Geplaatst: 16 november 201212 j vraagje: kun je ook plantengieren samen mixen en verspuiten als supergier?of wordt dat te gevaarlijk/krachtig ?(...met komkommers van 2,5 meter per stuk die je aanvallen als je langsloopt...)
Geplaatst: 27 juli 201311 j Is er ook een gier dat slakken goed afweert? Of kijk ik er gewoon heel erg overheen
Geplaatst: 24 april 201510 j Ik ga rabarbergier maken tegen de koolrupsjes, ben benieuwd !! Vorig jaar hadden we 4 spitskolen, 3 waren erg aangetast, da's niet fijn
Geplaatst: 24 april 201510 j Gisterenavond een uur zitten lezen in een boekje over gier maken, zie ik 's ochtends dit topic naar boven komen Brandnetelgier, smeerwortelgier en paardenbloemgier kende ik al en pas ik toen in de tuin. De andere ga ik binnenkort ook is proberen
Geplaatst: 24 april 201510 j In plaats van smeerwortelgier kun je ook smeerwortel concentraat maken. Dat is geconcertreerder en dus hoef je er minder van te gebruiken.
Geplaatst: 24 april 201510 j Ooh ik ben fan van brandnetelgier! Maar waarom mag je dat niet aan ui en bonen geven? “To plant a garden is to believe in tomorrow.”― Audrey Hepburn
Geplaatst: 24 april 201510 j Stikstof Bosbrandje, stikstof. Je hebt toch liever een knol dan veel loof
Geplaatst: 25 mei 201510 j Voor de luizen die inmiddels op de 2 vlinderstruiken en bessenstruiken zitten, zou ik graag een gier en een extract willen maken van brandnetels. De gier omdat van sommige struiken de bladeren wat geel beginnen te kleuren en het extract om de bladeren in te spuiten en de luizen ermee te doden. Nu heb ik een drietal vragen:1. De groene zeep die wordt genoemd, is dat de zeep van Sunlight of van Driehoek zachte zeep?2. Hoeveel liter water moet je eigenlijk gebruiken bij het extract maken, gewoon totdat het onder staat?3. Ik heb hier ontzettend veel brandnetel staan met inmiddels stengels van 70cm hoog, kan ik die grote stengels ook gebruiken of moet ik alleen de jonge scheuten pakken voor het extract en de gier? “When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”
Geplaatst: 25 mei 201510 j ik weet antwoord op vraag 1; Driehoek Ik heb het idee dat de rabarbergier onwijs goed werkt tegen de koolwitjes, heb er niet meer een gezien nadat ik het gespoten heb Ik heb gespoten op de plantjes en op de aarde waarop het staat, ook nog geen slakkenaantasting op de koolplantjes
Geplaatst: 25 mei 201510 j Mag ik jullie verwijzen naar dit DIY en EKO bemesting en bestrijding bestand. Hierin probeer ik zoveel mogelijk de info over deze onderwerpen te bundelen. Doe er je voordeel mee en voel je vrij om nuttige info toe te voegen Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 27 mei 201510 j SuusP ik heb een bladwijzer van de link gemaakt en naast de M van het MTF geplaatst.
Geplaatst: 26 juli 20168 j Maar weer even een schopje op dit topic. Eerder deze week brandnetelgier afgemaakt en gebotteld. Deze lijkt echter verder te gisten in de fles. Er stond een dusdanig kracht op de fles dat toen ik de draaidop opende alles er in zijn geheel uitspoot. Zeg maar alsof je flink hebt staan schudden met de cola en er nog een mentosje bij gooit.. Te vroeg gebotteld? gr Cees
Geplaatst: 19 juni 20187 j Omdat ik een paar flinke rabarberplanten heb, ben ik uit nieuwsgierigheid de rabarbergier gaan proberen Afsluitbare emmer (koemestkorrel-emmer van de aldi) aardig losjes vol gedaan met gescheurd rabarberblad en onderkantjes van getrokken stelen. Dan water erop tot een paar centimeter onder de rand. Deksel er lichtjes op en laten rotten voor een paar weken. Drab eruit vissen en vocht zeven. Dan in flessen gieten (wegwerp-sinaasappelsapflessen van de aldi) en die donker wegzetten tot gebruik. Ik gebruik dan 1 fles op een liter of 10 aan water. Zoiets past in de gieter. Ik sproei het over mn koolplanten, maar ook andere planten lijken er baat bij te hebben. Resultaat bij kool: Ik had toevallig een deel vergeten te besproeien. rechts en onder hebben wel gehad, maar die links en boven toen nog niet. Het verschil is best wel te zien. Die kregen daarna natuurlijk ook een plens. Ook de kroppen Radicchio Rosso deden het er leuk op. Die werden strakker en voller. Maar van rupsenvraat hadden ze toch al weinig last. Voor alle brassica's is rabarbergier een uitkomst.
Geplaatst: 24 mei 20214 j Dat knoflookextract, moet je dat na iedere regenbui opnieuw aanbrengen? En hoe zit het met andere gieren? Spoelen deze weg na een regenbui of niet. Ik kan makkelijk aan heermoes/brandnetel/smeerwortel komen dus wil voor het eerst experimenteren. En zal één van deze extracten/gieren ook goed werken tegen aardvlooien op de paksoi? 😊 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 24 mei 20214 j In de professionele tuinbouw wordt speciale olie gebruikt voor hechting van allerlei stoffen aan het blad. Ik heb zelf wel sesamolie gebruikt met netelgier, omdat sesamolie zelf ook 'een bepaalde werking' heeft (antibacterieel geloof ik) en omdat het niet zo dik is als andere oliën. Een drupje in de spuitfles en dan voortdurend schudden tijdens het spuiten. Het blad ging er ook mooi van glanzen. Ik deed de netelgier preventief tegen luis, en als bladvoeding, maar ik weet niet meer of het goed werkte tegen luis. Kwaad kon het niet. Sowieso is preventief véél makkelijker dan curatief, bij plantenproblemen (edit: qua effect, niet qua inspanning). 24 mei 20214 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 24 mei 20214 j Dan zorgt een klein drupje olie er dus voor dat het niet direct van de plant afloopt met een regenbui? Het is mijn eerste jaar maar ieder gewas heeft wel een vijand inmiddels dus ik wil me hiermee gaan wapenen. 😉 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 24 mei 20214 j Veel loopt er evengoed vanaf, maar een beetje blijft aan je blad zitten met de olie. Olie en water mengen niet echt zonder emulgator. Je maakt door het schudden kleine oliedruppels binnen een waterdruppel. Het water verdampt op het blad en de wateroplosbare stofjes blijven aan de olie zitten. Als het je eerste jaar is, kun je denk ik beter eerst inventariseren waar je mee te kampen krijgt. Ik ging pas sproeien in augustus of september, als mijn planten in potten ouder en vatbaarder werden voor meeldauw (spuiten met verdunde melk) en luis. Ik wist dat door voorgaande jaren. Netelgier is ook stikstofvoeding, dus je kan het niet ongelimiteerd gebruiken, tenzij je alleen bladgroenten gaat eten.
Geplaatst: 24 mei 20214 j 7 uren geleden, fre3ke zei: In de professionele tuinbouw wordt speciale olie gebruikt voor hechting van allerlei stoffen aan het blad. Ik heb zelf wel sesamolie gebruikt met netelgier, omdat sesamolie zelf ook 'een bepaalde werking' heeft (antibacterieel geloof ik) en omdat het niet zo dik is als andere oliën. Een drupje in de spuitfles en dan voortdurend schudden tijdens het spuiten. Het blad ging er ook mooi van glanzen. Ik deed de netelgier preventief tegen luis, en als bladvoeding, maar ik weet niet meer of het goed werkte tegen luis. Kwaad kon het niet. Sowieso is preventief véél makkelijker dan curatief, bij plantenproblemen (edit: qua effect, niet qua inspanning). in Jadom maken ze een eigen wetting agent/surfactant Castor oil met Natriumhydroxide (safe en natuurlijk, ahum gewoon een loog), minder dan een buck per gallon. Nou ik kan Castor oil alleen vinden voor 45 euro in 1 l flesje op Aliexpress. Inderdaad agricultural soap. Ik heb geprobeerd brandnetel ferment te maken, ik kreeg alleen witte schimmel bovenop na een aantal dagen. Voordelen van fermentatie, sneller klaar ongeveer een week. Geen stank, verdund te gebruiken, dus laag volume. Beetje groene zeep? Of een andere emulgator? Lecithine, of Saponine? 24 mei 20214 j aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 24 mei 20214 j Ik maak nu ook voor het eerst brandnetelgier. Het staat hier nu ruim een week in een afgesloten emmer en stinkt (ondanks de kou) al goed. De emmer is ongeveer half vol. We gebruiken in principe geen gekochte voeding en ik wil proberen of ik met name de tomaten hiermee blij kan maken. Overigens is Castor olie is hier goed verkrijgbaar bij de Kruidvat. Eur 5,50 per 250 ml Castor olie. Ik heb het al een tijdje in huis maar nog geen goed doel voor gebruik gevonden.
Geplaatst: 24 mei 20214 j Die gefermenteerde brandnetel maken duurt ongeveer 10 dagen. Brandnetel onder water zetten, dagelijks gaan roeren en als er geen bubbels meer naar boven komen is het klaar. Alleen zijn er dit jaar met dat slechte weer en die lage temperaturen nog geen bubbels te zien geweest 😳 Geurtje was na paar dagen wel al aan het komen. Morgen of zo ga ik het afgieten in 5 liter tonnetjes. Tonnetje zo veel mogelijk vullen en dan blijft het maanden goed. Indien het tonnetje achteraf nog zwelt omdat er alsnog fermentatie is dan kort het gas aflaten. Op zo'n moment kan je wel een neusknijper gebruiken 🥴. Het spul langer laten staan dan de nodige tijd voor de fermentatie brengt niets op. Vergeet ook geen handschoenen aan te doen, niet dat het schadelijk spul is, maar het stinkt zo fel dat je het niet op de handen wil krijgen.
Geplaatst: 24 mei 20214 j Gaat voor mij dus de eerste maal worden maar waar ruikt het dan naar? De geur is nu vooral waar ik heel benieuwd naar ben, haha! 😅 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 24 mei 20214 j Haha moeilijk te omschrijven. Misschien denkt een indringende rottende stank nog het beste de lading Overigens komt de stank bij mij niet door de deksel heen als de deksel dicht zit. Ben wel benieuwd naar de geur na verdunning bij het toepassen - daar kan ik nog niks over zeggen.
Geplaatst: 24 mei 20214 j Iemand al eens een gier gemaakt van meerdere planten tegelijk? Ik denk aan een brandnetel paardenbloem gier als tomatenbemesting.
Geplaatst: 25 mei 20214 j 4 uren geleden, MSDG zei: Gaat voor mij dus de eerste maal worden maar waar ruikt het dan naar? De geur is nu vooral waar ik heel benieuwd naar ben, haha! 😅 Gier stinkt naar rotting. Fermentatie als het goed is stinkt niet. Gier plaatst je beste niet in huis. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.