Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
beetje een zijpaadje dit: Maar Duivenvoorden heeft ze niet ....

Hi Bit

Alleen de Monterey, Fenella en de Malling Pearl heeft hij niet, de rest wel!

Uit vorige postings begreep ik dat hij de Malling Pearl wel heeft gehad, maar daar mee is gestopt.

Fanella is relatief nieuw (2009)

Geplaatst:
Moest wel gniffelen over deze disclaimer op de site van vissers:

*) DIT RAS IS JURIDISCH BESCHERMD EN MAG ENKEL VOOR VRUCHTPRODUCTIE GEBRUIKT WORDEN. VERMEERDINGEN ZONDER UITDRUKKELIJKE TOESTEMMING IS VERBODEN, OOK INDIEN DE PLANTEN VOOR PRIVÉ- OF ANDERE NIET-COMMERCIEËLE DOELEN GEBRUIKT WORDEN.

Tuuuuurlijk. Straks komt de politie op mijn tuin om te checken of ik stiekem stekjes neem van mijn Elsanta, Flamenco of Selva...

Je moet daar héél fier op zijn, dat je intellectuele rechten van een ander niet respecteert.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:
beetje een zijpaadje dit: Maar Duivenvoorden heeft ze niet ....

als ze niet op de site staan wil niet zeggen dat ie ze niet heeft!

gewoon eventjes een mailtje sturen...

Geplaatst:
:ugeek: Kunnen we dan nu terug naar de smaakbeoordeling van aardbeienrassen.

Mijn darselect deze week geplukt: heerlijk waren ze.

img144469971340537806.JPG

Ik hoef niet direct een ander ras , al sta ik er wel voor open.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De stand van vandaag, beoordeeld op Smaak-Grote-Aroma en Totaalplaatje.

De opbrengst is niet relevant door verscheidene plantjes.

Dat zal pas volgend jaar de doorslag geven.

Normaal was de bedoeling 6 rassen 1maaldragers over te houden van de 16.

Maar het zijn er 8 geworden, 2 worden dan alsnog geëlemineerd volgend jaar.

1 Lambada

2 Kimberly

3 Figaro

4 Elsanta

5 Darselect

6 Elianny

7 Rumba

8 Malwina (nog niet beoordeeld moeten nog in produktie komen!)

Geplaatst:

Mooie keus denk ik Bor!

Koop je de nieuwe plantjes voor de bakken die er bij komen, of komt dat straks 100% van eigen kweek?

Hmm, ik vind de Ostara véél zoeter smaken dan de Evie2.. kan dat kloppen? Ik vind mijn ostara echt mier zoet.

de Evie2 heeft tot nu toe wel iets minder voeding gehad.

@Bit, Malling Pearl heb ik wel via hem.

Ik zou zoals Eva zegt gewoon even mailen ondanks dat sommige niet op z'n site staan.. Wie weet heeft ie ze als nog, dat is wel mijn ervaring tenminste

Geplaatst:
Moest wel gniffelen over deze disclaimer op de site van vissers:

*) DIT RAS IS JURIDISCH BESCHERMD EN MAG ENKEL VOOR VRUCHTPRODUCTIE GEBRUIKT WORDEN. VERMEERDINGEN ZONDER UITDRUKKELIJKE TOESTEMMING IS VERBODEN, OOK INDIEN DE PLANTEN VOOR PRIVÉ- OF ANDERE NIET-COMMERCIEËLE DOELEN GEBRUIKT WORDEN.

Tuuuuurlijk. Straks komt de politie op mijn tuin om te checken of ik stiekem stekjes neem van mijn Elsanta, Flamenco of Selva...

Je moet daar héél fier op zijn, dat je intellectuele rechten van een ander niet respecteert.

Als je zo'n plant gewoon laat staan, dan stekt die zichzelf. Wie moet je daarvoor gaan bekeuren?

Geplaatst:
Hmm, ik vind de Ostara véél zoeter smaken dan de Evie2.. kan dat kloppen? Ik vind mijn ostara echt mier zoet.

de Evie2 heeft tot nu toe wel iets minder voeding gehad.[/i]

mijn ostara's zijn veel zoeter dan de Evie2...

laat ik zelf nou gewoon gek op zoet zijn!

maar de evie2 heeft andere voordelen;

veel steviger, dus langer houdbaar.

en erg geschikt voor jam 'met stukjes aardbei'

ik heb twee soorten ananasaardbeien...

één soort komt bij duivenoorden vandaan, heeft een normaal formaat, smaakt in de verte een beetje naar ananas.

het andere soortje geeft héle kleine aardbeitjes, is zoet en smaakt duidelijk naar ananas.

alle twee hebben zo hun charme, maar ik zou graag een grotere met meer smaak willen.

mijn dochter is helemaal verzot op de frambozen aardbei.

ik vind ze alleen door en door rijp lekker.

ze zijn heerlijk zacht maar zijn daardoor heel kwetsbaar.

een echte frambozensmaak heb ik er trouwens niet aan kunnen ontdekken...

ze hebben een grappige kenmerkende vorm!

de pitjes liggen veel dieper dan bij gewone aardbeien. vandaag heeft mijn dochter een klein frambozenaardbeitje geplukt die daardoor ook echt op een framboos leek

hiernaast heb ik nog twee soorten, later schrijf ik daar ook even wat over....

Geplaatst:

Ook wij vinden de framboosaardbei erg lekker. Smaakt ook best naar framboos en goede opbrengst. Díe mag zeker blijven en veel kindjes maken graag. Ook de Elvira wordt vermeerderd. Nogmaals; hier die zoetste, lekkerste.

De anderen ga ik niet stekken, ze krijgen wel volgend jaar nog een kans zich te bewijzen. Eens zien welke soorten er bij gaan komen , voor de proef. Dat smaken verschillen in deze, ligt vast aan persoon maar waarschijnlijk ook aan de bemesting. Hier is de grond een paar weken na het planten voorzien van wat koemestkorrels, houtas wat later gegeven.

Geplaatst:

hier voor het planten goed verteerde paardemest gestrooid, tijdens de bloei nog wat koemestkorrels gegeven.

ik denk dat ik voor volgend jaar nog 2 soorten erbij kies. namelijk de lambada en de figaro.

maar als de elvira zo zoet is...misschien moet ik daar ook wat plantjes van scoren!

ik heb tenslotte 30 m2 ruimte voor aardbeien gereserveerd

oh, en de 5 plantenbakken met evie2 hangen aan mijn pergola, daar wil ik een hele 'muur' van maken...

heeft iemand misschien nog een goede suggestie

voor een zoete soort 'hang-aardbeien'?

Geplaatst:

Een zoete hangaardbei à la Mrak die vruchten geeft op zijn uitlopers, die trouwens niet zo lekker is als de toprassen ga je zeker niet vinden.

Dan kan je eerder gaan naar een ras met lange vruchtstelen die vlot over de bakrand gaan hangen, dan komt Elsanta dicht in de buurt.

Figaro in bakken hangen ook vlot over de bakrand mits doorhalen.

Maar zo zoet als Lambada ga je een beetje moeten inboeten à la sucre..............

Trouwens Elvira vind ik helemaal geen zoete aardbei, die is zelfs gebuisd bij mij, die komt er niet meer in.

BTW, de laatste aanplant Lambada komt nu in produktie, wel zijn de Lambada's lichter van kleur dan die in het voorjaar in de serre, je zou ze nog laten hangen, maar ho zo zoet.

Kleinzoontje van bijna 3 is erg op verzot op Lambada's, noem ze dan ook Pierce'kes-aardbeien.

Gisteren nog getest, geeft eerst enkele Lambada's en dan een andere, proeft ervan en geeft diene snotboebbel die terug en zegt "nie lekker"

Geplaatst:

dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon het beste Elsanta's voor mijn bakken nemen maar werkt de Figaro ook goed?

natuurlijk vind ik het leuk als een plant er mooi uitziet (met aardbeien op de uitlopers) maar ik vind smaak het allerbelangrijkste!

ja, de Lambada haal ik zeker! ik ben erg nieuwsgierig naar de smaak...

als een knul van nog geen drie jaar zegt dat het de lekkerste zijn geloof ik hem direct kids liegen dan nog niet

zijn ze trouwens stevig of zacht?

de grote 'bulk'van mijn nieuwe aardbeienplantjes haal ik (natuurlijk) bij onze grote vriend Duivenoorden, maar als iemand een aardbei-soortje heeft die ik zou Móeten proeven, dan houd ik me aanbevolen voor een paar plantjes...

Geplaatst:

Pas op de Elsanta geeft geen vruchten op zijn uitlopers, das geen doordrager à la Mrak he.

Weet nog van vorig jaar dat op het einde iets van vanaf september de doordrager Evie 2 ook vruchten gaf op zijn uitlopers die dan toch ook al een eindje afhangen!

De Figaro heeft kortere bloemstengels als de Elsanta en is ook een meer open gewas.

Voor het zicht is dan de Elsanta mooier.

Doch de mooie vruchten van de Figaro gaan je ongetwijfeld met verstomming slaan

Rare aan de Lambada's is dat ze nog niet supperrrijp geplukt al een fantastische smaak heeft.

Maar supperrijp geplukt een smaaksensatie.

Lambada's zijn niet slap ook niet hard, iets tussenin

Geplaatst:

ja, dat de Elsanta geen vruchten op de uitlopers had begreep ik al

heel erg bedankt voor het advies en de info!

dat betekent nu dus dat ik de Figaro, Lambada én de Elsanta ga bestellen...

wat zijn verder leuke 'probeer' aardbeitjes?

Geplaatst:

Rumba geeft zeer grote egale puntgave vruchten en ook lekker.

Is een open gewas wat lekker makkelijk plukt.

Elianny geeft ook mooie grote lekkere aardbeien, wel een zeer dicht gewas, dus zoeken naar de aardbeien.

Erwin DV zet deze voor eigen consumptie!

Malwina is zeer laat, de afsluiter van de 1maaldragers, wel een zeer dicht gewas, dus zoeken naar de rijpe aardbeien.

Mooie grote dieprode vruchten en ook lekker.

Geplaatst:

Mijn Ostara's dragen inmiddels goed. Wel wat rot door de regen. Heerlijke aardbei. Rijk zoet, met voldoende zuren indien niet te laat geplukt, daarna wordt hij namelijk snel 'over'- zoet. Mooie grote aardbeien waar de kroon wel lastig van loslaat, das echt minder. Diepe kleur met wel veel zaadjes, maar echt erg lekker. Ik maak hier zeker stekken van . Bloemtrossen blijven overigens meer en meer verschijnen. De plant is door en door gezond. Uitlopers vormen zich nu enigszins. Niet veel. ( de plant doet alles tegelijk: bloeien, vruchten rijpen, uitlopers, en lekker zijn. )

Bijgeppoot inmiddels: Lambada's Elsanta en Florence.

toevoeging op eerdere indrukken van een aantal soortjes:

Mare des Bois. Blijft goed doordragen en bloeien. Als de aardbei echt goed rijp kan worden is de smaak beter. Wel intens, maar mij wat vreemd on-aardbei-achtig. Blijf de smaak wat minder vinden dan de anderen. Frau Mieze Schindler: Ook daarvan is de smaak beter als je de aardbei lang ( veel langer ) laat hangen. De kleur wordt bijna bruin/paars - rood. Diep dieper. En smaak neemt navenant toe. Lekker, maar meer nog: apart. Erg gezonde planten trouwens en veel, veel uitlopers. De 'Gariguette' heeft niet veel gegeven dit 1e jaar. Planten lijken ook wat minder gezond als de anderen, met minder uitlopers ook.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Met dat weekje mooi weer zijn de Ostara's fris en moedig aan het produceren. De planten ( 1e jaar dat ze staan , maar het zijn 2 jarige planten ) zijn uiterst gezond, maken zoveel bloemtakken, dat ik delen weghaal. Inmiddels maken ze ook wat uitlopers, en er staan er al een aantal te wortelen in potjes.

Gek. Haal je van ver-weg allerlei aardbei-soortjes. Is deze toch echt wel klasse hoor ! En heerlijke aardbeien dus ook ( daar gaat het tenslotte om )

De recent aangeschafte Lambada's maken ook volop uitlopers trouwens. Die staan ook al weer in potjes te wortelen. 'Florence" is net begonnen met uitlopen.

Geplaatst:

doorlopend heerlijke Ostara's deze week, en de komende weken ook waarsch. met een beetje zon.

dscn486529831344146494.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb ondertussen 11 aardbei-rassen staan.

Nog maar een beperkte opbrengst dit jaar (9 rassen aangekocht in juli, 2 rassen vandaag), en ik vind ze eigenlijk allemaal lekker (enfin, er zijn nog enkele rassen die ik nog niet geproefd (onder meer Ostara en Darselect die ik pas vanmorgen heb aangekocht), alleen Florence vind ik tot nog toe ondermaats (nogal zuur, geen aangename bite)

De vier die op dit ogenblik mijn voorkeur dragen:

Malwina

Elliany

Vima Zanta

Lambada

Mijn selectie gaat zich naast de smaak vooral ook op groei en ziektebestendigheid toespitsen. Rassen die makkelijker ziek worden eindigen hier op de composthoop.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Plaats je een lijstje met je rassen dan Sugar ? Of had je dat al ergens gedaan ?

Zelf heb ik ook net een paar weken "Florence" , jammer dat die tegen valt. Maar ik haal de bloemen er nog even uit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...