Posted May 12, 201213 yr hoihoi, Ik ben al lange tijd zoekende naar een echte gele kiwi, zoals we die gewoon in de winkels kunnen kopen. Helaas totop heden nog niet in ons kikkerlandje gevonden. Iemand nog briljante ideeën? Ik heb ondertussen al zaden geoogst van een dergelijke kiwi maar de kans dat je een vrouwelijke hebt is 50/50 las ik. Groetjes, prettig gestoord Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
May 12, 201213 yr Ik heb ze hier gehad, maar gingen de eerste de beste winter dood. Dus als je ze wilt moet je ze in de kas houden. Tenminste, bij het gele kiwiras die ik had, of heeft iemand er één die wel de winter overleefd? Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
May 12, 201213 yr Author Ik heb wel een kas en weet dat je de steken die je uit zaden wint tot 2 groeiseizoenen in pot in een koude kas moet houden. (lang leven youtube) Ik heb nog twee kiwi's staan en die hebben eigenlijk nooit problemen met vorst gehad en groeiden tegen een schutting en een provisorische draad pergola aan. Ik zal van de verschillende fases wel foto's maken en updates geven voor het geval dat het daadwerkelijk lukt! groetjes! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
May 12, 201213 yr Je moet kiwi Jenny hebben, is een zelfbestuiver,ooit gekocht bij de aldi, het ding groeit als een tierelier.Nog geen vruchten gehad,maar misschien dit jaar. deze overleeft ook de winter hier.
May 12, 201213 yr Dat is een groene, geen gele Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
May 12, 201213 yr Je moet kiwi Jenny hebben, is een zelfbestuiver,ooit gekocht bij de aldi, het ding groeit als een tierelier.Nog geen vruchten gehad,maar misschien dit jaar. deze overleeft ook de winter hier. Waarom moet je Jenny hebben? Je hebt er trouwens nog geen vruchten aan gehad. Er zijn echt wel andere mogelijkheden dan Jenny hoor... Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
May 12, 201213 yr Bij mijn ouders staat er al 10 jaar een jenny . nog nooit 1 bloem gehad , laat staan 1 vrucht.Maar daar is de toppic starter niets mee , hij zoekt een gele kiwi.Hier in een klein plaatselijk tuincentertje stond er deze week een gele . maar meer dan "kiwi gold" stond er niet op. Weinig wijzer van geworden. Zelf zaaien , mja , hoe zaadvast zijn die dingen ? welk soort kiwi komt daar uit. Als je vele jaren moet wachten om dat te zien dat de vrucht op niets trekt ....
May 12, 201213 yr Ik heb hier vier Zespri Gold planten opgekweekt uit zaad, gaan hun derde jaar in, ze staan in potten. Ik verwacht er volgend jaar bloemen in te krijgen
May 12, 201213 yr Die staan er mooi gezond bij ! Hopelijk heb je snel bloemen , maar kan best een tijd duren .Je zou ze wel kunnen enten op een andere kiwi , dan gaat het normaal een pak sneller.
May 12, 201213 yr Heb er eentje gevonden die je bij Bakker kunt bestellen, ze leveren dan een mannetje en vrouwtje zodat de bestuiving geregeld is: http://www.bakker-hillegom.nl/product/geelvlezige-kiwi-yellow-river- Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
May 12, 201213 yr Je moet kiwi Jenny hebben, is een zelfbestuiver,ooit gekocht bij de aldi, het ding groeit als een tierelier.Nog geen vruchten gehad,maar misschien dit jaar. Dit is het derde jaar dat hij/zij in de tuin staat.Dus wie weet misschien dat hij dit jaar vrucht draagt.deze overleeft ook de winter hier. sorry dat had ik dus over het hoofd gezien.................. dat het een gele moest zijn.
May 14, 201213 yr Author Hmm die van bakker is het proberen waard. Vandaag mijn zaadjes in een kweekkasje uitgezet, warme aarde, lauw water gegeven, uurtje in de zon gestaan en toen de vensterbank in op goed geluk!Zag van een van jullie prachtige zespri planten, hopen dat het mij ook lukt!Als nu nog een of andere briljante ziel iets bedenkt waardoor we eerder als met de bloei kunnen zien of het mannelijke of vrouwelijke planten zijn zou het helemaal geweldig zijn gnagnagna. Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
May 15, 201213 yr Fruitlent heeft ervaring met gele rassen en verkoopt ze ook. Niet alle typen zijn even winterhard, houd daar rekening mee. Zespri gold© lijkt me meer een plant voor een verwarmde serre. Ze ziet zo welig uit. Ik heb de indruk dat kiwi's met kleiner/stugger blad beter winterhard zijn bij ons.
June 4, 201213 yr Author Nou, ik heb nu een 60 mini yellow zespri stekjes! Bijna alle zaadjes zijn daadwerkelijk opgekomen en staan nu een 1.5cm hoog! Ik ben benieuwd hoe ze verder gaan ontwikkelen de komende maanden. Hopelijk ga ik de luxe hebben dat ik een stuk of 10/15 sterke planten kan overhouden. Blijf het jammer vinden dat je pas kan zien of het een mannelijke of vrouwelijke plant is als ze tot bloei komen Zouden de knappe koppen wat op moeten bedenken gnagnagna Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
June 4, 201213 yr Leuk weet je nog waar je het zaad vandaan hebt, vindt ik wel leuk om te proberen. Players only love you when they're playing.
June 14, 201213 yr Author Hans, ik heb gewoon een kiwi gekocht en de zaadjes goed schoongemaakt en gedroogd. Ondertussen hebben de plantjes al bijna allemaal 4 blaadjes en zijn ze bijna zo groot dat ik ze kan verspenen. Dus het werkt tot nu toe. Nu moeten ze natuurlijk nog flink groeien maar voor een gekke bui van IK WIL NU EEN GELE KIWI! gaat het al boven verwachting goed. Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
June 16, 201213 yr Mijn kiwi Jenny is ondertussen al 11 jaar oud (ik heb 'm op mijn 10 jaar gepland) en hij heeft nog nooit een bloem, laat staan een vrucht, gegeven. Als je kiwizaadjes laat opkomen, krijg je dan wel goede kiwi's? Of is dat niet zoals bij kersen of enig ander fruit dat het altijd een vraagteken is wat de kwaliteit wordt?
June 16, 201213 yr Oke PG wat resultaat ook is, is gewoon leuk om te doen. Players only love you when they're playing.
June 16, 201213 yr Als je kiwizaadjes laat opkomen, krijg je dan wel goede kiwi's? Of is dat niet zoals bij kersen of enig ander fruit dat het altijd een vraagteken is wat de kwaliteit wordt?De kans dat je bij een kiwi ooit fruit eraan gaat zien is klein. De kans dat het zespri gold is, is nog kleiner. Maar het is natuurlijk gewoon leuk om een plantje uit zaad op te kweken! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
June 16, 201213 yr Dat zeker. Maar oogsten kan wel erg belonend werken. Zijn er manieren om mijn kiwi Jenny aan te zetten tot bloemvorming? Als ik 'm nu 's heel kort zet?
June 16, 201213 yr Onze overbuur heeft er zo eentje tegen zijn voorgevel geleid, op het zuiden. Draagt sinds een jaar of drie bloemen en kiwi's, toen hij nog kleiner was niet. Maar het moet al een heel mooie en warme zomer zijn om die kiwi's een beetje te laten afrijpen. Ze zijn ook vrij klein (helft van een doorsnee kiwi in de winkel).Hij zegt dat het een plant is die veel voeding wil en kapt er elke lente een lading koemestkorrels bij.
June 16, 201213 yr Author Mijn kraamverzorgster had het jaren geleden op dezelfde manier gedaan als ik, en dan hebben we het over een ruim 15 jaar terug en die heeft enorme hoeveelheden gele kiwi's. Ze had zaden destijds uit NZ meegenomen waar al veel langer de gele versie verkrijgbaar was. Ik heb dus goede hoop dat ik OOIT iets kan oogsten..Heb de grootste 15 plantjes nu verspeend en heb gelezen elke 3 weken licht bemesten tot aan October dus ga gewoon mijn best doen Zag trouwens op Ebay ook een roze variant..zucht..Heb nu rood/paars, gewone groene en een kiwibes ach what's a few more! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
June 16, 201213 yr Lijkt me een experiment om zelf ook te proberen! Wanneer / in welke grond / hoe heb je die zaadjes gezaaid?
June 17, 201213 yr Leuk dat ze goed opkomen! ik ga er van de week ook maar eens wat zaaien En als er geen vruchten aan komen, is het altijd nog een klimplant met mooie bladeren
June 17, 201213 yr Author Ik heb gewoon een gele kiwi gekocht, daar de zaadjes uit gehaald, deze een dag of 5 gedroogd en in gewone potgrond gestrooid. Na een week of 3 kwamen ze op. Ik schat nu ongeveer een 50/60 kleine plantjes van 3/4 cm hoog met 4 tot 6 harige blaadjes rijker te zijn! Ik heb de grootste plantjes verspeend en ze groeien tot nu toe prima. Ik zal komende week een paar foto's plaatsen zodat het wat meer "tastbaar" word Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!