Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke groente te kweken op natte grond


prettig gestoord

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Wie oh wie weet welke groente er tegen echt vochtige grond kan. Dat wil zeggen grondwater op minder dan 50cm!

Een kant van mijn moestuin blijk zo enorm vochtig te zijn dat zelfs bij het omspitten 2 spaden diep we al plasjes kregen op de bodem.

Het is een flink stuk, zo'n 12m2 en had daar eigenlijk een tweede lichting boterboontjes of stokbonen bedacht. Volgens mij is dat te nat ervoor of heb ik het nu mis??

 

Groetjes!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent juist gezegend met een continu vochtvoorraad! Ideaal, gieten is bij jou niet snel nodig! Zolang de grond maar goed bewerkt is kun je echt heel veel groenten kweken op dergelijke grond en zul je zelfs betere resultaten bereiken dan anderen. Natuurlijk ken ik je grond en de verdere eigenschappen niet, maar zorg dat je niet te diep bewerkt, slechts oppervlakkig. Te diep, en je brengt verzadigde, en dus voor wortelgroei ongunstige eigenschappen, naar boven. Succes, met lichte jaloerse groeten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest wel lachen om het gezegend zijn met..

Tot nu toe groeit er namelijk enkel onkruid HEEL weelderig en heeft zelfs de rabarber het loodje gelegd!

Ophogen zal denk ik dan ook echt de enige optie en er dan toch maar nog een sla/andijvie perk van maken, hmm misschien toch proberen om er stokbonen dan nog boven te zetten. Op goed geluk! ( ga nu gelijk bonen in potjes drukken hehehe)

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verhoogde bedden of ophogen is natuurlijk een mooie oplossing. Kost alleen flink wat werk. Hoe lang heb je de moestuin? Wat is de oorzaak dat het grondwater in dat stukje zo hoog is? (foto?). Als je er buiten de rabarber (die is weggerot door de natte grond?) en onkruid nog niks gestaan heeft zou ik de rest van het seizoen gewoon eerst eens aankijken wat er groeit. Zolang er maar geen plasjes water op het land blijven staan (bij normale regenbui) dan moet dat wel lukken. Is het echt zo erg als dat je vermoed kun je maatregelen gaan nemen. Op het forum staat nog een eerdere post met wat groenten: https://www.moestuinforum.nl/welke-groenten-kunnen-goed-tegen-natte-voeten-t449.html maar volgensmij kun je alles wel proberen (sla moet bijv ook zeker lukken). Gewoon doen dus, als extra, dan kun je indiend nodig voor volgendjaar een goede start maken met verhogen mocht dat nodig zijn. Succes en houdt ons op de hoogte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze tuin heb ik vorig jaar overgenomen, hij is dubbel zo groot dan onze vorige , (een jaar of 3 gehad) daar met 6 kinders er nogal war doorgaat leek dat een strak plan! Vochtig is niet erg, maar toen ik net keek was het compleet verzopen in die hoek. We hadden een gat gegraven, 50cm diep, en daar stond vanavond 15cm water in, en we hebben echt niet zoveel regen gehad vandaag dat dat te verklaren is. Zo extreem heb ik in een kleine 20 jaar tuinieren nog niet meegemaakt

Ik ben dus maar begonnen met het ophogen van de voorste 3 bedden, gebruik er een mengelmoes van stalmest, grind en aarde voor zodat het hopelijk een juiste vochtbalans krijgt. Heb hier bij huis juist het tegengestelde probleem, hier is het kurkdroog!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is het echt niet zo'n slecht uitgangspunt hoor. Het onkruid groeit er toch ook prima op? Onkruid (wat verigens niet bestaat in mijn mening) is vaak een goede indicator van de eigenschappen van je grond. Resultaat van voldoende vocht en voeding! Heb je een foto van een representatief deel van je moestuyin, wat begroeid is met onkruid?

 

Er zijn maar weinig groenten die wortels ontwikkelen tot meer dan 30 cm diepte. Kijk met aardappels moet je wellicht met ruggen gaan werken, maar idd een krop sla, andere bladgroenten, kolen, is echt geen probleem. Ik verwacht mogelijk problemen met uien, maar prei zou wle moeten lukken. Courgette, snijbloemen, tuinbonen, etc. Wellicht gewoon es wat proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 cm diep graven en máár 15 cm water?!?! Valt best wel mee vindt ik...

Bij mij is het ook erg vochtig en als het grondwater op dát niveau zou zitten zou ik een stuk blijer zijn.

 

Maar ik sluit me aan bij wat de voorgangers hebben gezegd. Is echt niet zo'n ramp.

Langzaam maar zeker ophogen door compost etc., wat je dus al doet. Veel, maar dankbaar werk.

Courgettes zijn enorme zuipers dus die kan je mooi op het natte stuk kwijt. Zolang ze maar niet helemaal in het water staan (zoals bij mij vorige "zomer") want daar kunnen zelfs zíj niet tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is het echt niet zo'n slecht uitgangspunt hoor. Het onkruid groeit er toch ook prima op? Onkruid (wat verigens niet bestaat in mijn mening) is vaak een goede indicator van de eigenschappen van je grond. Resultaat van voldoende vocht en voeding! Heb je een foto van een representatief deel van je moestuyin, wat begroeid is met onkruid?

 

Er zijn maar weinig groenten die wortels ontwikkelen tot meer dan 30 cm diepte. Kijk met aardappels moet je wellicht met ruggen gaan werken, maar idd een krop sla, andere bladgroenten, kolen, is echt geen probleem. Ik verwacht mogelijk problemen met uien, maar prei zou wle moeten lukken. Courgette, snijbloemen, tuinbonen, etc. Wellicht gewoon es wat proberen.

 

Er groeide met name heermoes, pispotten en vogelkruid (zo noemde mijn oma het altijd). Foto word lastig daar het ondertussen al een flink stuk is opgehoogd. er stonden paprika's/ pepers en rabarber die het niet hebben gehaald.

Ik ben van plan de bedden een 30cm in totaal op te hogen komende paar dagen en dan maar met sla, andijvie en stokbonen te proberen.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hoekje in de tuin wat erg nat is (geen zon),

vorig jaar had ik daar van alles in geprobeerd in de volle grond en niks was gelukt.

Wij hebben toen alles betegeld, worteldoek er op gelegd en bakken er op gezet, grond er in en jahoor alles groeit er (spinazie, andijvie, doperwten, bonen, boerenkool, wortels, raapstelen)

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...