Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste leden,

Mss eens de koppen samen steken en zien wat jullie hebben van oogst in gram per soort.

Kunnen we eens kijken welke soort er het meest opbrengt.

Ik heb voornamelijk Berber en Lady Christels, Bintjes en Eden gepoot.

Vandaag 1 plantje Berber uitgedaan gepoot halfweg april

p127029515541340217135.JPG

en kwam aan een grote 500gr. Waarschijnlijk wel te vroeg uitgedaan maar kon niet wachten om eens de piepen.

Ist vandage ni tis vo morge

Posted

Toevallig net een rijtje geoorgst. Frieslanders, geplant half maart, zes planten, 4800 gram, dus 800 gram per plant. Planten zijn nog groen, maar lijken te beginnen met afrijpen/geelverkleuren.sdc1086584031340220339.JPG

Posted

Ze smaken zeker niet verkeerd, maar ik ben ook alleen maar supermarktaardappels gewend. Die ik drie weken geleden geoogst heb, smaakten goed, maar ik vermoed dat de smaak nog beter is als ze wat meer afrijpen. Dat moet ik dus proeven aan deze serie die ik vanavond heb geoogst. Dat wordt overmorgen, morgen iets met rijst! EN ik laat nog een aar rijtjes echt afsterven, kijken of dat ook invloed heeft op de smaak. Maar ik vind ze goed genoeg om in ieder geval volgens jaar weer te zetten, want ze doen het geweldig!

Posted

O ja daar ben ik heel benieuwd naar, als ze helemaal klaar zijn om te oogsten, want het specifieke smaakje van nieuwe aardappels miste ik wel. Ja bij sommige had ik dat wel maar niet bij allen. Maar ik herinner me die smaak alleen maar uit mijn kindertijd, en vroeger was alles beter, denkt men.

Posted

Is de oogst niet wat mager? Dus te vroeg uit de grond gehaald

Vorig jaar had ik bintjes gezet en zeker twee kilo per plant.

Dit jaar heb ik ook frieslanders staan en sante en een eigen gekweekt ras. Hoop dat ze wel meer dan 500 of 800 gram per plant opbrengen.

Ik laat ze zekers staan tot dat het blad minimaal twee weken dor is. Juist de laatste weken groeit de knol het sterkst

Posted

Haha, ja maar dat is een bewuste keuze! Ik heb dus al drie weken geleden nieuwe aardappelen gegeten en op die plek staat nu prei, paksoi en chinese kool. Gisteren weer een rijtje geoogst, weer lekker eten en weer ruimte om alvast aardbeien stekken vroeg op te kweken. WIj zijn geen grote aardappeleters, dus zo eet ik iedere keer vers, omdat het me niet gaat om de hoeveelheid of om een grote voorraad aan te leggen.

Twee kilo is wel erg veel? Als ze dat halen (ik laat de laatste rijen ook zitten tot de boel echt afgestorven is) zou dat wel mooi zijn. Maar met nog 42 planten te gaan heb ik genoeg aardappels om de rest van het jaar van te eten (wij eten dus niet iedere dag aardappels. En hoef ik ze niet op te slaan, want goede opslagplekken heb ik niet.

Posted

Hier ook een van de Frieslanders opgegraven 1200 g. Geplant op 30 maart in ruggetjes op oude koemest en wat kali, onder vliesdoek gehouden tot begin mei, planten beginnen nu een beetje geel te worden.

Daarna ongeschild in stukken in de oven (180 gr - 30min) met p&z olijfolie, knoflook, rozemarijn en wat gedroogde tomaatjes. Dan een 15 seconden mayonaise: in een smalle beker 1 ei, lik mosterd, snufje suiker, wijnazijn tot 80 mL, olijfolie tot 250 mL en dan de blender erin en langzaam omhoog halen.

top!

cook.gif

Posted

Elke keer een plant rooien is natuurlijk ook een prima optie. Je hebt geen ruimte thuis nodig en je kan tot de vorst in de grond zit nog aardappels uit eigen tuin eten natuurlijk. Mijn laatste bintjes gingen in november de grond uit.

Posted

Ik heb vroege Dore's gepoot, en twee keer met het gezin ervan al gegeten, ongeveer 3 stoeltjes waar zo'n 3 kilo vanaf kwam, maar dan waren ze nog niet volgroeid hé. Ze bloeien nog niet en zijn dusdoende ook nog niet aan het afsterven. Het grootste exemplaar had een doorsnede van zo'n 7 cm.

Over drie weken ga ik rooien (1e week van april gepoot) omdat ik de plaats nodig heb voor wat late uien en Winterprei en misschien wel een plakje voor wat winterandijvie...

Vuistregel: Een Aardappel doet er gemiddeld honderd dagen over om te kunnen oogsten...

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Posted

Denk dat wij hier in Vlaanderen Frieslanders zelf niet kunnen kopen als pootaardappel.

Bemesten jullie het veld dan nog eens voor er prei op gaat.

Posted
Daarna ongeschild in stukken in de oven (180 gr - 30min) met p&z olijfolie, knoflook, rozemarijn en wat gedroogde tomaatjes. Dan een 15 seconden mayonaise: in een smalle beker 1 ei, lik mosterd, snufje suiker, wijnazijn tot 80 mL, olijfolie tot 250 mL en dan de blender erin en langzaam omhoog halen.

klinkt lekker!

Wat bedoel je met 'P&Z' olijfolie? En tot 80ml betekend het totaal van de ingrediënten wordt 80ml?

Mijn frieslanderoogst valt nog wat tegen. Vanmiddag een grotere plant bekijken.

Posted

Ja, Ratte`s geven geen grote oogst. Ze worden gekweekt voor de smaak, het is een geweldig smakelijke aardappeltje voor een mooi dineetje. We laten ze nog wat langer erin, geen idee hoeveel dagen de Ratte nodig heeft, de Rosabelle vraagt minstens 70 dagen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Posted

Ik had een Raja binnen staan (in pot). Gepoot begin februari. De plant zag er nog steeds groen en mooi uit (had niet gebloeid). Maar de 100 dagen waren ruim om, dus dacht ik dat ik wilde proberen of er al wat aan zat. Maar helaas zaten er twee kleintjes (5 cm) en twee mini's (maatje knikker) aan

Had ik m NOG langer moeten laten staan? Moet ik echt wachten tot het loof afsterft?

Posted

ik heb raja ook in een wasmand staan en op de tuin.

op de tuin bloeit hij volop, maar in de wasmand bij mij ook niet en de planten zijn veel kleiner.

was zelf nieuwsgierig en eruit gehaald en had ook mini krieltjes, maar wel erug lekker

Posted

Laten we de topicvraag weer centraal stellen: Welk ras hebben jullie geoogst en hoeveel was de opbrengst (in gram per soort).

Vragen en discussie over de teelt van aardappels in potten/zakken kunnen in het daarvoor bestemde rubriek en topic.

Posted

Als ik de soorten van jullie bekijkt, zijn die heel anders dan hier in West-Vlaanderen toch gekend voor de kweek van zijn patatten.

Hier zijn de bekendste soorten:

bintjes, eden, berber, lady christel,

Posted

Heb vanmiddag de Lady Chrystel geoogst.

Was een proef van 4 planten.

Gepoot 7 April.

Loof nog steeds groen.

Opbrengst van de 4 planten 6164 gram.

Vrij weinig kleintjes.