Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hortensia blauwmaker


Missmass

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Omdat een van mijn hortensia's roze is geworden (hij was eerst prachtig kobalt blauw) heb ik vandaag hortensia blauwmaker gekocht en dit zoals op de verpakking stond gebruikt. Er staat alleen niet op wanneer ik resultaat kan verwachten, dus wanneer mijn hortensia weer mooi blauw wordt.

Kan een van jullie me dit vertellen?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik nieuwsgierig was even op zoek gegaan:

 

http://www.pokon.nl/pokon-hortensia-blauwmaker/

 

Verzorging

•Voeden: van maart tot en met juni

•Blauw kleuren: van juli tot en met september

•Snoeien: van maart tot en met april

•Planten (als het niet vriest): van januari tot en met april en van oktober tot en met november

 

Gebruiksaanwijzing

Dosering

15-20 gram per plant, afhankelijk van de grootte. U kunt de dosering afmeten met behulp van het bijgesloten maatschepje. Pokon Hortensia Blauwmaker werkt het beste als u het oplost in water. U kunt het echter ook bij de voet van de plant uitstrooien en daarna direct water geven.

1.Meet de juiste hoeveelheid voeding af.

2.Los het middel op in water (10 gram per liter water) of strooi het gelijkmatig uit rond de plant.

Nb. Niet bij temperaturen boven 15°C te gebruiken.

 

MIsschien dat je hier iets aan hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik zelf ook al gevonden inderdaad, maar er staat niet bij hoe lang het duurt van het toedienen tot het daadwerkelijke kleurresultaat. Ik wil weten wanneer ik mijn hortensia schermen weer blauw zie kleuren

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst de vraag: waarom waren ze eerst blauw en nu niet ? Waren ze vorig jaar nieuw geplant en al blauw ? Of staan ze al jaren en zijn ze nu 'opeens ' niet meer blauw ?

 

Hortensia's die je nu blauwmaker toedient, worden wel 'wat ' blauwer dan het vaal roze dat ze nu zijn, maar dit seizoen niet meer helemaal blauw.

Wil je echt helemaal stralend-blauwe hortensia's, ik ga er even vanuit dat je dat wil, dan moet je in februari-maart beginnen met het toedienen van die stoffen. En dat even in je tuinkalender noteren, dat je dat volgend jaar niet vergeet.

 

Helemaal afhankelijk van de grondsoort waar je op zit, kan het simpel toedienen van spijkers inderdaad ook helpen. Zit je op zuur zand, kom je alleen daar mee, al een heel eind. Zit je op kalkrijke klei, is dat lastiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hortensia's zijn al wat jaartjes oud en waren eerst prachtig donkerblauw. Er staan er 3 op een rijtje, waarvan er nu 1 donkerroze is geworden. Heel vreemd, want de andere 2 staan er direct naast (zo'n 30 cm verderop) en dus in dezelfde grond (en dus met dezelfde zuurtegraad) en deze zijn wel gewoon blauw gebleven.

 

Ik kende het gezegde van de roestige spijkers, maar die heb ik helemaal niet, mijne zijn nog allemaal prachtig nieuw , en dus kocht ik dit spulletje. Ik heb ook al gelezen dat veel mensen dit standaard elk jaar gebruiken ter voorkoming dat hun hortensia's verkleuren naar roze. Dat ga ik vanaf nu dus ook doen. Ik heb het spul voor alle zekerheid dan ook bij de overige 2 wel nog blauwe hortensia's gedaan.

 

Ik hoop toch echt dat mijn hortensia nog mooi bijkleurt deze zomer... Heb een tuin waarin alleen blauw (paars) en wit bloeiende planten staan en wil dat graag zo houden...

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Donkerblauw nog wel. Das wel byzonder ja. Toch zal er iets van een verandering in de grond ( aanwezigheid/inmiddels afwezigheid, van ijzer en wat andere elementen ), bijvoorbeeld door uitspoeling of wat dan ook , de reden zijn dat die ene hortensia nu niet blauw is. De plant maakt veel eerder de bloemknoppen aan ( al herfst jaar terug ). Die kan je kwa kleur beïnvloeden ja. Maar het best dus heel vroegtijdig. En anders dit jaar de roze bloemen maar verwijderen he ?

 

Maar spul nu strooien en kijken wat het wordt, kan ook . tuurlijk. Laat anders later een foto zien van nu , straks en over een maand. Foto's kosten niks/ Leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je hortensia na al die jaren uit de kast is gekomen

 

Zonder gekheid ik heb dat ook gehad. Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze van oorsprong niet blauw zijn geweest en dat je dus steeds dat spul erbij moet gooien dat wilde ik niet dus nu staat er iets anders op dat plekje. Laat je weten hoe het verloop is van je blauw expiriment?

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de vreemde eend in de bijt.. of t zwarte eeh.. roze schaap van de familie

Ik wist niet eens dat ze door voedingsstoffen (?) blauw werden en bleven. Tja.. ik zou er geen punt van maken, maar als je alleen blauw/paarse en witte bloemen wilt in je tuin dan staat dat enigszins apart.

Je zou t met een spijker kunnen proberen. Gewoon een nieuwe eronder leggen, wordt vanzelf roestig hoor

En als dat niet helpt, witte kopen. Of worden die ook roze zonder spul?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha. nee. er zijn witte , die echt wit zijn van zichzelf. Soms iets roze of richting groen verbloeien. Maar wit. Gewoon van genen.

 

Er bestaan geen blauwe. Wel blauwige ( paars roze , richting blauw ) die meer blauw worden door de metalen en elementen in de bodem. Gewoon van nature hoor. Die kan je 'helpen' meer en ook soms totaal echt blauw te laten worden. De moederdagdingen in de winkel zijn allemaal erop gekweekt. Die worden in de tuin gewoon weer vaal roze het jaar erop. Tenzij je ze helpt.

 

Je hebt een prachtige oudroze diep roze , bijna richting bordeaux-rode ( kom ff niet op de naam ) die erg mooi is. Die kan je met hulpmiddeltje wel donkerblauw krijgen. Maar meestal blijft dat bij een vage zweem. Is nog niet zo makkelijk.

 

Een echt van zich helder-blauwe hortensia bestaat helemaal niet. Niet bij de bolle. Niet bij de platte. Sommige platte-schermen- hortensia's komen wel in de buurt ( van zichzelf ) Maar daar zit altijd geel en groen bij in de bloem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat ik grieperig thuis zit en dus er wat tijd voor neem, kwam ik deze tegen bij Kwekerij Bastin : Hydrangea serrata 'Blue Bird' ('Ai-Gaku'). Gewoon op Bastin.nl

 

Nou weet ik niet zeker of dit een recente introductie is, of ook al bestond in mijn tijd als vaste planten verkoper op een tuincentrum, maar het is er 1 die lekker makkelijk is, en vrij vast 'blauw'. Wel schermbloemig, waarvan ik denk dat jij misschien de bol-bloemige bedoeld ? Zeker het proberen waard. Ook online te bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

beste Allemaal,

 

Ik lees veel over hortensia's die men in de kleur blauw wil blauw wil (terug)krijgen. Maar ik heb ze blauw en wil ze graag paars- rose hebben. Is hier ook een truc voor???

 

Laat me maar horen wie hier een oplossing voor heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Tja ik had ook zo'n flesje gekocht....en 1 keer in oktober toegevoegd (moest ook nog 1x in maart maar dat ben ik vergeten ) aan een hortensia die al jaaaaaaaaaaaren gewoon roze is....nou weet ie niet meer goed welke kleur hij moet worden:

 

pict381395811343291932.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik moet zeggen dat mijn hortensia's aardig blauw zijn geworden! Ik heb 2x een dosis blauwmaker toegevoegd en het is dus gelukt. In het najaar (september) ga ik nog 1 dosis toevoegen zodat ze ook volgend jaar mooi blauw terugkomen. Ik vind het goedje een suces!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...