Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke komkommer in de kas? Welke buiten?


Sanne2

Aanbevolen berichten

Ik heb altijd geënte komkommers bij de plaatselijke zaadhandel. Het ras weet ik niet maar ze zijn geteeld door Jongerius. Dat is een zeer grote kweker waar volgens mij half nederland z'n planten van betrekt.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee welke komkommers voor buiten geschikt zijn. Maar wat mijn ervaring betreft is buiten erg moeilijk omdat komkommers en nattigheid geen vrienden zijn.

Ik heb in de kas grote en snackkomkommers gekweekt vorig jaar. Ik heb ervoor gekozen alleen nog snackkomkommers te kweken. Minder problemen met soms harde schillen, of bv veel stekels etc. En heel veel oogst, dus je oogst zo 5 kleintjes tegelijk. Eerlijk gezegd weet ik geen rasnamen even...

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de kas zou ik altijd gaan voor een F1 of zoals rubo schrijft gaan voor geënte komkommers. Ik heb zelf komkommer sandra/bella f1 van het vlaamszaadhuis. Ik lees ook goede verhalen over Futura F1.

 

Buitenkomkommerplanten krijg ik altijd van de buurman, geloof gewoon een oud (zaadecht) ras maar groeit buiten perfect en smaakt perfect. Als ik hem weer eens zie zal ik vragen welk ras het is.

 

Naast die van de buurman heb ik ook nog enkele zaden gezaaid van een veel verkocht (en goedkoop) ras, chinese slangen (van horti tops). Die staan buiten en ga eens kijken wat dat doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moet je dan F1 of geënte komkommers hebben? Dummie aan het woord hier

Ik heb nu voor het eerste jaar 2 komkommer planten in de kas staan. Ik weet helaas niet welk ras, nix speciaals in ieder geval. En ze gaan als een malle. Buiten doe ik niet meer, ik heb er in de afgelopen 4 jaar maar 1 maal echt wat komkommers van kunnen oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon komkommers gezaaid en die doen het geweldig ........wel in de kas!!

 

Grote komkommers heb ik gezaaid Komkommer Grendel F1 Hybride

img2012061215130680881340876108.jpg

Ik heb hier nu al een stuk of acht komkommers van gegeten en er hangen er nog veel meer aan (deze foto is ong. maand geleden)

 

En snackkomkommers heb ik gezaaid

Komkommer Picarino F1

Groetjes Betty

img2012061215120518221340876497.jpg

 

Daar heb ik echt 10 planten van gekregen en ik heb er zelf drie in de kas gezet en drie buiten (die doen het wel minder) en de rest heb ik weg gegeven heel veel opbrengst al !!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Ik had vorig jaar chinese slangen buiten uitgeplant, maar die leken niet veel op een komkommer. De onderkant was dik en de bovenkant dun.

 

Ben ook wel benieuwd waarom je F1 geente planten moet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

F1 en geënt zijn twee verschillende dingen.

Met tomaten doen ze het ook vaak. Een onderstam nemen die bepaalde kwaliteiten heeft, dus bijv.beeld ziektebestendig enzo. Daar een ander ras 'op zetten' zodat je dus het ras van keuze hebt met de voordelen van de onderstam.

 

F1 wil zeggen dat de zaden bepaalde eigenschappen hebben van 2 soorten.

Als je zelf zaden oogst van een plant die je hebt opgekweekt uit F1 zaad krijg je in principe nooit dezelfde plant met dezelfde eigenschappen.

 

Het voordeel van F1 zaad is dat je een plant krijgt met bepaalde eigenschappen waardoor de kans op een goede teelt groter is.

Met oude zaadvaste rassen is er een grotere kans dat het niet helemaal lekker gaat en de kans op problemen is ook weer wat groter.

 

Volgens mij kan je iedere komkommer prima in een kas laten groeien en zou je ook een grotere oogst hebben dan buiten.

Wil je buiten komkommers telen dan moet je echt een ras kiezen wat geschikt is voor buitenteelt.

Ik heb nu twee soorten staan, de marketmore en de Panda. Het lijkt tot nu toe goed te gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Ik had vorig jaar chinese slangen buiten uitgeplant, maar die leken niet veel op een komkommer. De onderkant was dik en de bovenkant dun.

 

Ben ook wel benieuwd waarom je F1 geente planten moet hebben.

 

Dat zou kunnen komen omdat ze niet goed bevrucht waren. Volgens mij heeft dit ras bevruchting nodig om tot een goede vruchtzetting te komen.

 

Das ook een voordeel van de moderne F1 rassen. Je kan de mannelijke bloemen verwijderden. Nadeel is dat je zelf geen zaden kan oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jorieke en sannie: je bent zekerder van mooie vruchten (glad) zonder zaad en/of bitterheid. De meeste F1 komkommerrassen produceren namelijk alleen (of grotendeels) vrouwelijke bloemen. Dit buiten de gebruikelijke eigenschappen die hybride rassen kunnen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar 'Crystal Lemon' Cucumber gezet in mijn kas.

Dit zijn erg kleine gele komkommers(±150gr) en hebben veel weg van een citroen (uiterlijk). Ik zocht komkommers die ik uit de hand kon eten, dus voor mensen die iets gelijkaardig zoeken zijn deze zeker een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb 3 X 2 komkommers staan bij wijze van proef.

 

2 X F1 gekocht op de markt, ras onbekend (vergeten te vragen!)

 

2 X F1 Geënt van Aveve Franchisezaak uitbater koopt overschotten op van prof telers, ras mag niet geweten zijn!!!!!!!!!

 

2 X zelf gezaaide F1 Savanna van Vlaams zaadhuis.

 

Rare is F1 van de markt is de beste groeier en meeste vruchten.

Geënte en F1 Savanna zelfde van groei, vruchten ook zelfde.

 

Wat uitzicht betreft van mooi blad is F1 Savanna de mooiste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn snelle groeiers dus ik denk dat het zeker in de kas echt nog wel kan.

Zo'n maandje na het zaaien zijn er vruchten te zien, de temperaturen zijn stabieler dus ik denk dat het prima kan. Je oogst valt iets later en misschien als het straks te koud wordt er nog onrijpe vruchten aan zitten maar das gewoon pech dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeten te vermelden: mijn ervaring is dat je buitenkomkommers best niet te lang voorkweekt, maar ze plant als ze pas hun eerste blaadjes krijgen. Dan is de kans op wortelbeschadiging en groeistop kleiner, ze slaan ook vlotter aan in de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...