Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

is gewoon een combinatie van een weer en voedingsgebrek.

Heb gele courgette gezaaid, bij mij op goed bemeste grond met verteerde paardemest uitgeplant en ze zien er opperbest en grasgroen uit.

Die ik weggeven heb in prima conditie zijn bij medetuinders uitgeplant op minder goede bemeste grond.

Wel die hebben allemaal gele bladeren gekregen.

De mijne zijn geplant op een zwarte gronddoek, dus daar is de aarde warmer onder!

Hangt letterlijk vol courgettes.

Bij de anderen enkel geabborteerde bloemen en rotte courgettes!

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Excuses voor het ophalen van dit topic maar ik heb er nog een vraag over. Mijn gele courgettes krijgen ook geel blad. Aanvankelijk dacht ik dat het wellicht hoorde maar nu lees ik hier over voedseltekort mijn courgettes staan binnen in potten tot het warm genoeg is om naar buiten te gaan. Is het nu verstandig om ze wat vloeibare voeding te geven? Of korrels? Koemest lijkt me niet zon lekker ruikend idee daar ze in de woonkamer staan

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst:
Almond, kijk eens op de eerste pagina bericht 5 en laat
Misschien
maar weg.

Aha oké! Ik vond het weer helemaal niet zo slecht dit jaar maar goed ik ben dan ook geen courgette .

Jorg, zal binnenkort een foto maken maar het ziet er eigenlijk net zo uit als de foto's in dit topic. Plant doet het goed, maakt blad aan maar heeft een lichte verkleuring op het grootste blad.

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst:

Ik ben sinds deze week ook bekend met de gele bladeren (en groene nerven!). Is blijkbaar magnesiumtekort. Bij mij begon het bij de tomaten, maar de komkommers en courgettes krijgen er langzaamaan ook last van.

Ik heb, op advies, zojuist bitterzout gekocht en ga dit oplossen in water en daarmee de planten water geven.

Geplaatst:

@Methikal, je zou dan binnen een week verschil moeten gaan zien. Zie je dat niet dan beter wat anders gaan doen dan is er een overschot/tekort oid aan een andere voedingsstof en kan de magnesium niet worden opgenomen ondanks er genoeg in de bodem/grond zit/zat.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Oke, bedankt Stan! Ik probeer het nu bij de twee plantjes die er het ergst aan toe zijn en zal een weekje afwachten. Ik laat nog wel even weten of het geholpen heeft.

Geplaatst:
@Almond, ik bedoel magnesium gebrek he. En dat laaste van het weer ach.

Ja dat snap ik, ik dacht alleen dat destijds het weer de oorzaak van het gebrek was en de gele bladeren het gevolg. Maar omdat het weer nu goed is, snapte ik de oorzaak niet. (Ik probeer altijd de oorzaak te achterhalen zodat ik het in het vervolg kan voorkomen )

Maar goed, het komt dus best vaak voor en de oplossing heeft Methikal aangedragen dus nu ga ik op zoek naar bitterzout in mijn omgeving

Beide dank voor het meedenken

Geplaatst:
Heb je misschien een foto van de planten, mogelijk laat die nog andere signalen zien.

In ben de beloofde foto vergeten maar hier staat ook een van mijn gele courgettes op!

Alle andere plantjes hebben nergens last van vooralsnog.

De courgettes ben ik nu aan het bijvoeden

IMG_20140427_092532.jpg

Geplaatst:

Heb je al bemest?

Is een stikstoftekort niet veel logischer dan een magnesiumtekort?

Planten verbruiken veel meer stikstof.

Ik heb een gold rush en ambassador courgette gezaaid en al enkele dagen uitgeplant in de tuin.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...