Rookie Geplaatst: donderdag om 15:35 Geplaatst: donderdag om 15:35 Ik houd van sla, maar ik vind de smaak van rucola te scherp. Bestaat er ook een soort, die milder/zachter van smaak is? Die zou ik dan wel graag willen proberen. Quote
Erny Geplaatst: donderdag om 15:49 Geplaatst: donderdag om 15:49 Das grappig, ik teel het juist zelf vanwege de pittige nootachtige smaak. Dat is er bij de winkel Rucola geheel uitgekweekt. Dan zou je daar zaad van moeten zien te verkrijgen... Misschien kun je je topictitel aanpassen naar: Milde Rucola gezocht oid? Nu is het heel algemeen en dekt je vraag niet. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: donderdag om 16:09 Geplaatst: donderdag om 16:09 Oh ik vind die nootsmaak juist zo lekker. Ik zaai het steeds volop. @Rookie Quote
Rookie Geplaatst: donderdag om 16:15 Auteur Geplaatst: donderdag om 16:15 Ik vind het zo peperig. Ik vind zomer radijs ook niet lekker, ook zo scherp. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: donderdag om 16:19 Geplaatst: donderdag om 16:19 De smaak is zachter als je het heel breed zaait. Ze groeien meer de hoogte in en zijn smaller. Meer inkepingen zeg maar. Ik eet het graag met walnoten of pecannoten en dressing van notenolie en bv pijnboompitten. 2 Quote
Dahli Geplaatst: donderdag om 16:38 Geplaatst: donderdag om 16:38 13 minuten geleden, Petrasmoestuin zei: De smaak is zachter als je het heel breed zaait. Ze groeien meer de hoogte in en zijn smaller. Meer inkepingen zeg maar. Ik ben ook wel benieuwd naar een mildere variant, niet omdat ik zelf niet van dat pittige houd, maar mijn man vindt dat minder lekker. Dus ik volg dit draadje graag. @Petrasmoestuin Ik ben benieuwd naar de oplossing die je hierboven noemt. Ik snap het eerlijk gezegd niet 😊. Wat is ‘breed zaaien’? En begrijp ik nou goed dat de vorm van het blad volgens jou verandert omdat het meer de hoogte in groeit? Omdat je zegt ‘meer inkepingen’? 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: donderdag om 16:46 Geplaatst: donderdag om 16:46 (aangepast) @Dahli niet inkorten. Gewoon een heleboel zaadjes zaaien in een geultje. Heb je mijn foto gezien in ons "kasje"? In het najaar gezaaid en in februari en maart diverse keren van geoogst. Het blad is dan niet zo breed. Je moet wel wat geduld hebben. Kijk maar bij meervoudig zaaien of multisowing. ik heb het ook bij spinazie toegepast en ik heb veel meer oogst. donderdag om 16:49 aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Arja Geplaatst: donderdag om 16:55 Geplaatst: donderdag om 16:55 4 minutes ago, Petrasmoestuin said: Gewoon een heleboel zaadjes zaaien in een geultje. Deze beschrijving wekt verwarring. Breed of breedwerpig zaaien is juist niet alles naast elkaar in een geultje, maar de zaden ruim uitstrooien over het zaaibed, met ruimte tussen de zaden in. De plantjes hebben zo meer ruimte om te groeien. Over milde rucola: ik merk altijd dat mijn rucola scherper wordt als de blaadjes wat ouder zijn. Als de plant in bloei gaat wordt het helemaal scherp. Voor wie daarvan houdt is het heel lekker, ik gebruik het zelf dan met mate door de gewone sla. 4 1 Quote
Rookie Geplaatst: donderdag om 16:58 Auteur Geplaatst: donderdag om 16:58 Is het soms net zoals bij radijs, dat hij in het voor- en najaar minder scherp is? Maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar een soort, die van zichzelf al minder scherp is. Quote
jootje Geplaatst: donderdag om 17:17 Geplaatst: donderdag om 17:17 Net als Arja, gebruik ik mijn rucola ( als het lukt om te zaaien en oogsten ) door de gewone sla, of op de carpaccio of zoiets. Nooit alleen als sla zeg maar. 2 Quote
Dahli Geplaatst: donderdag om 17:23 Geplaatst: donderdag om 17:23 Wat ik wel eens doe is verse rucola door de (warme) pasta pesto scheppen, dan wordt het dus licht verwarmd en is daardoor ook wat minder scherp, maar de rucola-smaak blijft wel behouden. @Petrasmoestuin en @Arja Dank voor beider uitleg. Ik begreep al niet dat meer ruimte ander blad dan normaal tot gevolg zou kunnen hebben, maar snap nu dat Petra juist het tegenovergestelde bedoelde. Juist heel dicht op elkaar. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: donderdag om 18:33 Geplaatst: donderdag om 18:33 @Dahli ik zit nog buiten vanwege het giede weer. Ik zal straks kijken wat ik precies heb gedaan: zaadjes in gaatjes en niet inkorten of gewoon breed gestrooid. Ik vermeld alles in computer. En in de zomer zit ik er weinig. 1 Quote
Dahli Geplaatst: donderdag om 18:43 Geplaatst: donderdag om 18:43 @Petrasmoestuin Ik heb even naar jouw foto van de rucola gekeken waarnaar je hierboven verwijst en dat is zeker niet breed(werpig) gezaaid, maar juist op de multisowing manier. Ik snap dus wat je bedoelde. Dank voor die tip in ieder geval! 2 Quote
Gitta Geplaatst: donderdag om 19:15 Geplaatst: donderdag om 19:15 Wij vinden de smaak juist ook erg lekker. Net als we radijzen erg lekker vinden. We proeven weinig scherpte, maar wel de lekkere nootachtige smaak. De rucola die er nu nog staat bij mij is nog van de najaars zaai. Nog op de oude mm manier. De volgende keer zaai ik het dichter op elkaar. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: donderdag om 19:36 Geplaatst: donderdag om 19:36 @Dahli Daarom vermeld ik alles in verslagen, ik vergeet ook helaas veel dingen, ja lekker multisowing. En nog veel groente kunnen zo. Kijk maar naar het overzicht. En haal gerust die gekke rasters weg, die zijn een sta in de weg, in die ruimte kun je niets zaaien namelijk. Quote
Dahli Geplaatst: 15 uren geleden Geplaatst: 15 uren geleden 12 uren geleden, Petrasmoestuin zei: En haal gerust die gekke rasters weg, die zijn een sta in de weg, in die ruimte kun je niets zaaien namelijk. Ik heb geen moestuinbakken en geen rasters gelukkig en plant nooit in vakken. On topic: ik zag dat rucola Astro als 1 van de mildste soorten bekend staat. Ook daarbij geldt overigens dat hoe jonger geoogst, hij nog milder is. 3 Quote
Rookie Geplaatst: 15 uren geleden Auteur Geplaatst: 15 uren geleden (aangepast) Dank je @Dahli Ik had die ook gevonden en ook de soort Sweet Oakleaf. Die laatste schijnt het mildst te zijn, maar is hier niet te koop helaas. Ook de Astro is niet makkelijk te vinden, bij Etsy koop ik nooit. Ik blijf zoeken. 14 uren geleden aangepast door Rookie 2 Quote
MSDG Geplaatst: 14 uren geleden Geplaatst: 14 uren geleden Najaar is het zeker milder, nu richting de langste dag vaak erg pittig. Wilde rucola is ook scherper dan de 'gewone'. Voldoende vocht en voeding, dicht op elkaar zaaien en dan blijven ze mild. Maar linksom of rechtsom, het is een mosterdsoort dus die smaak blijft er altijd inzitten. 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden In Duitsland noemen ze het Rucola Astra en die is hier wel te koop @Rookie Kun je deze link aanklikken, dan zie je meerdere bedrijven. https://www.google.com/search?q=rucola+Astro+samen+kaufen&oq=rucola+Astro+samen+kaufen&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigAdIBCDYyMzBqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Ook de Sweet Oakleaf https://samen-knieke.de/Rauke-Sweet-Oakleaf https://www.pflanzen-koelle.de/rauke-sweet-oakleaf-a-samen-0710102190/ En nog meer bedrijven. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.