoot heb, identificeren. Ik heb twee soorten gepoot die bij AH vandaan komen. De ene soort is ratte de Ardeche. De andere is een Engelse soort, maar met een Franse naam. Ze lijken veel op elkaar, alleen is de Engelse soort wat roder. Ze lagen omstreeks dezelfde tijd in de winkel. Terugzoeken naar wat we geplant hebben, is een hele klus. Misschien gaat er bij iemand een lichtje op? Label en watervaste stift liggen klaar. De aardappelen zelf bloeien al, met een weekje kan ik er wel wat van eten denk ik. Vroeg gepoot en voorspoedig opgegroeid. Nu alleen nog weten hoe ze heten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG2015060915104451781433862623.jpg

 

Ik kreeg dit plantje maar de gever wist de naam er niet van. Het blad van deze plant wordt door salades gedaan. Het heeft geen uitgesproken smaak.

Weet iemand welke plant dit is?

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode Tuinmelde. Kan je dus eten, jong blad is lekker (rauw, wokken, koken, stoven). Laten groeien en dan worden ze wel anderhalve meter (of meer) hoog en gaan bloeien. Daarna kan je heel gemakkelijk het zaad winnen of je laat hem zichzelf uitzaaien en dan heb je volgend jaar een heleboel van die mooie plantjes.

Zijn vooral erg mooi als het regent of als je ze met de gieter besproeit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

heggerank, brionia cretica. lid van de komkommer familie. je hebt vrouwlijke en manlijke planten. aan de dames komen prachtige bloedkoralen besjes.

onderste?? prunus cericifera purperea>>> is de foto in de maand juni gemaakt.?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand wat voor ras appel dit is ik heb een paar foto's van de appelboom gemaakt.

Deze appelboom stond al in de tuin toen ik de tuin kreeg en niemand op de tuin weet het verder.

tuin-02756421433940035.JPGtuin-02671211433940097.JPGtuin-02521801433931057.JPG

tuin-02420911433931038.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik heb twee plantjes/onkruid die ik wil wegtrekken, maar waarvan ik niet weet wat het zijn.

De eerste komt op achter mijn gladiolen en op dit moment 30-40 cm ongeveer. Ik denk onkruid, maar omdat ik altijd veel verschillende bloemen zaai/heb, vroeg ik me af of het niet een uitgezaaide bloem kon zijn (wishful thinking )2015-06-11-1835871434047099.36

De tweede is me een raadsel door het grote blad, nu ongeveer een meter gok ik, een boomsoort?

2015-06-11-1888641434047210.37

 

Hoop dat iemand me antwoord kan geven,

 

groetjes Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 2e gok ik op wilg. Ziet er een beetje uit als mijn perzik ook trouwens. Maja, zal wel niet als je dat zelf niet weet he ? Wilg dus.

de 1e weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou iemand mij kunnen helpen met het identificeren van deze vervelende plant? hij staat bij mijn oma op haar tuintje, zij weet niet hoe de plant heet.

eerst groeide alles op een plek( een soort bamboe, het was hol), maar mijn oma wilde van die plant af en toen heb ik hem uitgegraven. ze gooit er soms 2 flessen natuur azijn op leeg maar hij groeit nog steeds terug, en heel snel en nu komen er ook overal in haar tuintje van die groene stengels met roze puntjes, zelfs 5 meter verderop tusse de gleuven van de tegels door heel veel. hij groeit zelfs onder de heg door en onder het wortel doek maken ze heuvels en krullen ze er helemaal onder. heb wel eens hele wortels er uit staan trekken, en aan die wortel zat om de 20 cm zo'n gekke stengel, het is een echte plaag .

 

ik hoop echt dat iemand weet hoe de plant heet, heb veel gegoogled maar kon het niet vinden.

 

vriendelijke groet,

mike

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...