Geplaatst: 31 augustus31 Aug In dit topic kun je je aanmelden voor de biozadendoos. Deze zal eind september verstuurd worden, zodat iedere deelnemer op tijd mooie, biologisch geteelde zaden kan ruilen en zaaien voor het seizoen 2026. Om de administratie voor mij na elke ronde iets te vergemakkelijken, zijn de regels iets veranderd, graag goed doorlezen! Enkele regels zijn er wel, namelijk:Alleen actieve moestuinforummers kunnen deelnemen, dat wil zeggen minstens 1 jaar lid en actief posten (150+ posts)! Of je een beginnende tuinder of ervaren rot bent, maakt niet uit.De zaden die je ruilt moeten biologisch geteeld zijn en een soortnaam hebben. Dus niet "tomatenzaden uit 2021", maar tomaat "Black Krim" 2021. Gekochte zaden kunnen ook, maar wel biologisch geteelde zaden. De bedoeling is dat de zadendoos gevarieerd blijft, zodat die voor iedere moestuinier aantrekkelijk is.Vermeld op het zadenzakje niet alleen het soort en het oogstjaar of tht bij gekochte zaden, maar ook je forumnaam. Dat maakt het makkelijker om na te vragen bij bepaalde zaden.Nieuw: Er is een uitgeprintte zadenlijst toegevoegd bij elke zadengroep. Mocht je wat toevoegen aan die groep, schrijf dat dan ook in die lijst. Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker om een overzicht te maken na afloop van de ronde. Wat eruitgehaald wordt, hoeft natuurlijk niet genoteerd te worden. De zaden mogen niet ouder zijn dan 2021. Natuurlijk zijn er groentenzaden die langer kiemkrachtig zijn (tomaten), maar heel veel groentenzaden zijn niet zo lang kiemkrachtig. Denk bijvoorbeeld aan venkel. Oudere zaden moeten getest zijn op kiemkracht.Het (gekochte) zaadgoed moet minstens kiemkrachtig zijn tot 2027, zodat het nog in 2026 gezaaid kan worden. Er zitten heel veel mooie zaden in de doos, maar ruil 1 op 1. Zodat de volgende deelnemers ook nog voldoende mooie zaden kunnen ruilen. Meer terugdoen in de doos kan natuurlijk altijd, daar heeft niemand bezwaar tegen.Verzenden van de doos moet met Track& Trace! Laat in het topic ook weten wanneer je de doos hebt verzonden en wanneer de doos is aangekomen. Dan weet iedereen wanneer de doos zijn / haar kant op komt. De zadendoos wordt verstuurd op volgorde van de lijst (die nog komt) en de ontvanger van de zadendoos neemt contact met de volgende op de lijst op voor het adres. Mocht er behoefte aan zijn om de doos persoonlijk bij een andere deelnemer langs te brengen, dan kan ik daar met de volgorde van de deelnemers ook rekening mee proberen te houden. Niet dat ik weet waar iedereen woont, maar dan kun je eventueel een regio aangeven waar je woont.In de zadendoos zitten groente-, kruiden-, fruit- en bloemenzaden. Die kunnen geruild worden, de nadruk ligt op zaden voor in de moestuin.Wat er nu in de doos zit, staat vermeld in het vorige topic van de zadendoos (in dit forumonderdeel). Ik ben nog lang niet klaar met oogsten en zaadwinning, er komt dus nog veel bij. Mocht er behoefte aan zijn, dan kan ik ook wat vijgenstekhout meesturen. al is dat eigenlijk alleen voor de eerste 2 personen op de lijst handig, aangezien stekhout niet te lang ingepakt kan blijven. Mochten er nog vragen zijn, dan lees ik die graag!Deelnemers ronde 2025 / 2026:Tanja65PetrasmoestuinGittahazeltjeArjaMellieloestielse flipjeLiekieGoudsbloempje2Flup 1 oktober1 Okt aangepast door Flup
Geplaatst: 31 augustus31 Aug Ja, ik doe weer mee! Top @Flup ! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 31 augustus31 Aug Ik wil ook heel graag meedoen Flup. We verzamelden hier al van alles in de tuin. Wel een vraagje hoe alles in de doos zit. Zit al het zaad in kleine zakjes of doe je je aangeboden zaad in een groot zakje waar ieder wat uitneemt? Als het dat eerste is, dan moet ik eens zakjes gaan vouwen. En als ik bij de eerste paar mensen zit, zou ik een vijgenstek zeer kunnen waarderen. En zo niet, dan komt er altijd een volgend jaar/gelegenheid. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 31 augustus31 Aug Ja, ik doe ook graag weer mee. Heb al wat zaden verzameld deze zomer en er komt nog meer aan.
Geplaatst: 1 september1 Sep Ik doe komend jaar graag weer mee! Ik heb mijn zaden dit jaar flink uitgemest en aangevuld met nieuwe zaden dus er is weer een overschot om te delen.14 uren geleden, hazeltje zei:Wel een vraagje hoe alles in de doos zit. Zit al het zaad in kleine zakjes of doe je je aangeboden zaad in een groot zakje waar ieder wat uitneemt? Als het dat eerste is, dan moet ik eens zakjes gaan vouwen.Meestal een zakje waar iedereen naar behoefte wat uitneemt. Voor jezelf wel handig om alvast zakjes klaar te hebben liggen voor al je nieuwe aanwinsten. 1 september1 Sep aangepast door loes
Geplaatst: 1 september1 Sep Auteur 21 hours ago, hazeltje said:Ik wil ook heel graag meedoen Flup. We verzamelden hier al van alles in de tuin.Wel een vraagje hoe alles in de doos zit. Zit al het zaad in kleine zakjes of doe je je aangeboden zaad in een groot zakje waar ieder wat uitneemt? Als het dat eerste is, dan moet ik eens zakjes gaan vouwen.En als ik bij de eerste paar mensen zit, zou ik een vijgenstek zeer kunnen waarderen. En zo niet, dan komt er altijd een volgend jaar/gelegenheid.Het aangeboden zaadgoed gaat in een grotere zak, waar iedereen zelf met kleine zakjes wat uit kan halen. De kleinere zakjes (of grotere zakjes) zul je zelf moeten verzorgen, al zitten er meestal wel lege, kleine zakjes voor dit doel in de doos. Precies zoals @loes hierboven al heeft aangegeven. Vijgenstekhout zal ik erbij doen, dat komt goed.
Geplaatst: 1 september1 Sep Ah fijn zulke duidelijke antwoorden. (moes)tuineren doe ik al best een tijdje, maar met de zadendoos ben ik echt nog een groentje.Fijn om te weten dat ik niet nu als een malle minizakjes hoef te maken om mijn zaadjes zo mee te geven aan de doos.Ik verheug me er nu al op! 1 september1 Sep aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 2 september2 Sep Loes staat nog niet op de lijst. En Je mag mij ook weer opschrijven! Leuk! 2 september2 Sep aangepast door tielse flipje
Geplaatst: 3 september3 Sep Op 1-9-2025 om 19:27, hazeltje zei:minizakjesJe moet wel minizakjes maken voor de zaden die jij zelf in de doos doet, en voor de zaden die je er uit haalt (maar die laatste zijn dan wel voor jezelf).Want iedereen doet de zaden in eigen zakjes, en die stop je dan in de grote zakken gesorteerd op soort zaad (bv. tomaat, bloemen, kruisbloemigen).Overigens doe ik dit jaar weer niet mee, vorig jaar ook niet, ik heb dit jaar nog bijna geen zaad geoogst en weet niet of er verder iets te oogsten is. En ik heb te veel fruit in de tuin staan, en daardoor te weinig plek. Ik wacht tot ik de nieuwe tuin in Bodegraven krijg. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 4 september4 Sep @Petrasmoestuin als het biologische zaden zijn, kan het volgens mij wel. Ik heb er vorig jaar ook gekochte zakjes met biologische zaden in zien zitten.
Geplaatst: 4 september4 Sep @Petrasmoestuin ja, alleen biologische zaden. Eigen oogst of gekocht. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 4 september4 Sep Auteur 10 hours ago, Petrasmoestuin said:Ik heb geen eigen gewonnen zaden. Alleen zakjes. Kan ik dan wel meedoen?Ook met gekochte zaden kun je meedoen, mits de zaden biologisch zijn. Precies wat Gitta en acpronk hierboven al hebben gezegd. ;-)
Geplaatst: 27 september27 Sep Auteur De zadendoos is weer op pad naar Nederland. Voor de liefhebbers een kleine update van wat ik heb toegevoegd aan de doos. Heel veel plezier alvast!
Geplaatst: 28 september28 Sep Wat fijn! En lekker op tijd dit jaar! Ik was al begonnen met zaden oogsten en doe graag weer mee.
Geplaatst: 28 september28 Sep Auteur @Goudsbloempje2 Staat genoteerd! 1 oktober1 Okt aangepast door Flup
Geplaatst: 28 september28 Sep @Flup via rapporteren kan je vragen om oude berichten te bewerken. 28 september28 Sep aangepast door loes
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.