Geplaatst: 8 juni 20223 j Op deze verregende dag wat vrolijke plaatjes van nieuwe bloemen uit mijn tuin. Laagblijvende alstroemeria Husky. Ik ben dol op alstroemeria. Wintergroene azalea Michael Hill (mij te roze maar we kijken het nog even aan) Primula Kaboutermuts (ook erg zuurstok) Rosa mutabilis (heel blij mee want gezonde, doorbloeiende, bij-vriendelijke roos met prachtige rode stekels) Nog van dit voorjaar, maar toen vergeten te posten: tulipa Acuminata, hier ben ik helemaal verliefd op. Iris Lion King (ook verliefd op) Sierui, weet naam even niet. Gillenia trifoliata Viooltjes, had ik niet eerder. Wat een uithoudingsvermogen hebben die! En vast nummer in de tuin, phacelia, hier met mini-bij. 8 juni 20223 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 10 juni 20223 j Viel me gisteren ineens op: ik heb een witte Digitalis mét kleurige vlekken in de bloemkelken, en eentje zonder. Met vlekken vind ik eigenlijk mooier.
Geplaatst: 11 juni 20223 j Oooo plaatje die onderste digitalis! Ik vind orchideeën met vlekken ook altijd zo leuk. Alsof ze ziek zijn. Moet altijd aan een kind met waterpokken denken. Al zijn bloemen met vlekken een stuk leuker dan kinderen met vlekken [emoji23][emoji23][emoji23]
Geplaatst: 11 juni 20223 j Ik ontdekte ook net dat ik meerdere soorten goudsbloemen heb. Oranje of bruin hart. En ik heb ook gele, maar die bloeien nog niet.
Geplaatst: 12 juni 20223 j Niet bepaald een bloementuin maar een 'verloren' stukje grond van een paar m2 tussen de paden waar weinig mee te doen is. Daarom hier maar wat calla's gezet die nu beginnen te bloeien. Jammer dat het tijdstip van bloeien een beetje kleurafhankelijk is. De zuiver gele, witte, paarse en donkerrode bloemen moeten nog tot ontwikkeling komen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 12 juni 20223 j Mooi! Ik hou van calla's... had hier een fel gele maar is helaas gesneuveld 😏
Geplaatst: 12 juni 20223 j Mijn calla begint net boven de grond te piepen, denk 5cm hoog nu. Laat het gewoon in de grond overwinteren. Hoe doe jij dat, @Frans ? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 12 juni 20223 j Van mijn ouders kreeg ik deze, zij kweken ze in de kas. Het blad is ook zo prachtig!
Geplaatst: 12 juni 20223 j @acpronk Ik liet ze tot een paar jaar geleden ook in de grond overwinteren maar nu haal ik ze ieder najaar uit de grond en bewaar ze dan in een grote kartonnen doos tussen turf (tegen teveel uitdrogen). Lichte vorst is dan wel geen probleem voor ze maar afdekken is toch aan te raden als je ze in de grond laat zitten. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 13 juni 20223 j Ik heb niks met bloemen. Nou ja, wel iets. Deze roos staat er nu zeven jaar. Het enige wat ik er aan doe is wegknippen van takken die voor de deur hangen. Anders zouden de krantenbezorger en postbode de bezorging staken. En, tijdens de bloei, 2 a 3x de uitgebloeide bloemen wegsnoeien. Zodat er weer nieuwe komen. Tegen de muur zit een klimrek, alleen rechts. Via het dak naar de andere kant, dat heeft de roos helemaal zelf bedacht. Maar nu wordt ie wel erg groot en breed. In november ga ik fors snoeien. Dit ras (New Dawn) heeft weinig zon nodig om uitbundig te bloeien. Deze krijgt pas zon vanaf ongeveer 15:00u. Erg makkelijk ras. Je zet het er neer, en verder zoekt ie het zelf maar uit. O ja, helemaal rechts is een klein stukje appel (goudrenet: Schone van Boskoop, struikvorm) zichtbaar. Dit jaar was er heel veel bloesem, hopelijk straks ook veel rijpe appels. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 14 juni 20223 j In mijn tuin staat een joekel van een donkerpaarse papaver op springen. Straks nog even kijken hoe ver hij is, zijn groene mutsje lag al los op de paarse bloemknop. Edit: het groene mutsje afgedaan. 14 juni 20223 j aangepast door Arja
Geplaatst: 15 juni 20223 j Vorig jaar deze passieflora geplant. Ik vond de kleuren wat tegenvallen, maar als er een hoop tegelijk bloeit, heeft het toch wel wat. Tussen schutting en kas is 50 cm om er bij te kunnen. Ik wil de passiebloem over de kas leiden als natuurlijke zonwering. Daartoe heb ik draden gespannen van bovenaan de schutting tot over de kas. Nu kan ik er onderdoor om stokken aan de kas te maken die de boel moeten gaan steunen. Dan had ik in 2019 hanggeraniums aan de andere schutting gehangen, die hebben het prachtig gedaan, tot en met vorig jaar. Foto van 2020 Dit voorjaar lukte het niet hanggeraniums te scoren en ik kwam thuis met gewone geraniums, en wel knalrood. Te knal. Zo hingen ze ook aan de andere schutting. Veel te fel, doet zeer aan de ogen. Ze moesten er maar uit. Ik heb ze er een paar dagen geleden uitgehaald, in potten gedaan en de 4 knalrode staan nu voor het huis, waar ik toch nooit kom. Nu alleen een paar keer p/w om water te geven. In de hangers heb ik fuchsia's gedaan, er waren helaas geen hanggeraniums meer. Veel rustiger zo. Boeddha zit naar het oosten gericht en vindt het allemaal wel zen. 15 juni 20223 j aangepast door HuubvG
Geplaatst: 15 juni 20223 j De bloeiende artisjok is ook mooi! Ik heb altijd 1 rode geranium aan het einde van het pad, omdat hij mijn blik die kant op trekt. Inderdaad erg heftig. Dat subtielere effect van de hanggeranium is in jouw tuin wel prachtig. Volgend jaar beter.
Geplaatst: 15 juni 20223 j Dankjewel. De artisjokken heb ik zelf gezaaid, maar ik ga even mopperen in het topic der mislukkingen, er is bijna niks meer van over. Dit is alles nog. Dit is nu het derde jaar. 15 juni 20223 j aangepast door HuubvG
Geplaatst: 16 juni 20223 j Ai, dat ziet er sneu uit voor een 3-jarige zeg. Bevalt zijn plekje niet of wordt hij steeds weggeknabbeld door een slak of een andere veelvraat? Deze pioenroos heeft de afgelopen 3 jaar niet gebloeid -rotstreek!- en dit jaar eindelijk wel. Ik was vergeten hoe mooi ik deze kleur vind. Heel diep wijnrood. De foto doet hem eigenlijk geen recht. Ik wil hem volgend jaar gaan delen. Nu al zin om op een andere plek zo’n mooie kleur pioen te hebben!
Geplaatst: 20 juni 20223 j Moederkruid, zat vermoedelijk bij een gekochte plant in de pot. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 juni 20223 j Dat is nog eens een fijne verrassing @acpronk Hier een vetplantje in bloei. Het lijkt heel wat, maar is maar zo'n 5 cm hoog. Zo schattig
Geplaatst: 22 juni 20223 j Ik val in herhaling want ik liet ze begin vorige week ook al zien. Toch nog een keertje mijn calla's want naarmate er meer bloemen en andere kleurtjes komen worden ze mooier. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 23 juni 20223 j Niet in mijn tuin, maar op 60 meter van huis, aan beide zijden van het fietspad. Groot kaasjeskruid. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 24 juni 20223 j In de zonnehoeden veel hommels. Ik vind het eigenlijk meer rokjes dan hoeden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.