Geplaatst: 5 oktober5 Okt Hoi,Ik ben 'Bernaar',61 jaar oud en recent gepensioneerd na ongeveer 46,5 jaar in de rat race gezeten te hebben.Ja,in 'mijn tijd' werden kinderen van 14 jaar oud nog naar de werkvloer gestuurd.😉Ik heb al vele jaren een plastieken serre waarin ik vooral tomaten,grijze pompoen,snijbiet,Egyptische Ui in pot én doordragende aardbeien in bak in teel.Mijn buitenteelt bestaat vooral uit ziekteresistente tomaten,stambonen en aardperen die bloem maken,zodat de bijen en hommels eind september-begin oktober óók nog voedsel vinden bij mijn eetbare planten.En natuurlijk heb ik óók een bloeiende klimophaag waar zélfs bijenzwermen opaf komen,omdat die haag meer dan 30 m lang is.😉Wij hebben ook een aantal fruit producerende bomen en struiken op mijn beperkte grondoppervlakte.DWZ dat ik geen enkele m² gazon heb in mijn tuin.😉Mijn vrouwtje vind dat niet erg en laat mij gewoon doen omdat ze wéét hoeveel voldoening ik eruithaal om hommels en bijen te lokken naar onze tuin.Bij ons vinden bijen en hommels jaarrond voedsel,omdat ik mij niet fixeer op 'lokale planten',zoals aangeraden door natuurverenigingen.Lokale planten bloeien nu eenmaal niet tussen november en maart,terwijl onze geliefde bestuivers wél wakker worden als het te warm wordt tijdens de winterperiode.😉En dan vinden ze NIKS van voedsel bij iedereen die de dogma's van ANB volgt.....😏
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Hoi en welkom op het Moestuinforum! Leuk dat je je even voorstelt. Je tuin klinkt als een aangename plek.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Welkom! En fijn dat je de populatie van de bijen in stand probeert te houden.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Welkom! Heerlijke tuin zo te horen. Heel veel plezier hier en in de tuin. Groene groet 🖖🏻
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur Iedereen bedankt voor het leuke welkom!🤙Hier in onze buurt ben ik een beetje een vreemde eend in de bijt,want alhoewel er nog een paar buren zijn met een serre,hebben de meesten een mooi verzorgd gazonnetje,met hier en daar een klein strak bloemenperkje errond.Nou,bij mij dus niet.....😉's Zomers lijkt het hier meer op een jungle dan op een mooie verzorgde tuin,maar de hommels,bijen én vogels vinden het best zo....😉Ter compensatie voor het vrouwtje,heeft ze wél een stukje waar het netter is en waar in de zomer ons tuinstel opgesteld wordt...🙂
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Ooow wat wordt ik hier blij van @Bernaar! Prachtig!!! 😍 Ik ben ook een vreemde eend in de bijt hier in onze buurt. Hier zijn alle tuinen strak en dicht bestraat. Buurtbewoners vinden het maar apart die moestuin in onze achtertuin. En ze snappen niks van mijn passie ervoor. Het wordt hier steeds groener en ik ben ook continu bezig met de biodiversiteit, de bijtjes, enz enz. Ik vind het prima dat ik afwijkend ben en hoop stiekem toch met mijn passie en enthousiasme meer mensen aan te kunnen steken. 😉
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Van harte welkom Bernaar. Ziet er mooi uit bij jou, altijd fijn als de natuur een beetje zijn gang mag gaan. Enne sorry, ik kan het niet laten omdat je het twee keer zegt..vrouwtje. Zegt jouw vrouw als ze het over jou heeft ook “ het mannetje”🤷🏼♀️😉? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur 2 minutes ago, appelvrouw said:Enne sorry, ik kan het niet laten omdat je het twee keer zegt..vrouwtje.Zegt jouw vrouw als ze het over jou heeft ook “ het mannetje”🤷🏼♀️😉?Nee,ik ben een Belg,dus zij zegt 'm'n ventje'......😉Soms gebruiken we ook andere namen om elkaar te benoemen,maar da's wss tegen de forum regels om die hier te posten.....😁
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Bernaar gras kan als bodemafdekking dienen, als levende en dode mulch, maar zoals te zien is er bij jou geen naakte aarde te zien. Ook heb je andere structuur en afscheidingsplanten dan reuzen gras soorten en voor een kilootje meel (granen zijn gras in zaad) kun je inderdaad ook naar de winkel... Welkom.Zo'n mooie gewelfde warmtemuur, lijkt me perfecte plek voor subtropisch fruit. Lupines of zo? staat er nu.Ook in ABN in plaats van AN geen probleem hoor @appelvrouw , wanneer het een accurate omschrijving betreft. Grofweg groter dan 50, of niet, hanteer ik zelf;-). 7 oktober7 Okt aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt 55 minuten geleden, Bernaar zei:Nee,ik ben een Belg,dus zij zegt 'm'n ventje'......😉Dat klinkt heel lief en zeg ik ook wel eens tegen mijn Lie maar alleen als niemand het hoort💚 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur @donaldk ,tegen de groene muur staan dwergseringen en vlinderstruiken.En momenteel zie je er niks van,omdat het nog veel te vroeg is,maar als vlak na de winterperiode de vlinderstruiken teruggesnoeid zijn,zie je voorjaarsbolletjes rondom die kale,gesnoeide vlinderstruiken.Vooral Blauwe Druifjes,omdat die zo lekker verwilderen tot een mooi tapijtje.😉Een tijdje daarna komen de dwergseringen in bloei,di e ook nog es een keer nabloeien in de zomer,net als de vlinderstruiken in bloei staan.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Ik heb een keer gezien hoe ze Seringen enten en afsmeerden, Was op de Historische Tuin in Aalsmeer. Daar teelden ze vroeger veel Seringen, is nu nog een niche teelt. Naar ik begreep op zure grond, waarvoor dus baggerslip aangevoerd werd uit Vinkeveen. Maar in bloei heb ik ze nooit gezien. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur Misschien dat er tijdens het cultiveren naar de dwergsoorten andere vereisten ontstaan zijn,want die van mij houden van neutrale,of iets meer kalkrijke grond.Staat trouwens ook aangegeven bij de websites die ze verkopen.De voornaamste reden waarom ik ze daar tegen die muur heb staan,is omdat ze net zoals vlinderstruiken,goed tegen warmte en droogte kunnen,en het kan tegen die muur tamelijk heet en droog worden in de zomer.😉En ik gebruik m'n regenwater liefst zoveel mogelijk voor de planten in de moestuin,daarom ook dat je op de foto van m'n 'wildernis' tamelijk wat droogtetolerante soorten ziet.Want die 3 berkenbomen maken het er niet beter op om de grond vochtig te houden.🙂
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.