Geplaatst: 25 maart25 Ma 15 Februari heb ik een paar koolrabi voorgezaaid in kleine potjes. Wat is wijsheid. Deze nu gaan afharden en buiten zetten. Of ze eerst in grotere potjes zetten? Vorig jaar heb ik het niet gedaan, maar ik vind deze potjes wel erg klein om ze wat groter te laten groeien. En dan kan ik ze gelijk in zaai en stekaarde zetten, wat ik dus niet had gedaan. 25 maart25 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 25 maart25 Ma Verspenen als ze 2-4 echte blaadjes hebben, nu vooral koud houden en veel licht geven om te voorkomen dat het van die ielige plantjes worden. Verspenen doe je naar potgrond, zaai- en stekgrond is voor zaaien en stekken dus voedingsarm. De koolrabi kan wel wat voeding gebruiken dus daarom voor potgrond kiezen. Vooral niet te snel willen verspenen, pas als de worteltjes mooi hebben kunnen groeien. Ik gebruik potjes die denk ik 1/3 qua afmeting zijn en verspeen dus pas bij 2-4 echte blaadjes en dan meestal meteen in volle grond. Koolrabi kan prima tegen de wisselende weersomstandigheden van maart en april. Je moet ze alleen beschermen tegen de slakken en duiven als je ze nu al uit gaat planten. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 26 maart26 Ma Vanaf nu alles in zaai- en stekgrond. Ik was het seizoen begonnen met gewone aarde. Het punt is dat ik in Duitsland woon en ze hier bijna geen stekgrond verkopen of hartstikke duur. En potgrond, dat kennen ze niet, dat noemen ze bloemenaarde, maar dan moet ik uitkijken dat het niet alleen voor bloemen is. Aan de andere kant hoor ik vaak dat je dat ook kunt gebruiken.
Geplaatst: 26 maart26 Ma Niet te druk om maken. Potgrond, Blumenerde, Pflanzenerde is allemaal zo'n beetje hetzelfde. De meststoffen die erin zitten zouden een beetje kunnen verschillen, maar daarin verschilt potgrond van verschillende merken onderling waarschijnlijk net zoveel.
Geplaatst: 26 maart26 Ma Ik zaai ook nooit in zaai- en stekgrond. Ik zaai in potgrond met vermiculiet.
Geplaatst: 26 maart26 Ma @Arja omdat ik steeds maar kreten zag van Potgrond heb ik vandaag een aantal zaken gekocht. Ik hoop dat Zimmermann ze altijd verkoopt. Ik heb er 4 grote zakken vandaan gehaald, want ik heb nog andere zakken liggen. En het wordt al steeds drukker bij de werkplaats en omgeving. 😂
Geplaatst: 13 april13 Apr @MSDGHet duurt bij mij wel erg lang. Ik heb ze nu toch even buiten gezet om af te harden. Sommige hebben 2 blaadjes en andere maar 1 blaadje. Vorig jaar hadden ze nog maar 1 blaadje of alleen hun kiemblaadjes en het is goed gegaan. Ook vanuit de gedachte dat er op 1 site op internet staat dat je ze beter direct kan zaaien en op andere site staat dat je ze kunt voorzaaien.
Geplaatst: 13 april13 Apr Dit was een foto van vorig jaar, ik had de eerste tijd er vlies overheen gedaan. Zijn gevoelig voor plaagbeestjes, vooral in het begin. Ik heb ze uiteindelijk mooi gekregen, je hebt ze zelf toen gezien toch?
Geplaatst: 13 april13 Apr Ik heb helaas niet zo veel bakken die ik kan afdekken, ik zit mij elke dag suf te denken hoe ik het nu zal doen. Nu gaan er kolenplanten onder het gordijn bij de wortelen. Eerst wou ik alleen wortelen daar zaaien, maar die duren zo lang! Bij mij gaat alles veel langzamer. Dat zeg ik wel, maar paksoi en zeker meiraapjes kan ik niet voor de kolen zetten, die zetten de wortelen dan weer in de schaduw. Maar Tatsoi kan weer wel b.v. en een paar Paksoi aan de zijkant ga ik toch proberen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.