Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is ZEKER geen gevlekt longkruid (Pulmonaria officinalis). Heb je al gezocht naar Pentaglottis sempervirens? Het lastige is dat die witte stippen op het blad niet altijd herkenbaar zijn. De een heeft het meer dan de ander en zelfs zijn ze wel eens helemaal afwezig. Maar gevlekt longkruid heeft ALtijd vlekken, geen stippen, maar vlekken.

Geplaatst:

Roos. Op zich lijkt het blad wel iets op vlier hoor, maar kijk eens naar het 'stammetje', de tak die je nog net links ziet. Dat is Roos. En ook het jongste kleine blad.

Het grotere blad is ouder blad, nog van vorig jaar.

Geplaatst:
Roos. Op zich lijkt het blad wel iets op vlier hoor, maar kijk eens naar het 'stammetje', de tak die je nog net links ziet. Dat is Roos. En ook het jongste kleine blad.

Het grotere blad is ouder blad, nog van vorig jaar.

Dus toch een roos? Afwachten wat voor een.

Geplaatst:

Die op de vorige pagina is volgens mij Stinkende Gouwe ( Chelidonium) kijk maar eens of er wat geel sap in de bladnerven zit.

Nummer drie is denk ik Fluitekruid (Anthriscus sylvestris)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De 1ste lijkt idd op stinkende gouwe(kan je zien aan de tip van appelvrouw(maar let wel op het gele sap krijg je bijna niet meer uit je kleding) 2de is zo te zien een Aronskelk en de 3 zou idd best wel eens fluitenkruid kunnen zijn..

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

en fluitekruid is eetbaar (maar niet lekker), maar is erg snel te verwarren met giftige soortgenoten (zie de engelse wikipedia)

Geplaatst:

Ik dacht ook aan aronskelk ( heel giftig!) maar ken alleen maar die soort in het bos die niet zoveel blad heeft. Of misschien is dit een kluitje? Later komen er de bloemen en dan de rode besjes...een plant om af te blijven.

Van het fluitenkruid sneed men vroeger fluitjes.Je moet oppassen met verwarring van bv dollekervel en scheerling. Deze bloeien later, en de dolle kervel heeft geloof ik geen holle stengel..maar ik zou zelf nooit het risio nemen voor een hapje fluitekruid...dan eet ik liever brandnetels

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja en nee zoals D_SDennis al aan heeft gegeven het is een stinseplant. Deze worden geplant in parken en bossen voor verwildering maar horen hier eigenlijk niet.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Bedankt allen! Het woord stinselplant kent google niet, in plaats daarvan kom ik uit op stinsenplant. Wellicht hetzelfde? Volgens Wikipedia: Stinsenplant is een in Nederland en Duitsland gangbare benaming voor een groep planten die in een regio alleen voorkomt op oude landgoederen, boerenhoven, pastorietuinen, voormalige stadswallen en dergelijke, en hun natuurlijke verspreidingsgebied veelal veel zuidelijker hebben.

Geplaatst:

Men (Dennis/Stan) heeft het dan ook over: Stinse-plant... waarschijnlijk oude spelling... Ik schrijf ook nog steeds Pruime-boom...

Geplaatst:

Toch is stinsenplant geen vreemd woord hoor. Je praat over stinsenplanten bij planten die "ingeburgerd" zijn. Soms al heel erg lang. Simpel voorbeeld is de gewone Narcis. Niet inheems, maar wel her en der verwilderd.

Inheems is dat, wat van oorsprong in onze streken thuishoort. Stinseplant ( ingeburgerd ) is dat wat zich hier wél thuisvoelt, soms al sinds de late Middeleeuwen. Maar daarmee niet inheems dus. Naar ons toe gehaald vroeger door liefhebbers, verzamelaars. Inderdaad veelal op buitens, dure herenboeren en kastelen. De hogere klasse dus, die het bijzondere plantje in de tuin wilde hebben. Van daaruit verwilderd.

Geplaatst:

Over spelling:

Mij hebben ze ooit geleerd dat het Nederlandse woord stinze(n?)plant is en dat het in het Fries stinse(n?)plant is. Voor wat het na de verschillende spellingsveranderingen nog waard is.

Geplaatst:

volgens mij is de stinzenplant de benaming van geplante planten bij idd de friese buitens-landgoed-kastelen en dergelijke en dan vanuit de 19/20ste eeuw bekeken

maarja...dat zegt de fries in mij

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

In 2007 heb ik ooit 2 stekjes (15cm hoog) gekocht voor 50 cent per stuk. Na al die jaren staan ze nog steeds op een kast, maar eigenlijk zijn ze amper tot niet gegroeid. Zou er eigenlijk meer aandacht aan moeten besteden, in een betere pot zetten, etc.

Eergister liep ik in een vlindertuin/kas tegen een plant aan met het zelfde blad. Heeft iemand enig idee wat voor plant dit is?

DSC0903773031393778287.JPG

DSC0903990621393778452.JPG

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...