Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Prei mooi dik krijgen


lorre

Aanbevolen berichten

Vrij weinig eigenlijk. Je teelt gewoon in de volle grond? Bij mij krijgt het preibed en redelijke (op gevoel dus kan niet zeggen hoeveel precies) bemesting met verteerde mest en een beetje compost. Vervolgens wordt er een geul gemaakt, daar gaten in gemaakt met een pootstok en daar worden de preitjes (niet perse potlood dik) in geplant. Tijdens het schoffelen en door regen wordt de geul steeds verder dichtgemaakt. Verder doe ik niks, dus geen extra bemesting buiten de basis bemesting. Dat is denk ik ook waar jij moet zoeken, hoe zit het met de bemesting en welke ras teel je (zit ook nog wel wat verschil in)? Staan ze de hele dag in de zon of hebben ze een schaduwplekje? Prei is overigens een trage groeier, ik zaai de zomer/herfstprei in januari/februari en dan duurt het wel een hele tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik teel altijd winterprei en omdat deze er toch lang over doet krijgt het. naast de basisbemesting vóór het planten, een paar keer een bijbemesting. De eerste keer is dat NPK 12-10-18 en de 2e keer Patentkali.

Als je dikke preien wil zal je ze moeten voeren

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dikke preien wil zal je ze moeten voeren

Prei kun je bijna niet overbemesten. Ik moet de winterprei nog uitplanten en ze gaat dan naar een plekje dat nu al ruim bemest is met goed verteerde paardemest. Ondanks die royale hoeveelheid organische mest krijgt ze later in het jaar nog een paar keer een gift npk.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verleden jaar voor het eerst mest van de eigen kippetjes gebruikt bij de prei.

Eerst verdunt in water en dan beperkt in de gieter enkele keren tijdens de groei bij gegoten.

Voor de rest zoals Jorg beschreven heeft. Voor het eerst in jaren een behoorlijk formaat dikte van de prei.

De winter prei zet ik trouwens onder netten anders fungeren ze alleen maar als kraamkamer voor de prei vlieg en consorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bemest men veld met gedroogd mest. Maak men geulen en daarin gaten waar ik de plantjes in steek. De gaten regen toe en de geulen gaan met de tijd ook toe regenen en dan beetje ophogen zodat ik mooi wit krijg. Het wit is geen probleem alleen de dikte is om mee te lachten.

Nu moet ik voor mijn werk (ben kloosterboer) ook prei voorzien voor de zusters. Kan dus maar moeilijk afkomen met die dunne stokjes.

Had al gedacht aan bijmesten, maar nog niet geriskeerd. Wanneer planten jullie de winterprei uit ?

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wanneer heb je ze uitgeplant als je ze nu wilt oogsten? Ik heb de mijne nu een maand of 2 staan denk ik en ze beginnen nu op dikte te komen. Maar nog niet te oogsten, daar wacht ik echt nog wel mee.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...