Rookie Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 Ik heb nu een Wartmann van 500W. Voor mij is dat voldoende, ik heb geen haast dus het mag wel een paar uurtjes langer duren. Ik heb deze gekozen omdat hij goed uit de vergelijkende onderzoeken kwam. Ook wilde ik graag lades dit keer, omdat ik dan wat meer speelruimte heb. Ik kan er een lade tussenuit halen om meer ruimte te krijgen bij voorbeeld. Ook de motor achterin vind ik prettig, omdat inderdaad dan de warme lucht beter verdeeld wordt. En ik vond de prijs-kwaliteit verhouding ook wel goed. Succes met het maken van je keuze! 1 Quote
Dahli Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 @Gitta ik heb vorig jaar een Stockli gekocht (met ingebouwde timer en met rvs trays). Niet goedkoop, maar erg blij mee! Ik heb geen enorme moestuin, dus de standaard meegeleverde 3 trays zijn voldoende. Je kunt meer trays los kopen. Wel heb ik er twee siliconen droogmatjes bij gekocht. Ik droog vooral tomaten, maar bijvoorbeeld ook vijgen. Dit jaar ook pepers. Die matjes zijn handig omdat fruit of groenten met veel vocht anders te erg aan de trays blijven plakken en krijg je e.e.a. niet goed los. Voor de derde tray maak ik van bakpapier zelf een droogmatje, je weet wel zoals vroeger kanten kleedjes knippen. Er moeten wel gaatjes in en zorgen dat er rondom nog 0,5 cm ruimte is voor circulatie. De diepte van de trays is 4 cm, maar omdat de volgende aan de onderkant ook ruimte van 1 cm heeft, heb je effectief 5 cm ruimte per tray. Meer dan voldoende voor bijvoorbeeld partjes vijg of appel. ik begrijp niet zo goed waarom sommigen perse de warmte van achter of boven willen hebben. Bij de stockli komt deze van onderen en dat werkt echt prima! Er is zeker geen sprake van lekkend vocht naar onderen. Zie circulatie-plaatje hieronder. Nog een tweede plaatje voor de specs. Ik vind trouwens dat hij helemaal niet zoveel herrie maakt, bovendien staat hij op een plank op het fornuis in de keuken. Daar ben ik niet de hele tijd 😉. En als je zo’n uitgave doet, zou ik er zeker eentje met een timer nemen. Al met al, ik ben erg blij met m’n stockli 😃. 3 1 Quote
Gitta Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 @Rookieen @Dahlibedankt voor jullie reacties en informatie. Ik ga dat meenemen bij mijn overwegingen. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 september 2024 Geplaatst: 14 september 2024 3 uren geleden, Dahli zei: dat werkt echt prima Dat kan ik beamen. Ik heb dezelfde maar met 6 trays. Ik dank je voor de tip van het”kanten kleedje” ik heb wel twee siliconenmatjes maar soms heb ik meer nodig. Ik gebruikte dan een rondje niet ingeknipt bakpapier maar zie nu in dat wat gaatjes erin wel slimmer is. Ik droog heel veel kruiden maar soms ook tomaatjes, appels, bananen 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Yuras Geplaatst: 15 september 2024 Geplaatst: 15 september 2024 Ik gebruik Steba ED6... Horizontaal dehydrator 6trays , 800W. Tot nu toe ben tevreden 🙂 1 Quote
redzebra Geplaatst: 15 september 2024 Geplaatst: 15 september 2024 mooi toestelletje @Yuras, hier iets gelijkaardigs Vita5 pro6, horizontaal 6 tray rvs , 650W. Tot nu toe ook tevreden. 1 Quote
Amarinde Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 Wij hebben sinds kort een voedseldroger in huis en afgelopen week kreeg ik van mijn vriend het 'Handboek Voedsel Drogen'. Ik heb 'm inmiddels helemaal doorgespit dus speciaal voor @appelvrouw en @Dahli een soort van mini review Ik vond het boek verrassend dik voor een boek over voedsel drogen, Dat komt deels door de vele foto's maar er staat genoeg in over het drogen van fruit, fruit/groente/yoghurtleer, groente, kruiden, vis en vlees. Ook staan er receptjes in voor drogen en maken van bouillonpoeder (en cup á soup!), crackers, bloemen, snoepjes en snacks voor je huisdier. Bij elke 'receptje' staan netjes de ingrediënten, droogtemperatuur,en droogtijd vermeld. Ook staan de temperaturen en droogtijden erbij voor wanneer je via het Raw food principe eet. Dat doe ik niet, maar is wel een interessante toevoeging. Als laatste staat er bij hoe je het gedroogde kan gebruiken. Ik vond zelf dat er veel meer in het boek stond dan waar ik aan zou denken om te drogen, in die zin werd mijn inspiratie behoorlijk aangewakkerd. Er staan ook een aantal dingen tussen waarvan ik zelf het nut niet zo zie om ze te drogen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het fijnste aan dit boek vind ik dat het een hele uitgebreide basis biedt waar je zelf op kan voortborduren en je qua droogtemperatuur en -tijden niet zelf het wiel hoeft uit te vinden. Wel heb ik het idee dat veel van die recepten ook gewoon terug te vinden zijn op de weckenonline site. Dat is niet zo gek want de schrijfster was ook de oprichtster van die website. Zelf ga ik denk ik beginnen met het bouillonpoeder en het cup á soup poeder, dat lijkt mij wel wat😄 3 1 Quote
Dahli Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 Dank je @Amarinde! Fijne uitgebreide review. Ik laat het boek op mijn Sint-lijstje staan! Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 Ja leuk dank je wel ! Misschien zou je het cup a soup recept eens kunnen plaatsen dat trekt me wel aan om te maken 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 13 december 2024 Geplaatst: 13 december 2024 Op basis van de goede en uitgebreide review van @Amarinde heb ik het handboek voedseldrogen op mijn verlanglijstje laten staan en van Sint gekregen. Ik ben het helemaal eens met Amarinde! Het is een verrassend compleet en inspirerend boek. Je denkt, drogen is drogen, maar de schrijfster geeft echt heel veel mogelijkheden en recepten waar je (ik in ieder geval) zelf niet meteen opkomt. Komende kerstvakantie ga ik met de crackers aan de slag en ook verschillende groentenpoeders maken. Hierbij een foto van de inhoudsopgave. Echt een aanrader als je zo’n apparaat hebt, zeker in combinatie met een moestuin 😉. 5 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.