Frans Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Sinds een aantal jaren haal ik aan het eind van het jaar mijn aardappels niet meer uit de grond om ze op te slaan maar laat ze gewoon zitten. Naar behoefte rooi ik dan aardappels. Een methode die een beetje uit luiheid geboren werd en me achteraf uitstekend is bevallen. De tijd dat ik voor de bewaaraardappels kiemremmingspoeder nodig had is voorbij. In de vollegrond blijkt de aardappel (in ieder geval het ras Nicola dat ik teel) pas in het voorjaar de neiging te krijgen om te gaan kiemen. De aardappels die ik vandaag rooide zaten nog lekker strak in hun velletje met maar een enkele waar het eerste begin van een kiempuntje te zien was. Het is geen methode die geschikt is om grote hoeveelheden aardappels mee goed te houden maar op beperkte schaal gaat het prima. Als de planten in het najaar rijp zijn , of eerder als er symptomen van phytophthora verschijnen , snij ik de stengels vlak boven de grond af en zet er een stokje neer zodat ik later nog kan zien waar de riek de grond in moet. Als het gaat vriezen gooi ik over het restant een dik pak bladeren en een paar dekzeilen zodat de grond niet kan bevriezen waardoor de aardappels waardeloos zouden worden.Naar behoefte rooi ik af en toe een klein voorraadje aardappels. Bovengrondse opslag is niet meer nodig maar belangrijker is dat de aardappel keihard en vers blijft en ik ook die kiemremmingstroep niet meer nodig heb. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Slim.Simpel maar toch handig. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lieven Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Aardappelen mogen nooit bij te lage temperatuur worden bewaard. Onder 8°C neemt het suikergehalte sterk toe en daardoor ook het acrylamidegehalte als ze worden gebakken of gefrituurd. Acrylamide is schadelijk voor onze gezondheid: kankerverwekkend! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Ja ik vroeg het me ook af. Wat is je ervaring daar mee Frans? De bladeren en grond beschermen tegen de vorst maar liggen de aardappels niet te koud waardoor de zetmeel omgezet wordt in suikers? 8 graden lukt mij trouwens ook niet hartje winter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 7, 2011 Author Share Posted February 7, 2011 Aardappelen mogen nooit bij te lage temperatuur worden bewaard. Onder 8°C neemt het suikergehalte sterk toe en daardoor ook het acrylamidegehalte als ze worden gebakken of gefrituurd. Acrylamide is schadelijk voor onze gezondheid: kankerverwekkend!Ik weet niet of het suikergehalte van mijn aardappels nu hoger is dan voor de winter. Zou dat al zo zijn dan is het wel zo marginaal dat ik het niet proef. Maar moet ik me nu druk gaan maken over een microgrammetje meer of minder van een stofje dat al in het voedsel van de mens voor komt sinds de oermens zijn eerste brood leerde bakken ? Of overstappen van gebakken patatjes naar alleen gekookte ? Als je alle voedsel gaat analyseren op potentieel kwaadaardige stofjes dan blijft er weinig over om van te genieten. En in dat weinige zal ooit ook wel weer eens wat 'slechts' gevonden worden zoals dat redelijk recent ook met acrylamide gebeurd is. Je brengt me wel op een idee. Ik heb wat losse draadloze temperatuursensors die ik wel eens in de tuin plaats en die ik binnen kan uitlezen .Eind dit jaar zal ik eens eentje onder de grond , waterdicht verpakt , ingraven bij mijn aardappeltjes. Lijkt me leuk om eens te zien hoe 's winters daar dan het temperatuurverloop is . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Oh dit klinkt allemaal erg interessant. Al doe ik dat met aardperen, die sowieso gewoon winterhard zijn. Ook lekker! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 Ik heb dit jaar onze aardappels in de grond laten zitten, net als Frans hier. We rooien steeds een stukje, en ze zijn de strenge vorst van een tijdje terug goed doorgekomen. Ook hebben we er (nog?) weinig last van woelmuizen. Af en toe is er aan een aardappel geknaagd, maar dat is erg weinig en dat geeft ook niet. Na het rooien eten we die dan als eerste op. Het is wel een droog stukje zandgrond, met lekker wat onkruid op de ruggen als bescherming. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Ik had vorige winter ze ook centraal dat wel in een grote put gedaan met 1 meter stro er boven op. Ik had er 2 temperatuursensors ingestoken, 1 op de bovenste laag aardappelen en 1 helemaal vanonder.Temperauur lag iets van tussen de 7 en 11 graden. Dit gaf een verschil van iets van 1 graad lager voor de onderste tegenover de bovenste laag aardappelen. Toen de horrorwinter zijn intrede deed was na 2 dagen de temperatuur al gezakt naar 0.3°.Toen was het nog maar -7°...................... Heb toen besloten ze eruit te halen en naar mijne te warme kelder te verhuizen. Toch nog van kunnen eten tot de nief petatjes er waren. Bij het maken van friet waren er enkele exemplaren die wel snel bruin kleurden door de omzet naar suikers.Deze waren afkomstig van de bovenste laag die ik apart gehouden had. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted December 20, 2012 Author Share Posted December 20, 2012 Het lijkt er op dat het minder effectief is om gerooide aardappels buiten in een kuil te bewaren dan om ze ongerooid in de grond te laten zitten Bors. Bovendien heb je in jouw geval het rooiwerk toch al gedaan en kun je de aardappels net zo goed gelijk in een kelder bewaren. Gewoon in de grond laten zitten kost nauwelijks extra werk . Of ik de bij elkaar geharkte bladeren van de notenboom nu eerst boven de aardappels parkeer en ze pas in het voorjaar op de composthoop gooi maakt in hoeveelheid werk niet veel uit. Over het geheel nog een dubbel dekzeil gooien kost ook geen moeite. Zoals ik al zei ... mijn methode werd min of meer uit luiheid geboren. Verder heb ik geen kiemremmingspoeder en geen aparte opslag voor aardappels meer nodig. Bovendien blijft het schilletje van de aardappel mooi dun en strak omdat het onder de grond niet verkurkt. De laatste twee winters heeft het af en toe flink gevroren maar ik ben op deze manier door vorst nog geen piepertje kwijt geraakt. Ook nog geen last gehad van zoet smakende aardappels . Mijn nog onder de grond zittende aardappels zijn ook dit seizoen weer 'winterklaar'. Op de voorgrond zit nog een rij Ratte d'Ardeche onder de grond . Achter de nettenkooi nog wat Nicola's. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Maar volgend seizoen ga ik de aardappelen onder worteldoek kweken. Ook een beetje door luiheid, want van dat opbermen en onkruid verwijderen ben ik dan meteen verlost. Ga dan voor de late aardappels deze gewoon na afsterven of verwijderen loof volgens ziektedruk gewoon laten liggen zoals jij het doet. Ga ze dan wel in afwijking zoals U het doet ze rond deze tijd rooien volgens het te verwachten weerbeeld, dus later of helemaal niet bij een zachtere winter of beter gezegd na verwijderen worteldoek oprapen. Kan natuurlijk dan nog altijd als proef een stuk doen zoals jij het doet, dan wel op de worteldoek ook blad van de noteboom waarvan er genoeg is en er nog een extra dekzeil over. Dan moeten ze minder lang opgeslagen worden in een te warme kelder. Wordt vervolgd.................. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Ik haal nog steeds om de paar dagen wat aardappels uit de grond. Ik had er geen zeil of blad op gelegd, er staat wel aardig wat gras en onkruid. Af en toe zit er een aardappel bij die 1 zachtere kant heeft. Dus iets bevroren en weer ontdooit. Maar de rest is goed, en smaakt ook goed. Ik heb ze nog niet gebakken in een frituurpan ofzo, dus ik weet niet of ze dan zwart zullen worden (door een teveel aan suikers?)Maar koken en bakken gaat super. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 bij mij op de natte klei is dat gedoemd te mislukken...jammer...ik ben af en toe ook lui Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Frans teel jij ook op zandgrond? Wij telen ook op klei maar zou dit komende winter wel willen uittesten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Ik teel op zandgrond. Ik kwam er dit jaar overigens achter dat niet ieder ras even geschikt is om onder de grond te bewaren. Behalve Nicola had ik deze keer ook wat Ratte d'Ardeche laten zitten maar deze laatste bleek al vrij vroeg nieuwe uitlopers te geven. De Nicola aardappels die ik een paar dagen geleden nog rooide hebben momenteel nu ook wel wat scheutjes maar die zijn nog klein en beinvloeden de kwaliteit van de aardappel nog niet. Sterker nog , ik kook de aardappels nog steeds in de schil (ik rooi iedere keer voor maximaal 14 dagen aardappels) en die schil komt er nog steeds als een vliesje vanaf. Zoiets lukt je met de al wat verkurkte schil van een vóór de winter gerooide aardappel niet meer. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts