Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben er al uit ik heb waarschijnlijk de labels van de broccoli en de bleekselderij omgewisseld

Dacht dat de broccoli niet was opgekomen maar waarschijnlijk is de bleekselderij niet opgekomen en de broccoli wel

Volgens google lijkt de plant indd. op broccoli.

excuus en bedankt voor het mee denken.

Mvg, Erik

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ja mooi he ? een weinig bekende struik ja. En goed winterhard hoor. Heb m ooit gehad. Maar hoe die ook weer heet ?

Ga het morgen opzoeken voor je. Dacht idd een rubus-soortje.

Geplaatst:

Een hele makkelijke denk ik... maar heb jaren geleden de naam voor het laatst gehoord en sindsdien weer vergeten.

Zag er vorige week nog een stuk mooier uit maar de onweersbui heeft de grootste bloeiende toppen laten knakken helaas...

101489379371344431907.JPG

Geplaatst:

Hoi hoi, ben nieuw hier, en trouwens ook nieuw in de tuin. Heb nooit eerder een tuin (of zo'n grote dan) gehad, en hier groeit van alles.

Hierbij een van de onbekende struik/plant... En ik heb zo het idee dat de plant zich aan het vermeerderen is, er omheen groeien soortgelijke blaadjes.

Graag jullie reactie. Thanks!!!

2012-08-09-1922491344541967.38

Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: Heidy01. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak

Geplaatst:

Hier heb ik bij de buurtjes zaad van gewonnen... maar zou nu graag op het zakje willen zetten wat het precies is...

100429652281342399055.JPG

Geplaatst:

Wij zijn benieuwd welk één plant/struik dit is.

Het gaat om de struik met gele bloemen.

Wij denken aan een struik uit het geslacht Solidago Virgaurea (Guldenroede), maar weten het niet zeker.

En in deze familie zijn zo'n 100 ondersoorten, waardoor wij er al helemaal niet mee uit komen.

Het valt op, dat deze struik erg door insecten wordt aangedaan wegens de nectar.

Het bijzondere echter is, dat het vooral vliegen en vliegjes zijn die deze plant aandoen.

En in veel mindere mate hommels en bijen.

http://imageshack.us/photo/my-images/513/11082012001.jpg/

Wie kan ons helpen bij het determineren van deze struik

Bij voorbaat dank.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

@biofee: Het is een Chenopodium..oftewel een plant van de Ganzevoet of Amarantenfamilie. Biet, spinazie snijbiet, maar ook Brave Hendrik en alle melde`s zijn daar familie van. Het zou wel een melde zijn, maar welke?

@kustlijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Guldenroede

( Onder het kopje: in Europa groeiende soorten kan je misschien alle determineer-noodzakelijkheden vinden die je nodig hebt om jouw plant te determineren..let vooral op de vorm van de stengel, de bloeiwijze..de onderkant van de bladeren...)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dank je Appelvrouw!

Hij lijkt wel op de melganzevoet, maar ik ben er nog niet helemaal zeker van.

Vanavond als ik meer tijd heb ga ik nog even verder zoeken en plaatjes vergelijken!

Mogelijk is het zaad ervan eetbaar (als quinoa), dat zou wel leuk zijn!

Ik ga er in ieder geval maar even voor zorgen dat de paarden er voorlopig niet bij kunnen, want ze hadden al een plant vertrapt en dat is jammer...!

Geplaatst:

Ja. Die solidago is lastig te zeggen zo welke het precies zal zijn. Maar wat ik zo zie is het de meest gangbare gewone guldenroede. Geen stuik overigens, maar een vaste plant ( meerjarig en sterft 's winters bovengronds af ) gedraagt zich bijna als onkruid in de tuin. Niet dood te krijgen zeg maar ( niet érg woekerend overigens hoor )

Geplaatst:

Dank u Appelvrouw en Bit.

Voor een plant is het wel een hoge plant.

Er staan exemplaren in onze tuin van meer dan twee meter hoog.

Het is er een komen en gaan van vliegen en vliegjes.

Een luid gezoem doet zich voor, als men de solidago nadert.

Het woekert inderdaad niet echt, het blijven bundels zeg maar, maar ze verspreiden zich wel rap door de tuin en verdere omgeving.

Indien we eraf willen komen, begrijp ik dat we de wortels compleet moeten verwijderen?

Een paar willen we wel laten staan, als waarde plant voor nectar etende insecten, maar het worden er teveel.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Die planten hebben best grote wortels onder de grond Die zul je dus inderdaad moeten verwijderen als je hem kwijt wilt. Gewoon een stuk aan wortels er uithalen als je minder wilt. Ik zou dat wel in het voorjaar doen als er al kleine plantjes zijn, dan zie je even beter wat je weg sloopt

Ik zelf vind het een ideale plant voor de stokken die overblijven, handig voor bij kleine plantjes.

En hier vol met bijen en wespen vooral, geen vliegjes, hoe dan ook dus een waardevolle plant!

Geplaatst:

Ik heb er ook een staan, ik steek er op het voorjaar een cirkel rondom weg zodat de plant ongeveer dezelfde ruimte blijft benutten.

op wiki : Guldenroede-soorten kunnen als decoraties gebruikt worden. Ook kan er thee van gezet worden.

De plant bevat Saponine, looizuur en etherische oliën. In de natuurgeneeskunde wordt het bloeiende kruid van de echte guldenroede bij nierklachten gebruikt. Ook wordt het gebruikt bij het genezen van wonden, krampen, ontstekingen, reuma en jicht.

Uitvinder Thomas Edison experimenteerde met de guldenroede om te proberen rubber te produceren, iets wat planten in dit geslacht bevatten. Hij kweekte om de rubber per plant te maximaliseren, en bereikte planten die 3-4 m hoog waren en tot 12% rubber bevatten. De rubber uit dit proces was taai en van goede kwaliteit. Voorbeelden van zijn rubber zijn nog in zijn museum te bewonderen, en nog steeds elastisch en niet verteerd. Hoewel hij een jaar voor zijn dood zijn uitvinding aan de Amerikaanse regering overdroeg, kwam guldenroede rubber nooit voorbij het experimentele stadium.

Geplaatst:

Voor de stokken en stokjes gebruiken wij hier de overvloed aan wilgen tenen.

Maar dennislp, kan men na het drogen dit ook verstoken?

Want ze bouwen wel veel biomassa op.

Het probleem hier is, dat ze in een niet ontgonnen deel van ons grondstuk staan, hier is de grond een en al steen.

Dat word nog lastig, die wortels verwijderen.

Ik las dat deze plant veelal via treinen wordt verspreid.

Ze zijn dan ook veelal in de buurt van een spoorlijn te vinden.

En laten wij hier direct achter inderdaad een spoorlijn(tje) hebben liggen.

(De meest internationale spoorlijn die ik ken: Duitsland, Tsjechië, Duitsland, Polen, Tsjechië )

Heeft Dennislp misschien zijn tuin in de buurt van de spoorlijn Amsterdam- Den Helder?

Kunnen van alle Guldenroede-soorten thee gemaakt worden ter bestrijding en genezen van wonden, krampen, ontstekingen, reuma en jicht?

Hier lees ik steeds over de Canadese Guldenroede, Geedee.

Vandaar eigenlijk mijn vraag ter determinatie.

Ik vind planten leuk, maar ze moeten wel wat opbrengen is mijn devies.

En de thee, word deze gemaakt van de bladeren, of van de wortels?

En indien van de bladeren, gebruikt men dan de jonge of volwassen bladeren.

Dat alles kon ik nog niet vinden.

Het is mij in het algemeen bekend, dat thee's getrokken van bladeren,verschillen naar gelang de leeftijd van de bladeren bij het plukken.

Stoffen worden in de tijd opgebouwd, maar andere stoffen weer afgebroken.

Voor sommige kwalen moet men jonge bladeren gebruiken, voor andere juist de oude(re).

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Ik las dit: De Canadese guldenroede (Solidago canadensis) werd in Europa geïntroduceerd als tuinplant, en komt nu in heel West-Europa in het wild voor. In Duitsland wordt deze plant als invasieve soort beschouwd die autochtone plantensoorten bedreigt, maar tegelijkertijd is de plant vanwege de nectarrijke bloesems die tot laat in het jaar bloeien in mengculturen populair als waardplant voor insecten die ook plaagdieren bestrijden.

Daarom dacht ik dat het de Canadese soort betrof bij jullie.

Maar om er zeker van te zijn, raadt ik je aan om detail foto's te maken van stengel blad en bloem om zo een betere determinatie te kunnen doen.

Thee zetten van de hele plant, oogsten aan het begin van de bloei. Een goede combinatie met slijm of bitterstof planten.

Urinewegen; bij allerlei ontstekingen, vocht en urinezuur worden afgevoerd, nierstenen vergruisd en afgevoerd.

Spijsvertering; stimulerend op lever, gal en pancreas dus bij slechte spijsvertering, trage leverfunctie etc.

Bloed en huid; sterk reinigende werking van weefsels en bloed dus geschikt bij reuma, jicht, artritis, ontstekingen, eczemen en zweren. bron:http://www.kruidenvrouwtje.nl/kruiden/guldenroede.htm

Geplaatst:

Dankjwel Geedee,

"Thee zetten van de hele plant, oogsten aan het begin van de bloei."

Daar ben ik nu dus te laat mee.

Ik zal kijken of ik gedetailleerde foto's kan maken.

Ik liet echter eens mijn foto toestel vallen, en die geeft nu onscherpe beelden, vooral van dichtbij.

Maar ik zal eens wat proberen.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:
"Thee zetten van de hele plant, oogsten aan het begin van de bloei." Daar ben ik nu dus te laat mee.

Mogelijk zitten er stengels tussen die nog aan het begin van hun bloei staan....hier gaan ze niet echt allemaal tegelijk op....zoeken naar bloemen die nog 80% open moeten gaan

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...