Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welk aardbeienras is dit?


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik heb vorig jaar plantjes gekregen/geruild met iemand van dit forum. AardbeiJim? HansM? Ik weet het niet meer... Ik heb ze vorig jaar flink laten woekeren, en begin dit jaar netjes op rijtjes geplant. Met lekker wat ruimte er tussen, dus ze groeien nu goed! Ook komen er al wat vruchtjes aan, en die zijn nogal apart. Vandaar dat ik wel eens zou willen weten wat voor een ras het is.

 

Het zijn bosaardbeitjes (ga ik van uit dan.. kleinere planten, kleinere uitlopers, en kleine vruchtjes), die niet langwerpig zijn, maar heel kort en juist breed.

Ze rijpen bijna paars-rood af, en zijn roomwit van binnen. Ze hebben nogal een sterke smaak! Erg 'aromatisch' zou het juiste woord zijn denk ik

 

Ik heb al wat (online)aardbeienlijsten doorgewerkt, maar kan niets vinden wat er op lijkt.

 

foto05415511339401032.jpgfoto07971551339401046.jpg

 

De kleur is nog donkerder als de aardbei echt helemaal rijp is. Deze had nog een wit/gelig kontje.

foto07451361339401038.jpgfoto08134281339401054.jpgfoto08678161339401062.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote bosaardbei???

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_bosaardbei

 

De vrucht is een schijnvrucht en is smaller dan 1,5 cm. De dopvruchtjes (pitjes) liggen bovenop de vrucht. De vrucht heeft aan de buitenkant een bruinrode of roze-violette kleur. Het vruchtvlees is wit.

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zaden liggen juist diep in de schijnvrucht, wat doet denken dat het een framboos of muskaat aardbei is,

beide heb ik meerdere soorten dus schiet nog niet op met de soort, al vindt ik de smaak beschrijving meest naar de muskaat aardbei neigen ook de ronde vorm van vrucht.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, volgens dit wikipedia artikel (neem wiki altijd wel met een korreltje ), zou de engelse benaming voor de grote bosaardbei, Musk Strawberry zijn??? Ik weet het ook niet hoor...

 

Mijn aardbeien zijn gewoon lekker, of niet lekker, voor herhaling vatbaar of niet...

 

Edit: op verschillende sites kom ik tegen Fragaria Moschata, deze heet in de volksmond ook wel Grote Bosaardbei, Muskaataardbei of Muskusaardbei??? (schiet mij maar lek...)

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

grote bos aardbei framboos aardbei muskaat aardbei, allemaal niks die namen als je dingen uit elkaar

wil ouden zul je toch zeker bij aardbei de soortnaam/rasnaam moeten gebruiken.

 

Kwekers geef ik de schuld nu, die krijgen op hun kop en zouden beter moeten weten

ook met ananasaardbei wordt voor elke witte aardbei gebruikt heel irritant want zijn meerdere rassen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal eens Hansm. Tuurlijk is het van belang ( zelfs het belangrijkste ) of een aardbei lekker of minder lekker is. Absoluut. Maar hoe kan je jagen op de lekkerste als iedereen er een zooitje van maakt ?

helemaal eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de naam fout dan verspreid hij jarenlang naar alle uithoeken van de moestuin wereld onder verkeerde naam,

soort sneeubal effect, zou hem gewoon Zelhems favorite noemen, komt toch niemand achter

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha. Ja dat doe ik dus ook. Ik heb een soortje staan: 'Schoonhoven' Verkoper had er geen naam voor. Klein familiebedrijfje. Soortje is duidelijk geen mij bekend hollands ding, Zie ik wel wat dat wordt of doet. Maar moet je het niet weggeven als Ostara ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik denk Duchesnea indica oftewel inderdaad potentilla indica ( = hetzelfde ) = schijnaardbei. Eetbaar, maar totaal niet lekker ofzo. Proef hem maar eens.

Je ziet het verschil met de bosaardbei aan het feit dat de aardbei naar boven gericht staat. Plantje zelf is ook iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...