Jorieke123 Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Ik heb vorig jaar plantjes gekregen/geruild met iemand van dit forum. AardbeiJim? HansM? Ik weet het niet meer... Ik heb ze vorig jaar flink laten woekeren, en begin dit jaar netjes op rijtjes geplant. Met lekker wat ruimte er tussen, dus ze groeien nu goed! Ook komen er al wat vruchtjes aan, en die zijn nogal apart. Vandaar dat ik wel eens zou willen weten wat voor een ras het is. Het zijn bosaardbeitjes (ga ik van uit dan.. kleinere planten, kleinere uitlopers, en kleine vruchtjes), die niet langwerpig zijn, maar heel kort en juist breed. Ze rijpen bijna paars-rood af, en zijn roomwit van binnen. Ze hebben nogal een sterke smaak! Erg 'aromatisch' zou het juiste woord zijn denk ik Ik heb al wat (online)aardbeienlijsten doorgewerkt, maar kan niets vinden wat er op lijkt. De kleur is nog donkerder als de aardbei echt helemaal rijp is. Deze had nog een wit/gelig kontje. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Zeker weten bosaardbeitjes inderdaad. Meestal herken je die ook alleen al aan het blad, blad van de normale bladeren is wat egaler.. minder ribbeliger. Voor zo ver ik weet zijn er niet echt ´normale ´ rassen met dit blad. Welk soort bosaardbeitjes.. Dat moet je mij niet vragen Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Grote bosaardbei??? http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_bosaardbei De vrucht is een schijnvrucht en is smaller dan 1,5 cm. De dopvruchtjes (pitjes) liggen bovenop de vrucht. De vrucht heeft aan de buitenkant een bruinrode of roze-violette kleur. Het vruchtvlees is wit. Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 De zaden liggen juist diep in de schijnvrucht, wat doet denken dat het een framboos of muskaat aardbei is,beide heb ik meerdere soorten dus schiet nog niet op met de soort, al vindt ik de smaak beschrijving meest naar de muskaat aardbei neigen ook de ronde vorm van vrucht. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Hans, volgens dit wikipedia artikel (neem wiki altijd wel met een korreltje ), zou de engelse benaming voor de grote bosaardbei, Musk Strawberry zijn??? Ik weet het ook niet hoor... Mijn aardbeien zijn gewoon lekker, of niet lekker, voor herhaling vatbaar of niet... Edit: op verschillende sites kom ik tegen Fragaria Moschata, deze heet in de volksmond ook wel Grote Bosaardbei, Muskaataardbei of Muskusaardbei??? (schiet mij maar lek...) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 11, 2012 Author Share Posted June 11, 2012 aha... kan ook zijn dat ik de plantjes van Lieve van 'de lusthof' heb... even googelen. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 grote bos aardbei framboos aardbei muskaat aardbei, allemaal niks die namen als je dingen uit elkaarwil ouden zul je toch zeker bij aardbei de soortnaam/rasnaam moeten gebruiken. Kwekers geef ik de schuld nu, die krijgen op hun kop en zouden beter moeten weten ook met ananasaardbei wordt voor elke witte aardbei gebruikt heel irritant want zijn meerdere rassen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Helemaal eens Hansm. Tuurlijk is het van belang ( zelfs het belangrijkste ) of een aardbei lekker of minder lekker is. Absoluut. Maar hoe kan je jagen op de lekkerste als iedereen er een zooitje van maakt ?helemaal eens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Ja ik hou ook van jagen op soortjes en raak dan steeds in de war.Cambridge favorite is trouwens een uitstekende soort mooi krachtig heb je goed gejaagd Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 11, 2012 Author Share Posted June 11, 2012 Het moet de Fragaria Moschata, ras: Capron Framboise zijn dan. Dat staat ook volledig op de website van de Lusthof. Dat ik daarna vergeet dat te noteren, is natuurlijk niet zijn schuld Dan moet die het echt zijn! Top jongens! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Als hij mooi labeltje ingestoken had, had je vast bijgezet Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 11, 2012 Author Share Posted June 11, 2012 Overschat mij niet Hans Ook dat ging wel eens mis. Maar nu ga ik er een mooi label voor schrijven, en steek ik die er bij. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Is de naam fout dan verspreid hij jarenlang naar alle uithoeken van de moestuin wereld onder verkeerde naam,soort sneeubal effect, zou hem gewoon Zelhems favorite noemen, komt toch niemand achter Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 haha. Ja dat doe ik dus ook. Ik heb een soortje staan: 'Schoonhoven' Verkoper had er geen naam voor. Klein familiebedrijfje. Soortje is duidelijk geen mij bekend hollands ding, Zie ik wel wat dat wordt of doet. Maar moet je het niet weggeven als Ostara ofzo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Welke (aardbeien)soort is dit. Deze: Blad en vrucht zien er uit als aardbei, alleen dat kontje ... Ook vreemd is dat de vruchten rechtop staan.(Staan in een bloembak, onderhouden door een hovenier) Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 henkg aan die aardbeitjes zit geen smaak!!Ik heb ze ook ze woekeren wel. soort onbekend Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Hebben ze gele bloempjes? Dan zijn het schijnaardbeien (Potentilla indica) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Bosaardbeitjes volgen mij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Ik denk Duchesnea indica oftewel inderdaad potentilla indica ( = hetzelfde ) = schijnaardbei. Eetbaar, maar totaal niet lekker ofzo. Proef hem maar eens.Je ziet het verschil met de bosaardbei aan het feit dat de aardbei naar boven gericht staat. Plantje zelf is ook iets anders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Dank. Schijnaardbei dus. Met hierop zoeken vond ik oa dit:http://wimvdven.home.xs4all.nl/gras87.htm Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts