Geplaatst: 11 juni 201213 j Ik verbaas me er werkelijk enorm over hoe weinig bedrijven die planten verkopen ook even de moeite nemen om ze af en toe water te geven.Bij de IKEA schijnt het zelfs "policy" te zijn om niet te gieten. Gevolg; bij IKEA Utrecht stonden de meest mooie soorten orchideeën dood te gaan. Ik heb met vreselijk veel moeite 2 van die orchideeën mee mogen nemen, want anders gooiden ze ze weg, maar ik moest wel 50 cent per stuk afrekenen. Overigens heb ik er inmiddels weer leven in, maar dat mag een Godswonder heten.Vorige week waren we bij IKEA Groningen. Zelfde verhaal. Ook de vleesetende planten, die toch beduidend duurder zijn, worden in het schap gezet om vervolgens verwaarloosd te worden.Jammer genoeg is dit op heel veel plekken aan de orde. Bij de Welkoop staan ook geregeld planten dood te gaan terwijl een klein scheutje water (volgens mij nog altijd goedkoper dan het weg moeten gooien van de plant) alles had opgelost.Bij de Aldi staan planten dood te gaan, bij de Praxis hebben ze een zogenaamde "plantjesmarkt" waar niet naar de planten wordt omgekeken. En zaken als Praxis en Welkoop zijn niet de goedkoopsten met hun planten. Zelfs bij een tuincentrum een dorp verder stonden de aardbeien in zulke extreem droge grond dat er rondom anderhalve centimeter ruimte was tussen pot en aarde. Waarom, in vredesnaam, niet even gieten. Kan iemand me dit uitleggen? Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 11 juni 201213 j Dat is de reden dat ik voortaan bij goede tuinders/kwekerijen koop....hier ook een (heel groot!) tuincentrum in de buurt, maar de kwaliteit is bedroevend snel achteruit gedenderd de laatste jaren. Dit is gewoon cashen, in plaats van een hart voor planten/kweken.
Geplaatst: 11 juni 201213 j Laatst waren we bij een klein tuincentrummetje waar ze ook kleine plantjes verkochten, van die persblok dingetjes...in een half uur tijd heb ik wel 10 mensen verteld dat ze die broccoli en bloemkool beter niet konden kopen...was een plantje van een week of 3 oud MET bloemstengels en sommige zelfs bloempjes...moest er wel een beetje om lachen. Was de zelfde zaak waar ze me heel raar aan stonden te kijken toen ik zei dat de aardbeien, met een bordje 'vroeg' erop, doordragende Ostara's waren...Tsja
Geplaatst: 11 juni 201213 j Wat Orchideeën betreft, ben ik blij dat ze ze geen water geven... Is een epyfiet, dus op plekken waar ze wel water krijgen is het al gauw te veel! (al zijn de doorgefokte hybrides er wel beter tegen bestand) Voor de rest... Tja, het is voor de keten gewoon te duur (qua personeel) om iets met de, voor bijna niets aangekochte, stekjes te doen! De consument wil voor een duppie op de eerste rang, dus de winkel speelt daar op in... Erg, maar waar! Dus... Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Koop bij een kweker, iemand die met verstand en respect voor de natuur zijn/haar producten teelt! (en betaal wat meer...) Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Geplaatst: 11 juni 201213 j we zijn uiteindelijk zelf de schuldigen...iedereen wil zo goedkoop mogelijk!
Geplaatst: 12 juni 201213 j Ben blij dat ik alles zelf uit t zaad trek. Ik vind t ook echt zó zonde van al die mooie plantjes Was al blij met die kruisbes-stekjes van Jet op de MTFD. Scheelt weer zo'n struikje kopen. Good things come in small packages
Geplaatst: 12 juni 201213 j Waarom, in vredesnaam, niet even gieten. Kan iemand me dit uitleggen Dat "even gieten" is sneller gezegd dan gedaan.1. In het handelskanaal staan de tray's met planten op van die smalle karren (Deense karren) zonder enige tussenruimte op elkaar gepakt. Daar kan je dus niet met de slang tussendoor en ompakken op een andere kar is nog meer werk.2. Bovendien nemen de klanten de planten eruit en gaan ze in de winkelwagen. Niks is ergelijker dan dat een plant zijn gietwater staat te druipen op de daarvoor gedane boodschappen. 3. Druppende planten in een winkel is een risicofactor vanwege natte en daardoor gladde vloeren.4. Weggooien van onverkochte handel is goedkoper dan de loonkosten van een man personeel die de planten verzorgt.5. Voor de supermarkt en bouwmarkt is een kar met planten niet anders als een omzetmaker per m2. Het rendement wordt per m2 uitgerekend en als dat rendement met een kar orchideeen wel gehaald wordt en met een pallet sinaasappelen niet dan is de keuze snel gemaakt. Het is het exploiteren van m2 winkeloppervlak.6. Phalaenopsisen die je voor E 12,00 per 2 stuks kan scoren bij de Praxis dienen niet zo even water gegeven te worden maar eens per week een uur lang gedompeld in liefst regenwater en daarna uitlekken. Het zou me niet verwonderen als elke Praxisvestiging iedere week een verse kar binnen krijgt. Ik was laatst bij een kwekerij van Phalaenopsisen waarbij je eigenlijk een fiets nodig hebt om rond te komen. De productie was daar 100.000 bloeiende planten per week (nee, géén typefout). De sortering is volledig geautomatiseerd. De planten worden door de computer gefotografeerd en zo vergeleken met hetgeen wenselijk is en dan gaat de wissel naar rechts of naar links. Daar komt geen man meer aan te pas. Een deel gaat terug naar de kwekerij en het andere deel gaat naar de inpakafdeling voor verzendklaar maken. Alleen op deze schaalgrootte kunnen planten zo goedkoop geleverd worden dat het handelskanaal ze niet meer hoeft te verzorgen. met vriendelijke groet, Rubo
Geplaatst: 12 juni 201213 j 2 weken terug kocht ik een hele grote aardbeiplant bij de praxis, allemaal bloemetjes en vruchtbeginsels er aan, ik dacht nog wauw dat wordt snel en veel aardbeien eten,niks was minder waar, elk vruchtje ging direkt rotten of werd iets groter en ging dan rotten, ik ben eens gaan graven in de pot en daarin allemaal witte bolletjes die als je kapot maakte een beetje snottig waren (mischien iets van een kever )gister heb ik de plant terug gebracht, helaas pindakaas maar daar koop ik geen vruchten meer Schrijffouten onder voorbehoud
Geplaatst: 12 juni 201213 j Ik heb mijn plant met ardbeien vorig jaar van de Praxis...uitverkoop, zo'n grote met pot voor 2.50.Prima aardbeien vam kunnen oogsten en nu doet hij het weer prima.Beter dan veel planten van de Intratuin zei mijn moeder nog
Geplaatst: 13 juni 201213 j ik ben eens gaan graven in de pot en daarin allemaal witte bolletjes die als je kapot maakte een beetje snottig waren (mischien iets van een kever ) Dit zal een toevoegsel zijn aan de grond om het vocht vast te houden. Zal wel perlite of vermiculite zijn. Wordt vaker gebruikt en is niks mis mee.Met planten uit de supermarkt / bouwmarkt moet je geluk hebben en is en blijft een gok. Ze worden prima geteeld op megabedrijven maar (zoals ik hier al eerder schreef) in het handelskanaal gaat het fout. met vriendelijke groet, Rubo
Geplaatst: 14 juni 201213 j @Rubo:Dat dacht ik eerst ook, maar er zaten 2 soorten bolletjes in, 1 soort was geen snot, dus soort van poeder bij kapot drukken en 1 soort wat snottig was.Daarbij komt dat ik ergens in april een framboos heb gekocht bij intratuin met precies dezelfde bolletjes (dus ook 2 soorten) er kwamen 4 blaadjes aan de framboos die in no-time verdorden, en nu zit ik toch echt met een dood framboosstokje.Vandaar dat ik het herkende, de aardbeitjes verschimmelden direkt en de plant ging steeds slapper hangen.Ik heb even foto's gegoogled van perlite of vermiculite , maar dat ziet er echt heel anders uit als wat ik in de potten had.Ik ben iets tegen gekomen zoals "mijn bolletjes" er uit zien, ik zet de link er even bij (weet niet of dat mag, maar dan hoor ik dat wel)http://www.doelgroepkameleons.be/forum/viewtopic.php?f=20&t=1961 Schrijffouten onder voorbehoud
Geplaatst: 14 juni 201213 j Als ik het zo lees is het idd geen Perlite maar zou het wel eens op de aanwezigheid van "beestjes" kunnen duiden. Deze zijn er niet tijdens de periode in het handelskanaal ingekomen maar al op de kwekerij.Terecht dat je hem terugbracht. met vriendelijke groet, Rubo
Geplaatst: 21 juni 201213 j 2 weken terug kocht ik een hele grote aardbeiplant bij de praxis, allemaal bloemetjes en vruchtbeginsels er aan, ik dacht nog wauw dat wordt snel en veel aardbeien eten,niks was minder waar, elk vruchtje ging direkt rotten of werd iets groter en ging dan rotten, ik ben eens gaan graven in de pot en daarin allemaal witte bolletjes die als je kapot maakte een beetje snottig waren (mischien iets van een kever )gister heb ik de plant terug gebracht, helaas pindakaas maar daar koop ik geen vruchten meer Ik heb precies het zelfde gehad 15 aardbeien kunnen weggooien.ik dacht eerst dat het aan mij lag aangezien het de eerste keer is dat ik iets met planten doen.ondertussen groeit de plant nu goed ,iets van 8 aardbeien af kunnen halen .maar er zitten veel rare gegroeide bij en zelfs aardbeien van 1 cm die rijp zijn .was het geld niet waard.ik heb ondertussen voor 7 euro bij de plantenbazaar 4 ook aardig grote goede gezonde aardbeien planten gekocht en die doen het fantastisch.
Geplaatst: 22 juni 201213 j Ik heb mijn plant met ardbeien vorig jaar van de Praxis...uitverkoop, zo'n grote met pot voor 2.50.Prima aardbeien vam kunnen oogsten en nu doet hij het weer prima.Beter dan veel planten van de Intratuin zei mijn moeder nog bij de intratuin zijn ze ook wel goed hoor en er word daar ook wel water gegeven tenminste de intratuin in leeuwarden
Geplaatst: 23 juni 201213 j Ja, Intratuin! Das een winkel met als doel planten verkopen! Als die nog niet voor hun planten kunnen zorgen... Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.