Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Er zijn al een flink aantal korte of langere topics over mais op dit forum, maar geen jaartopic zoals we wel hebben over tomaten, pepers, courgettes en nog een heleboel andere groenten. Dus bij deze 🙂. Voor alle soorten mais; of het nou suikermais, meelmais of pofmais is. Er zijn vast meer geïntresseerden.

Vroeger plukte ik wel eens voedermais uit een veld, snel koken en dan opeten. Smaakte prima naar mais. Maar sinds ik zelf tuinier proef ik toch wel wat verschil tussen suikermais en voedermais.

Ik heb al meerdere jaren Golden bantam mais gezaaid. Suikermais, 2 kolven gemiddeld per plant. Niks mis mee. Lekker en betrouwbaar.

Maar ik heb ook wel eens andere mais. Glass gem bijvoorbeeld. Echt prachtige kolven, vooral vers ziet het eruit als een selectie doorzichtige glaskralen. Niet erg zoet, helaas en gedroogd is het glasachtige er wel vanaf anders zou je ze zo aan een kettinkje rijgen. Nog steeds mooie pastelkorrels voor meel,  maar toch viel het na de eerste verse blik wat tegen. Maar er is echt geweldig veel keus in kleuren mais, alleen is daarvan veel meelmais. Dus als je meel kunt malen en van tortilla's enzo houdt 👍

Dit jaar heb ik er drie. Painted mountain. Eerder gehad en is een mooie mais. Ook gedroogd. Dus behalve (jong) als suikermais ook als meelmais en siermais. En bij de jonge plantjes zie je ook al uit welke kleur zaad ze komen.

IMG_20250523_152736265_HDR.thumb.jpg.b677363b8b4b2c1a239dae2f0d2265e9.jpg

Rode suikermais"Double red" ben ik heel benieuwd naar. Behalve kolven met een flinke hoeveelheid rood, zouden ze ook rood blad moeten hebben. Lijkt me leuk voor maispopjes maken in de herfst.

IMG_20250523_155956164_HDR.thumb.jpg.e9e8c7367ad4359d86d89d6206460671.jpg

IMG_20250523_160022875_HDR.thumb.jpg.e5452d10e2b040a802effdb5b1862f62.jpg

Ook dwergmais Gaspé. Snel rijpend en eigenlijk een meelmais, maar je kunt ze in pot kweken, dus dat is echt handig voor kleine tuinen. En snel koken na de pluk.

Een ding om wel rekening mee te houden als je zelf mais wilt vermeerderen. Mais is een windbestuiver. Dat houdt in dat je als je soortechte zaden wilt kweken je een paar kilometer verwijdert moet zijn van een ander maisveld en die paar m2 van de buurtuin. Midden in het dorp of de stad kun je best proberen om het volgende jaar weer mais van eigen zaden te kweken. Dus de double red gaat op de moestuin en ga ik van daaruit niet weer vermeerderen, de dwergmais in een pot in de voortuin en de painted mountain plant ik in de achtertuin in een hoekje. Dat durf ik nog wel te proberen.

aangepast door woldistel
  • Like 5
Geplaatst:

Leuk, een maistopic!

Vorig jaar heb ik voor het eerst mais gezaaid en kreeg ook nog wel wat resultaat.

Dit jaar ga ik het weer doen, maar op een andere plek.

Helaas onder een boom, waardoor ik minder volle zon heb daar.

Maar als ik nakijk hoeveel zon "volle zon" is, is dat zo'n zes uur per dag en dat haal ik daar wel.

Ik zaai nu iets meer en in een betere (vierkante) vorm, dus ik ben benieuwd.

Mijn soort is Earlibird, die wordt ongeveer 1.25 meter.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb ook de Earlibird en ik heb 9 stuks in puur Vermiculiet voorgezaaid. Dat ging super goed. Na 3 of 4 dagen kwamen ze al boven. 
6 waren goed en toen heb ik later er nog 4 voorgezaaid, waarvan ik er 3 hield. 
Afgehard en staan in een 25 liter bak. Ze groeien alleen niet hard, het moet echt beter weer worden en eentje heeft het moeilijk.
Vorig jaar voor het eerst gezaaid en toen at mijn nieuwe hond ze kapot, dus uiteindelijk had ik niets.
Nu staat het achter en beschermd met een stuk gaas erom heen, dus ik hoop dat ook de vogels daar ervan af blijven.

Je ziet hier er 6 stuks staan, maar intussen dus 9.

20250420_133226.jpg

20250503_111159 blauw.jpg

20250502_181355 ingekort.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 4
Geplaatst:

Ook goed om te vermelden dat suikermais ontstaat door een van de 3 recessieve genen. Bij mais is het zo dat het suikergehalte en de kleur van de maiskorrel mede bepaald wordt door het stuifmeel van de vader plant.

We hebben deze 3 suikergenen:

SU Sugary1

SE Sugary enhanced

SH2 Shrunken2 hoogste zoetheid tot 20%. (Ook wel Dubbel zoet genoemd)

Het is dus belangrijk dat een plant met het SU gen bestoven wordt door het SU gen omdat er anders geen zoete korrels ontstaan.

Hetzelfde voor het SH2 gen dat bestoven dient te worden met SH2.

SU bestoven met SH2 of andersom geeft korrels zonder suiker.

Golden bantam en Double red zijn beide gebaseerd op het SU gen en mogen elkaar dus bestuiven om toch zoete korrels te krijgen.

Tasty sweet F1, Zoetje  Tramunt, Sugrano, Applause F1 en Damaun zijn allen gebaseerd op het sh2 gen en mogen dus niet door een ander ras bestoven worden, maar wel door elkaar. 

• Like 2
  • Thanks 2
Geplaatst:
8 uren geleden, Roland zei:

Golden bantam en Double red zijn beide gebaseerd op het SU gen en mogen elkaar dus bestuiven om toch zoete korrels te krijgen.

Oh, dat is leuk om te weten! Nu maar hopen dat mijn tuinburen Golden bantam neerzetten. Het is volgens mij wel een vrij gangbare suikermais.

Dank voor de aanvulling 👍🌽

• Like 1
Geplaatst:

Golden Bantam is een beetje de 'golden standard' inderdaad voor particulieren. 😅 (Sorry, kon het niet laten)

Ik heb een paar plantjes Tasty Sweet F1, maar het grootste gedeelte van de eerste zaaironde is net als vorig jaar niet opgekomen. Dus dat zaad is niet goed want in dezelfde aarde komt de Golden Bantam echt prima op. Gaan ergens deze week de grond in. 

Maïs heb ik als zeer makkelijk ervaren, alleen even op tijd de kolven afdekken tegen de vogels. Ik zet ze tussen de pompoen en dat gaat perfect, zo hebben we dubbel oogst van hetzelfde stukje grond. 

• Like 3
Geplaatst:

Tasty sweet F1 is gebaseerd op het sh2 gen en de korrels bevatten veel suiker maar zijn ook helemaal opgedroogd waardoor ze erg veel warmte nodig hebben om te kiemen. Best dus voorzaaien bij 20 tot 25C.

• Like 3
Geplaatst:

Mijn mais gaat niet zo goed. Tenminste een aantal. Ik denk dat ik er voor de zekerheid maar een paar extra voorzaai. En nee, geen hond aangekomen, hahaha. Goed afgeschermd.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb 2 mais staan die erg klein blijven. Dus ik dacht: ik zaai er voor de zekerheid 3 bij. Ik had voorheen al een paar bijgezaaid, omdat er toen ook  een paar niet opkwamen of een schimmeltje had. Die kwamen binnen 3 dagen op.  Maar nu duurt het heel lang, nu 5 dagen en ik zie nog niets.
Ik heb de c.v. naast de groenteflat maar aangezet, want volgens mij komt het door de warmte dat ze het sneller doen.
Kan ik ze eventueel ook op een warmtematje zetten, of gaat het dan weer te hard?

Geplaatst:
57 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Kan ik ze eventueel ook op een warmtematje zetten, of gaat het dan weer te hard?

Zou ik niet doen. Overal lees je tussen 15 en 20 graden, ideaal 18 graden. Normale kamertemperatuur dus. Misschien varieert het nog per ras, dat weet ik niet.

Geplaatst:

Mijn standaard werkende script : mais 12-24 uur voorweken drijvend in een bakje water, daarna planten in aarde (geen extra water geven) in een tray met deksel erop alle schuifjes dicht en met warmtematje eronder. Binnen 5 dagen schiet alles de grond uit. Alle andere scenario’s van buiten ontkiemen doen het altijd met slechter resultaat. 

Geplaatst:
8 uren geleden, Beukwood zei:

Mijn standaard werkende script : mais 12-24 uur voorweken drijvend in een bakje water, daarna planten in aarde (geen extra water geven) in een tray met deksel erop alle schuifjes dicht en met warmtematje eronder. Binnen 5 dagen schiet alles de grond uit. Alle andere scenario’s van buiten ontkiemen doen het altijd met slechter resultaat. 

As we speak het levende bewijs: afgelopen zaterdag heb ik mais 24 uur in water geweekt. Zondagavond 23:00 is het de grond in gegaan en nu ziet de tray er zo uit:

AB471993-A448-4521-9ABA-96CC1CC4A77A.thumb.jpeg.c48c28def45da6fa31a95adb1cbf2ac5.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb zojuist de laatste mais uitgeplant, ik heb nu 40 plantjes staan.

Ik heb er gaas overheen gedaan, want er staat een boom achter, waar heel veel vogels elke ochtend werkoverleg houden.

Ik heb liever niet dat die mijn jonge plantjes oppeuzelen.

P1060414.JPG

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...