lorre Posted June 20, 2012 Posted June 20, 2012 Beste leden, Mss eens de koppen samen steken en zien wat jullie hebben van oogst in gram per soort.Kunnen we eens kijken welke soort er het meest opbrengt.Ik heb voornamelijk Berber en Lady Christels, Bintjes en Eden gepoot.Vandaag 1 plantje Berber uitgedaan gepoot halfweg april en kwam aan een grote 500gr. Waarschijnlijk wel te vroeg uitgedaan maar kon niet wachten om eens de piepen. Quote Ist vandage ni tis vo morge
dian2024 Posted June 20, 2012 Posted June 20, 2012 De mijne hebben nog niet eens bloemen , ook in april gepoot. Quote
jeanne-heijmans Posted June 20, 2012 Posted June 20, 2012 Ik had begin Maart de roseval en charlotte gepoot in kuipen en wasmanden, ik heb ze veel te vroeg er uit gehaald. Maar toch van al de 4 manden ruim een kilo verorbert. per mand. Dus mag niet klagen. Quote
D_SDennis Posted June 20, 2012 Posted June 20, 2012 Toevallig net een rijtje geoorgst. Frieslanders, geplant half maart, zes planten, 4800 gram, dus 800 gram per plant. Planten zijn nog groen, maar lijken te beginnen met afrijpen/geelverkleuren. Quote
jeanne-heijmans Posted June 20, 2012 Posted June 20, 2012 Zo die zien er ook goed uit. ps is de smaak ook lekker van deze aardappelen? Quote
D_SDennis Posted June 20, 2012 Posted June 20, 2012 Ze smaken zeker niet verkeerd, maar ik ben ook alleen maar supermarktaardappels gewend. Die ik drie weken geleden geoogst heb, smaakten goed, maar ik vermoed dat de smaak nog beter is als ze wat meer afrijpen. Dat moet ik dus proeven aan deze serie die ik vanavond heb geoogst. Dat wordt overmorgen, morgen iets met rijst! EN ik laat nog een aar rijtjes echt afsterven, kijken of dat ook invloed heeft op de smaak. Maar ik vind ze goed genoeg om in ieder geval volgens jaar weer te zetten, want ze doen het geweldig! Quote
jeanne-heijmans Posted June 20, 2012 Posted June 20, 2012 O ja daar ben ik heel benieuwd naar, als ze helemaal klaar zijn om te oogsten, want het specifieke smaakje van nieuwe aardappels miste ik wel. Ja bij sommige had ik dat wel maar niet bij allen. Maar ik herinner me die smaak alleen maar uit mijn kindertijd, en vroeger was alles beter, denkt men. Quote
Zeeuw Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Is de oogst niet wat mager? Dus te vroeg uit de grond gehaaldVorig jaar had ik bintjes gezet en zeker twee kilo per plant.Dit jaar heb ik ook frieslanders staan en sante en een eigen gekweekt ras. Hoop dat ze wel meer dan 500 of 800 gram per plant opbrengen.Ik laat ze zekers staan tot dat het blad minimaal twee weken dor is. Juist de laatste weken groeit de knol het sterkst Quote
D_SDennis Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Haha, ja maar dat is een bewuste keuze! Ik heb dus al drie weken geleden nieuwe aardappelen gegeten en op die plek staat nu prei, paksoi en chinese kool. Gisteren weer een rijtje geoogst, weer lekker eten en weer ruimte om alvast aardbeien stekken vroeg op te kweken. WIj zijn geen grote aardappeleters, dus zo eet ik iedere keer vers, omdat het me niet gaat om de hoeveelheid of om een grote voorraad aan te leggen. Twee kilo is wel erg veel? Als ze dat halen (ik laat de laatste rijen ook zitten tot de boel echt afgestorven is) zou dat wel mooi zijn. Maar met nog 42 planten te gaan heb ik genoeg aardappels om de rest van het jaar van te eten (wij eten dus niet iedere dag aardappels. En hoef ik ze niet op te slaan, want goede opslagplekken heb ik niet. Quote
RobO Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Hier ook een van de Frieslanders opgegraven 1200 g. Geplant op 30 maart in ruggetjes op oude koemest en wat kali, onder vliesdoek gehouden tot begin mei, planten beginnen nu een beetje geel te worden. Daarna ongeschild in stukken in de oven (180 gr - 30min) met p&z olijfolie, knoflook, rozemarijn en wat gedroogde tomaatjes. Dan een 15 seconden mayonaise: in een smalle beker 1 ei, lik mosterd, snufje suiker, wijnazijn tot 80 mL, olijfolie tot 250 mL en dan de blender erin en langzaam omhoog halen. top! Quote
Zeeuw Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Elke keer een plant rooien is natuurlijk ook een prima optie. Je hebt geen ruimte thuis nodig en je kan tot de vorst in de grond zit nog aardappels uit eigen tuin eten natuurlijk. Mijn laatste bintjes gingen in november de grond uit. Quote
Antoine Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Ik heb vroege Dore's gepoot, en twee keer met het gezin ervan al gegeten, ongeveer 3 stoeltjes waar zo'n 3 kilo vanaf kwam, maar dan waren ze nog niet volgroeid hé. Ze bloeien nog niet en zijn dusdoende ook nog niet aan het afsterven. Het grootste exemplaar had een doorsnede van zo'n 7 cm. Over drie weken ga ik rooien (1e week van april gepoot) omdat ik de plaats nodig heb voor wat late uien en Winterprei en misschien wel een plakje voor wat winterandijvie... Vuistregel: Een Aardappel doet er gemiddeld honderd dagen over om te kunnen oogsten... gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
lorre Posted June 21, 2012 Author Posted June 21, 2012 Denk dat wij hier in Vlaanderen Frieslanders zelf niet kunnen kopen als pootaardappel.Bemesten jullie het veld dan nog eens voor er prei op gaat. Quote Ist vandage ni tis vo morge
D_SDennis Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Ik heb niet gemest. Er is afglopen wointer goed stalmest overheen gegaan, dus ik hoop maar dat dat voldoende is. Quote
Pelgrim Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 Daarna ongeschild in stukken in de oven (180 gr - 30min) met p&z olijfolie, knoflook, rozemarijn en wat gedroogde tomaatjes. Dan een 15 seconden mayonaise: in een smalle beker 1 ei, lik mosterd, snufje suiker, wijnazijn tot 80 mL, olijfolie tot 250 mL en dan de blender erin en langzaam omhoog halen. klinkt lekker!Wat bedoel je met 'P&Z' olijfolie? En tot 80ml betekend het totaal van de ingrediënten wordt 80ml? Mijn frieslanderoogst valt nog wat tegen. Vanmiddag een grotere plant bekijken. Quote
Jeannette Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 Ik denk dat ze met p&z peper en zout bedoelt Quote
RobO Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 klopt, peper en zout, totaal maak je zo pakumbeet 250 ml mayonaise ps Robo is een ♂... Quote
appelvrouw Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 1/ Ratte`s geplant 5 april 1 plant 270 gram.2/ Rosabelle`s geplant 5 april 1 plant 920 gram Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
eva1986 Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 Wow! Das wel een groot verschil! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
appelvrouw Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 Ja, Ratte`s geven geen grote oogst. Ze worden gekweekt voor de smaak, het is een geweldig smakelijke aardappeltje voor een mooi dineetje. We laten ze nog wat langer erin, geen idee hoeveel dagen de Ratte nodig heeft, de Rosabelle vraagt minstens 70 dagen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Heylane Posted June 24, 2012 Posted June 24, 2012 Ik had een Raja binnen staan (in pot). Gepoot begin februari. De plant zag er nog steeds groen en mooi uit (had niet gebloeid). Maar de 100 dagen waren ruim om, dus dacht ik dat ik wilde proberen of er al wat aan zat. Maar helaas zaten er twee kleintjes (5 cm) en twee mini's (maatje knikker) aan Had ik m NOG langer moeten laten staan? Moet ik echt wachten tot het loof afsterft? Quote
sannie Posted June 25, 2012 Posted June 25, 2012 ik heb raja ook in een wasmand staan en op de tuin.op de tuin bloeit hij volop, maar in de wasmand bij mij ook niet en de planten zijn veel kleiner.was zelf nieuwsgierig en eruit gehaald en had ook mini krieltjes, maar wel erug lekker Quote
Jorg Posted June 25, 2012 Posted June 25, 2012 Laten we de topicvraag weer centraal stellen: Welk ras hebben jullie geoogst en hoeveel was de opbrengst (in gram per soort). Vragen en discussie over de teelt van aardappels in potten/zakken kunnen in het daarvoor bestemde rubriek en topic. Quote
lorre Posted June 25, 2012 Author Posted June 25, 2012 Als ik de soorten van jullie bekijkt, zijn die heel anders dan hier in West-Vlaanderen toch gekend voor de kweek van zijn patatten. Hier zijn de bekendste soorten:bintjes, eden, berber, lady christel, Quote Ist vandage ni tis vo morge
Evert-J Posted July 2, 2012 Posted July 2, 2012 Heb vanmiddag de Lady Chrystel geoogst.Was een proef van 4 planten.Gepoot 7 April.Loof nog steeds groen.Opbrengst van de 4 planten 6164 gram.Vrij weinig kleintjes. Quote
Recommended Posts