Geplaatst: 8 oktober8 Okt 42 minuten geleden, Janie zei:Ik heb niet extreem veel ruimte maar wil wel veel... 🤭Heel herkenbaar. Dit los ik op door het eene jaar bijvoorbeeld pompoen te zaaien en het jaar erop weer iets anders. Dan komt de pompoen vanzelf weer aan de beurt. Afgelopen jaar had ik geen pompoen. Volgend jaar wil ik dat wel weer doen. Jack be litle klinkt goed of toch de baby pompoen nog een keer. Ik zit nog in twijfel. Ik wil hem in de border zetten en dan langs de coniferen laten lopen. Deze keer niet in een plantenzak/mini. Nog genoeg om over na te denken. Maar het moet een klein blijvende pompoen zijn in ieder geval.Edit:Als ik @Tanja65 zo lees. Zou een jack be litle wel in een plantenzak/mini kunnen. Ik vond de opbrengst vande baby pompoen in de mini nogal laag met 1 pompoen. Mijn moeder heeft de baby pompoen dit jaar over de grond laten kruipen en had er echt veel meer. Een stuk of 10 van 1 plant. Ik heb er 4 van gekregen om op te eten. 8 oktober8 Okt aangepast door Gitta Tekst toegevoegd
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Ik heb geen idee of de jack-be-little in een plantenzak past. Dat hangt wellicht ook af van de grootte van je plantenzak? Ik was gezien de naam er heel naief van uitgegaan dat de plant zelf ook klein zou blijven, en had hem in de foliekas in de achtertuin staan. Daar explodeerde hij, echt mega, en we hebben hem toen maar naar de moestuin verhuisd - wat nog een uitdaging was zonder hem te beschadigen. Maar gelukt. Ik denk echter wel, inschattend dat hij bij ons toch min of meer in een bak van ongeveer twee meter is gehouden, dat een pergola of rozenboog zou moeten kunnen. Hier komt hij de kas in elk geval niet meer in, en ik denk dat ik hem alleen nog maar als extra zal telen, hij levert wel lieve pompoentjes maar ik heb liever een hokkaido. Mocht de moestuin volgend jaar opgedoekt zijn en ik weer aangewezen zou zijn op de achtertuin - dan zaai ik hem beslist weer! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt 6 uren geleden, Vrouwholle zei:Jack be littleIk heb gezocht op die term, in Nederland verkrijgbaar maar niet bij bedrijven waar ik regelmatig bestel of net besteld heb. 😢Ik vond ook deze Jill-be-little, een zusje ervan. Die kan ik ook in Duitsland bestellen o.a.Maar ook Jack O'lantern vond ik, is dat dezelfde misschien?
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Jill-be-little is volgens Vreeken een verbeterde variant van Jack-be-little. Lijkt me een goede keuze @Petrasmoestuin .En nee, Jack-O-Lantern is echt iets anders 😉 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Jack be litle bevalt mij tot nu toe ook goed over de rozenboog maar ik moet ze nog proeven.Ik twijfel nog of ik volgend jaar een Mini butternut / flespompoen ga zetten of gewoon nog een jaar de Jack be little neerzet.Edit: Jill be Little klinkt ook goed, eens zien of ik aan die zaden kan komen als ik door de jack heen ben. 8 oktober8 Okt aangepast door loes
Geplaatst: 8 oktober8 Okt 23 minuten geleden, Gitta zei:Een stuk of 10 van 1 plant.Wouw!! Wat goed! Ik heb 5 Baby pompoen planten staan en ik heb er maar 3 afgehaald. Nu 1 Uchiki Kuri eraf en er hangen er nog 2. Dat klopt, ik heb 3 planten ervan. Zou dat inhouden, dat ik ze beter over de grond kan laten groeien? Het kan zijn dat ik te veel pompoenen in de bak had staan. 5 verticaal en 3 horizontaal, dus in de bak groeiend en in de andere 4 verticaal en 4 horizontaal (Hercules).En de Muscaat pompoenen zijn allemaal nog groen, wel groot, een in het gras. Ik denk dat die het niet gaat redden, tenzij ik ze ook groen kan eten.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Auteur @Janie Ik moet ook rekening houden met beperkte volle grond en doe net als jij aan verticale teelt. Mijn pompoenen groeien dus ook verticaal. Vorig jaar had ik de uchiki kuri, die zijn niet zo groot en ranken niet extreem. Mooi formaat pompoentjes van ongeveer 1,5 kilo per stuk leverde dat hier op. Dat gaat perfect de lucht in. Om je een idee te geven: op onderstaande foto staan 2 planten op 25 cm van elkaar af, tegen de muur geplant. Qua grond neemt het dus haast niets in. Zou perfect tegen jouw schuur kunnen denk ik. En je kunt ze in toom houden hoe jij dat wilt. 8 oktober8 Okt aangepast door Dahli
Geplaatst: 8 oktober8 Okt 33 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:tenzij ik ze ook groen kan eten.Voor zover ik heb begrepen kun je alle pompoen ook enigszins onrijp eten, zoals je met courgette eigenlijk ook doet. Je kunt ze alleen dan niet voor langere tijd bewaren. Als je er niettemin aan twijfelt, zou je een chutney kunnen maken. Dan hoef je je pompoen in elk geval niet weg te gooien. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Auteur 39 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Het kan zijn dat ik te veel pompoenen in de bak had staan. 5 verticaal en 3 horizontaal, dus in de bak groeiend en in de andere 4 verticaal en 4 horizontaal (Hercules).Ik denk inderdaad dat dat de reden is dat het aantal pompoenen beperkt is gebleven, ondanks het grote aantal planten. Pompoenen hebben veel voeding nodig per plant. Ik vermoed dat je dat met 8 planten in zo’n bak niet bijgevoerd krijgt. Ik zou er hooguit 2 achterin zetten en omhoog tegen je rek aan laten groeien. Dan heb je daarvoor nog ruimte voor andere teelt.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Volgens MM konden er 4 in een bak van 120 breed, dus 30 cm per bak en ik denk dat het wel kan. Alleen ervoor geen 3 of 4 maar 2 laten groeien op de aarde b.v. Dat ga ik proberen. Ja ik ben gek op pompoenen en eventueel moet ik nog andere bakken opofferen voor meer pompoenen.Maar dank je @Dahli pompoenen hebben inderdaad meer ruimte nodig. Ik ga ze volgend jaar elke 14 dagen voeding geven i.p.v. wat MM zei na een paar maanden b.v. En gelijk proberen de meeldauw te voorkomen. 8 oktober8 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Auteur 6 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Volgens MM konden er 4 in een bak van 120 breedHet kan zijn dat die hoeveelheden zijn gebaseerd op hun eigen soorten, de hele kleintjes. En dat er dan geen voedingsproblemen ontstaan. Dat weet ik niet, ik kweek niet van die mini’s. Voor reguliere soorten, ook gewoon de middelmaatjes als UK vermoed ik dat er meer voeding nodig is bij zulke aantallen in 1 bak. Bij MM zullen ze denk ik ook niet adviseren dat je zo’n hele bak volstopt met pompoenen, ook de kleinere soorten niet. Denk ik hoor 😊.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt 2 uren geleden, Gitta zei:Dit los ik op door het eene jaar bijvoorbeeld pompoen te zaaien en het jaar erop weer iets anders. Zo doe ik dat dus ook. Ik wissel elk jaar met verschillende dingen zodat ik dus ook nieuwe en andere dingen kan uitproberen!
Geplaatst: 8 oktober8 Okt @Dahli Nee de MM zeker niet. 🤣 Die blokkeerde mij gelijk na een van de eerste fotos die ik liet zien. Ik denk ook dat ik geen mini's wil, ik ben heel blij met mijn Hercules, flespompoen, die blijft er in. Staan nog in de bakken, maar een enkele plant meer dan 1 pompoen, of het lukt weet ik niet.Ik gebruik veel pompoen en niet om een klein hapje denk ik om te vullen. Ik ben ook nog aan het denken. 8 oktober8 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Om je een idee te geven: op onderstaande foto staan 2 planten op 25 cm van elkaar af, tegen de muur geplant. Qua grond neemt het dus haast niets in. Zou perfect tegen jouw schuur kunnen denk ik. En je kunt ze in toom houden hoe jij dat wilt.1 uur terug, Dahli zei:Thanks voor je tips en inspiratie @Dahli! Ziet er goed uit!
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Ikzelf ben ook niet zo'n fan van supergrote pompoenen.Een paar keer geprobeerd,maar ik vond ze nogal smakeloos.En ze hadden ook redelijk wat plaats nodig omdat die enkel over de grond konden groeien.Intussen al een paar jaar bezig met grijze pompoenen,daar zit voor mij persoonlijk meer smaak aan,én ze kunnen verticaal geleid worden.😉Pompoenen hebben idd veel bemesting nodig om vrucht te maken en te groeien,maar soms kan het ook gebeuren dat er niet genoeg bestuiving plaatsvindt tussen de mannelijke en de vrouwelijke bloemen,die komen namelijk niet altijd tegelijk aan de plant.Maar als er wat veel afstand tussen beide types bloem is en de bijtjes het laten afweten,kan je een mannelijke bloem afknippen,de blaadjes rondom wegnemen en de vrouwelijke bloem manueel bevruchten.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Ik heb heel veel bijen en hommels, die zag ik ook bezig in juni en juli. Soms wou ik zelf helpen, maar was niet nodig. Ik help ze ook met speciale planten neer te zetten waar bijen gek op zijn en ik woon landelijk, dus wat dat betreft geen probleem gelukkig.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt 7 minutes ago, Petrasmoestuin said:Ik heb heel veel bijen en hommels, die zag ik ook bezig in juni en juliDe vorige jaren hier ook,maar dit jaar een PAK minder dan anders omdat hier ergens in de buurt een nest Aziatische hoornaars zit,dus de bijtjes en hommels worden bejaagd.....😞
Geplaatst: 8 oktober8 Okt @Bernaar ik zou nooot bedenken dat deze pompoenen smakelijker zijn dan pakweg de hoikaido en butternut. Welke is dit? Gewoon ‘grijze’? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt @Tanja65 Dan ga je genieten van de Flat white boer. Wit van buiten, net als de pompoenen op de foto van Bernaar, maar heerlijk zoet en prachtig oranje vruchtvlees van binnen. We genoten vanavond ook weer van een pompoensoep met allerlei andere groentes.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt @Tanja65 ,de hoikaido heb ik nog nooit geproefd,maar voor mij persoonlijk,kunnen ze best mee met de butternut,want die heb ik ooit zelf geteeld.Wat de soort betreft,weet ik het eigenlijk niet meer zo goed,de oorspronkelijke zaden heb ik minstens 5 jaar geleden gekocht.......daarna altijd zaad overgehouden.Het is 1 van deze 2:Jansen ZadenPompoen | Sweet Grey F1 | Jansen ZadenSweet Grey F1 is een lichtgrijze, platronde pompoen. Op de onderkant van de vrucht zit meestal een opvallende verkurkte ring. Het is een mooie decoratieve pompoen die ook eetbaar is. Het stevige vruchJansen ZadenPompoen | Crown Prince F1 | Jansen ZadenCrown Prince F1 is een mooie grijze pompoen vol zoet donkergeel vruchtvlees. Net als 'Sweet Grey F1' heeft deze pompoen op de onderkant een opvallende verkurkte ring. Het stevige vruchtvlees is ideaal
Geplaatst: 8 oktober8 Okt @Bernaar dat is interessant, dat overgehouden zaad. Ik dacht altijd dat je van F1 hybrides geen zaad kon overhouden, omdat je dan het risico loopt de plant terug te kruisen naar de ouders. Blijkbaar loopt dat niet met zo’n vaart. Maar tnx voor het delen van de rassen. Ik ga me er im verdiepen.@Arja ja tof, leuk voor volgend seizoen! Hoe butternuts en hoikaido’s smaken weet ik inmiddels. En vijgenbladpompoen 🤪. Altijd leuk nieuwe dingen te proberen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Ik dacht dat ik pompoen had gezaaid ,maar dat waren courgette zaden. Gelukkig zijn er nog pompoen zaden van vorig jaar spontaan ontkiemd in de grond,zoals deze op de plek waar in juni nog de aardappelen stonden,mooi dat tie nog zo groot is geworden.het onkruid rondom is knopkruid,die je heel goed als spinazie of pesto kan eten😄
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Op 9-10-2025 om 00:01, Tanja65 zei:Ik dacht altijd dat je van F1 hybrides geen zaad kon overhouden, omdat je dan het risico loopt de plant terug te kruisen naar de ouders.Het is ook niet dat die ouders zo verschrikkelijk afwijken van hun F1 kindjes en dat je bij herzaai een vreselijk gedrocht krijgt. De reden dat die ouders met elkaar gekruist worden is dat beide ouders al een goede eigenschap hebben, die soms nog verbeterd wordt door de kruising. F1 is de top van een beproefde selectie, met een duidelijke uitkomst. En dat gaat niet over twee planten, maar over velden vol en jaren werk. Tenzij er genetisch geknipt wordt.Dus het is gemeten en bewezen dat de eigenschappen van twee ouders leiden tot bijvoorbeeld resistentie tegen een bepaalde ziekte, of een veel zoetere paprika leveren, of een bijzondere kleur. Gebruik je telkens zaden van je eigen planten, dan kan het maar zo zijn dat de eigenschappen van de F1 binnen een paar generaties verdwijnen.Het is ook om die reden dat je bij bijvoorbeeld pepers zoals de Sugar rush stripey nog steeds terugslagen hebt op voorouders. In tegenstelling to Heirloom soorten die al decennia/eeuwen dezelfde soort vruchten geven. Rasvast en/of aangepast aan omstandigheden. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 10 oktober10 Okt New Zealand Blue is ook lekker geroosterd in de oven, zoet beetje puree achtig. Maar niet zo lekker als Toledo, en wel weer lekkerder dan Flat Boer White.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt @Bernaar dat ziet eruit als een kabocha-type. Die vind ik ook lekker, geroosterd. Mijn soort heet yukesgeshou. De opbrengst is wel minder dan een uchiki kuri.De totale oogst was prima dit jaar. Hier een deel. Die laatste oranje is gekocht. De andere oranje komen allemaal van dezelfde plant waarvan ik 13 pompoentjes heb. Hij maakte twee uitlopers van ongeveer 2 meter, dus vroeg ook weinig ruimte. De laatste 4 pompoentjes zijn wel heel klein, ongeveer 9 centimeter. Drie zitten nog aan de plant en eentje heb ik geoogst maar ik weet niet meer waar hij is. Zo klein dus :) De eerste 9 pompoenen zijn 800-900 gram. Voor mij een perfect formaat. Ik heb er al eentje op, lekkere soeppompoen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.