Niek Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Hallo allemaal, Van de vorige bewoners van mijn moestuin heb ik een appelboom geerfd (zie foto) waar lange tijd niets mee gedaan is volgens mij. Er zaten deze zomer nog wel een aantal appeltjes aan, maar deze waren allemaal aangevreten door de rupsen. De grote takken groeien ook kriskras door elkaar en raken elkaar bijna aan. Bovendien heeft de boom vele takken die de lucht inschieten. De bovenste dikke (horizontale) tak wil ik eigenlijk flink inkorten omdat hij de onderliggende takken bedekt. Kan ik zo'n dikke tak gewoon doorzagen halverwege of gaat de boom hier van lijden? En wanneer is het beste eerstvolgende moment om de boom te snoeien? Zo rond maart of maag het al eerder? Bvd! Niek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Ik vindt hem prachtig, oude volwassen bomen mag je snoeien van December tot Maart op een dag waneer het niet vriest.(jonge bomen pas in Maart)Elkaar kruisende takken zou ik erafhalen, en zeker waneer je wat dikke takken gaat snoeien zou ik zo'n potje halen met van dat spul om opde wonden te smeren om infectie daar te vookomen, en als je dan toch hebt ook de kleinere "wondjes"' ook even insmerenPersoonlijk zou ik eerst de dunne takken snoeien en als laatste bedenken en bekijken of een dikketak nodig is, hij is gewoon mooi zoals hij gegroeid isen opeens een stomp in een boom vindt ik zelf zonde.Denk dat je met de dunne takken eruit al een hoop licht in je boom krijgt en dat is opzich wat je wilt bereiken met snoei.Zou vooral niet te veel in 1x snoeien, je kan bv een week of 2 later ook nog iets eraf halen als een tak je nog irriteerd.Ben zeker wel voor snoei maar met mate sommige mensen kunnen zo tekeer gaan in zo'n prachtige boom en dan komt het niet zo snel weer goed. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Wij hebben ook een appelboom in de tuin die binnenkort gesnoeid moet worden. Ik houd er altijd rekening mee dat er een aantal dagen na het snoeien ook zeker geen vorst komt. De vruchten komen aan de horizontale takken. Dat betekent dat je vrij veel dat loodrecht naar boven groeit weg kan halen. Ik heb altijd gehoord dat je zo'n 30% van de niet-dragende takken moet laten zitten voor het blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 De waterloten (takken die recht naar boven gaan en weinig knoppen hebben, ongeveer 20cm. lang of langer) mogen allemaal weg. Sporen (hele korten zijtakjes, max 10cm. lang) moet je zoveel mogelijk laten zitten. Probeer de boom mooi open en luchtig te krijgen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niek Posted February 6, 2011 Author Share Posted February 6, 2011 Elkaar kruisende takken zou ik erafhalen, en zeker waneer je wat dikke takken gaat snoeien zou ik zo'n potje halen met van dat spul om opde wonden te smeren om infectie daar te vookomen, en als je dan toch hebt ook de kleinere "wondjes"' ook even insmeren. Hoe heet dat spul? En er groeit mos op de stam. Is het verstandig dit te verwijderen of gewoon laten zitten? Bedankt trouwens voor de tip van het niet te rigoureus snoeien, daar heb ik wel eens een handje van Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Wondafdekmiddel, in elk zelfrespecterende tuinzaak te krijgen. Mos verwijderen is wel aan te raden, anders verstikt de boom. Groene aanslag mag blijven. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Boom wondafdekmiddel, als je dat in tuincentum vraagt en handleiding opvolgt komt het goed.Die van Luxan is een natuurlijk middel maar merk is niet zo belangrijk. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Boom wondafdekmiddel, als je dat in tuincentum vraagt en handleiding opvolgt komt het goed.Die van Luxan is een natuurlijk middel maar merk is niet zo belangrijk.Mos kun je laten zitten, dat is juist mooi maar vindt je dat niet dan kan je meestal zo er afwrijven, maar kwaad kan het nietKwaad kan het wel, en de meeste middelen zijn van natuurlijke stoffen. Ook bijv. die van Bayer Garden en Ecostyle (zie je het meeste in tuincentra). http://twitter.com/#!/oudefruitrassen/status/32342831976681472 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Nou ik betwijvel dat een beetje, je hebt korstmossen en dat groene mos op deze boom die veeg je er zo af en dat gaat met korstmossen niet lukken. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Nou ik betwijvel dat een beetje, je hebt korstmossen en dat groene mos op deze boom die veeg je er zo af en dat gaat met korstmossen niet lukken.Als ik het goed kan zien zijn dit ook korstmossen hoor, maar je kan gelijk hebben dat het gewoon aanslag is. Uiteindelijk betekend het altijd dat de boom verwaarloost is Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorien Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Ik ben een rigoureuze snoeier, maar tot nu toe is alles wat ik onder handen genomen heb alleen maar gelukkiger geworden..Maar ik heb ook nog geen fruitbomen gedaan, wel druiven en allerlei bloemenstruiken, rozen, ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Ja met fruitbomen is heel verschil, je blijft daar echt zien bij rigoureus snoeien alsof in gehakt is,dat heb je met stuiken niet.bv is er foto van een kers in recent topic die echt meer geamputeeerd is dan gesnoeid Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorien Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Ja, dat met die kers zou voor mij ook veel te schokkend zijn hoor.. zo erg ben ik nou ook weer niet.. En al helemaal niet zo raar alles alleen maar omhoog laten gaan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Mijn arme kersje Nee, maar seriues, zoals je ziet bij mijn kersenboom, je kan je boom beter elk jaar een beetje snoeien!! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Jooze was niet op jouw gericht naatuurlijk hoor, ik heb gelezen dat de vorige eigenaar het heeft gedaan.En ik hoop natuulijk dat hij straks weer mooier wordt of in iedergeval lekkere kersen voor je produceerd Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Weet ik hoor, ik vind het zelf alleen zo zonde, allang blij dat mensen het met me eens zijn. Ik ga voor een top oogst dit jaar en hoop er weer een mooie boom van te maken!! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts