Geplaatst: 18 oktober18 Okt Ok mooi dank je wel. Ik heb wat mos uit de tuin geplukt en de pitten daarin gedaan het zakje dichtgetikt in de koelkast. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 oktober18 Okt @Mellie hoe heette die oranje peper zonder strepen die wel gestreept had moeten zijn ook alweer? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 18 oktober18 Okt Inmiddels het antwoord gevonden: een sugar rush (stripey). * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Kweeperen! Help, @Goldfish . Ik heb van alles meegekregen, volgens mij drie soorten. Eentje lijkt op een grote appel, qua grootte, misschien zelfs meer een mango want ook wat gelig. Binnenin lawines zaadjes in mooie boogjes. Een ander soort lijkt nog meer op een appel, qua grootte en ook qua klokhuis. En een paar kleintjes, geel bij jullie van de struik geplukt, met weer van die mooie zadenboogjes. Wat is wat?En tenslotte heb ik nog iets meegekregen dat van buiten op een vijg lijkt, maar van binnen qua vruchtvlees op een mango, en met hele grote pitten. Wie vertelt me wat dat is? Ik dacht ook een kweepeer maar daar lijkt hij veel te zacht voor. Foto: * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 oktober19 Okt @Tanja65 Een Roomappel (Asimina Triloba), maar veel bekender is ie onder zijn Amerikaanse naam: Paw Paw. Uitlepelen als een kiwi, de pitten en schil niet eten. Als je de pitten wilt zaaien.. dan eerst 2 maanden de koelkast in (en zorg dat ze wat vochtig blijf, maar controleer ook regelmatig op schimmel).
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Dank! En de kweeperen, hebben die nog rasnamen? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 oktober19 Okt 34 minuten geleden, Goldfish zei:@Tanja65 Een Roomappel (Asimina Triloba), maar veel bekender is ie onder zijn Amerikaanse naam: Paw Paw. Uitlepelen als een kiwi, de pitten en schil niet eten. Als je de pitten wilt zaaien.. dan eerst 2 maanden de koelkast in (en zorg dat ze wat vochtig blijf, maar controleer ook regelmatig op schimmel).Moet dit direct? Of kan ik ze ook eerst drogen om wat langer te bewaren of weg te geven, en dan deze behandeling geven als ze gezaaid worden? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Niet drogen, dat is funest voor de kiemkracht. Maar je kunt ook de luie methode doen, dus buiten zaaien. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Kweepeer: helaas ik ben vergeten welk ras het is. Paw Paw zaden drogen snel uit, dus doe als Appelvrouw of gebruik wat aarde of een stukje keukenpapier.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Was de kweepeer (appel?) Op de weggeef tafel ook van jou @Goldfish ? Hier heb ik ook de zaadjes van bewaard voor de zaai.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt 25 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:pdpZie een paar posts hierboven: piementos de padron. Wordt heel veel in Spanje gegeten, groen gefrituurde peper met wat zout er overheen gestrooid.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Oh ik dacht dat het een peperras was😅 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Dat is ook zo @acpronk . Maar ze worden dus voornamelijk gebruikt voor dat doel. Gerecht en pepersoort hebben dezelfde naam. Maar volgens mij weet jij dat best 😉. Edit: ik was te snel. Het gerecht heet pimentos vertes en wordt gemaakt met pdp, pffff 😅 20 oktober20 Okt aangepast door Dahli Correctie
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Haha, nee dat gerecht ken ik niet. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 oktober20 Okt @Wortel: heb je een foto van de vrucht? Ik heb niet helemaal meer scherp of ik een paar Chinese sierkweeen op tafel heb neergelegd of niet, zou zomaar kunnen zijn van wel. Ook die ronde appelvormige groene (met licht gele waas bij volledige rijpheid) vruchten kan je gebruiken voor moes en confituur etc.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Hmm nee geen foto gemaakt. Had nog 1 blaadje aan het steeltje, was appelvormig. Wel aardig groot. Niet zo geel als de kleine sierkwee maar ook niet echt groen.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Auteur Heeeeeel misschien heeft iemand een foto waar de weggeeftafel op staat?
Geplaatst: 20 oktober20 Okt U vraagt: tafel níet in het begin geloof ik 20 oktober20 Okt aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Geweldig! Het is die ene losse links voor in het kratje. In ieder geval niet die groene.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Op aangeven van donateur @Mevrouw Groen denk ik dat je een "echte" kweepeer te pakken hebt.
Geplaatst: 21 oktober21 Okt Tanja die kleine kweeappels van de lage heg zijn echt voor gelei. Eventueel samen met een enkele grote. Kijk eens naar de foto’s in dit bericht: eventueel ff naar beneden scrollenhttps://www.moestuinforum.nl/topic/1948-wat-heb-je-net-ingemaakt-uit-eigen-tuin/page/124/#comment-498502 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 oktober21 Okt Ja, daar ben ik ook mee bezig, gekei. En membrillo. De vraag was of alle soorten eetbaar zijn. Want als dat niet zo is, zit er nu waarschijnlijk een omeerbare kweepeer door mijn kweeperenmoes (membrillo in wording). * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.